Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 8 november 2009, 22:56 uur
Ik heb de hitparade de laatste tijd op de voet gevolgd en het valt me wel op dat veel nummers die vaak op de radio/mtv langskomen daar helemaal niet in staan.
Toen ik me nog niet zo in muziek verdiepte, kende ik eigenlijk alleen Lullaby, Friday I'm in Love (vind ik eigenlijk niet zoveel aan) en A Forest van The Cure. Heb een jaar of 10 geleden deze verzamelaar gekocht en toen pas meer van ze ontdekt...
Toen ik me nog niet zo in muziek verdiepte, kende ik eigenlijk alleen Lullaby, Friday I'm in Love (vind ik eigenlijk niet zoveel aan) en A Forest van The Cure. Heb een jaar of 10 geleden deze verzamelaar gekocht en toen pas meer van ze ontdekt...
0
wijsneus
geplaatst: 9 november 2009, 10:45 uur
freddze schreef:
De aartsmoeilijke opdracht is dus een new wave/post-punk/gothic band vinden waar niemand (maar dan ook niémand) iets tegen heeft zodat we allemaal weer vriendjes kunnen worden
De aartsmoeilijke opdracht is dus een new wave/post-punk/gothic band vinden waar niemand (maar dan ook niémand) iets tegen heeft zodat we allemaal weer vriendjes kunnen worden
Echo & the Bunnymen ?
( ik HAAT dit soort discussies; muziek is een GEVOELSKWESTIE, en daar moet je niet te lang over OH-en ).
Hoogachtend, WN
0
geplaatst: 9 november 2009, 10:50 uur
wijsneus schreef:
muziek is een GEVOELSKWESTIE, en daar moet je niet te lang over OH-en
Anderszins wel de bedoeling van deze site muziek is een GEVOELSKWESTIE, en daar moet je niet te lang over OH-en
0
geplaatst: 10 november 2009, 21:47 uur
Dat dacht ik ook
En... wijsneus, er is hier wat "in the heat of the moment"-gescheld weggehaald (Anti-Cure vs. Anti-Smiths) door de moderator van dienst, dus lijkt het alsof ik de post die jij quote gewoon out of the blue plaatste, maar 't was eigenlijk meer een kleine verzoeningspoging van het moment.
Ach ja, en misschien is het kul en hoogstwaarschijnlijk bestaat er geen waveband die écht iedereen hier wel oké vind, maar 't was leek me toen toch een leuke poging om die te vinden. En waarschijnlijk zit je er met E&TB nog niet teveel naast, wie weet?
Trouwens, voor sommigen leek het misschien alsof ik hier eventjes openlijk mijn afkeer van Morrissey wou ventileren, maar dat was alleszins niet de bedoeling. Ik ben er mij trouwens van bewust dat The Smiths (net als The Cure en Joy Division) hier méér dan gevoelig liggen.
Het staat gewoon vast dat de één Band A nooit kunnen zal pruimen, wat de ander ook doet. De ander zal altijd een hekel aan Band B blijven hebben, ook al wordt er nog zo voor gelobbyd door de één. En frank gezegd: zo hoort het ook! Als 't komt, moet het uit jezelf komen, zeker? In die zin geef ik je gelijk dat muziek iets heel persoonlijks is.
En ach, misschien zeg ik ook wel eens zoals ene phantomlights op last.fm over The Smiths: "I used to hate them for no reason. Now I think they're amazing". Maar dat lijkt me elk jaar onwaarschijnlijker te worden. Ja, af en toe draai ik ze toch nog eens om te horen of ik plots tóch ineens zijn stem zou kunnen verdragen.
Eigenlijk wou ik met mijn eerste post gewoon duidelijk maken dat ik toch altijd probeer om de muziek nu precies niét op basis van de artiest te beoordelen.
Er is een subtiel verschil tussen:
1) Die Morrissey ZIET er in mijn ogen niet echt oprecht uit, dus ik moet niet van zijn muziek weten.
2) Die Morrissey HOORT er in mijn oren niet echt oprecht uit (en verder hou ik niet van zijn stem en zijn manier van zingen), dus ik moet niet van zijn muziek weten.
