Genres / Rock / De metal top 100 van...
zoeken in:
5
geplaatst: 23 december 2024, 23:59 uur
Dan gaan we weer verder, mijn moeder zit momenteel tijdelijk in een verpleeghuis ter observatie en helaas niet in de regio dus dagelijks 2,5 uur om daar te komen, niet alleen geen presents for christmas dit jaar maar laat versieringen dit jaar maar voor wat het is, wel een gevulde kalkoen, dat dan weer wel.
10. Celtic Frost - Into the Crypts of Rays (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/24000/24369.jpg?cb=1663756469
Celtic Frost veranderde voor mij het metalen landschap volkomen midden jaren '80, nog meer dan Venom of Metallica. "To Mega Therion" was mijn eerste kennismaking en dan vooral door de video van 'Circle of the Tyrants'. Het album gelijk maar gehaald bij de platenboer, slechts geld voor één album maar Hellawaits van Slayer loerde ook heel evil naar mij om gekocht te worden. Met terugwerkende kracht ook de EP "Morbid Tales" gekocht en 'Into the Crypts of Rays' staat ook zelfs 40 jaar later nog als een huis en staat dus in mijn top 10.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/24000/24369.jpg?cb=1663756469
Celtic Frost veranderde voor mij het metalen landschap volkomen midden jaren '80, nog meer dan Venom of Metallica. "To Mega Therion" was mijn eerste kennismaking en dan vooral door de video van 'Circle of the Tyrants'. Het album gelijk maar gehaald bij de platenboer, slechts geld voor één album maar Hellawaits van Slayer loerde ook heel evil naar mij om gekocht te worden. Met terugwerkende kracht ook de EP "Morbid Tales" gekocht en 'Into the Crypts of Rays' staat ook zelfs 40 jaar later nog als een huis en staat dus in mijn top 10.
3
geplaatst: 24 december 2024, 00:12 uur
9. Mercyful Fate - Satan's Fall (1983)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1326.jpg?cb=1573379255
Melissa! Het hele album is uiteraard een meesterwerk en lieden die daar niet mee eens zijn: graag mond spoelen met groene zeep!
Alles wat Mercyful Fate zo bijzonder maakt komt samen in Satan's Fall, een episch stuk maar de rillingen nog steeds over mijn rug lopen als ik er goed voor ga zitten.
Is it Satan's fall?
No... It's Satan's call
Had zomaar op 1 kunnen staan in mijn lijst, ware het niet dat er zo veel mooie dingen zijn gemaakt.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1326.jpg?cb=1573379255
Melissa! Het hele album is uiteraard een meesterwerk en lieden die daar niet mee eens zijn: graag mond spoelen met groene zeep!
Alles wat Mercyful Fate zo bijzonder maakt komt samen in Satan's Fall, een episch stuk maar de rillingen nog steeds over mijn rug lopen als ik er goed voor ga zitten.
Is it Satan's fall?
No... It's Satan's call
Had zomaar op 1 kunnen staan in mijn lijst, ware het niet dat er zo veel mooie dingen zijn gemaakt.
3
geplaatst: 24 december 2024, 00:24 uur
8. Cradle of Filth - Bathory Aria: Benighted Like Usher, a Murder of Ravens in Fugue, Eyes That Witnessed Madness (1998)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1403.jpg
Pas in 2003 stapte ik op de Cradle of Filth trein met het album 'Damnation and a Day', wat ik in het begin helemaal niks vond. Maar jaren later ben ik deze band toch als briljant gaan beschouwen en dan vooral de mastermind achter dit alles, Dani Filth. De eerste drie albums staan toch op zeldzaam hoog niveau en ook de latere albums zijn aanraders.
"Cruelty and the Beast" uit 1998 en met name 'Bathory Aria' bevat zelfs een stuk qua episch vermogen die ik een plek hoger zet dan die van Mercyful Fate.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/1000/1403.jpg
Pas in 2003 stapte ik op de Cradle of Filth trein met het album 'Damnation and a Day', wat ik in het begin helemaal niks vond. Maar jaren later ben ik deze band toch als briljant gaan beschouwen en dan vooral de mastermind achter dit alles, Dani Filth. De eerste drie albums staan toch op zeldzaam hoog niveau en ook de latere albums zijn aanraders.
"Cruelty and the Beast" uit 1998 en met name 'Bathory Aria' bevat zelfs een stuk qua episch vermogen die ik een plek hoger zet dan die van Mercyful Fate.
