Genres / Rock / Punk
zoeken in:
0
Joy
geplaatst: 31 december 2008, 17:52 uur
ik bedoel de opleving van de punk, semi punk rond jaren 90 met bijv een green day, wat de 'echte' punker in hart en nieren natuurlijk nep vind,dat mag
maar noem eens wat bands die zijn voortgekomen uit de punkbeweging die na een jaar of 3 nog steeds bestaansrecht hadden?
maar noem eens wat bands die zijn voortgekomen uit de punkbeweging die na een jaar of 3 nog steeds bestaansrecht hadden?
0
Zigstar
geplaatst: 31 december 2008, 17:56 uur
Vraag je me nu om een lijstje te maken van pakweg de helft van alle bands van begin jaren 80? Lees er de toplijsten op na, want daar ga ik mij niet mee bezig houden
.
.
0
Joy
geplaatst: 31 december 2008, 17:58 uur
noem er tenminste 5, ik heb geen id
overigens vind ik beat the bastards van the exploited een zeer fijne plaat
wat dan weer haaks staat op de definitie van punk, want d ie plaat zit zo strak in elkaar, die is door de computer gehaald, sterker, het zou me niets verbazen als er geen noot werkelijk van gespeeld is
doet er niet toe,muzikaal erg lekker, maar niet geloofwaardig als zijnde punk natuurlijk
overigens vind ik beat the bastards van the exploited een zeer fijne plaat
wat dan weer haaks staat op de definitie van punk, want d ie plaat zit zo strak in elkaar, die is door de computer gehaald, sterker, het zou me niets verbazen als er geen noot werkelijk van gespeeld is
doet er niet toe,muzikaal erg lekker, maar niet geloofwaardig als zijnde punk natuurlijk
0
Zigstar
geplaatst: 31 december 2008, 18:11 uur
Oke, dan denk ik in het post-punk genre aan Joy Division, The Cure, Echo & the Bunnymen, The Sound, The Chameleons, Comsat Angels, het vroege werk van The Fall, Bauhaus,...
New Wave: The Specials, Madness, The Undertones, Simple Minds, Soft Cell, Siouxie and the Banshees,...
Alternative: Black Flag, Violent Femmes en The Replacements, wat dan weer inspiratie gaf aan latere interessante alternatieve bands als Sonic Youth, Pixies en Dinosaur Jr.
Off the top of my head. Rode draad bij deze bands: eerlijke, oprechte muziek ontdaan van alle pretentie. Wat dan tegenover de gebakken lucht van de grote jaren '70 monsteracts staat.
Nog even bijzeggen dat dit natuurlijk een zeer ongenuanceerde onderverdeling is en hokjesdenken eersteklas.
New Wave: The Specials, Madness, The Undertones, Simple Minds, Soft Cell, Siouxie and the Banshees,...
Alternative: Black Flag, Violent Femmes en The Replacements, wat dan weer inspiratie gaf aan latere interessante alternatieve bands als Sonic Youth, Pixies en Dinosaur Jr.
Off the top of my head. Rode draad bij deze bands: eerlijke, oprechte muziek ontdaan van alle pretentie. Wat dan tegenover de gebakken lucht van de grote jaren '70 monsteracts staat.
Nog even bijzeggen dat dit natuurlijk een zeer ongenuanceerde onderverdeling is en hokjesdenken eersteklas.
0
geplaatst: 31 december 2008, 18:12 uur
Joy schreef:
Dat zijn er idd maar weinig , de enigste die me te binnen schiet zijn The Stranglers.
0
stuart
geplaatst: 31 december 2008, 18:19 uur
Een 'muziekstroming' hoeft niet zo lang te duren om impact te hebben op wat voor manier dan ook.......(het wordt wel erg off-topic trouwens; ik stop ermee)
0
Zigstar
geplaatst: 31 december 2008, 18:19 uur
Met 'voortgekomen uit' neem ik aan dat je bedoelt 'ontstaan nadat punk zijn werk had gedaan' natuurlijk.
0
Joy
geplaatst: 31 december 2008, 19:11 uur
zonder de punk denk ik dat vroeg of laat men zich toch wel had afgezet tegen die monsterlijke bands, dit geval was het toevallig de punk, en toevallig werd dat opgepikt door mensen die hetzelfde dachten over die monsterbands
wat volgde waren de jaren 80, waarvan je wel kunt stellen dat die jaren niet de meest enerverende muziek hebben voortgebracht, integendeel
de punk was het andere uiterste, daarna was men het spoor een tijdje behoorlijk zoek
niet dat alle jaren 80 muziek slecht is, maar het overgrote deel was meer een gimmick en derhalve bestonden die bands dan ook niet langer dan een paar jaar
bands die wel langer bleven bestaan deden dat met zeer wisselend succes
enkelen ploeterden door en daarvan is te concluderen dat het meer was dan een gimmick, ik denk aan the cure, hoewel ik ook hen niet erg hoog heb zitten op een paar platen na uit die jaren 80 periode
magoed, kompleet afgedwaald van het topic, back to floyd, ik heb er alles over gezegd wat ik nodig achtte
wat volgde waren de jaren 80, waarvan je wel kunt stellen dat die jaren niet de meest enerverende muziek hebben voortgebracht, integendeel
de punk was het andere uiterste, daarna was men het spoor een tijdje behoorlijk zoek
niet dat alle jaren 80 muziek slecht is, maar het overgrote deel was meer een gimmick en derhalve bestonden die bands dan ook niet langer dan een paar jaar
enkelen ploeterden door en daarvan is te concluderen dat het meer was dan een gimmick, ik denk aan the cure, hoewel ik ook hen niet erg hoog heb zitten op een paar platen na uit die jaren 80 periode
magoed, kompleet afgedwaald van het topic, back to floyd, ik heb er alles over gezegd wat ik nodig achtte
0
stuart
geplaatst: 31 december 2008, 19:23 uur
..ben effe terug...Sommige zaken die Joy aansnijdt (over de 80's) kan ik me wel een beetje in vinden...ik luister liever drie keer achter mekaar naar Dark Side Of The Moon dan naar veel albums van die bands die Zigstar opnoemt...back to AC/DC..(die "zanger'" echter....
)....For Those About To Rock....I Salute You... 
)....For Those About To Rock....I Salute You... 
0
Joy
geplaatst: 31 december 2008, 19:31 uur
en ik 12 x liever naar die zanger met die kutstem op geweldige muziek dan naar tdsotm 
salut 2u2!