In mijn geval kwam eerst 2 ('k had 'The Queen is Dead' al in 1988 en wist pas in 1990 via MTV hoe Morrissey eruit zag + hoe hij zich gedroeg op 't podium t.o.v. een publiek, in de pers tegenover collega artiesten, enz...). 1 zorgde er in minieme mate voor dat dat het gevoel van 2 nog versterkt werd, maar 2 heeft altijd de doorslag gegeven.
En... wijsneus, er is hier wat "in the heat of the moment"-gescheld weggehaald (Anti-Cure vs. Anti-Smiths) door de moderator van dienst, dus lijkt het alsof ik de post die jij quote gewoon out of the blue plaatste, maar 't was eigenlijk meer een kleine verzoeningspoging van het moment.
Ach ja, en misschien is het kul en hoogstwaarschijnlijk bestaat er geen waveband die écht iedereen hier wel oké vind, maar 't was leek me toen toch een leuke poging om die te vinden. En waarschijnlijk zit je er met E&TB nog niet teveel naast, wie weet?
Trouwens, voor sommigen leek het misschien alsof ik hier eventjes openlijk mijn afkeer van Morrissey wou ventileren, maar dat was alleszins niet de bedoeling. Ik ben er mij trouwens van bewust dat The Smiths (net als The Cure en Joy Division) hier méér dan gevoelig liggen.
Het staat gewoon vast dat de één Band A nooit kunnen zal pruimen, wat de ander ook doet. De ander zal altijd een hekel aan Band B blijven hebben, ook al wordt er nog zo voor gelobbyd door de één. En frank gezegd: zo hoort het ook! Als 't komt, moet het uit jezelf komen, zeker? In die zin geef ik je gelijk dat muziek iets heel persoonlijks is.
En ach, misschien zeg ik ook wel eens zoals ene phantomlights op last.fm over The Smiths: "I used to hate them for no reason. Now I think they're amazing". Maar dat lijkt me elk jaar onwaarschijnlijker te worden. Ja, af en toe draai ik ze toch nog eens om te horen of ik plots tóch ineens zijn stem zou kunnen verdragen.
Eigenlijk wou ik met mijn eerste post gewoon duidelijk maken dat ik toch altijd probeer om de muziek nu precies niét op basis van de artiest te beoordelen.
Er is een subtiel verschil tussen:
1) Die Morrissey ZIET er in mijn ogen niet echt oprecht uit, dus ik moet niet van zijn muziek weten.
2) Die Morrissey HOORT er in mijn oren niet echt oprecht uit (en verder hou ik niet van zijn stem en zijn manier van zingen), dus ik moet niet van zijn muziek weten.
In mijn geval kwam eerst 2 ('k had 'The Queen is Dead' al in 1988 en wist pas in 1990 via MTV hoe Morrissey eruit zag + hoe hij zich gedroeg op 't podium t.o.v. een publiek, in de pers tegenover collega artiesten, enz...). 1 zorgde er in minieme mate voor dat dat het gevoel van 2 nog versterkt werd, maar 2 heeft altijd de doorslag gegeven.
0
wijsneus
geplaatst: 11 november 2009, 13:22 uur
VanDeGriend schreef:
Anderszins wel de bedoeling van deze site
Anderszins wel de bedoeling van deze site
Tuurluk, weet ik ook wel hoor !
Maar om nou helemaal tot op het bot uit te leggen waarom ik iets WEL of NIET mooi vind; das een gevoel, een emotie.
En een emotie is iets spontaans, en daar moet je niet te lang over doorzagen, das eigenlijk wat ik bedoel.
0
geplaatst: 21 oktober 2010, 11:20 uur
Hier ook maar even een geweldig livefilmpje posten, als eerbetoon aan de overleden Ari Up:
Kan ook geen kwaad dat dit topic weer eens naar boven wordt gehaald.
Kan ook geen kwaad dat dit topic weer eens naar boven wordt gehaald.
0
geplaatst: 21 oktober 2010, 22:20 uur
Jaja Herman, je mist gewoon dat gerel van die ouwe wavers, hè!