5
geplaatst: 24 december 2024, 00:42 uur
7. Black Sabbath - Supernaut (1972)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/601.jpg
Wat doe je als 10 jarige die per toeval knaken vindt in zijn vaders blazer in 1981? Je gaat naar de platenboer en scoort een Black Sabbath album! "Don't try this at home!", zou ik nu zeggen!
Vol. 4, ik begon per abuis met kant b en later dus kant A en Supernaut bracht mij in een andere gemoedstoestand, ergens, als 10, 11 jarige klonk Black Sabbath behekst en sommige passages possessed. Ik had tegen die tijd al alles van KISS, Fireball en Come Taste the Band van Deep Purple, II van Van Halen en House of the Holy van Led Zeppelin en Greatest Hits, Paranoid en Sabotage van Sabbath, maar Black Sabbath klonk anders, duister en toch een beetje als occult.
Supernaut blijft voor mij het ultieme nummer van Sabbath, voor de mij de geboorte van stoner rock en doom metal.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/601.jpg
Wat doe je als 10 jarige die per toeval knaken vindt in zijn vaders blazer in 1981? Je gaat naar de platenboer en scoort een Black Sabbath album! "Don't try this at home!", zou ik nu zeggen!
Vol. 4, ik begon per abuis met kant b en later dus kant A en Supernaut bracht mij in een andere gemoedstoestand, ergens, als 10, 11 jarige klonk Black Sabbath behekst en sommige passages possessed. Ik had tegen die tijd al alles van KISS, Fireball en Come Taste the Band van Deep Purple, II van Van Halen en House of the Holy van Led Zeppelin en Greatest Hits, Paranoid en Sabotage van Sabbath, maar Black Sabbath klonk anders, duister en toch een beetje als occult.
Supernaut blijft voor mij het ultieme nummer van Sabbath, voor de mij de geboorte van stoner rock en doom metal.
4
geplaatst: 13 juni 2025, 00:25 uur
Ja, ik wil het dit weekend afronden. Bijna een jaar bezig maar heb alles weer op de rit.
3
geplaatst: 14 juni 2025, 22:35 uur
Na wat privé perikelen ga ik weer vrolijk verder waar ik was gebleven en ga het nu ook afronden.
06. Saturnus - I Long (2006)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/51000/51606.jpg?cb=1665903052
Mijn eerste kennismaking met Saturnus uit Denemarken is het album waar mijn # 6 op te vinden is, "Veronika Decides to Die". Sindsdien heb ik een zwak voor Saturnus met 'I Long' in het bijzonder, maar ook andere songs zijn erg bijzonder en mooi, zoals 'Christ Goodbye' (1997), 'Litany of Rain' (2012) of 'Even Tide' (2023). Melodic Doom/Death is het hokje waarin ze zetten en de zang van Thomas Jensen (in het dagelijks leven buschauffeur in Stockholm) schakelt mooi over tussen clean en grows maar de lyrics zijn altijd verstaanbaar en raken bij mij de juiste snaar in combinatie met de altijd dragende riffs. Ik zet altijd een zonnebril op als ik 'I Long' live aanschouw, just in case.....
Inmiddels zeven keer live gezien en altijd prachtig, of ze voor 50 man spelen in Dordrecht of op een festival met duizenden mensen, altijd intens en een goed geluid.
I do me wrong
And I do it again
My sorrow rain
My feeling pain
See me through, walk me through
I long
06. Saturnus - I Long (2006)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/51000/51606.jpg?cb=1665903052
Mijn eerste kennismaking met Saturnus uit Denemarken is het album waar mijn # 6 op te vinden is, "Veronika Decides to Die". Sindsdien heb ik een zwak voor Saturnus met 'I Long' in het bijzonder, maar ook andere songs zijn erg bijzonder en mooi, zoals 'Christ Goodbye' (1997), 'Litany of Rain' (2012) of 'Even Tide' (2023). Melodic Doom/Death is het hokje waarin ze zetten en de zang van Thomas Jensen (in het dagelijks leven buschauffeur in Stockholm) schakelt mooi over tussen clean en grows maar de lyrics zijn altijd verstaanbaar en raken bij mij de juiste snaar in combinatie met de altijd dragende riffs. Ik zet altijd een zonnebril op als ik 'I Long' live aanschouw, just in case.....
