menu

Genres / Rock / De metal top 100 van...

zoeken in:
In navolging van de top 100 topics, zoals de dance top 100 van en de top 100 van, leek het mij wel leuk om ook een metal top 100 van... te doen, mits hier genoeg animo voor is.
Aangezien 100 misschien te veel is voor sommigen mogen het er ook 25, 50, of 75 zijn, bij 25 trek ik de grens. Voor de mensen die die topics niet kennen, het is niet de bedoeling dat je een lijst dumpt, maar bij elk nummer een stukje typt over het nummer en waarom je het mooi vindt.
Dan de vraag wat we onder metal verstaan, nou wou ik iedereen daar maar vrij in laten, als men het metal vind dan kan het wat mij betreft.
Als men mee wil doen dan graag je naam vermelden, en als jullie het goed vinden begin ik als eerste bij genoeg deelnemers en/of volgers. Ik zal hierna nog wel wat mensen taggen.

Oeh, leuk!
Ik ga nog niets zelf presenteren, maar ga graag de spectator uithangen!

Ik vind het wel leuk om te doen. Dan ga ik wel alvast voorbereidingen treffen voor een lijst.

Dus dan nu:

- trebremmit
- Don Cappuccino

Kronos Edwynn ZAP! Johnny Marr milesdavisjr gigage jurado ASman The_CrY bennerd AOVV Jelle78 frolunda

Zo maar wat mensen die vaak bij metal albums te vinden zijn.
Als jullie nog meer weten dan tag ze maar.

Leuk idee.
Ff over nadenken en ff kijken in die andere topics hie dat precies gaat.

Leuk idee inderdaad! Ik doe graag mee

Dus dan nu:

- trebremmit
- Don Cappuccino
- The_CrY

Losse songs zo te zien. Ojee, dat wordt stevig nadenken maar ik doe wel mee..

Dat wordt voor mij een schier onmogelijke opgave (en daarbij enorm tijdrovend), dus vooralsnog(!) doe ik niet mee... zal wel proberen af en toe hier te checken.

- trebremmit
- Don Cappuccino
- The_CrY
- gigage

Ik zal proberen om zo rond vrijdag te beginnen.

Ik heb vandaag een lijst met mogelijke kandidaten gemaakt voor mijn toplijst, morgen maar eens de volgorde bepalen en dan stukjes schrijven.

I'm with ZAP!. Al ga ik het topic zeker volgen, dus ik sluit niet uit dat enthousiasme van presenterende users me uiteindelijk ook aanzetten tot deelname.

Zeker een leuk idee en ik wil wel meedoen, maar ik moet - en dit gaan jullie niet geloven in tijden van pandemie - bekijken of ik voldoende tijd vind om aan het schrijfwerk te beginnen.

Ik zal wat samenstellen. Ik weet nu al dat het een willekeurige volgorde zal zijn. Momenteel heb ik zoveel dingen op de draaitafel liggen die elkaar per uur kunnen verdringen. Onmogelijk om daar een rangschikking van minder naar fantastisch in te maken.

Leuk idee! Ik wil ook wel meedoen, al laat ik het dan waarschijnlijk bij 25 nummers.

- trebremmit
- Don Cappuccino
- The_CrY
- gigage
- Edwynn
- Cryotank

- trebremmit
- Don Cappuccino
- The_CrY
- gigage
- Edwynn
- Cryotank
- Barney Rubble

Top 50 moet wel te doen zijn.

Goed, ik doe er negentig, ik merk dat ik de laatste tien er maar bij sleep om aan een top 100 te komen, en dat lijkt met niet de bedoeling. Met dit warme doe ik er eerst maar een paar per dag, heb niet echt zin om achter de computer te zitten. Later zal ik het tempo wel opvoeren.

Bij deze dan het begin van mijn top negentig.

90. Miasma - Baphomet (1992)

Miasma was een death metal band uit Oostenrijk, waar ik verder weinig van weet.
Toen ik begin jaren negentig naar een andere school ging en in contact kwam met death metal liefhebbers kreeg ik vaak verzamel cassette's van hun, zo heb ik toen veel leren kennen. Waaronder deze van Miasma, wat een geweldig stukje death metal is met veel afwisseling, zo lijken de rustige stukken wel op doom, lijkt het begin wel op Slayer, is de zanger erg bruut en zijn de riffs erg log!

