MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Punk

zoeken in:
At the Drive-In en The Sex Pistols gewoon draaien.

Voor mij zijn er 3 bij het grote publiek bekende 'echte' punk bands die nu nog steeds tot de verbeelding spreken en nog steeds vaak in documentaires opduiken als het eens over punk gaat.

Sex Pistols: vooral omdat ze destijds veel stof deden opwaaien, en toch wel voor veel verandering gezorgd hebben denk ik.

The Clash: Omdat ze met een recht voor de raap album begonnen zijn, en ook met de texten (vooral op latere albums London Calling b.v) verder gingen dan een punk band normaal deed. Voor mij 1 van de meest bekende en beste punkbands ooit. En heeft ook nog tot 1986 stand gehouden en zowat 10 jaar lang albums gemaakt.

Ramones: Amerikaanse recht voor zijn raap en rechtoe rechtaan band. Geen gelul en gaan met banaan. Ook een punk band die de meesten wel kennen en zien als 1 van de grondleggers van de punk ook. Ze hebben het ook lang volgehouden tot 1996 nog wel, waarvoor hulde want de meesten waren er al lang mee gestopt.

The Stooges zie ik ook wel als een erg bekende band die ook veel invloed hadden, en min of meer het genre ook wat verder geopend hebben, alleen daar hoor je gewoon een stuk minder over dan over de 3 door mij eerder genoemde bands. Waarom weet ik niet, misschien omdat ze de punkgolf vanaf plusminus 1976 nog net even voor waren.

En The Velvet Underground zijn eigenlijk ook begonnen met een 'punk' achtig album in 1967, en zie ik dan ook als het eerste bekende album ooit met punkinvloeden erin.

Theatrale punkpop van Children 18:3
Kijk hier voor muziek en een filmpje van een optreden: Jong RK http://jongrk.weebly.com Klik door naar Solid Friends

Erg gayish, maar zeker leuk op de eerste plaat: Gossip.
Punk met disco en gospel invloeden! Cool.

Ricardo, ik vind White Light/White Heat nog wel meer richting punk gaan dan de Banaan. Dat de Velvets zeker grondleggers zijn van de punk zit niet alleen in het geluid, maar ook in het weinig technische aspect. Het is soms gewoon pielen op de gitaar (wel heerlijk pielen, dat zeker), maar ook is Lou het perfecte excuus voor elke non-zanger om te gaan zingen.

Punk is natuurlijk een term van eind zeventig. Maar wat mij betreft is het een state of mind, een do it yourself mentaliteit. Daar hoort ook een flinke dosis energie bij, maar die kan allerlei kleuren hebben.

Ik zie wel wat in de stooges en de de velvets. Maar ik vind niet dat punk gaat over niet kunnen spelen, of niet kunnen zingen. Wel over gewoon doen, en je eigen merites bepalen.

Voor mij is punk not dead, en gaat het gewoon door als state of mind. Maar het is niet de punkrock van tegenwoordig, de hardcore. Dat is een genre en dat is punk niet!

Daar heb je zeker gelijk in, maar wat ik bedoel, is dat vergeleken met de Banaan, White Light/White Heat nog meer een stuk minder (snap je het nog?) in het tijdsbeeld past. Punk was natuurlijk ook deels verzet tegenover die belachelijke, pompeuze progrock van de jaren 70. Ellelange solo's, egotripperij, allemaal overboord.
Kijk ook naar iemand als Patti Smith, die muzikaal meer gemeen heeft met dingen als jazz, rock 'n roll en spoken word. Qua gedacht puur punk.
Bob Dylan in de jaren 60? Punk. Public Enemy in de jaren 80? Punk.

Okee, dat ben ik met je eens....

Toch mis ik bij veel werk van Dylan en zeker bij Pub Ennemy wel die energie van punk. Dat is weer meer een gevoel.
Soms hadden Beastie Boys dat wel. Of sommige gabberplaten.

Snap je wat ik bedoel? Het moet niet te serieus zijn. Punk is creatief, lachen en schoppen.