Inmiddels zeven keer live gezien en altijd prachtig, of ze voor 50 man spelen in Dordrecht of op een festival met duizenden mensen, altijd intens en een goed geluid.
I do me wrong
And I do it again
My sorrow rain
My feeling pain
See me through, walk me through
I long
3
geplaatst: 14 juni 2025, 22:56 uur
5. Savatage - When the Crowds Are Gone (1989
https://www.musicmeter.nl/images/cover/28000/28441.jpg?cb=1549601478
Savatage is één van mijn favorieten bands sowieso en nadat ik al had kennisgemaakt met Savatage met de voorganger "Hall of the Mountain King" in 1987 (volgens mij de eerste uitzending van Vara's Vuurwerk met als gast Metal Mike, nee, niet de gast van MuMe maar van Aardschok), werd mijn liefde voor Savatage bezegeld toen "Gutter Ballet" uitkwam. Wat een pláát en wat een indrukwekkende combinatie van US Power Metal en ballades. Sindsdien ook een zwak voor Jon Oliva (al zijn werk, ook met Doctor Butcher of JOP en solo trouwens). Hopelijk laat de gezondheid van Jon Oliva hem niet in de steek en kan hij aansluiten bij de huidige reunie, ook al alleen voor Amerika daar hij niet meer vliegt. Ach, dan maar een keertje weer naar Amerika vliegen voor een reeks concerten.
I never wanted to know
Never wanted to see
I wasted my time till time wasted me
Never wanted to go
Always wanted to stay
Cause the person I am are the parts that I play
So I play and I plan
And hope and I scheme
To the lure of a night
Filled with unfinished dreams
And I'm holding on tight
To a world gone astray
https://www.musicmeter.nl/images/cover/28000/28441.jpg?cb=1549601478
Savatage is één van mijn favorieten bands sowieso en nadat ik al had kennisgemaakt met Savatage met de voorganger "Hall of the Mountain King" in 1987 (volgens mij de eerste uitzending van Vara's Vuurwerk met als gast Metal Mike, nee, niet de gast van MuMe maar van Aardschok), werd mijn liefde voor Savatage bezegeld toen "Gutter Ballet" uitkwam. Wat een pláát en wat een indrukwekkende combinatie van US Power Metal en ballades. Sindsdien ook een zwak voor Jon Oliva (al zijn werk, ook met Doctor Butcher of JOP en solo trouwens). Hopelijk laat de gezondheid van Jon Oliva hem niet in de steek en kan hij aansluiten bij de huidige reunie, ook al alleen voor Amerika daar hij niet meer vliegt. Ach, dan maar een keertje weer naar Amerika vliegen voor een reeks concerten.
I never wanted to know
Never wanted to see
I wasted my time till time wasted me
Never wanted to go
Always wanted to stay
Cause the person I am are the parts that I play
So I play and I plan
And hope and I scheme
To the lure of a night
Filled with unfinished dreams
And I'm holding on tight
To a world gone astray
3
geplaatst: 14 juni 2025, 23:59 uur
04. Empyrium - The Franconian Woods in Winter's Silence (1996)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5447.jpg?cb=1612124315
Empyrium, opgericht in het Duitse gehucht Hendungen in Beieren in 1994, bereikte mij via fanzines in 1995 met de demo "...der wie ein Blitz vom Himmel fiel...", geïnspireerd door de natuur en bossen van Handugen klonken deze door in de demo en het eerste album en ook alles wat Empyrium daarna heeft uitgebracht, eerbiedig wat mother nature biedt. Het label Prophecy werd opgericht door de man achter Empyrium, Markus Stock, om het eerste album uit te brengen. Na het album "Weiland" in 2002 hield Empyrium het voor gezien en hadden nooit live opgetreden tot de comeback in 2013, Ik was toen voornemens om alle concerten te bezoeken, zoals Bochum, Berlijn en Prophecy Fest in Balve. Schitterende entourages in kerken en grotten (in Balve). Meerdere songs om uit kiezen maar 'The Franconian Woods in Winter's Silence' heeft een wondermooie opbouw, toen nog beetje Black Metal, later Neo Folk.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/5000/5447.jpg?cb=1612124315
Empyrium, opgericht in het Duitse gehucht Hendungen in Beieren in 1994, bereikte mij via fanzines in 1995 met de demo "...der wie ein Blitz vom Himmel fiel...", geïnspireerd door de natuur en bossen van Handugen klonken deze door in de demo en het eerste album en ook alles wat Empyrium daarna heeft uitgebracht, eerbiedig wat mother nature biedt. Het label Prophecy werd opgericht door de man achter Empyrium, Markus Stock, om het eerste album uit te brengen. Na het album "Weiland" in 2002 hield Empyrium het voor gezien en hadden nooit live opgetreden tot de comeback in 2013, Ik was toen voornemens om alle concerten te bezoeken, zoals Bochum, Berlijn en Prophecy Fest in Balve. Schitterende entourages in kerken en grotten (in Balve). Meerdere songs om uit kiezen maar 'The Franconian Woods in Winter's Silence' heeft een wondermooie opbouw, toen nog beetje Black Metal, later Neo Folk.
