MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
Nog goed dat we (uitgez. de anti-Cure Vs. anti-Smith gevechten en de Anti-Cure Vs. Anti-JD gevechten) voor de rest nog wel allemaal heel goed overeenkomen, hé

Laten we het maar over The Sound hebben, die vind iedereen hier wel goed. Toch?

freddze schreef:
Laten we het maar over The Sound hebben, die vind iedereen hier wel goed. Toch?

Als het dan toch moet, ik ben nooit echt geraakt door The Sound. Sympathieke band en een handvol aardige nummers, maar het wil me maar niet grijpen (en ik heb 't al 27 jaar geprobeerd).

The Sound is wel goed, maar grijpt mij minder als de andere genoemde bands.

Lap, daar zit de kat in de vorm van Premonition al op de koord! Naast hem op de koord zit nu ook blijkbaar al deric raven, de kraai

The Sound wordt het dus zeker niet...

De aartsmoeilijke opdracht is dus een new wave/post-punk/gothic band vinden waar niemand (maar dan ook niémand) iets tegen heeft zodat we allemaal weer vriendjes kunnen worden

Zullen we de oervader David Bowie dan maar noemen.

One vote for David right on here bro!

Bowie of misschien VU?

Overigens heeft niemand hiervoor gezegd dat hij iets tegen The Sound heeft, alleen dat het ze niet zo erg aanspreekt. Dat is iets heel anders dan een skyline die zo even The Cure de grond instampt (in een reeds door VDG weggehaald bericht). Ik viel hier bijna van mijn stoel. Was niet op de hoogte van Arthur's anti-Cure-zijn. Het klinkt gewoon als Cure-haat.

Zo beste generatiegenoten. Heb eens wat onaardigheden en getroll weggeveegd. Met uiteraard welgemeend excuus mocht ook wat relevante info de digitale prullenbak in zijn gegaan.Chill!

Lin
freddze schreef:

De aartsmoeilijke opdracht is dus een new wave/post-punk/gothic band vinden waar niemand (maar dan ook niémand) iets tegen heeft zodat we allemaal weer vriendjes kunnen worden

Met al die eigenwijze knakkers hier wens ik jullie heeeel veel succes met die opdracht

Ik heb die band al lang gevonden

reptile71 schreef:
Bowie of misschien VU?

Overigens heeft niemand hiervoor gezegd dat hij iets tegen The Sound heeft, alleen dat het ze niet zo erg aanspreekt. Dat is iets heel anders dan een skyline die zo even The Cure de grond instampt (in een reeds door VDG weggehaald bericht). Ik viel hier bijna van mijn stoel. Was niet op de hoogte van Arthur's anti-Cure-zijn. Het klinkt gewoon als Cure-haat.

Ik had het al eens eerder gelezen, jammer/ onbegrijpelijk dat je zo'n pionier van postpunk/ wave totaal niet kunt uitstaan ja.

Volgens mij heb ik wat gemist, maar goed het is mooi weer en ik ga zo de natuur in.

Overigens is het wel opvallend dat de reputatie die The Sound en The Comsat Angels hier (in NL) hebben lang niet wordt geëvenaard in de UK - beide worden bijv. ook niet genoemd in "Rip it up and start over again" - nou is dat boek wel een persoonlijke evaluatie, maar muziekvrienden in de UK beamen idd de relatief lage status daar van zowel CSA als Sound. Overigens vind ik The Sound een prima (live) band, maar ik vind het wel vaak veel (of meer) van hetzelfde; en dat geldt imo ook voor The Cure - van die laatste band vind ik denk 4 - 5 albums essentieel (S-klasse zeg maar), verder veel 3 - 3,5* (nb: imo!!)

4 - 5 essentiële albums.... daar doe ik het voor hoor! Waar mag ik tekenen?

ssht, jij zit pas op 1

1 album, 0 essentieel

Meer van hetzelfde is inderdaad wel erg relatief. Voor mij klinkt alles van Joy Division als meer van hetzelfde, er steken slechts enkele nummers uit voor me. Maar zo kun je natuurlijk heel erg veel bands definiëren. Dan vind ik The Cure er nou juist erg positief uitspringen qua veelzijdigheid.. ook de eerder genoemde held Bowie had die kwaliteit.

Nu heb ik The Cure ook best hoog staan, al is het een band die, als zoveel jaren 80 acts, zijn hoogtepunten wel in dat decennium uit heeft gebracht. Vind ik dan. Wat ik niet herken is "veelzijdigheid" . Ik vind het over het algemeen variaties op een thema met de klaagzang van Smith als een constante factor. Toegegeven hoor, soms maken ze een vrolijk plaatje en soms niet, maar er zijn nogal wat veelzijdiger artiesten te noemen. Nee niet JD, met die twee platen van ze.
Verder kan gebrek aan veelzijdigheid, wat trouwens in dit geval te sterk geformuleerd zou zijn, ook een pre zijn. Ik word eerlijk gezegd doodmoe van acts die zich met iedere cd menen zich te moeten distantieren van eerder werk door weeral een koerswijziging. Dan heb ik liever The Cure met een herkenbaar eigen, niet al te veelzijdig, geluid

