Genres / Electronic / Maak kennis met Electronic en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 20 juni 2009, 17:51 uur
Gyzzz schreef:
Je hoort altijd écht wat je er zelf in hoort, hoor...?
Hoe kun je nu dénken dat je er meer in hoort terwijl dat niet zo is
Als mensen in abstracte muziek meer horen en daarvan kunnen genieten, is dat toch gewoon heel prettig voor hun? Je luistert toch geen muziek om de bedoeling en geplaatste structuren van de artiest minutieus te ontrafelen, maar juist om wat je er zelf in hoort, en meer nog wat je er zelf in combinatie met je verbeelding van kunt maken. Het gaat er ook om hoe jouw gedachten de muziek kunnen aanvullen. En daarin zit de voornaamste kracht van abstracte muziek, het laat veel aan de verbeelding over, en of je daar als luisteraar iets meer kunt beginnen, verschilt per persoon.
Het dénken dat je ergens iets in hoort, terwijl het niet zo is, lijkt me werkelijk niets meer dan een totaal niet bestaande situatie.
(quote)
Je hoort altijd écht wat je er zelf in hoort, hoor...?
Hoe kun je nu dénken dat je er meer in hoort terwijl dat niet zo is

Als mensen in abstracte muziek meer horen en daarvan kunnen genieten, is dat toch gewoon heel prettig voor hun? Je luistert toch geen muziek om de bedoeling en geplaatste structuren van de artiest minutieus te ontrafelen, maar juist om wat je er zelf in hoort, en meer nog wat je er zelf in combinatie met je verbeelding van kunt maken. Het gaat er ook om hoe jouw gedachten de muziek kunnen aanvullen. En daarin zit de voornaamste kracht van abstracte muziek, het laat veel aan de verbeelding over, en of je daar als luisteraar iets meer kunt beginnen, verschilt per persoon.
Het dénken dat je ergens iets in hoort, terwijl het niet zo is, lijkt me werkelijk niets meer dan een totaal niet bestaande situatie.
Tuurlijk, in jouw beleving hoor je er iets in, of zoek je iets achter een geplaatste stilte of wat ruis. Of dat voor een ander ook zo boeiend is, is echter de vraag.. we bedoelen dus eigenlijk hetzelfde