0
geplaatst: 28 oktober 2010, 21:37 uur
en met Neneh Cherry op achtergrondzang.
Ik herinner me een ooit uitgezonden live-optreden uit die tijd waarin ze een knappe versie van Animal Space speelden.
Ik herinner me een ooit uitgezonden live-optreden uit die tijd waarin ze een knappe versie van Animal Space speelden.
0
geplaatst: 19 april 2011, 20:52 uur
Misschien een tipje voor de 40ers/50ers hier:
http://vinyltijdschrift.blogspot.com
De eerste 5 jaargangen van het Tijdschrift vinyl zijn hier als pdf's te downloaden. Misschien leuk om (terug) te lezen, staat héél veel wave/post-punk in.
http://vinyltijdschrift.blogspot.com
De eerste 5 jaargangen van het Tijdschrift vinyl zijn hier als pdf's te downloaden. Misschien leuk om (terug) te lezen, staat héél veel wave/post-punk in.
0
geplaatst: 19 april 2011, 21:27 uur
herman schreef:
Misschien een tipje voor de 40ers/50ers hier:
http://vinyltijdschrift.blogspot.com
De eerste 5 jaargangen van het Tijdschrift vinyl zijn hier als pdf's te downloaden. Misschien leuk om (terug) te lezen, staat héél veel wave/post-punk in.
Misschien een tipje voor de 40ers/50ers hier:
http://vinyltijdschrift.blogspot.com
De eerste 5 jaargangen van het Tijdschrift vinyl zijn hier als pdf's te downloaden. Misschien leuk om (terug) te lezen, staat héél veel wave/post-punk in.
Mogen half dertigers dit ook lezen
Bedankt voor de tip!
0
geplaatst: 19 april 2011, 22:21 uur
Jammer dat die Vinyl met Adam Curry op de voorpagina er niet bij staat
0
geplaatst: 19 april 2011, 22:26 uur
Maar dan wel een oude Playboy met een jonge Paay en niet omgekeerd.
0
geplaatst: 19 april 2011, 22:58 uur
reptile71 schreef:
Paay doet het anders altijd omgekeerd.
Paay doet het anders altijd omgekeerd.
Theo Maassen zou zeggen: "alleen een necrofiel laat zich Paayen" - hij gebruikte die term nl toen Pat met d'r blote bips en meloenen in dat bekende blad stond.
0
geplaatst: 4 november 2011, 14:43 uur
Dit is wel een leuk stuk van 3voor12 met Rats on Rafts, die hun favoriete plaatjes beluisteren en bespreken. Veel wave ook, met o.a. de mij compleet onbekende Sponsors (wel een toffe ontdekking), Kiem, Nasmak, Fad Gadget, Birthday Party, etc.
3VOOR12 - Rats On Rafts: "Na DWDD noemden mensen ons een satansband" - 3voor12.vpro.nl
3VOOR12 - Rats On Rafts: "Na DWDD noemden mensen ons een satansband" - 3voor12.vpro.nl
0
geplaatst: 27 mei 2012, 20:18 uur
Op de Belgische Radio 1 loopt al een tijdje het eighties-alfabet, met heel wat aandacht voor newwave en post-punk (NO, JD, Tuxedomoon, Birthday Party, Rip Rig & Panic, Liquid Liquid etc.)
Meer info: hier
Meer info: hier
0
geplaatst: 19 juni 2012, 20:48 uur
Vergeten de wavers dit topic niet?