salut 2u2!

0
geplaatst: 1 januari 2009, 11:07 uur
Zigstar schreef:
Oke, dan denk ik in het post-punk genre aan Joy Division, The Cure, Echo & the Bunnymen, The Sound, The Chameleons, Comsat Angels, het vroege werk van The Fall, Bauhaus,...
@joy: je hebt helemaal gelijk inzake punk. Een volstrekt overgewaardeerd muziekstroompje, met misschien een heel klein aantal aardige dingen.
De groepen die je noemt Zigstar, hebben lang niet allemaal met punk te maken. Dat post punk genre waarmee je begint heeft al niets met punk van doen. De rest noem je al new wave en alternative.
Denk je echt, dat deze groepen alleen maar zijn ontstaan omdat Pink floyd The Dark side of the moon heeft uitgebracht?
Ik wil niet denigrerend doen, maar er is maar weinig blijven hangen van o.a. de Comsat angels, The Fall en The Chameleons.
En dat, terwijl de (post-)punk, zoals je dat noemt, al meer dan 30 jaar de tijd heeft gehad zich te bewijzen. Ik weet wel, dat David Gilmour nog veel respect krijgt voor zijn laatste live-werk, de Sex pistols worden weggefloten tijdens hun reunie tour.
0
stuart
geplaatst: 1 januari 2009, 12:03 uur
Iedereen doet het denk ik voor het geld (ook Gilmoer), maar op Lowlands gaven The Sex Pistols een goede indruk (heb ik uit betrouwbare bron); dat is muziek recht voor zijn raap en niet 'gekunsteld' , zoals TDSOTM, hoewel ik dat wel een 'aardig' album vind
. Never Mind The Bollock's is vuur, TDSOTM is mooi, maar 'gemaakt' of veel 'gepolijster'.
Ook jij onderschat, vind ik, de kracht en invloed van de punk, Musician ( je hebt overigens recht op je eigen mening vanzelfsprekend). Het gaat er uiteindelijk om wat muziek met je doet, niet of het nu muzikaal/compositorisch 'hoogwaardig' in elkaar zit.
Ik moet hier trouwens steeds 'schipperen', want ik vind aardig wat muziek mooi, maar niet echt iets in het bijzonder...
(ik krijg hoofdpijn..)
. Never Mind The Bollock's is vuur, TDSOTM is mooi, maar 'gemaakt' of veel 'gepolijster'.Ook jij onderschat, vind ik, de kracht en invloed van de punk, Musician ( je hebt overigens recht op je eigen mening vanzelfsprekend). Het gaat er uiteindelijk om wat muziek met je doet, niet of het nu muzikaal/compositorisch 'hoogwaardig' in elkaar zit.
Ik moet hier trouwens steeds 'schipperen', want ik vind aardig wat muziek mooi, maar niet echt iets in het bijzonder...
(ik krijg hoofdpijn..)
0
geplaatst: 1 januari 2009, 13:30 uur
stuart schreef:
Iedereen doet het denk ik voor het geld (ook Gilmoer), maar op Lowlands gaven The Sex Pistols een goede indruk (heb ik uit betrouwbare bron); dat is muziek recht uit het hart en niet 'gekunsteld' , zoals TDSOTM (ik krijg hoofdpijn..)
Iedereen doet het denk ik voor het geld (ook Gilmoer), maar op Lowlands gaven The Sex Pistols een goede indruk (heb ik uit betrouwbare bron); dat is muziek recht uit het hart en niet 'gekunsteld' , zoals TDSOTM (ik krijg hoofdpijn..)
Ik kan me dat voorstellen van die hoofdpijn, ik ben ze ook beter van je gewend