4
geplaatst: 15 juni 2025, 00:29 uur
03. Queensrÿche - Screaming in Digital (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14034.jpg?cb=1647842862
"Rage for Order", pure magie, van begin tot het eind. In 1986 futuristisch en apocalyptisch aanvoelend als 15 jarige in 1986, een kill edoch warm aanvoelend album en erg anders dan de voorganger.Geoff Tate in zijn prime is mijns inziens nog steeds ongeëvenaard, ook niet door droeftoeter Todd La Torre.
Met mijn fietsie helemaal naar Leiden, omdat ze "Rage for Order" nog niet hadden in Leidschendam en Den Haag en bij Elpee aangekomen in Leiden hadden ze deze wel, samen destijds gekocht met "QR III" van Quiet Riot, was die dag gefocust op de Q (zou ik nu ook niet meer doen om op donderdagavond van Leidschendam naar Den haag te fietsen om vervolgens naar Leiden te crossen on my bike).
'Screaming In Digital' blijft magistraal, het intro, de tekst.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/14000/14034.jpg?cb=1647842862
"Rage for Order", pure magie, van begin tot het eind. In 1986 futuristisch en apocalyptisch aanvoelend als 15 jarige in 1986, een kill edoch warm aanvoelend album en erg anders dan de voorganger.Geoff Tate in zijn prime is mijns inziens nog steeds ongeëvenaard, ook niet door droeftoeter Todd La Torre.
Met mijn fietsie helemaal naar Leiden, omdat ze "Rage for Order" nog niet hadden in Leidschendam en Den Haag en bij Elpee aangekomen in Leiden hadden ze deze wel, samen destijds gekocht met "QR III" van Quiet Riot, was die dag gefocust op de Q (zou ik nu ook niet meer doen om op donderdagavond van Leidschendam naar Den haag te fietsen om vervolgens naar Leiden te crossen on my bike).
'Screaming In Digital' blijft magistraal, het intro, de tekst.
7
geplaatst: 15 juni 2025, 21:38 uur
02. Metallica - Ride the Lightning (1984)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/186.jpg?cb=1510356916
Moet ergens in 1984 geweest zijn dat mijn moeder aan het afwassen wat en ik op een oude radio (Loewe Opta Apollo 4760 W), die in de keuken stond, en na veel geklik en gedraai op de knoppen, de juiste frequentie vond en stuitte op 'Ride the Lighning' van Metallica. Wat een openbaring en wat een heavy sound voor 1984! Helaas mocht ik niet mee met mijn broer naar het concert in Leiden met Twisted Sister, want te jong. Mijn broers oren suisde drie dagen later nog! Karma! Dacht ik toen al!
Het titelnummer staat slechts op #2 omdat er simpelweg nog één metal song beter is. De riffs, de maniakale vocalen en de solo en ook het drumwerk van de vaak verguisde Lars, zijn wonderschoon en werken verslavend, niet alleen op een 13 jarige Van Helsing maar ook op de inmiddels vadsige 54 jarige variant ervan.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/0/186.jpg?cb=1510356916
Moet ergens in 1984 geweest zijn dat mijn moeder aan het afwassen wat en ik op een oude radio (Loewe Opta Apollo 4760 W), die in de keuken stond, en na veel geklik en gedraai op de knoppen, de juiste frequentie vond en stuitte op 'Ride the Lighning' van Metallica. Wat een openbaring en wat een heavy sound voor 1984! Helaas mocht ik niet mee met mijn broer naar het concert in Leiden met Twisted Sister, want te jong. Mijn broers oren suisde drie dagen later nog! Karma! Dacht ik toen al!
