MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Electronic / Maak kennis met Electronic en beoordeel

zoeken in:
Hey , de wereld wordt samengehouden door rekkertjes volgens sommige mensen.
Een amateur die er wel wat van kan moet ik zeggen. Ik zag ook Taylor Deupree als influence wat ik wel enigszins kan begrijpen. De lichtheid komt soms wel eens doorluiken maar toch niet genoeg. Het nummer gaat er ook wel iets te snel voor. ( maar een influence geen kopie )
Goa , dat heb ik nooit begrepen. Energie , tranentrekkend het zal wel, maar ik kijk ernaar zoals een koe naar mij kijkt. De clip heeft ook wel wat weg van een koe z'n brein infected met Creutzfeldt-Jacob wat het geheel natuurlijk illustreert.
Technonummer moet ik me scharen bij herman.
OK goed vult dit me op? nee
M'n bodemloze putten blijven leeg.
Lindstrom :begin vind ik goed ( oldskool '70s electronics ) maar het ontaardt me toch in iets wat ik liever niet wilde horen wat natuurlijk m'n fout is omdat ik nu eenmaal te kortzichtig ben.
Move D : goed nummer lekkere beat.
Ik kan sietse wel begrijpen als hij zegt dat dit iets te saai is,
de ambient dan op de achtergrond. Het blijt toch wel oppervlakkig vind ik zo.
Daarin heeft Move d toch wel een pluim verdiend om het nummer toch goed te laten verglijden in tijd.
ps indien je goede music wilt op games zou ik wel eens Cod World at War willen aanraden.
Ik bedoel , ik word gewoon afgeknald omdat ik zo opga in de ambient -sound van dat spel.
Ik krijg gewoon erecties waardoor m'n spel in de clinch gaat met m'n spel.

Sietse
DeepeR schreef:
acid? tis goatrance...
man jullie hebben er echt geen kaas van gegeten hier

Juist ja...
Herman zei het al. Goa is een term die pas later is gekomen.
Goa is zo ongeveer de laagste muziekvorm die er bestaat. Het heeft wat dingen van acid, maar dan alles wat daar boeiend aan is/was weggehaald met een continue beat die echt totaal inspiratieloos is (zoals je in het nummer van Hallucinogen ook hebt).
Als jij dit Goa wil noemen, zelf weten, maar ik blijf het gewoon acid noemen want dit is en blijft toch echt een nummer dat gedragen wordt door de 303.

Dat stukkie van Jazper: leuk, maar te kort. Had wel willen weten hoe het zich verder zou ontwikkelen als het langer was.

Acid heeft weinig effecten,vaak droog met doffe beats . Goa niet, zweverige muziek, lichtere beats.

Vind dit toch ook niet echt te vergelijken met de acid die ik ken. Goa lijkt me inderdaad een juistere en gerichtere term, al zie ik de overeenkomsten ook wel. Maar zo kan je hardcore en trance ook gewoon gelijk gaan schakelen. Bepaalde termen zijn er niet voor niks natuurlijk.

Vind het verder een redelijk saai gevalletje voor een goa nummer, maar dat het ik met wel meer goa. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit welke substroming van goa ik nu net leuk vind.

Sietse. Ik ben normaal niet zo van dingen in hokjes plaatsen, maar lees 's wat over de stroming en de artiest en dan klopt je verhaal gewoon niet. De geluiden zijn niet eens zo typisch voor acid. Acid is idd droger en goa heeft veelal meerdere lagen en is behoorlijk overladen met effecten. Ook die vocals en gate effects zijn meer iets voor goa.
Maar goed ik vind het meerendeel van goa zelf ook niet zo te pruimen en juist dit nummer en nog een handjevol andere vind ik wel supervet.
Overigens is de sound van dit genre tegenwoordig best wel anders (minder, vind ik) en wordt 't meer psytrance genoemd..

Sietse
whatever

ik vind het deuntje dat Jazper post wel bijzonder aardig. Dat van Hallucoweetikveel ongelooflijk kut, en dat Kennyspul vreselijk ongeinspireerde restaurantgrafzooi. En wat betreft hokjes: mijn hokjes zijn 'mooi' en 'lelijk'. Dat lijkt me afdoende.