En ik sluit me inderdaad nogmaals aan bij onderhond.. genres die voor sommigen lawaaiig lijken kunnen soms behoorlijk gelaagd en subtiel in elkaar steken, met minimaal zoveel verborgen parels tussen de meer voor de hand liggende structuren. Subtiel hoeft dus helemaal niet minimaal te zijn of spartaans en beatloos. In dat opzicht was mijn hecqplaatje inderdaad een verkeerd voorbeeld, want minimaal, maar niet subtiel.
0
hdk-nl
geplaatst: 20 juni 2009, 20:36 uur
Een subtiel nummer heeft subtiele elementen, maar een nummer met subtiele elementen hoeft niet perse een subtiel nummer te zijn.
Verder eigenlijk ook weer een begrip waar je met z'n allen toch niet uitkomt om een exacte definitie m.b.t. muziek te bepalen en wat er dan onder zou vallen.
~
Hecq: beste nummer van het Night Falls album, en dat is eigenlijk maar jammer want had er graag meer van deze kwaliteit op gehad.
Kashiwa Daisuke: Zoals al eerder gezegd weet het in het begin te boeien maar zwakt het daarna nogal af.
Hot Lizard: Totaal niet mijn ding en daar laat ik het ook maar bij.
Verder eigenlijk ook weer een begrip waar je met z'n allen toch niet uitkomt om een exacte definitie m.b.t. muziek te bepalen en wat er dan onder zou vallen.
~
Hecq: beste nummer van het Night Falls album, en dat is eigenlijk maar jammer want had er graag meer van deze kwaliteit op gehad.
Kashiwa Daisuke: Zoals al eerder gezegd weet het in het begin te boeien maar zwakt het daarna nogal af.
0
geplaatst: 20 juni 2009, 21:11 uur
Hot Lizard is ook niet mijn ding nee. Het begon nog wel veelbelovend, maar als die lampebliepjes maar blijven terugkomen met dat cheesy beatje begin ik toch op de klok te kijken. 2*
0
geplaatst: 21 juni 2009, 01:34 uur
4.5* kende deze nog niet, maar zoals gebruikelijk met Carl voor mij is het weer erg goed.
0
lambf
geplaatst: 21 juni 2009, 01:37 uur
0
tuktak
geplaatst: 21 juni 2009, 08:41 uur
dikke classic van craig die het origineel gewoonweg verpulverd. deze plaat zit zo vol dat je hem eerst 10 keer moet luisteren voor je alles gehoord hebt.
0
geplaatst: 21 juni 2009, 09:06 uur
Plaatje dat aardig staat of valt met het gebruik van samples, en die zijn stuk voor stuk erg lelijk. Vind het een deprimerend stukje dansmuziek. 1.0*
0
Sietse
geplaatst: 21 juni 2009, 12:05 uur
Greg Headley
Mooi nummer. Vooral dat einde met die skippende plaat met (volgens mij) Japanse muziek vloeit er erg mooi in.
Mooiste nummer sinds het nummer van Fennesz dat hier is geplaatst.
Mooi nummer. Vooral dat einde met die skippende plaat met (volgens mij) Japanse muziek vloeit er erg mooi in.
Mooiste nummer sinds het nummer van Fennesz dat hier is geplaatst.
0
geplaatst: 21 juni 2009, 12:53 uur
... maar zo cliché. 3.0*, aardig ambientnummertje, maar zeker het begin kan ik amper onderscheiden van talloze andere ambient plaatjes. Voegt ook zeer weinig toe, het einde redt het nog een beetje, verder teveel behang.
0
geplaatst: 21 juni 2009, 14:36 uur
Carl Craig doet het bij mij altijd wel goed, deze remix krijgt 4*.
Van Greg Headley had ik nog nooit gehoord, maar ik krijg hier wel kippenvel van. Gepaste muziek voor ook voor de zondag, met dat kerkorgel.
4,5*
Van Greg Headley had ik nog nooit gehoord, maar ik krijg hier wel kippenvel van. Gepaste muziek voor ook voor de zondag, met dat kerkorgel.
4,5*
0
geplaatst: 22 juni 2009, 01:03 uur
Weer zo'n gonzend klankpapje wat als ambient wordt omschreven.. het heeft wel iets liefelijks, maar eigenlijk als de eerste noten worden ingevoerd die het wat spannender maken is het klanksoepje alweer afgelopen. 2,5*
0
hdk-nl
geplaatst: 22 juni 2009, 10:14 uur
Dezelfde insteek als voorgaande posts maar toch weer compleet anders.
0
geplaatst: 22 juni 2009, 11:18 uur
Klinkt wel goed, maar ook wel een beetje te lichtvoetig. Wellicht dat het in de context van een album beter werkt. 3,5*
0
geplaatst: 22 juni 2009, 12:56 uur
Mooi, maar niet uitzonderlijk. Ik denk inderdaad ook dat het in de context van een geheel album misschien wat beter uit de verf komt. 3,0*
0
geplaatst: 22 juni 2009, 13:05 uur
Heb Lusine ICL altijd al een moeilijk artiest gevonden. Voor mij best ontoegankelijk, een artiest waar ik nogal moeilijk vat op kan krijgen. Maakt af en toe best mooie dingen, af en toe kan ik het amper aanhoren.
Dit trackje is zeer aardig, vooral de eerste helft. Daarna lijkt de inspiratie een beetje op en wordt het snel erg saai. Slecht vind ik het niet, maar blijft moeilijk om hem te plaatsen, terwijl ik ook niet meteen kan aanwijzen wat er nu net zo vreemd is aan z'n stijl. 3.5*
Dit trackje is zeer aardig, vooral de eerste helft. Daarna lijkt de inspiratie een beetje op en wordt het snel erg saai. Slecht vind ik het niet, maar blijft moeilijk om hem te plaatsen, terwijl ik ook niet meteen kan aanwijzen wat er nu net zo vreemd is aan z'n stijl. 3.5*
0
Sietse
geplaatst: 22 juni 2009, 18:54 uur
Bij de eerste noten wist ik het, deze heb ik op plaat staan.
Erg fijne plaat komt dit vanaf, een die ik een jaar of 8 terug gekocht zal hebben. Daarna deze Lusine Icl uit het oog verloren mede omdat niet alles me echt kon boeien. Maar deze plaat (Freak 12" op Hymen) blijft toch een mooi, ook al is ie toch zeker 3 jaar niet meer uit de kast geweest.
Misschien zo eens draaien
Erg fijne plaat komt dit vanaf, een die ik een jaar of 8 terug gekocht zal hebben. Daarna deze Lusine Icl uit het oog verloren mede omdat niet alles me echt kon boeien. Maar deze plaat (Freak 12" op Hymen) blijft toch een mooi, ook al is ie toch zeker 3 jaar niet meer uit de kast geweest.
Misschien zo eens draaien

0
geplaatst: 22 juni 2009, 22:14 uur
Erg tof. Vind dat de klanken op een bijzondere manier samenvallen. Daadwerkelijk interessante ritmes ook, die niet slechts tegendraads zijn om het tegendraads zijn.
Ruim 4*.
Ruim 4*.
0
geplaatst: 23 juni 2009, 00:55 uur
Ik vind het wel wat te haperend en te scherp.. er zit een beetje ongemakkelijk tempootje in. Ken ook andere dingen van deze artiest en het is altijd nét mis voor mij. Niet slecht, maar beklijft ook niet echt. Het nummer wordt helaas pas rond de 4.40 echt mooi met die melodie die er vol inkomt en een flow, maar dat is dus ruim 4 minuten te laat. 3*
0
Sietse
geplaatst: 23 juni 2009, 22:01 uur
Muzikaal heel sterk nummer, maar het kan me niet echt boeien.
0
geplaatst: 23 juni 2009, 22:09 uur
Vind het wel aangename muziek, maar iets te gladjes en daardoor wat anoniem soms. In combinatie met de video is het wel wat beter. 3,25*
0
geplaatst: 24 juni 2009, 00:11 uur
Vind het amper electronic, meer jazzpop of gewoon intermezzo op een popplaat. Prima als achtergrond in een restaurant, maar ik zou het zelf niet gaan luisteren. 2,5*
* denotes required fields.