Het titelnummer staat slechts op #2 omdat er simpelweg nog één metal song beter is. De riffs, de maniakale vocalen en de solo en ook het drumwerk van de vaak verguisde Lars, zijn wonderschoon en werken verslavend, niet alleen op een 13 jarige Van Helsing maar ook op de inmiddels vadsige 54 jarige variant ervan.
7
geplaatst: 15 juni 2025, 22:18 uur
01. Iron Maiden - Alexander the Great (1986)
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2311.jpg?cb=1727601639
"Ride the Lighning" is een mijlpaal maar "Somewhere in Time" is in mijn ogen een waar meesterwerk en uitgebracht in het perfecte metal jaar 1986. 39 jaar later sta ik nog steeds versteld van de souplesse tussen de gitaren van Dave Murray en Adrian Smith, de basslines van Steve Harris en het vakkundig dichttimmeren door Nicko en als een operaheld de sirene van Bruce Dickinson en de mooie geschiedkundige teksten, vaak gebaseerd op de Engelse literatuur. Toch klinkt alles open en fris en het geluid niet dicht gesmeerd.
Twee jaar geleden Maiden live gezien in Amsterdam en kippenvel van head to toe bij het begin van 'Caught Somewhere in Time' en vooral bij 'Alexander the Great'. Het hele verhaal verteld over Alexander III van Macedonië binnen negen minuten.
https://www.musicmeter.nl/images/cover/2000/2311.jpg?cb=1727601639
"Ride the Lighning" is een mijlpaal maar "Somewhere in Time" is in mijn ogen een waar meesterwerk en uitgebracht in het perfecte metal jaar 1986. 39 jaar later sta ik nog steeds versteld van de souplesse tussen de gitaren van Dave Murray en Adrian Smith, de basslines van Steve Harris en het vakkundig dichttimmeren door Nicko en als een operaheld de sirene van Bruce Dickinson en de mooie geschiedkundige teksten, vaak gebaseerd op de Engelse literatuur. Toch klinkt alles open en fris en het geluid niet dicht gesmeerd.
Twee jaar geleden Maiden live gezien in Amsterdam en kippenvel van head to toe bij het begin van 'Caught Somewhere in Time' en vooral bij 'Alexander the Great'. Het hele verhaal verteld over Alexander III van Macedonië binnen negen minuten.
7
geplaatst: 15 juni 2025, 22:24 uur
Bijna een jaar bezig geweest om mijn top 100 te motiveren, maar zoals een zekere John Lennon ooit eens zei "Life is what happens when you're busy making other plans".
Dit is mijn top 100:
100. Trouble - The Tempter (1984)
99. Master - Unknown Soldier (1990)
98. Hallows Eve - Speed Freak (1988)
97. Sadist - The Path (1997)
96. Rakoth - The Dark Heart of Uukrul (1999)
95. Children of Bodom - Needled 24/7 (2003)
94. Phlebotomized - Immense Intense Suspense / Barricade (1994)
93. Sick of it All - Scratch the Surface (1994)
92. Sacred Reich - Crimes Against Humanity (1990)
91. Theatre of Tragedy - Aœde (1998)
90. Infectious Grooves - Groove Family Cyco (1994)
89. Omen - At All Cost (1986)
88. Death Angel - 3rd Floor (1988)
87. Last Descendants - Vision (1988)
86. Zemial - Pharos (2013)
85. Tristania - My Lost Lenore (1998)
84. Racer X - Street Lethal (1986)
83. Cemetery of Scream - And Just the Birds... / Apocalyptic Visions (Part II) (1995)
82. Pestilence - Out of the Body (1989)
81. Possessed - Fallen Angel (1985)
80. Threshold - Elusive (2007)
79. Sadus - Hands of Fate (1988)
78. Testament - Disciples of the Watch (1988)