Ah ja, om zo'n reden schuurt Spank Rock bijvoorbeeld ook erg tegen punk aan. Niet erg serieus, maar wel met een houding van "wij trekken ons nergens iets van aan".

wat ik ook belangrijk vind aan de mentaliteit van punk, is dat het een tegencultuur is. Dus dat het bepaalde ontwikkelingen in onze cultuur bevraagd door juist te spiegelen.
Wel individu zijn, maar de 'zelfbeheersing' verliezen. De leegte aan de kaak stellen. Het vooruitgangsgeloof ontmaskeren.
Dat is de geest van punk. Ruimte maken voor een ander perspektief en daarvoor de confrontatie niet schuwen. Belangrijk!

Kijk eens, jij bent nog best slim. Perspectief is tegenwoordig wel met een "c", dat moet ik wel even aanmerken.
De leegte aan de kaak stellen, jazeker, dat moet gebeuren. Vervelend alleen dat wat tegenwoordig voor punk door moet gaan vaak ontzettend leeg is.

Ik mis hier toch wel een vermelding van de geweldige Zweedse band Refused die het onvergetelijke The Shape of Punk to Come maakte en Punk meer in een progressievere richting benaderden.

"jongrk.
je had het over de beastie boys die wel een beetje punk invloeden hebben.
check dit:
YouTube - Beastie Boys - Holy Snappers punk

Cool, thanx.
Jij ook best wel, voor het compliment, slowgaze...

Misterfool
Persoonlijk denk ik dat punk met name hier in nederland totaal overgewaardeerd wordt. Punk heeft een zeem van ambachtelijkheid van de jaren 70 weggehaald . Daardoor konden veel muzikanten opeens aan de bak. Daarmee heeft punk inderdaad invloed gehad.

Maar helaas zijn een aantal punkers totaal doorgeschoten hier in Nederland. Deze punkliefhebbers rukken zich af bij alles wat ook maar een beetje tegen de gevestigde orde trapt. Blijkbaar hebben deze punkers nooit gehoord van rock & roll of blues. een goede 10 of 20 jaren eerder zetten zij zich ook al af tegen de gevestigde orde.

Antikunst werd ook al lang gemaakt voordat überhaupt de eerste punker het levenslicht zag. Denk maar aan de eerste platen van Frank Zappa.

Bovendien vind ik dat punk het beginpunt is van een voor muziek zeer schadelijke gedachtestroming. Door de invloed van punk moest alles weer terug naar het popformat. Alle nummers boven 6 minuten, of ook maar met een afwijkende structuur was ongelovelijk pretentieus. Hiermee heeft punk de basis gelegd voor de cultuur van de hedendaagse radiobimbo's waar alles dat enigzins van het populaire stramien verschoonbaar kan worden genegeerd.

Punk lijkt me tegenwoordig een klein genre, dat zijn invloed al sinds jaar en dag verloren heeft. New-wave heeft heden ten dage wel invloed,maar ik denk eerlijk gezegd dat deze stroming al heel snel zijn aanvankelijke punkroots verloochend heeft. Daarmee lijken me artiesten als roxy music,david bowie,Lou reed en de krautrockscene veel meer van invloed op de huidige muziekscène als punk.

zo lijkt me de invloed van punk op dance(om maar iets te noemen) vrij miniem.

Luke, je zwetst weer eens.

Misterfool

Nee, slowgaze, jullie zien alleen het puntje van de ijsberg(punk) terwijl daar onder veel meer stromingen zijn die veel meer invloed gehad hebben. Bovendien zeg ik niet dat punk geen invloed gehad heeft, alleen een stuk minder als hier dikwijls wordt beweerd. Het typische synthgeluid van joy division heeft bijvoorbeeld veel meer zijn roots zitten in de krautrock. Bovendien zie ik dat men wel heel lukraak het etiquetje punk op artiesten plakt die zich een beetje afzetten tegen de gevestigde orde.

Jongen, punk is de catalysator geweest. Punk is de houding, die misschien bij voorloper als Faust (staat ook erg in de dada-traditie) ook al te zien was, die spannende dingen mogelijk maakte. Eerst werd er teruggegaan naar de basis, werd de muziek gestript en daaruit weer hebben zich andere dingen ontwikkeld. Eerst de rockmuziek ontdoen van al die onzinnige ballast die progrukkers er aan toe hebben gevoegd en daarna écht vernieuwend aan het werk gaan.

Rip it up and start again, zo noem je dat.