DeepeR schreef:
De geluiden zijn niet eens zo typisch voor acid. Acid is idd droger en goa heeft veelal meerdere lagen en is behoorlijk overladen met effecten.

De Roland TB-303 geluiden zijn natuurlijk wel typisch voor acid. En acid klonk vroeger misschien droog maar dat hoeft tegenwoordig echt niet meer hoor. Nummers van Acidwolf of Human Action Network klinken zeker niet droog vind ik (maar het is ook absoluut geen Goa).

Terug on-topic dan maar: Dat nummer van Jazper staat me wel aan. Leuk bijpassend clipje ook. 4*

tuktak
leuk topic dit, hoe lager de muzikale input van de user, hoe hoger het zeikgehalte.

Het is wachten totdat iemand de Electronica's inbrengt...

Sietse
tuktak schreef:
leuk topic dit, hoe lager de muzikale input van de user, hoe hoger het zeikgehalte.

Sorry hoor, maar ik heb vrijwel geen input omdat ik al weet dat er voor veel muziek die ik zou willen posten geen tot weinig interesse is...
En voor de reden dat er maar 1 per dag mag en ik eigenlijk altijd als ik iets weet te laat ben.

maar omdat je het zo graag wil:
Thomas Köner - Nuuk (Air)

Inderdaad, whatever..hebben we iig vastgesteld dat je onzin uitkraamde: Various - Distance To Goa 2 (CD, Comp) at Discogs

Thomas Koner
Vrij aardig ambient stukje. 3,5/5

Sietse
DeepeR schreef:
Inderdaad, whatever..hebben we iig vastgesteld dat je onzin uitkraamde: Various - Distance To Goa 2 (CD, Comp) at Discogs

heel fijn.
neemt niet weg dat je volgens mij nog steeds geen idee hebt wat een 303, 606, 808 en 909 zijn waar ik het over heb die toch echt essentieel zijn voor acid.
Die zo ongeveer ook de drager zijn van het nummer dat je hier hebt gepost.

Maar anders ga je gewoon wat oude acid uit dezelfde periode luisteren.

Thomas Koner
Vrij aardig ambient stukje. 3,5/5

303-909 zijn essenstieel voor wel meer (oudere) dansbare electronische stijlen natuurlijk. Zijn ook erg lang meegegaan binnen het hardcore circuit, maar om dat dan ook maar op de acid hoop te gooien?

Köner vind ik erg geslaagd. Eenvoudig en melodieus stukje ambient, maar uiterst sfeervol. 4.0*

Begrijp alleen niet dat je denkt dat men hier niet in zou geinteresseerd zijn. Naast minimal techno is het hele ambient gebeuren hier het populairst onder de electronische substromingen? Meeste mensen zitten hier volgens mij net op te wachten.

Köner is een goede trek maar bij dit soort muziek kan ik meer opgaan in de hoge sferen (tonen) . Ik heb me al vaak afgevraagd wat de reden daar van kan zijn maar die is me nog steeds onbekend.
Hier is me het iets te zwaar , te log om echt in op te kunnen gaan, wat de bedoeling is van deze muziek.
Het gaat erom je neer te planten in je zetel of bed en je te laten oplossen in elegiteit.
Dit grijpt me niet, het lokt me niet waarbij anderen dat wel kunnen om een Stephan Mathieu maar te noemen.

Dat vond ik in navolging van Onderhond ook een jammerlijke opmerking om te zeggen dat niemand of weinigeen hierin geïnteresseerd zouden zijn.
Dit is net een verrijking.

Sietse
nou dit was een toevalstreffer.
Ik zou veel liever dingen waar niet zoveel aandacht voor is toe willen voegen, maar ik weet ook dat het niet echt veel aandacht zal krijgen.