De Sex pistols hebben niets met recht uit het hart te maken, ze kwamen rechtstreeks uit de koker van Malcom McLaren, die er een act van heeft gemaakt.
Waarom zou TDSOTM gekunsteld zijn? En geldt dat dan ook voor al het andere werk van Pink floyd?
Van mij mag David Gilmour het om het geld doen overigens.
0
stuart
geplaatst: 1 januari 2009, 13:46 uur
Ik heb mijn bericht nog net even voor jouw post aangepast; de beeldvorming is idd. bedacht wat betreft de Sex Pistols. Daarom heb ik het ook veranderd in 'recht voor zijn 'RAAP' (ik heb het over de muziek ) en dat kan ik van TDSOTM niet zeggen. Ik heb het idee dat je het onderschat vanwege dat je het niks vind (en dat mag) of teveel kijkt naar muzikale/compositorische invalshoeken, wat voor mij van minder belang is(ook 'simpelere' muziek kan goed en krachtig zijn).
Ik houd het bij TDSOTM (on topic) en ja, ik vind het een behoorlijk mooi en goed album, maar de muziek is beslist niet recht voor zijn raap (de produktie, concept, de benadering , etc.)..dat bedoel ik met 'gekunsteld' voor de duidelijkheid (niet té letterlijk opvatten).
Nu heb ik hoofdpijn...
(have a nice New Year's Day) 
Ik houd het bij TDSOTM (on topic) en ja, ik vind het een behoorlijk mooi en goed album, maar de muziek is beslist niet recht voor zijn raap (de produktie, concept, de benadering , etc.)..dat bedoel ik met 'gekunsteld' voor de duidelijkheid (niet té letterlijk opvatten).
Nu heb ik hoofdpijn...
(have a nice New Year's Day) 
0
Zigstar
geplaatst: 1 januari 2009, 16:01 uur
musician schreef:
De groepen die je noemt Zigstar, hebben lang niet allemaal met punk te maken. Dat post punk genre waarmee je begint heeft al niets met punk van doen. De rest noem je al new wave en alternative.
Denk je echt, dat deze groepen alleen maar zijn ontstaan omdat Pink floyd The Dark side of the moon heeft uitgebracht?
Ik wil niet denigrerend doen, maar er is maar weinig blijven hangen van o.a. de Comsat angels, The Fall en The Chameleons.
En dat, terwijl de (post-)punk, zoals je dat noemt, al meer dan 30 jaar de tijd heeft gehad zich te bewijzen. Ik weet wel, dat David Gilmour nog veel respect krijgt voor zijn laatste live-werk, de Sex pistols worden weggefloten tijdens hun reunie tour.
(quote)
Heb je mij dat ergens zien beweren dat DSOTM ervoor gezorgd heeft dat die bands ontstaan? Ik ga er niet veel woorden meer aan vuilmaken, want je snapt blijkbaar echt niet wat ik wil zeggen, laat ik je nog volgend schema'tje meegeven:
Pink Floyd, Genesis, Yes, Supertramp, Queen : pretentieuze, ambitieuze, bombastische muziek op stadions van mensen gericht, commercieel,...
=> tegenreactie: punk die zich afzet tegen deze pretentieuze manier van spelen, een beweging voornamelijk gekenmerkt door weinig getalenteerde mensen die gewoon rammen op gitaren, een anti-beweging die zijn ongenoegen uit.
=> gevolg van deze these - antithese: een generatie nieuwe bands die dankzij de punk terug eerlijke muziek kan maken, ontdaan van alle bombast en commercialiteit. En ik geloof dat het gros van de groepen die ik heb opgenoemd wel daardoor gekenmerkt zijn: ze maken eerlijke muziek. Dat ze op zich vaak weinig met punk te maken hebben qua sound dat weet ik wel, het gaat erom dat deze bands de vruchten hebben geplukt van wat de punk mogelijk heeft gemaakt. Zoals ik al van in het begin feitelijk zei. Maw: lees gewoon een keer wat er staat.