77. Nailbomb - World of Shit (1994)
76. Cancer - Hung, Drawn and Quartered (1991)
75. Asphyx - Deathhammer (2012)
74. Sirius - The Collapsing Spheres of Time (2000)
73. Destruction - Mad Butcher (1984)
72. Metal Church - The Powers That Be (1989)
71. Diamond Head - Sucking My Love (1980)
70. Fifth Angel - In the Fallout (1986)
69. Sepultura - Refuse / Resist (1993)
68. Sabbat - Do Dark Horses Dream of Nightmares? (1989)
67. M.A.R.S. - Unknown Survivor (1986)
66. Triptykon - Goetia (2010)
65. Dissection - A Land Forlorn (1993)
64. Tiamat - Gaia (1994)
63. Primordial - To Hell or the Hangman (2018)
62. Pantera - Cowboys from Hell (1990)
61. Agent Steel - Agents of Steel (1985)
60. Sodom - Nuclear Winter (1987)
59. Cathedral - Ride (1993)
58. Crematory - Tears of Time (1995)
57. Haggard - Chapter III: In a Pale Moon's Shadow (1997)
56. The 3rd and the Mortal - Death-Hymn (1994)
55. Eye of Solitude - A Note to Say Farewell (2012)
54. Hollenthon - To Kingdom Come (2001)
53. Toxik - World Circus (1987)
52. Rotting Christ - In Yumen - Xibalba (2013)
51. Pan.Thy.Monium - Amaraah (1992)
50. Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
49. Samael - Baphomet's Throne (1994)
48. Borknagar - Vintervredets sjelesagn (1996)
47. Therion - To Mega Therion (1996)
46. Exodus - War Is My Shepherd (2004)
45. Paradise Lost - Rapture (1991)
44. At the Gates - Blinded by Fear (1995)
43. Opera IX - Act IV: Congressus Cum Daemone (2000)
42. W.A.S.P. - Thunderhead (1989)
41. Kreator - Betrayer (1989)
40. Crimson Glory - In Dark Places (1988)
39. Summoning - Nightshade Forests (1997)
38. Loudness - In the Mirror (1983)
37. Ozzy Osbourne - Revelation (Mother Earth) (1980)
36. Obituary - Final Thoughts (1994)
35. Misþyrming - Með svipur á lofti (2019)
34. Overkill - Elimination (1989)
33. Emperor - Beyond the Great Vast Forest (1994)
32. Flotsam and Jetsam - No Place for Disgrace (1988)
31. Limbonic Art - Deathtrip to a Mirage Asylum (1997)
30. Voivod - Killing Technology (1987)
29. Prong - Broken Peace (1994)
28. Slayer - War Ensemble (1990)
27. Ancient Wisdom - Through Rivers of the Eternal Blackness (1996)
26. Dio - The Last in Line (1984)
25. Angel Witch - Angel Witch (1980)
24. Enslaved - Havenless (2003)
23. Anthrax - In the End (2011)
22. Helloween - Halloween (1987)
21. Motörhead - Doctor Rock (1986)
20. Judas Priest - A Touch of Evil (1990)
19. Candlemass - Samarithan (1987)
18. Amorphis - Black Winter Day (1994)
17. Moonspell - Vampiria (1995)
16. Type O Negative - Bloody Kisses (A Death in the Family) (1993)
15. Midvinter - Dreamslave (1997)
14. Megadeth - In My Darkest Hour (1988)
13. Shape of Despair - Sylvan-Night (2000)
12. Satyricon - Mother North (1996)
11. Death - Pull the Plug (1988)
8. Cradle of Filth - Bathory Aria: Benighted Like Usher, a Murder of Ravens in Fugue, Eyes That Witnessed Madness (1998)
6. Saturnus - I Long (2006)
5. Savatage - When the Crowds Are Gone (1989)
4. Empyrium - The Franconian Woods in Winter's Silence (2006 Version)
3. Queensrÿche - Screaming in Digital (1986)
2. Metallica - Ride the Lightning (1984)
1. Iron Maiden - Somewhere in Time (1986)
Terug te luisteren via deze link, drie nummers vervangen, want niet op Spotify.