Miasma - Changes (1992)

89. Teeth of the Lions Rule the Devine - The Smiler (2002)

Deze band is een samenwerking van o.a Stephen O'Malley (Sunn O))) en Lee Dorrian (Napalm Death). Volgens mij hebben ze zich vernoemd naar een nummer van Earth, en zo klinken ze ook wel, alleen dan nog wat zwaarder en angstaanjagender. Dit nummer is traag, hypnotiserend en op het eerste gehoor misschien wat eentonig, maar er zit zeker een ontwikkeling in.
Helaas hebben ze maar 1 album gemaakt met de naam Rampton.

Teeth of Lions Rule the Divine - Rampton (2002)

88. Blame - Chalice (2018)

Deze was niet te vinden op youtube, daarom maar een link naar bandcamp.
Blame is een band uit de Oekraine en speelt technische death metal met wat deathcore invloeden. Op drums zit een bekende en dat is George Kollias van Nile, niet voor niets valt het drumwerk hier op. Chalice is ondanks de korte speelduur toch een afwisselend nummer en ontzettend bruut wat mij betreft, maar wel met melodie en veel sfeer.

Blame - Almanac (2018)

Drie onbekende tracks voor mij, dus ze net even geluisterd. Vooral Teeth of Lions Rule the Divine vond ik gaaf, die gure dronedoom in combinatie met Dorrian's klagende stem werkt helemaal.

Voor mij ook alle drie totaal onbekend.
-Van Miasma begrijp ik de vergelijking met Entombed wel, maar er is weinig dat aan hun 'Left Hand Path' kan tippen. Deze ook niet. Maar op zich geen verkeerd nummer.
-Doom metal is mijn ding (gemiddeld) niet en dat blijkt met TotLrtD ook maar weer. Ben na zo'n 8 minuten ook gaan skippen. De zang ligt me ook al niet.
-Blame bevalt me wel, maar de productie klinkt nogal steriel (snare), met de gitaren te ver op de achtergrond en da's toch jammer.

P.s. 1x3 per dag lijkt mij een prima tempo, anders kan het er voor mij wel eens bij inschieten om dit te volgen. Zit zelf ondertussen nog te broeden op deelname...

Ik vind zelf vijf tracks per dag een mooi aantal.

Lekkere aftrap! Ook voor mij onbekende tracks, en hoewel Teeth of Lions Rule the Divine me echt niet lag, vond ik vooral Blame erg goed smaken.

Ben het wel met ZAP! eens dat grotere dagelijkse hoeveelheden aan nummers er wellicht toe zullen leiden dat ik niet alles meer zal kunnen luisteren. Ik probeer het desondanks wel te blijven volgen.

Dat nummer van Miasma had ik al 'ns beluisterd, en is gewoon erg goed (ik hoor de vergelijkingen met zowel Slayer als Entombed ook wel). Het lijkt me een nogal obscure band, met slechts één album op de teller (en, volgens Metal-Archives, enkele demo's en een EP).

Ook slechts één album op de teller, maar toch een pak minder obscuur, is Teeth of Lions Rule the Divine, een project van Stephen O'Malley en Greg Anderson van Sun O))), met Lee Dorrian als vocalist. Een lange, doch boeiende track, die er voor zorgt dat mijn lijstje met te beluisteren albums alweer wat langer wordt.

Chalice is dan de song die me het minst bevalt, maar klinkt toch ook wel lekker. Interessant dat de drummer van Nile hier meedoet! Goeie eerste update!

Miasma klinkt prima mede door de solo wel afwisselend. Voor Teeth of Lions heb ik het geduld niet voor. Ook op 2x de snelheid gebeurt er niet veel. Blame vind ik de leukste track, beetje kort maar uiterst genietbaar. Staat niet op spotify helaas

87. Ryker's - Brother Against Brother (1994)

Zo richting de tweede helft jaren negentig werd ik ook een aardige liefhebber van hardcore, bands als Sick of it All, Madball en Biohazard waren hier wel populair en werden vaak op feestjes gedraaid.
De Duitse band Ryker's was wel een van mijn favorieten, mede door de stoere merchandise , ik heb er zelfs nog een muts van. Het album Brother Against Brother is wel een obscure plaat, ik heb het ooit eens gekocht op Lowlands en daarna vaak gedraaid, mijn favoriet daarop is deze titeltrack, een rauw, ietwat chaotisch en agressief nummer. Goeie zanger ook die Kid D.