Dat jij die groepen niet goed vindt heeft enkel en alleen met smaak te maken, want groepen als the Fall, the chameleons en het gros van de bands die ik hier heb genoemd hebben wel degelijk goede platen gemaakt die nu nog steeds, en vaak hoger gewaardeerd worden dan het gros van het oevre van bv. Queen, supertramp, genesis,... Kijk alleen al maar eens naar waarderingen hier op het forum, of op allmusic, lees er recensies op na. Ik geloof niet dat jij ook maar enig idee hebt waarover je spreekt.
btw: post-punk. Het zit in het woord he. Dat punk niets van doen heeft met post-punk is een ongelooflijk belachelijke stelling, want bijvoorbeeld de oer-postpunk band Joy Division was oorspronkelijk een punkband. Zelfde voor John Lydon die na the sex pistols PIL opstartte.
En nog: nog respect voor Gilmour zijn laatste live-werk? Ja, door de oudere generaties. Ik persoonlijk ken geen énkel persoon van mijn leeftijd die zit te wachten op releases van David Gilmour, zoals ik ook geen enkel persoon van mijn leeftijd ken die stuk is van hiervoor genoemde superbands. Daartegenover hebben de bands die ik in dat lijstje heb gezet over het algemeen wel nog succes bij de jongere generatie. Het is niet omdat die platen van Gilmour en consoorten hier gigantisch overgewaardeerd worden dat dat ook de maatstaf is voor kwaliteit.
En om af te sluiten: ik ben geen fan van punk ofzo he, heb ik nooit beweerd. Ik heb gezegd dat ik blij ben dat de beweging er is geweest omdat er in het kielzog van de punk allerlei ongelooflijk interessante bands zijn ontstaan.
0
geplaatst: 2 januari 2009, 16:14 uur
0
geplaatst: 2 januari 2009, 23:34 uur
Ik heb trouwens het idee dat u een paar vrij belangrijke punkbandjes uit het oog verloren bent....want dit is nu punk zoals het hoorde....en let op : Oerpunk heeft altijd een sterke melodie...zelfs in de titel:
http://www.youtube.com/watch?v=TYj_XvFJxx8
of :
http://www.youtube.com/watch?v=9jGqx3sqq-4
http://www.youtube.com/watch?v=TYj_XvFJxx8
of :
http://www.youtube.com/watch?v=9jGqx3sqq-4
0
geplaatst: 4 januari 2009, 00:50 uur
OMG, weer een interessante en kolfje naar mijn hand discussie gemist.. jammer dat ik Zigstar niet even heb bijgestaan 
Wat een wollige proglullo's zitten hier af en toe toch op MuMe en hoever hebben die wereldvreemden zich verschanst achter de metershoge WALL van hun achterlanden
Mensen die nog nooit van Interpol, Bloc Party, Editors, Franz Ferdinand, Killers (ofwel de bands die al jaren alle jongeren bezighouden tijdens de grote festivals in de wereld, en dus niét Arrow Rock waar enkele looprekjes en rolstoelen naartoe komen) hebben gehoord of hun inspirators, Cure (uitverkochte concerten), Joy Division (enkele films en hernieuwde tributes), Depeche Mode (uitverkochte concerten, betere verkoopcijfers dan menig Genesis, Jes of een of andere geitenwollensok op een dwarsfluit met wat Tolkienmuziek) of U2 (betere cijfers dan Pink Floyd en momenteel grootste band levend).
Punk heeft niks voortgebracht, tuurlijk niet.. alleen maar alle grote namen en legendes van nu. R.E.M nog vergeten, stammen ook uit de punk.. Daarnaast alle indierock, alternative rock etc etc.. heeft veel of soms alles met de hele pun k DIY attitude te maken en in elk geval niks met het over-the-top geknutsel en gefrutsel aan instrumenten en studio's, laat staan die belachelijke concerten met opblaaspoppen van 30 meter hoog e.d.
Sommigen hier op MuMe staan echt niet met beide benen op dezelfde aardbol geloof ik en zijn definitief in de golven van hun eigen lava-lamp vertrokken