Nouja, de zang van Smith is natuurlijk een bindende factor en ook zijn typische gitaargeluid trouwens.. maar hij heeft daarnaast natuurlijk een gehele kast aan synths en diverse andere instrumenten omgetrapt om een behoorlijke variatie op de diverse albums te creëren, niet alleen stijl maar sfeer worden hier best veel door beïnvloed vind ik. Zie de zeer gemengde reacties op de diverse jaren 80 albums van ze. De een vind Kiss Me een eclectisch meesterwerkje, de andere schare haakt definitief af bij dit soort Cureplaten. Best te vergelijken met hoe mensen over het werk van Bowie denken overigens. Er bestaan aanzienlijk conservatiever artiesten (met meer succes..).
Er zullen vast mafklappen bestaan in de jazzhoek die nog veel afwisselender te werk gaan, maar voor rockbegrippen, zeker mainstream, heeft The Cure best een breed repertoire. Ben het overigens kompleet met je eens dat hun jaren 80 werk relevant is en dat er daarna niet veel nieuws/ goeds meer is bijgekomen. Wat uiteraard geldt voor menig postpunk/wave act. Anders zou dit topic z'n legitimiteit ook niet meer hebben

reptile71 schreef:
Heb je al eens gekeken naar het aantal stemmen en de scores van The Smiths albums? Die geven namelijk een iets ander beeld.

The Queen is Dead heeft meer stemmen dan welk album van The Cure ook. Beetje raar om dan te zeggen dat The Smiths in de vergetelheid is geraakt.

Wel lezen he.. eind jaren 80, begin 90 in vergetelheid geraakt bij de massa. Inmiddels alweer een tijdje helemaal terug, evenals sommige andere jaren 80 bands.

De relatieve vergetelheid dan...

herman schreef:
The Queen is Dead heeft meer stemmen dan welk album van The Cure ook.

Ja dat vind ik wel een heel apart gegeven. Je zou toch zeggen dat Disintegration veel meer stemmen zou hebben, zeker gezien de bekende hitsingles (Lullaby en Lovesong) die er vanaf gekomen zijn.

Ik zag eventjes terug een band die de afkorting VU kreeg, over welke band gaat het dan?

Velvet Underground

herman schreef:
The Queen is Dead heeft meer stemmen dan welk album van The Cure ook.
reptile71 schreef:
Ja dat vind ik wel een heel apart gegeven. Je zou toch zeggen dat Disintegration veel meer stemmen zou hebben, zeker gezien de bekende hitsingles (Lullaby en Lovesong) die er vanaf gekomen zijn.

Even wat last.fm-statistiekjes, puur omdat ik wel benieuwd ben (het moet geen wedstrijd worden, want ik vind allebei de bands goed). Overigens is Lovesong toch niet zo'n enorme bekende hitsong, dacht ik.

The Cure: 58,503,287 plays (1,500,048 listeners)
The Smiths 44,003,621 plays (957,850 listeners)

The Cure wordt door meer mensen (ongeveer 1,5 keer zoveel) gedraaid dan The Smiths. The Smiths-luisteraars draaien dan wel 4,5 liedje, die van The Cure net geen 4.

Wat liedjes betreft, zijn de verhoudingen vergelijkbaar. Cure wordt iets meer beluisterd.

Trouwens:

The Sound: 742,852 plays (68,846 listeners)

herman schreef:

Trouwens:

The Sound: 742,852 plays (68,846 listeners)

Dat is pas echt treurig..

Ik heb het hierboven al eens gezegd: voorliefde voor The Sound en The Comsat Angels is echt een Nederlands ding - zonder problemen kan ik bands noemen die hoger gewaardeerd werden/worden (kijk naar the indie charts) in the UK en die hier nauwelijks bekend zijn. Een paar voorbeeldjes: Gang of Four en Girls at Our Best, beide uit Leeds. Daarmee zeg ik dus niet dat ik dat goed vind.

herman schreef:
Overigens is Lovesong toch niet zo'n enorme bekende hitsong, dacht ik.
In mijn beleving had dat nummer het redelijk gedaan in de top 40, maar ik had het fout. Niet verder gekomen dan de tipparade. In die tijd was ik ook al niet zo bekend meer met wat er in de top 40 stond. In de VS heeft Lovesong het trouwens wel goed gedaan en was het een hit (No. 2 in de Hot 100, hun grootste commerciële succes tot dan aantoe).

Maar goed, is niet zo belangrijk allemaal.

Nog een leuke ervaring: zette vanmiddag bij de borrel met vrienden het huidige dagalbum op: XTC - Black Sea; vroeg een van de kornuiten of "dit een soort voorloper van The Kaiser Chiefs was?".

Heb diplomatiek geantwoord - en zo komt Leo Blokfluit dus ook weg met zijn weetjes: voorkennis ongewenst.

reptile71 schreef:
(quote)
In mijn beleving had dat nummer het redelijk gedaan in de top 40, maar ik had het fout. Niet verder gekomen dan de tipparade. In die tijd was ik ook al niet zo bekend meer met wat er in de top 40 stond. In de VS heeft Lovesong het trouwens wel goed gedaan en was het een hit (No. 2 in de Hot 100, hun grootste commerciële succes tot dan aantoe).

Maar goed, is niet zo belangrijk allemaal.

Ik dacht altijd dat Pictures Of You een grote hit was geweest, aangezien dat op MTV destijds ook werd grijsgedraaid..

Gast
geplaatst: vandaag om 03:36 uur

geplaatst: vandaag om 03:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.