Ryker's - Brother Against Brother (1994)

86. Fear Factory -Self Immolation

Self Immolation hoorde ik voor het eerst toen ik een jaar of 15 was, volgens mij vond ik er toen nog niet zoveel aan, het industriele stond met wat tegen. Later is dit een van mijn favoriete nummers van deze band geworden. Hier klinken ze nog een beetje als Godflesh, alhoewel die dikke riffs al zeer herkenbaar zijn, en voor sommigen misschien wat primitief, niet zo strak als op latere albums. Maar ik houd daar wel van, het geeft het wat een duistere sfeer.

Fear Factory - Soul of a New Machine (1992)

85. Outworld - Raise Hell (2006)

Outworld is niet iets voor mensen die zenuwachtig worden van drukke muziek, want er gebeurd veel in dit nummer. Vooral de gitarist Rusty Cooley is erg goed, maar ook de zanger Carlos Zema vind ik erg tof, hij doet me denken aan de jaren tachtig speed metal zangers. Raise Hell is progressive metal, en dan de opgefokte adrenaline versie daarvan. Een heel album van zulke muziek is me vaak wat te vermoeiend, maar zo een los nummer word ik altijd wel lekker wakker van, en dan vooral deze!

Outworld - Outworld (2006)

Outworld is zeker wel iets dat naar mijn gading is.
Lekker uitbundige progmetal die mij enigszins aan Symphony X doet denken.

Fijne lichting, wederom! Outworld komt een stuk dichterbij voor mij, maar vooral Fear Factory moet ik echt eens gaan luisteren denk ik. Ryker is minder mijn ding, maar hakt er toch behoorlijk lekker in.

Dit rijtje is voor mij wat bekender.

Van Ryker's kende ik deze track niet, maar wel de plaat Life's a Gamble (die zelfs niet eens op MusicMeter staat), die vind ik uitstekend, net als deze track.

Fear Factory heb ik ook in mijn top 100 staan, wel een andere track. Ik vond het waanzinnig moeilijk om één track te kiezen van die band, meerdere tracks van Soul of a New Machine waren kandidaat. Ook ik vind die plaat ontzettend vet, een mix van Napalm Death en Godflesh.

Outworld kende ik van naam. Dit is ook voor mij absoluut niet iets om een heel album van te draaien, maar deze track was best goed. Het riffwerk doet me soms aan Nevermore denken.

Fear Factory is nooit echt m'n ding geweest, vrees ik. Geen slechte track hoor, maar het ligt me niet helemaal. Dat nummer van Ryker's is best leuk; kort maar krachtig.

Outworld klinkt interessant, maar ik moet het met Don eens zijn; een heel album lijkt me wat veel van het goede.

Outworld is precies de uitdaging waarvan ik dan weer wel een heel album van zou willen doorgronden ( Bij de andere twee heb ik dat dan weer niet) De powermetalvocalen met de brute stacato riffs is leuk gevonden.

84. Drainland - Jellyfish (2010)

Deze band uit Ierland trok toentertijd mijn aandacht omdat hun eerste album op het Groningse label De Graanrepubliek uit kwam. Het label bestaat inmiddels niet meer, en de band volgens mij ook niet.
Drainland maakte sludge en hardcore en op Jellyfish komt dat wat mij betreft het best uit de verf, het is een rauw, intens en hard nummer met een goeie zanger en schurende gitaren. Ik denk niet dat veel mensen dit gaan waarderen, maar misschien zijn er toch fijnproevers die dit kunnen waarderen.

Zie ook de hoes van dit album trouwens.

Drainland - And So Our Troubles Began (2010)

83. Paradox - Heresy (1989)

Heresy is het titelnummer en de opener van het gelijknamige album van deze Duitse thrashmetal band.
Dit album heb ik een jaar of twaalf geleden ontdekt, en ken ik dus niet uit de tijd dat het uit kwam.
Heresy is een behoorlijk melodieus nummer met veel afwisseling en toffe solo's, het begint nog akoestisch en rustig maar na een poosje gaat het al vol in galop qua ritme en snelheid, soms doet het wel wat denken aan Metallica.

Paradox - Heresy (1989)

82. Zozobra - Heartless Enemy (2008)

Zozobra is een band met leden van Old Man Gloom, Cave In en Isis. Na 2008 is het aardig stil geworden rond hun, maar ze hebben toentertijd wel twee goeie albums gemaakt.
Heartless Enemy is epische sludge metal, het is bruut mede door de zanger Caleb Scofield, die helaas een paar jaar geleden is overleden, maar ook melodieus. Dit is ideale muziek om eens lekker het gaspedaal in te trappen.

Zozobra - Bird of Prey (2008)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:14 uur

geplaatst: vandaag om 04:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.