Misterfool
Die "punk" houding bestond al veel langer. Denk maar aan de rolling stones,The who, the beat generation. De invloed van punk is inderdaad dat ze muziek gestript hebben, dat bestrijd ik ook niet. Echter daarna wordt punk dikwijls aangehaald als de grote invloed op zowat alle muziek die na 1977 is uitgekomen en dat is bullocks. Punk was de uitbarsting van een muzikale stroming die al veel langer bezig was. Post-punk en new-wave lieten zich in eerste instantie wel inspireren door de punk,maar het invloedrijke was naar mijn idee wat ze er aan toevoegde. Deze toevoeging aan punk is al veel ouder. Met name de krautrock(faust,can,neu! en kraftwerk) is hier de grootste speler. Maar ook minimale muziek als john cage,jazz en klassieke muziek.

Door punk te citeren als belangrijkste drijfveer van muziek na de jaren 70 doen we veel muziek zowel uit de jaren 70 als ver voor de jaren 70 te kort. Tegenwoordig is "echt punk" geen grote stroming.

Overigens is de hele strijd prog vs punk ook al oeroud. Alleen dan tussen klassieke en minimale muziek. Hoewel ik beiden mag, heb ik toch meer met de wagneriaanse progrock. Bovendien was punk het beste wat prog kon overkomen naar mijn inzien,maar dat is weer een heel ander verhaal.

Tja, ik zeg ook niet dat die punk-houding nieuw is, die staat duidelijk in een langere traditie. Maar niets is nieuw, alles staat in een traditie, hetzij door er op voort te borduren, hetzij door zich er tegen af te zetten.

Misterfool
Goed dan snap je het punt dat ik wil maken. Ik heb soms hier een beetje het idee dat punk hier een messiahstatus opgedrongen krijgt. Een donderslag bij heldere hemel die opeens alles deed veranderen. Volgens mij zijn er veel meer krachten en belangrijkere krachten die bijgedragen hebben aan de ommezwaai naar muziek die technisch basaler is en dare i say minder intressant.

Jij met je eeuwige techniek ook altijd... Techniek is ondergeschikt aan zeggingskracht.

Stijn_Slayer
Eigenlijk was popmuziek aanvankelijk per definitie simpel en stond het los van intellectuele composities (dat was ook een bewuste keuze). Pas in de jaren 60, en vooral met de prog uit de jaren 70 wilden muzikanten popmuziek dezelfde artistieke status proberen te geven als de klassieke muziek.

Punk de credits geven om dit weer op te heffen (back to basics, etc.) is dus wel wat overschat, omdat het eigenlijk helemaal niet zo vernieuwend was. Het is eerder een soort eclecticisme gereflecteerd naar de toenmalige tijdsgeest.

Het verzet was groter dan bij bijv. de rock 'n' roll, dus er zit wel een bepaalde vernieuwing in, maar het blijft het teruggrijpen naar iets uit het verleden en dat aan de huidige context aanpassen.

Misterfool
Ik kan me goed in het bericht van stijn vinden. Al is punk naar mijn idee niet zo heel eclectistisch. Om andere muziekstijlen te vermengen moet je van je weg van de basics. Punk wil juist die basics behouden.

Stijn_Slayer
Ik bedoel te zeggen dat een stroming als de rock 'n' roll ook al niet veel meer gestript kon worden, het was destijds ook rauw en los van pretentieusiteit. In die zin lijkt het op punk.

Pub-rock (wat mij betreft is het niet eens een genre) hanteerde trouwens tegelijkertijd met de punk een back to basics approach, en nam eigenlijk R&B en rock 'n' roll letterlijk over.

Typisch postmodernistisch.

Tja, je moet het bij de Ramones zoeken: die waren niet beïnvloed door de Velvets of door krautrock, maar door Phil Spector-liedjes en glamrock die ze stripten tot een paar simpele riffs en slogan-achtige teksten. Anderzijds lieten nieuwe bands zich juist weer inspireren door de Ramones, waardoor het op die manier geen back to basics meer was in de stricte zin.

Stijn_Slayer
Invloeden uit het verleden blijven (onbewust) doorwerken. Die domme punkers hadden dat misschien niet door, mij wij natuurlijk wel.