Heel graag zou ik bijv. wat meer aandacht willen zien voor zo iemand als Jos Smolders, wat toch een van de betere electronische muzikanten uit Nederland is (al sinds de jaren 80). Maar ik heb het idee dat niemand zit te wachten op een filmpje van hem (als ze er al zijn).
Dit is voor nu geen toevoeging want die Thomas Köner mag nog 12 uur, maar hier een link naar zijn site: http://www.jossmolders.nl/

tuktak
noujah dit was geen toevalstreffer, alleen al in dit topic genoeg reacties gelezen van liefhebbers in het genre.
ik heb het album net gedownload om te luisteren, want de youtubekwaliteit beviel me niet zo.

verder denk ik dat dit topic gewoon bedoeld is om leuke onbekende muziek te posten waarvan je denkt dat mensen het leuk gaan vinden. ik ken zoveel muziek met goede recensies wereldwijd van echte liefhebbers, wat op deze site na een halve keer luisteren door de gehaktmolen gaat, omdat het zogenaamd zo simpel is. als iemand een compleet genre als bv techno als infantiel verklaard, maar vervolgens wel acceptatie verwacht van een experimenteel pretentieus werkje, dan vind ik dat best een onlogisch en egocentrisch standpunt.

tuktak schreef:
ik ken zoveel muziek met goede recensies wereldwijd van echte liefhebbers, wat op deze site na een halve keer luisteren door de gehaktmolen gaat, omdat het zogenaamd zo simpel is. als iemand een compleet genre als bv techno als infantiel verklaard, maar vervolgens wel acceptatie verwacht van een experimenteel pretentieus werkje, dan vind ik dat best een onlogisch en egocentrisch standpunt.

Mochten er mensen zijn die zich afvragen waarom ik hier vrijwel nooit iets post...

(al zal dit wel weer worden afgedaan als een te simpele redenatie)

Maar... wat maakt het uit dat iets wat je hier post door de gehaktmolen wordt gehaald?

Waarom zou je er persoonlijk mee zitten als een muziekstroming of een nummer van een bepaalde artiest dat jij toevallig goed vind door iemand anders de grond in wordt geboord? Het is toch niet jòuw nummer (dat je zelf hebt gemaakt ofzo) dat wordt afgekraakt?

Ik vind het geen probleem als op een nummer dat ik post alleen maar 1* en 2* wordt gegeven. Wèl vind ik het natuurlijk leuk als er dan iemand tussen zit die het een mooi nummer vindt (bijv. een 4,5* geeft) en zegt: "leuke ontdekking, hier ga ik meer van zoeken". Dan heb je iemand blij gemaakt en/of kennis laten maken met iets dat ie blijkbaar ook mooi vindt.

Daar gaat dit topic mijns inziens om. Om tussen de nummers die je 9 v/d 10 keer niks vindt een pareltje te ontdekken. En dus ook om anderen op deze manier nieuwe dingen te laten ontdekken.

Dat opvulgeneuzel over techno/goa/acid (waar ik - eerlijk is eerlijk- zelf ook even op inhaakte) nemen we dan maar voor lief.

tuktak
een laag cijfer zonder reden, of een negatieve onderbouwde beoordeling stoort waarschijnlijk ook niemand, volgens mij is dat ook niet het issue.
het gaat hier om het weinig onderbouwd stigmatiseren van een groot deel van het muzikale spectrum. en dat stoort mij wel degelijk, want daardoor zijn mensen minder geneigd om iets te posten, en loop ik dus onbekende muziek mis.

Gebeurt toch echt zelden in dit topic. Misschien 1 of 2 mensen die er zich schuldig aan maken?

tuktak schreef:
...het gaat hier om het weinig onderbouwd stigmatiseren van een groot deel van het muzikale spectrum. en dat stoort mij wel degelijk, want daardoor zijn mensen minder geneigd om iets te posten...

En dat snap ik dus niet, dat mensen in die gevallen minder geneigd zijn om weer iets te posten. Zijn ze dan 'bang' dat het weer wordt afgekraakt ofzo?

Die Acidwolf plaat die ik een aantal pagina's terug plaatste werd nu niet bepaald lovend ontvangen, maar zoiets zou ik over een tijdje zo weer plaatsen hoor. Al is het maar voor die onbekende user die even in het topic komt kijken en het te gekke muziek blijkt te vinden.

Ik stoor me meer aan de users die zich persoonlijk aangevallen voelen als er negatief over 'hun' muziekgenre wordt gepraat en er vervolgens een hoop heisa over maken.

Laat iemand het toch 'saai' of 'ongeïnspireerd' noemen, ook al is het niet onderbouwd. Hoe zou je zoiets ook moeten onderbouwen? De een ervaart techno of ambient nu eenmaal als saai, de ander vindt het geweldig. Het blijft toch een kwestie van smaak.