Dit is mijn top 100:
100. Trouble - The Tempter (1984)
99. Master - Unknown Soldier (1990)
98. Hallows Eve - Speed Freak (1988)
97. Sadist - The Path (1997)
96. Rakoth - The Dark Heart of Uukrul (1999)
95. Children of Bodom - Needled 24/7 (2003)
94. Phlebotomized - Immense Intense Suspense / Barricade (1994)
93. Sick of it All - Scratch the Surface (1994)
92. Sacred Reich - Crimes Against Humanity (1990)
91. Theatre of Tragedy - Aœde (1998)
90. Infectious Grooves - Groove Family Cyco (1994)
89. Omen - At All Cost (1986)
88. Death Angel - 3rd Floor (1988)
87. Last Descendants - Vision (1988)
86. Zemial - Pharos (2013)
85. Tristania - My Lost Lenore (1998)
84. Racer X - Street Lethal (1986)
83. Cemetery of Scream - And Just the Birds... / Apocalyptic Visions (Part II) (1995)
82. Pestilence - Out of the Body (1989)
81. Possessed - Fallen Angel (1985)
80. Threshold - Elusive (2007)
79. Sadus - Hands of Fate (1988)
78. Testament - Disciples of the Watch (1988)
77. Nailbomb - World of Shit (1994)
76. Cancer - Hung, Drawn and Quartered (1991)
75. Asphyx - Deathhammer (2012)
74. Sirius - The Collapsing Spheres of Time (2000)
73. Destruction - Mad Butcher (1984)
72. Metal Church - The Powers That Be (1989)
71. Diamond Head - Sucking My Love (1980)
70. Fifth Angel - In the Fallout (1986)
69. Sepultura - Refuse / Resist (1993)
68. Sabbat - Do Dark Horses Dream of Nightmares? (1989)
67. M.A.R.S. - Unknown Survivor (1986)
66. Triptykon - Goetia (2010)
65. Dissection - A Land Forlorn (1993)
64. Tiamat - Gaia (1994)
63. Primordial - To Hell or the Hangman (2018)
62. Pantera - Cowboys from Hell (1990)
61. Agent Steel - Agents of Steel (1985)
60. Sodom - Nuclear Winter (1987)
59. Cathedral - Ride (1993)
58. Crematory - Tears of Time (1995)
57. Haggard - Chapter III: In a Pale Moon's Shadow (1997)
56. The 3rd and the Mortal - Death-Hymn (1994)
55. Eye of Solitude - A Note to Say Farewell (2012)
54. Hollenthon - To Kingdom Come (2001)
53. Toxik - World Circus (1987)
52. Rotting Christ - In Yumen - Xibalba (2013)
51. Pan.Thy.Monium - Amaraah (1992)
50. Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
49. Samael - Baphomet's Throne (1994)
48. Borknagar - Vintervredets sjelesagn (1996)
47. Therion - To Mega Therion (1996)
46. Exodus - War Is My Shepherd (2004)
45. Paradise Lost - Rapture (1991)
44. At the Gates - Blinded by Fear (1995)
43. Opera IX - Act IV: Congressus Cum Daemone (2000)
42. W.A.S.P. - Thunderhead (1989)
41. Kreator - Betrayer (1989)
40. Crimson Glory - In Dark Places (1988)
39. Summoning - Nightshade Forests (1997)
38. Loudness - In the Mirror (1983)
37. Ozzy Osbourne - Revelation (Mother Earth) (1980)
36. Obituary - Final Thoughts (1994)
35. Misþyrming - Með svipur á lofti (2019)
34. Overkill - Elimination (1989)
33. Emperor - Beyond the Great Vast Forest (1994)
32. Flotsam and Jetsam - No Place for Disgrace (1988)
31. Limbonic Art - Deathtrip to a Mirage Asylum (1997)
30. Voivod - Killing Technology (1987)
29. Prong - Broken Peace (1994)
28. Slayer - War Ensemble (1990)
27. Ancient Wisdom - Through Rivers of the Eternal Blackness (1996)
26. Dio - The Last in Line (1984)
25. Angel Witch - Angel Witch (1980)
24. Enslaved - Havenless (2003)
23. Anthrax - In the End (2011)
22. Helloween - Halloween (1987)
21. Motörhead - Doctor Rock (1986)
20. Judas Priest - A Touch of Evil (1990)
19. Candlemass - Samarithan (1987)
18. Amorphis - Black Winter Day (1994)
17. Moonspell - Vampiria (1995)
16. Type O Negative - Bloody Kisses (A Death in the Family) (1993)
15. Midvinter - Dreamslave (1997)
14. Megadeth - In My Darkest Hour (1988)
13. Shape of Despair - Sylvan-Night (2000)
12. Satyricon - Mother North (1996)
11. Death - Pull the Plug (1988)
6. Saturnus - I Long (2006)
5. Savatage - When the Crowds Are Gone (1989)
4. Empyrium - The Franconian Woods in Winter's Silence (2006 Version)
3. Queensrÿche - Screaming in Digital (1986)
2. Metallica - Ride the Lightning (1984)
1. Iron Maiden - Somewhere in Time (1986)
Terug te luisteren via deze link, drie nummers vervangen, want niet op Spotify.
1
geplaatst: 16 juni 2025, 14:46 uur
0
geplaatst: 16 juni 2025, 15:00 uur
Zalig, Von Helsing. Heb je geluisterd naar mij of was het toevallig dat je net weer begon? 