Wat een wollige proglullo's zitten hier af en toe toch op MuMe en hoever hebben die wereldvreemden zich verschanst achter de metershoge WALL van hun achterlanden

Mensen die nog nooit van Interpol, Bloc Party, Editors, Franz Ferdinand, Killers (ofwel de bands die al jaren alle jongeren bezighouden tijdens de grote festivals in de wereld, en dus niét Arrow Rock waar enkele looprekjes en rolstoelen naartoe komen) hebben gehoord of hun inspirators, Cure (uitverkochte concerten), Joy Division (enkele films en hernieuwde tributes), Depeche Mode (uitverkochte concerten, betere verkoopcijfers dan menig Genesis, Jes of een of andere geitenwollensok op een dwarsfluit met wat Tolkienmuziek) of U2 (betere cijfers dan Pink Floyd en momenteel grootste band levend).
Punk heeft niks voortgebracht, tuurlijk niet.. alleen maar alle grote namen en legendes van nu. R.E.M nog vergeten, stammen ook uit de punk.. Daarnaast alle indierock, alternative rock etc etc.. heeft veel of soms alles met de hele pun k DIY attitude te maken en in elk geval niks met het over-the-top geknutsel en gefrutsel aan instrumenten en studio's, laat staan die belachelijke concerten met opblaaspoppen van 30 meter hoog e.d.Sommigen hier op MuMe staan echt niet met beide benen op dezelfde aardbol geloof ik en zijn definitief in de golven van hun eigen lava-lamp vertrokken

0
geplaatst: 4 januari 2009, 13:36 uur
Joy schreef:
Ja joh.. bands als The Cure, die na 30 jaar nog steeds in menig top100 lijstje qua nummers of albums staan, een gimmick. U2, overduidelijk een gimmick, zullen al die bezoekers van uitverkochte stadiums helemaal met je eens zijn. Morrissey, die zels solo nog meer bezoekers trekt dan al die ouwe lijken zoals Gilmour e.d. bij elkaar.. gimmick. Nick Cave, iedere keer weer uitverkocht en nog steeds wél relevant itt die ouwe jaren 70 lijken, een gimmick. R.E.M., een band met een wereldwijde following en platenverkopen waar een paard de hik van krijgt, een gimmick.. Metallica, de grootste metalband al jaren en één van de inspirators van het door jouw bewierookte Tool, een gimmick..
Je weet overduidelijk weer eens waar je over praat