Misterfool schreef:
Deze punkliefhebbers rukken zich af bij alles wat ook maar een beetje tegen de gevestigde orde trapt.

Als ik me niet vergis was jij hier de rukbever, maar soit.

Slowgaze schreef:
Als ik me niet vergis was jij hier de rukbever, maar soit.

Even googlen op ''rukbever'' levert zowaar iets op...

Robbie Rukbever

Ook De Groene Amsterdammer doet een duit in het zakje:

Zak hooi. Dikbil. Miezemuis. Klont. Drijfsijs. Kromme Leendert. Gertje Griezel. Jan Jurk. Hangwang. Rukbever. Hereboer. Berehoer. Duikplank. Worst. Zwelbroek. Stronthaspel. Smurfensloerie.

Ik ben een absolute punkliefhebber.

Op pagina 1 zie ik daar bands als Fall Out Boy en Good Charlotte staan, deze kunnen onmogelijk als punkbands beschouwd worden, misschien als zachte poppunk-bands.

Hier is een lijstje met al goede punkbands, althans volgens mij, sommigen zijn in mijn ogen echter niet 100% punk, waaronder ook The Clash, kijk maar eens naar hun debuutalbum The Clash en het album London Calling, wat een verschil( Bands zoals deze staan dan ook tussen haakjes!). In drukletters staan mijn favoriete.

(Adam and the Ants)
The Adicts
(AGENT ORANGE)
Angelic Upstarts (nummer Police Oppression is een echte aanrader!)
Angry Aryans
ANTI-NOWHERE LEAGUE (ze hebben zeer veel goeie nummers, maar vooral 'I Hate People' is waanzinnig goed!)
(Anti-Flag)
The Avengers
Bad Brains
Bad Religion
Black Flag
Blitz
(The Boomtown Rats)
(Bouncing Souls)
The Casualties
(THE CLASH)
Cock Sparrer
Crass
(The Damned)
DEAD KENNEDYS
The Descendents
The Exploited
(Fugazi)
Funeral Dress -> zalige Belgische Oi!
Husker Du
Iggy and the Stooges
The Jam
Jfa -> Surf punk/ Hardcore punk
JOY DIVISION -> Is in tegenstelling tot New Wave, 100% pure post-punk!
The Kids -> Belgische punkband
MC5 -> voorlopers op de punkrock
MINOR THREAT -> fantastische (straight-edge) hardcore punkrock
The Misfits
New York Dolls
Nofx
One Way System( Corrupted World is een heel goeie punkplaat!)
Pennywise
THE PROFESSIONALS -> Fantastische band bestaande uit Steve Jones(gitarist Sex Pistols) en Paul Cook(drummer Sex Pistols), die gevormd werd na het splitsen van de Pistols. Black Leather is zonder twijfel hun allerbeste plaat.
(Public Image Limited) -> Bestaande uit Johnny Rotten
THE RAMONES
Rancid
REAGAN YOUTH -> Degenerated, USA For Anarchy, GoNowhere, Reaggan Youth,... -> fantastische nummers
Red Zebra -> Belgische punkrock uit Brugge, ze scoorden een monsterhit met "Can't Live in A Living Room".
(The Replacements)
(RISE AGAINST) -> Hun debuutalbum "The Unraveling" was een schot in de roos, en toen kon men zeggen dat Rise Against een punkband was. Na het commerciele succes niet meer... Een beetje hetzelfde verhaal als bij Anti-Flag. Desondanks blijven beiden goeie bands.
The Ruts -> "Babylon's Burning" is hun beste
SEX PISTOLS
Sham 69
The Skids -> "The Saints Are Coming" is wel degelijk een nummer van hen, en niet van U2 en Green Day . Into The Valley is ook een redelijk bekend nummertje van de band.
The Stooges
(Television) -> voornamelijk New Wave, die punkinvloeden bevat.
(Turbonegro) -> Zweedse? rock/punkrock
(The Undertones)
The Unseen
The Victimes -> 'Television Addict' zeker eens beluisteren!
WIRE -> ZOOO ondergewaardeerd. Pink Flag -> een van de beste albums ooit gemaakt.
X-Ray Spex -> Raar, vreemd, maar toch magistraal.
(999)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:01 uur

geplaatst: vandaag om 14:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.