1
geplaatst: 16 juni 2025, 15:08 uur
Johnny Marr schreef:
Zalig, Von Helsing. Heb je geluisterd naar mij of was het toevallig dat je net weer begon?
Beide, wilde het nu eens afronden en toen kwam jouw vraag.....
1
geplaatst: 21 juni 2025, 21:59 uur
Ik vind het wel grappig dat ik voor 50% dezelfde bands zou hebben gekozen en 100% andere songs haha. Een hele opgave zo'n top 100.
1
geplaatst: 21 juni 2025, 22:08 uur
Dan is het nu aan:
- Tha)Sven
- ABDrums
Op de lange termijn (geen specifieke volgorde):
- madmadder
- ProGNerD
- Tha)Sven
- ABDrums
Op de lange termijn (geen specifieke volgorde):
- madmadder
- ProGNerD
1
geplaatst: 29 juni 2025, 00:58 uur
JAAAAA Alexander the Great op één is echt een waanzinnige keuze. Scheelde niks of hij stond bij mij ook op één!!
Maar wat een te gekke afronding van de lijst, heb totaal gemist dat je hier mee verder bent gegaan. I Long

Maar wat een te gekke afronding van de lijst, heb totaal gemist dat je hier mee verder bent gegaan. I Long

1
geplaatst: 29 juni 2025, 01:03 uur
Kondoro0614 schreef:
JAAAAA Alexander the Great op één is echt een waanzinnige keuze. Scheelde niks of hij stond bij mij ook op één!!
Dank je, ik wilde het toch een keer afronden.
9
geplaatst: 9 januari, 23:21 uur
Helaas is dit topic al een dik half jaar min of meer officieus dood verklaard, maar ik wil daar later dit jaar wel verandering in brengen door jullie mijn metal top 100 te presenteren. Ergens is dat ook deels mijn eigen schuld, aangezien ik ook op het bovenstaande lijstje sta, maar soit.
Momenteel ben ik druk bezig om af te studeren, waardoor ik niet de vereiste tijd en energie heb om vooreerst een complete lijst op te stellen waar ik min of meer tevreden kan zijn en om daar ook nog enige toelichting per nummer (of album...) op te geven. Maar ergens in de zomer van dit jaar wil ik wel een poging wagen, dat staat bij deze zwart op wit!
Momenteel ben ik druk bezig om af te studeren, waardoor ik niet de vereiste tijd en energie heb om vooreerst een complete lijst op te stellen waar ik min of meer tevreden kan zijn en om daar ook nog enige toelichting per nummer (of album...) op te geven. Maar ergens in de zomer van dit jaar wil ik wel een poging wagen, dat staat bij deze zwart op wit!
3
geplaatst: 10 januari, 00:08 uur
Heel benieuwd naar je lijst, dat wordt iets om naar uit te kijken.
Tha)Sven, heb jij nog interesse om je top 100 met ons te delen?
Ik heb trouwens nog wat huiswerk liggen hier, bedenk ik mij nu...
Tha)Sven, heb jij nog interesse om je top 100 met ons te delen?
Ik heb trouwens nog wat huiswerk liggen hier, bedenk ik mij nu...
2
geplaatst: 10 januari, 11:12 uur
Ik kon gisteravond de slaap in eersten maar moeilijk vatten, aangezien de radaren in mijn hoofd het belangrijker vonden na te gaan denken over artiesten, nummers en albums die niet in mijn rangschikking zouden mogen ontbreken.
Ik gun mezelf een gedegen voorbereidingsperiode omdat ik, zoals gezegd, momenteel genoeg drukte heb, maar weet van mezelf dat ik mijn enthousiasme op dit vlak moeilijk kan beteugelen en naar alle gedachten vroeg of laat toch ga beginnen met het samenstellen van deze lijst. Geen idee dus wanneer ik hem aan jullie ga presenteren, maar ik ga me er de komende tijd dus eens over buigen. U hoort!
Ik gun mezelf een gedegen voorbereidingsperiode omdat ik, zoals gezegd, momenteel genoeg drukte heb, maar weet van mezelf dat ik mijn enthousiasme op dit vlak moeilijk kan beteugelen en naar alle gedachten vroeg of laat toch ga beginnen met het samenstellen van deze lijst. Geen idee dus wanneer ik hem aan jullie ga presenteren, maar ik ga me er de komende tijd dus eens over buigen. U hoort!
* denotes required fields.