0
geplaatst: 4 januari 2009, 14:36 uur
Nirvana heeft ook zijn oosprong in de punk. Het etiket Grunge werd pas later verzonnen.
0
geplaatst: 4 januari 2009, 14:50 uur
Orbit ik hou echt van jou manier van formuleren.
dit is geen sarcasme
dit is geen sarcasme
0
geplaatst: 4 januari 2009, 14:58 uur
Dank dank, doe ik het nog ergens voor

Bij jouw avatar krijg ik trouwens altijd gelijk zin om een vette plaat van The Swans op te zetten

0
geplaatst: 4 januari 2009, 15:06 uur
Ik luistter hem niet vaak meer, ik ben denk ik de laatste tijd niet meer in de mood voor dat album.
wat volgens mij alleen maar goed is
wat volgens mij alleen maar goed is

0
geplaatst: 4 januari 2009, 15:10 uur
Ik durf hem al een hele tijd niet meer te herbeluisteren (weet nog wel dat ik me te pletter schrok de eerste keer), wat waarschijnlijk voorlopig ook nog een goed teken is
Ik ga eerst die Soundtracks for The Blind maar eens aanschaffen, wordt al lastig genoeg..
Ik ga eerst die Soundtracks for The Blind maar eens aanschaffen, wordt al lastig genoeg..
0
geplaatst: 4 januari 2009, 15:20 uur
Ach bij swans zit de ware schoonheid in platen als The Great Annihilator en White Light From The Mouth Of Infinity
0
geplaatst: 25 januari 2010, 11:25 uur
In navolging van de 'punk' vs. 'progrock'-discussies die op MuMe wel eens de kop opsteken leek dit me wel een aardig artikel:
McGee on music: Can a punk learn to love Pink Floyd?
For years I've toed the punk party line: love Syd Barrett, hate the rest of the band. But hey! Flaming Lips proved me wrong

A T-shirt almost brought down Pink Floyd. Everyone knows the Sex Pistols legend; John Lydon was spotted by Malcolm McClaren walking down King's Road wearing a Pink Floyd T-shirt with "I hate" scrawled above the band's name. The T-shirt was a punk-rock statement and Pink Floyd became a target to be brought down. But not all of Pink Floyd were considered an embarrassment. The traditional wisdom was: "Hey, Pink Floyd became crap after Syd Barrett left." Bands like the Sex Pistols and the Damned tried to get Syd to produce their debut albums, whereas Television Personalities wrote the anthem I Know Where Syd Barrett Lives. For nearly 30 years, Barrett-era Pink Floyd was "in", whereas post-Barrett Pink Floyd was regarded as the enemy.
A recent interview with Flaming Lips singer Wayne Coyne touches on the antipathy towards post-Barrett Floyd, something he fought against. When opening up for the Jesus and Mary Chain, Coyne's band even covered the Floyd's Wish You Were Here. As he recalled to Pitchfork. "After we played it people were just aghast: 'Why would you play a fuckin' Pink Floyd song at this seminal noise-rock show?' But we cared so little about these strict rules of what was cool and what wasn't. And if we're thinking of punk rock as pissing in the face of whatever the established cool is supposed to be, playing that Pink Floyd song on that night was the most punk rock thing we could have done."
For years I've towed the punk party line: love Barrett, hate the rest. But hey! I was wrong. Over the last few months, I've been listening to Pink Floyd's Meddle and Dark Side of the Moon. The Flaming Lips also confirmed their belief in the Floyd with the release of an album covering Dark Side of the Moon in its entirety.
This could be seen as yet another bizarre twist in the intriguing and enigmatic career of the Flaming Lips, from the four-disc extravaganza of Zaireeka to their legendary stage show and the Christmas On Mars film. The Flaming Lips' overground-meets-underground career has inspired some of the more interesting artists around, from Animal Collective's ODDSAC or the Knife developing an electronic opera with Tomorrow, in a Year.
However, the Pink Floyd project (an off-the-cuff suggestion by Coyne at an iTunes meeting) seems to be more a look back at the past in order to justify their own forays into Floydian prog excesses on recent double album Embryonic.
The latter was easily one of my favourite albums of 2009, an attempt by the Lips to mix Can, Miles Davis and John Lennon. For some critics, this seemed like career suicide. For others, it was the sound of a band in love with music. Whatever, Embryonic sums up Coyne's unfailing instinct to take the Flaming Lips wherever he wants without fear of commercial reprisal. In doing so, he retains the same spirit in which Pink Floyd's Dark Side of the Moon was made, one that dares to mess with both what is and what is not expected of a pop band.
McGee on music: Can a punk learn to love Pink Floyd?
For years I've toed the punk party line: love Syd Barrett, hate the rest of the band. But hey! Flaming Lips proved me wrong