Ik geniet nog steeds erg van veel IDM-platen, terwijl er genoeg users zijn die beweren dat dit genre is doodgebloed en niks nieuws meer te bieden heeft. Nou, voor mij dus nog wel (ben ik even blij ).

tuktak
Aurum schreef:

En dat snap ik dus niet, dat mensen in die gevallen minder geneigd zijn om weer iets te posten. Zijn ze dan 'bang' dat het weer wordt afgekraakt ofzo?

snap je dat écht niet? dat lijkt me sterk, je moet de situatie niet alleen op jezelf reflecteren.

Aurum schreef:
Ik stoor me meer aan de users die zich persoonlijk aangevallen voelen als er negatief over 'hun' muziekgenre wordt gepraat en er vervolgens een hoop heisa over maken.

nogmaals, dat is dus niet het issue, en om je niet verder te storen laat ik het hier bij in dit topic...

Je stoort me niet hoor. Maar we raken wel wat off-topic, dus laten we het weer over de muziek hebben;

Thomas Köner 4* kwaliteitselectronica!

Heeft niets met bang of boos te maken, gewoon met geen zin meer om er uberhaupt energie aan te verspillen. Het gros van de dingen die ik leuk vind wordt alhier toch direct in de hoek gezet als slap, cheesy, niet "vernieuwend", fout, simpel, etc. dus waarom zou ik in godsnaam nog iets posten?

Alleen een term als "kwaliteitselectronica" geeft al weer dat er hier blijkbaar objectieve en duidelijk kwantificeerbare maatstaven zijn om een en ander te beoordelen.

GrafGantz schreef:
Heeft niets met bang of boos te maken, gewoon met geen zin meer om er uberhaupt energie aan te verspillen. Het gros van de dingen die ik leuk vind wordt alhier toch direct in de hoek gezet als slap, cheesy, niet "vernieuwend", fout, simpel, etc. dus waarom zou ik in godsnaam nog iets posten?

Dat hoeft ook niet hoor. Maar ik doe 't zo af en toe wel om de reden die ik al gaf;
Wèl vind ik het natuurlijk leuk als er dan iemand tussen zit die het een mooi nummer vindt (bijv. een 4,5* geeft) en zegt: "leuke ontdekking, hier ga ik meer van zoeken". Dan heb je iemand blij gemaakt en/of kennis laten maken met iets dat ie blijkbaar ook mooi vindt.
Al is het maar voor die onbekende user die even in het topic komt kijken en het te gekke muziek blijkt te vinden.

Edit: overigens werd het enige nummer dat je hier postte (Omar-S) toch niet slecht onvangen.

GrafGantz schreef:
Alleen een term als "kwaliteitselectronica" geeft al weer dat er hier blijkbaar objectieve en duidelijk kwantificeerbare maatstaven zijn om een en ander te beoordelen.

Sorry, ik zal in het vervolg meer op mijn woorden letten.

Inderdaad vaak een beetje kort door de bocht geleuter hier, maar daarmee kun je zelf ook weer onderscheiden wie er kaas van gegeten hebben en wie niet. Zodra mensen waardevolle en volgbare reacties plaatsen in topics als deze, spoort mij dat aan om diegene zijn smaak wat meer te gaan volgen. Op dezelfde manier weet ik dat ik andere mensen op het gebied van electronic minder serieus hoef te nemen. Dat ongenuanceerde weerhoudt mij er daardoor eigenlijk nooit van om wat te posten - sterker nog: ik heb hier vooralsnog slechts typisch hate-it-or-love-it materiaal geplaatst, om de mensen die reageren met hun oordelen duidelijk een beetje te kunnen onderscheiden qua smaak.

Thomas Köner's nummer is erg mooi. Meer nog dan eerst kan ik genieten van de loggere, zwaardere ambient, en daar is de man toch wel een van de groten in Ruime 4* van mij ook.

Erg mooi stukje ambient, warme sombere melodieën. 4,5*

Venetian Snares - This Bitter Earth

Dit nummer staat niet op MuM (de 7" waar deze op staat mocht helaas niet op de site), maar voor degenen die van een wat rustigere, meer jazzy VSnares houden is dit misschien wel wat. Ik vind 't mooi in ieder geval (vooral vanaf 1:20, waar het nummer min of meer 'openklapt').

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.