MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
Yanina
reptile71 schreef:
het spirituele boven materialisme.
- Zin boven nut.
- Kwaliteit boven kwantiteit.
- Een organische natuurbeschouwing boven een mechanische natuurbeschouwing.
- De mens die deel van de natuur uitmaakt boven de mens die boven de natuur staat en haar probeert te gebruiken.

Volgens mij kun je deze laatste punten ook wel toeschrijven aan bijna alle wereldgodsdiensten, het buddhisme en de wiccahekserij....

Uiteraard kan dat...

Het zou me ook niks verbazen als Jezus de zanger was van een Gothic band!

Yanina
Judas Priest

deric raven schreef:
The Beatles waren ooit populairder dan Goth.
Of was het God; kan ook wel.

reptile71 schreef:
Uiteraard kan dat... Het zou me ook niks verbazen als Jezus de zanger was van een Gothic band!

Nou, dan is die cirkel toch weer rond...!

Bobiej
Judas Priest Goth ? Heb ik toch iets gemist in mijn lessen Heavy Metal?

Yanina
Nee hoor, we waren bezig met god!

God is a DJ toch?

PS: God's Scene! Geweldige naam voor een gothic band! Hierbij zoek ik een drummer, gitarist, bassist en synthspeler, dan ga ik wel zingen.

Yanina
Ja, dan ben jij god zeker? no way.... eerst naar Henk-Jan voor een rondje idols!

Goth zangers redden het niet in Idols...

Yanina
Nee ik wordt altijd wat wazig na 24.00 uur. Ik bedoel die plek waar je kunt pindakazen!

Yanina
Upcoming event:

D-Jo Goth draait in da Houses of The Holy
Zaal Valhalla

he mixes it with love and makes the world taste good!
supporting acts: *Judas Priest*The Jesus and Mary Chain*DeUs*

Aanvang: "Götterdämmerung"
Long dress code
De Sisters of Mercy zorgen voor The Cure

Ik schijt aan alles wat met gothic te maken heeft.Mede doordat debielen bij mij op school metalheads verwarren met gothics....

luisteraart
Jij zit op een debielenschool?

Zo te zien wel..

Nee.Ik vind mensen die metalhead met gothic's verwarren debielen,imbecielen etc.

Dus daarom haat je gothic Juist ja..

Zet Robert Smith langs Axl Rose; wie is hier de debiel.

Kerry King schreef:
Nee.Ik vind mensen die metalhead met gothic's verwarren debielen,imbecielen etc.

Hoe kan je nou van iedere leek verwachten dat ze weten welke kenmerken bij welke subculturen horen. Er zijn gewoon altijd overlappingen tussen stromingen enzo en niet iedereen houdt zich er zo mee bezig en dan wordt alles al snel over één kam geschoren. Echt stoer ben je pas als het je geen reet kan schelen of mensen je als een metalhead of goth (de juiste benaming voor iemand die van gothic muziek houdt ) zien. Pas als andere metalheads je gaan zien als goth is er iets goed fout.

deric raven schreef:
Zet Robert Smith langs Axl Rose; wie is hier de debiel.

Over wie de betere muzikant is bestaat hoop ik geen twijfel RS ziet er de laatste tijd ook niet geheel fris meer uit, en zó gothic vind ik hem niet.. Misschien kun je beter Carl McCoy van de Fields nemen ofzo

orbit schreef:
Over wie de betere muzikant is bestaat hoop ik geen twijfel

Ik vind ze beiden zeer goede muzikanten en zou nooit zeggen dat de één beter is dan de ander. Wat mij betreft hebben ze beiden een aantal onvergetelijk mooi nummers gemaakt. Ergens vind ik het wel een beetje jammer dat de discussie deze kant op gaat...

Jammer dat RS uberhaupt weer als goth-voorbeeld moet fungeren. Dat is ie maar zeer ten dele, en hij is er zelf al helemaal niet blij mee. Axl Rose is trouwens ook geen voorbeeld voor een metalhead, aangezien hij gewoon hard rock maakt(e).

Ik denk dat RS als gitarist Axl Rose wel van deze planeet af speelt ja, maar dat is ook niet zo gek aangezien Axl niet primair een gitarist is

In hun eigen muzieksoort hebben beide natuurlijk erg veel te bieden, mee eens.

Zou me niks verbazen als Axl een aardig stukje gitaar pingelt hoor, die gozer is gewoon extreem muzikaal aangelegd daar kan niemand omheen en piano spelen kan hij in elk geval wel, wsl beter dan R.S., maar ook dat weet ik niet zeker. Uiteindelijk hebben we het hier geloof ik nergens meer over nu. Laten we het dus maar over gothic muziek hebben hier.

luisteraart
Al met al kom je, als je wat googled op 'gothic' tot de conclusie dat 'gothic' een heel breed genre is dat deels in andere genre's hangt, en zelf weer heel veel subgenres kent. 't Is gewoon een erg wazig afgebakend gebied, en zeker vallen sommige dingen van Dead Can Dance en Nick Cave er wel onder, als je het ruim neemt.