A T-shirt almost brought down Pink Floyd. Everyone knows the Sex Pistols legend; John Lydon was spotted by Malcolm McClaren walking down King's Road wearing a Pink Floyd T-shirt with "I hate" scrawled above the band's name. The T-shirt was a punk-rock statement and Pink Floyd became a target to be brought down. But not all of Pink Floyd were considered an embarrassment. The traditional wisdom was: "Hey, Pink Floyd became crap after Syd Barrett left." Bands like the Sex Pistols and the Damned tried to get Syd to produce their debut albums, whereas Television Personalities wrote the anthem I Know Where Syd Barrett Lives. For nearly 30 years, Barrett-era Pink Floyd was "in", whereas post-Barrett Pink Floyd was regarded as the enemy.
A recent interview with Flaming Lips singer Wayne Coyne touches on the antipathy towards post-Barrett Floyd, something he fought against. When opening up for the Jesus and Mary Chain, Coyne's band even covered the Floyd's Wish You Were Here. As he recalled to Pitchfork. "After we played it people were just aghast: 'Why would you play a fuckin' Pink Floyd song at this seminal noise-rock show?' But we cared so little about these strict rules of what was cool and what wasn't. And if we're thinking of punk rock as pissing in the face of whatever the established cool is supposed to be, playing that Pink Floyd song on that night was the most punk rock thing we could have done."
For years I've towed the punk party line: love Barrett, hate the rest. But hey! I was wrong. Over the last few months, I've been listening to Pink Floyd's Meddle and Dark Side of the Moon. The Flaming Lips also confirmed their belief in the Floyd with the release of an album covering Dark Side of the Moon in its entirety.
This could be seen as yet another bizarre twist in the intriguing and enigmatic career of the Flaming Lips, from the four-disc extravaganza of Zaireeka to their legendary stage show and the Christmas On Mars film. The Flaming Lips' overground-meets-underground career has inspired some of the more interesting artists around, from Animal Collective's ODDSAC or the Knife developing an electronic opera with Tomorrow, in a Year.
However, the Pink Floyd project (an off-the-cuff suggestion by Coyne at an iTunes meeting) seems to be more a look back at the past in order to justify their own forays into Floydian prog excesses on recent double album Embryonic.
The latter was easily one of my favourite albums of 2009, an attempt by the Lips to mix Can, Miles Davis and John Lennon. For some critics, this seemed like career suicide. For others, it was the sound of a band in love with music. Whatever, Embryonic sums up Coyne's unfailing instinct to take the Flaming Lips wherever he wants without fear of commercial reprisal. In doing so, he retains the same spirit in which Pink Floyd's Dark Side of the Moon was made, one that dares to mess with both what is and what is not expected of a pop band.
0
geplaatst: 13 mei 2010, 14:25 uur
wat zijn de beste punk-rock bands, wat een beetje dezelfde muziek maakt als de offspring?
0
geplaatst: 13 mei 2010, 15:10 uur
Als eerste natuurlijk Bad Religion
ook nog NOFX, Lagwagon, Pennywise, Strung Out, Rise Against (latere werk)
Meer richting folk, Flogging Molly, Dropkick Murphy's
Wat meer rock 'n' roll, Social Distortion
Wat meer melodieuze hardcore Ignite.
Kun je effe vooruit
ook nog NOFX, Lagwagon, Pennywise, Strung Out, Rise Against (latere werk)
Meer richting folk, Flogging Molly, Dropkick Murphy's
Wat meer rock 'n' roll, Social Distortion
Wat meer melodieuze hardcore Ignite.
Kun je effe vooruit

* denotes required fields.