menu

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
Eind zeventiger jaren / begin tachtig, na de hoogtijdagen van de punkhype kwam de new wave om het hoekje kijken. Wat was nu eigenlijk dat new wave?

In de eerste instantie werd het beschouwd als een stroming voortgekomen uit de punkmuziek. Er kwamen allerlei alternatieve bandjes, en alle in diverse stijlen die niet direct 'geplaatst' konden worden. Vanuit de punk kwam een stroming gothic, psychedelics en experimenteel die die globaal als 'new wave' werden aanvaard. Zo werden bands als Sisters of mercy, Siouxsie & the Banshees, the Mission, the Cure, Toyah, Visage, Bauhaus (en zelfs U2 toen nog) onder dezelfde categorie geplaats: New Wave.

Nu is er voor elke stroming, hoe klein of voornaam dan ook, wel een naampje te vinden en is er volgens mij van new wave nauwelijks of geen sprake meer.

Leuk vind ik wel als je toen iemand vroeg naar een new wave-interpretatie, dat eigenlijk zo goed als altijd de bands 'Siouxsie & the Banshees' en 'the Cure' werden genoemd. Volgens mij zijn het dan ook Robert Smith en Siouxsie Sioux geweest die met banier in de hand de new wave in stand hielden.

Maar...., moet toegeven dat ik me niet meer diep in stromingen, althans, niet meer fanatiek, en komen er misschien nog steeds bands uit de verf die als new wave worden beschouwd. Dit topic ontleent zich uiteraard uitstekend om daarover/daarmee uit te wisselen. Wie weet kan ik hier nog wat opsteken......

Ik vind juist dat een band als The Cure zijn label 'new wave' behoorlijk is ontstegen (zeker ook omdat ze verschillende muzikale fases hebben gekend)..
Ik beschouw de bands die er toen kortstondig waren en muziek maakten met een hoog bohemién gehalte eigenlijk allemaal als new wave. Alhoewel Saldek gelijk heeft met het feit dat er diverse postpunk-stromingen onder worden verstaan.
Toppunt van new wave vind ik dingen als Animotion, Blancmange, China Crisis, A Flock Of Seagulls, Icicle Works, OMD, Teardrop Explodes, Ultravox (new romantics). Andere bands zijn slechts een bepaalde periode van hun bestaan bij new wave in te delen, zoals The Cure of U2 bijvoorbeeld. Maar goed, dat vind ik

Helemaal mee eens, maar ik bedoelde dan ook de new wave zoals die in 't eerste deel van '80er jaren werd geinterpreteerd. Toen was het echt Siouxsie en Robert en de rest. En er zijn idd niet veel bands die dit hebben weten te handhaven. Sommigen werden beter, anderen werden gewoon anders (mainstream dus), en weer anderen tekenden met hun wijziging hun eigen muzikale lot.

Klopt helemaal!

Veel meer bands zijn gesneuveld dan overgebleven.. maarja, zo is het met de grunge ook gegaan en iedere nieuwe oprisping in de muziek

Gewelig al die bands die Saldek opnoemt, Toyah Wilcox en Anne Clark, The Cure waren bij mij destijds favoriet.

Er bestaat toch ook een Amerikaanse new wave? (Blondie, Talking Heads etc.)

Zekers! Allerlei bandjes uit het prille begin waren ook van amerikaanse makelij.. Maar veel daarvan zijn volgens mij kompleet in de analen der onbekendheid terecht gekomen.

The Normal, Etienne Daho, Fehlfarben, Haircut 100, Kissing The Pink, Nacht Und Nebel, New Church, Paul Haig, Peter Godwin, Poesie Noire, Shriekback, Silke Bischoff, Skids, Strawberry Switchblade, The Nails, Altered Images, Arbeid Adelt, Au Pairs, The Fixx, Kitchens Of Distinction, Til Tuesday, Vicious Pink, 1000 Ohm, And One, The Bolshoi

Even wat van de onbekendere namen uit mijn mp3-collectief Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Lost Highway
Ik lees ook behoorlijk positieve kritieken bij een aantal OMD albums. Ik ken ze enkel van hun hits; die zijn erg leuk maar ook niet meer dan dat. Hebben ze albums die (gezien mijn smaak) aan te raden zijn en zoja welke past een beetje in de stijl van Joy Division/New Order en dat soort muziek?