Ik snap ook wel wat je bedoelt hoor, maar zeker een band als Dead Can Dance vind ik gewoon veel breder dan gothic. Ik zie dat als spirituele wereldmuziek ofzo, maar idd als je naar hun eerste nummers luistert klinkt het nog heel anders.

Gothic is toch heel breed? Eind jaren zestig had je al Gothicmuziek, maar bleef het bij enkele 'toevalstreffers', nummers die in een bepaalde sfeer waren gecomponeerd. Volgens mij hoorde ik voor het eerst de benaming 'Gothic' vallen bij Bauhaus en Siouxsie Sioux. Maar het lijkt bij lange na niet op hoe Gothic tegenwoordig klinkt. Het is gewoon allemaal heel erg anders. Dead can dance onder 'Gothic'? Mogelijk, de eerste drie albums zouden daar onder kunnen vallen. Of Cocteau twins, The Cranes. Zeer mooi e/o heftig/donker en echt wel Gothic (in't begin).

Ik heb de indruk dat Gothic niet zozeer een muziekstijl is dat afhangt van bepaalde speelwijze/ritme/nadruk, maar meer op de sfeer die wordt geschept. Een sfeer die kan worden gezet vanuit meerdere stijlen. Tegenwoordig veel vanuit de metalscene, maar ook in 'dance'. Opvallend vind ik wel dat huidige dance in het Gothicsfeertje erg veel weg heeft van jaren tachtig electronische new wave.....maar da's weer een ander verhaal.....Gothic, gewoon heel breed dus.

Lost Highway
Gothic zie ik toch wel als een muziekstroming die in de jaren '80 zijn hoogtepunt kende, zeg maar een bepaalde vorm van New Wave muziek. Ik heb compilatiecd's vol met dat soort nummers, destijds opgezocht op de meest onmogelijke sites, en soms maanden geprobeerd om de meest onmogelijke nummers te downloaden. Dankzij MM ook nog enkele fijne albums leren kennen, zoals die van Lowlife en And Also the trees.
Mijn interesse is ook altijd beperkt gebleven tot de 80's gothic (of New Wave tja hoe zal ik het noemen). Wat er zich de dag van vandaag in de scéne afspeelt heb ik weinig benul van.

Sheplays
In het hoge noorden is Gothic, doom- en death metal een behoorlijke hype. Dit is waarschijnlijk inherent aan het feit dat er ook weer belangstelling is voor de oude noorse mythologie, zoals beschreven in de Edda in IJsland of de Finse Kalevala. Enige bands uit het Noorden zijn: The 69 eyes, Nightwish, Clan of Xymox en Noises of Russia.

Voor Lost Highway nog even een quote van mezelf een pagina terug:
orbit schreef:
Gothic als muziek bestaat eigenlijk ook niet!

Zoals ik al zei: je hebt industrial, goth-rock, goth-metal, cybergoth, futurepop, medieval, neo-folk, new wave, coldwave, darkwave, electroclash etc etc...

Het is niet één soort muziek, en niet iedere goth houdt van al deze stijlen. Dus de naam slaat veel meer op de lifestyle en het uiterlijk vertoon dan op de muziek inderdaad!

luisteraart
Lijkt me toch niet helemaal juist. Volgens mij moet je het Gothic element puur in de sfeer zoeken. Een donkere, melancholische, unheimliche etc. sfeer.

Die sfeer kun je natuurlijkl in veel uiteenlopende muziekgenre's weergeven.

Uiterlijk is leuk voor diehard-goths, maar heeft op zich niets met de muziek te maken.

Sheplays
Kan iemand eens uitleggen wat neo-folk is en medieval, plse?

@ luisteraart: Misschien, maar dan kun je dus de diverse nummers van totale NIET-gothic bands inderdaad tot gothic rekenen. Waarmee we bij het punt van de KO terug zijn. Joy Division, The Cure, New Order, Depeche Mode, en zelfs Massive Attack of Orbital hebben nummers met een zeer duistere sfeer die ongetwijfeld aanslaan bij veel Goths.. maar ik zou ze geen van allen een gothic band/ act noemen

@ Sheplays: Neo-Folk is ontstaan vanuit de oude gothrock, industrial en is nogal bombastisch en militaristisch aangelegd.. oude marsmuziek ed. Als eerste Neofolk bands worden de Britse bands Death in june en Current 93 vaak gezien. Verder heeft het de naam dat de vaak voorgedragen teksten soms een nazistisch gehalte hebben (wat onzin is), maar de zang is vaak poëtisch, maar steriel. Strofes en hymnes. Instrumentarium is vaak beperkt ook, tot één luit en één viool of iets dergelijks.

Medieval is een stroming die al meer los staat van goth. Het is een fusie van klassieke muziek uit de middeleeuwen en popmuziek. Vaak heel erg rijk instrumentarium en meestal een zangeres. Met goede wil kun je het spul van Dead Can Dance hiertoe rekenen, maar de bekendste bands nu zijn Qntal, Helium Vola, maar ook In Extremo bijvoorbeeld. Het is in feite teruggrijpen op de muziek uit het verleden, en veel nummers zijn dan ook op die oude composities uit de tijd met ridders en minstrelen gebaseerd.

Zo!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:34 uur

geplaatst: vandaag om 00:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.