OMD uit de (experimentele) waveperiode vind ik eigenlijk niet zo indrukwekkend. Het is hier en daar echt extreem experimenteel, maar vind er veelal geen inhoud in. Op dat gebied staan Joy Division en New Order echt sterker. Wat Wel zo is met OMD is dat naast hun industrieel-experimentele muziek toendertijd de melodieuzere nummers veeeeeeeeele malen sterker waren, veel krachtiger. Toen ze later kwamen met dingen als 'talking loud & clear' moest ik van ellende dan ook echt even iets verwerken om het feit dat ze hun basis verworpen hadden. Maar ja, anderzijds ben ik dat ondertussen gewend. Velen zijn er die hun roots niet vast weten te houden.

Het leuke aan OMD is dat je de singles er vrij makkelijk uit haalde. De rest van het album is vaak veel experimenteler. Als je bv. Crush luistert dan is het verschil tussen de singles (dan doel ik vooral op; So In Love en Secret) en de rest levensgroot. Ook een nummer als Locomotion (wat mijn minst favo nummer is) en Tesla Girls zijn typische singles van Junk culture. Het werk in de jaren '90 (zonder Humpreys) is het verschil veel minder waarneembaar en staan er op de afzonderlijke albums wel een stuk of 7 liedjes die op singles uitgebracht had kunnen worden.

Relax
Om eerlijk te zijn, waarom zijn Gothics altijd depressief ? ...

Om eerlijk te zijn, hoe kom je bij die flauwekul? ...

Relax
Het is een normale vraag over dit onderwerp, doe mijn vraag niet na want dan iriteer je mensen, en dan ben je een iritant persoon, waarvan ik dus niet hou.

Lost Highway
Mensen van zo een niveau op de joepie of vt4 site ok.
Mensen van zo een niveau op Musicmeter.

Nou ja, leg dan gewoon even kort uit dat gothic als hier aangehaalde muziekstroming weinig met Nightwishluisterende automutilerende pubermeisjes te maken heeft...

weer een illusie naar de kloten

Sietse

en orbit heeft daar toch zeker wel een zeer goede vraag, veel beter dan de vraag ervoor.

Lost Highway
Lukas schreef:
Nou ja, leg dan gewoon even kort uit dat gothic als hier aangehaalde muziekstroming weinig met Nightwishluisterende automutilerende pubermeisjes te maken heeft...

Dat zou ik kunnen doen als één of andere onervaren forumpuber deze vraag zou stellen. Ik zie dat de persoon in kwestie al meer dan een jaar lid is van MM, als je dan nog zo een flauwekul verkoopt ben je niet al te begaafd (kwestie van beleefd te blijven), en heb ik ook geen zin om aan die persoon uit te leggen wat Gothic is. (voor zover ik dat zelf weet). Het is gewoon even schrikken als je zo een kinderpraat op dit forum leest .

Zowiezo is dit een topic waar TS namen van Gothicbands vraagt, er wordt niet gevraagd hoe ze zich voelen, noch hoe ze zich kleden, en ook niet hoe ze ruiken.

Bovendien kan ik zelf niet echt verwoorden wat Gothic is, ik zit zelf niet in die scene, en behalve het feit dat ik van New wave muziek houd (wat door sommigen tot de Gothic stroming gerekend wordt), heb ik er niets met te maken.

Ik denk dat Gothic de dag van vandaag een zeer ruim begrip is, gaande van Gothic Metal (Nightwish, Within Temptation en consoorten) tot New Wvae, Darkwave, EBM, elektro enz.
Joy Division wordt ook wel eens als een Gothic pionier gezien, hoewel de duistere sfeer op hun albums eerder het gevolg zijn van het werk van producer Hannet alsook van het van nature uit niet bepaald vrolijk zijnde gedachtengoed van Curtis. Sisters of Mercy, Danse Society, Cure en andere Siouxsee's worden ook vaak genoemd als pioniers, hoewel ze zelf in alle toonaarden ontkennen iets met Gothic te maken hebben (het gaat zelfs zo ver dat de zanger van The Sisters op een bepaald moment de Gothics imbecielen noemde)

Het is dus niet meteen duidelijk wat nu Gothic is en wat niet.

Relax
Sietse schreef:

en orbit heeft daar toch zeker wel een zeer goede vraag, veel beter dan de vraag ervoor.

Omdat op mijn school ze altijd appart van andere zitten naast elkaar.. je zuo zeggen gezellig, maar allemaal de MP3 speler aan.. 1tje moest zomaar een keer spontaan huilen, ikzelf had de slappe lach daarom omdat het er zo droog uitzag.. tja na het huilen niet meer dan. Maar sommige meiden kijken zo .. eng, echt gewoon eng, ik werd een dag helemaal grauw door die blik in de ogen. Verdorie, doe eens vrolijk.

Ik denk dat niemand die hier tot nu toe een bericht heeft gepost tot de subcultuur behoort die jij onder gothic verstaat. Om eerlijk te zijn, niemand zal je daar dus antwoord op kunnen geven hier

Sietse
hahahahaha

Sietse
hahahahaha

Wikipedia Nederlands zegt dit.

Wikipedia Engels zegt (hetzelfde maar dan uitgebreider) dit.

Lees vooral even het stukje over Misverstanden (NL).

Die jongetjes en meisjes waar jij het over hebt zijn in een puberale fase van hun leven en hebben gewoon moeite om daar mee om te gaan. Dat heeft niets te maken met Gothic of wat dan ook. In sommige gevallen is hun gedrag, dan wel uiterlijkvertoon ook wel bekend als aanstellerietes en aandachttrekkerij.

Relax schreef:
Het is een normale vraag over dit onderwerp, doe mijn vraag niet na want dan iriteer je mensen, en dan ben je een iritant persoon, waarvan ik dus niet hou.

Ik hou niet van de zielige manier waarop jij je vragen stelt. Comprendre?

Lukas schreef:
Ik denk dat niemand die hier tot nu toe een bericht heeft gepost tot de subcultuur behoort die jij onder gothic verstaat. Om eerlijk te zijn, niemand zal je daar dus antwoord op kunnen geven hier

Hij wil gewoon de dialoog aangaan met zijn andere middelbare medescholiertjes die hem zo somber lijken, waarom doet ie dat niet gewoon? En dan kan ie op basis van wat die hem vertellen de hele subcultuur weer over één kam scheren

Nou ja, niet te lange tenen he orbit...

zo vervelend zal ie het ook weer niet bedoeld hebben?

"Waarom zijn gothics altijd depressief?"..

Ik vind dit niet genuanceerd of sympathiek overkomen, jij? Sommige gothics, ok.. soms depressief, hmm.. Zoals hij het nu stelt is het toch behoorlijk dommig en van het niveau waar Lost Highway het ook al over had. Past niet echt op een muziekforum

Dat is denk ik toch meer onwetendheid dan onwil hoor... vandaar ook mijn eerste berichtje. Maar ach, ik ga er niet depressief over lopen doen

Waarom zijn alle hiphoppers criminelen? zou ik kunnen terugvragen

Sietse
ja, maar het verschil is dat, dat wel klopt

luisteraart
Met al die grappige of moralistische kletskousen is het niet eens meer leuk om Relax serieus van antwoord te voorzien, want de 'Wij-weten-er-alles-vanners" hebben hun domein al weer geclaimed.

Ja. Er zit zeker een verband tussen (tiener)Goths en depressie, ongeacht dat Relax zich wat onbenullig en generaliserend uitdrukte.

Sterker, hij drukt zich nog steeds onbenullig uit.. maarja, hiphopper he

Gast
geplaatst: vandaag om 07:29 uur

geplaatst: vandaag om 07:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.