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 80s
Muziek >> Toplijsten en favorieten >> De MuMe Top 40 Editie #2: De 80s
0
Zephyr
geplaatst: 19 juni 2012, 21:54 uur
Lijkt me niet Herman; ik heb in dat topic een top-20 gezien met daarin de volgende albums :
04. The Sound - Jeopardy (1980)
08. The The - Soul Mining (1983)
09. The Cure - Seventeen Seconds (1980)
10. New Order - Movement (1981)
11. The Chameleons - Script Of The Bridge (1983)
12. Medium Medium - The Glitterhouse (1981)
15. The Comsat Angels - Sleep No More (1981)
17. Echo & the Bunnymen - Crocodiles (1980)
19. The Church - Starfish (1988)
20. Crispy Ambulance - The Plateau Phase (1982)
04. The Sound - Jeopardy (1980)
08. The The - Soul Mining (1983)
09. The Cure - Seventeen Seconds (1980)
10. New Order - Movement (1981)
11. The Chameleons - Script Of The Bridge (1983)
12. Medium Medium - The Glitterhouse (1981)
15. The Comsat Angels - Sleep No More (1981)
17. Echo & the Bunnymen - Crocodiles (1980)
19. The Church - Starfish (1988)
20. Crispy Ambulance - The Plateau Phase (1982)
0
geplaatst: 24 augustus 2020, 15:12 uur
Bij Fontaines D.C. - A Hero's Death:
Nou, ik weet welgeteld één klassieke postpunkplaat te verzinnen uit 1981: Deceit van This Heat.
Uit 1979 weet ik er zo uit mijn hoofd al acht:
Unknown Pleasures - Joy Division
Metal Box - PiL
Entertainment - Gang Of Four
154 - Wire
Y - The Pop Group
Cut - The Slits
Join Hands - Siouxsie
Live At The Witch Trials - The Fall
Nou, ik weet welgeteld één klassieke postpunkplaat te verzinnen uit 1981: Deceit van This Heat.
Uit 1979 weet ik er zo uit mijn hoofd al acht:
Unknown Pleasures - Joy Division
Metal Box - PiL
Entertainment - Gang Of Four
154 - Wire
Y - The Pop Group
Cut - The Slits
Join Hands - Siouxsie
Live At The Witch Trials - The Fall
0
Thekillers87327
geplaatst: 24 augustus 2020, 15:46 uur
Barend G schreef:
Nou, ik weet welgeteld één klassieke postpunkplaat te verzinnen uit 1981: Deceit van This Heat.
Uit 1979 weet ik er zo uit mijn hoofd al acht:
Unknown Pleasures - Joy Division
Metal Box - PiL
Entertainment - Gang Of Four
154 - Wire
Y - The Pop Group
Cut - The Slits
Join Hands - Siouxsie
Live At The Witch Trials - The Fall
(quote)
Nou, ik weet welgeteld één klassieke postpunkplaat te verzinnen uit 1981: Deceit van This Heat.
Uit 1979 weet ik er zo uit mijn hoofd al acht:
Unknown Pleasures - Joy Division
Metal Box - PiL
Entertainment - Gang Of Four
154 - Wire
Y - The Pop Group
Cut - The Slits
Join Hands - Siouxsie
Live At The Witch Trials - The Fall
Je lijstje klopt totdat je wire noemt. Hoe is wire een post punk klassieker
3
geplaatst: 24 augustus 2020, 16:28 uur
Thekillers87327 schreef:
Je lijstje klopt totdat je wire noemt. Hoe is wire een post punk klassieker
(quote)
Je lijstje klopt totdat je wire noemt. Hoe is wire een post punk klassieker
Hoe is het dat in Godsnaam niet?
0
geplaatst: 24 augustus 2020, 16:45 uur
Thekillers87327 schreef:
Je lijstje klopt totdat je wire noemt. Hoe is wire een post punk klassieker
Je lijstje klopt totdat je wire noemt. Hoe is wire een post punk klassieker
Ga a.u.b. eerst even je postpunk-kennis opfrissen voordat je met dit soort uitspraken komt.
0
Thekillers87327
geplaatst: 24 augustus 2020, 16:46 uur
Don Cappuccino schreef:
Ga a.u.b. eerst even je postpunk-kennis opfrissen voordat je met dit soort uitspraken komt.
(quote)
Ga a.u.b. eerst even je postpunk-kennis opfrissen voordat je met dit soort uitspraken komt.
Als er iemand fan is en kennis heeft van het genre ben ik het wel, dus nahh.
Vind wire maar heel matigjes, krappe voldoende
0
geplaatst: 24 augustus 2020, 16:47 uur
Ja, maar je moet dan je mening even achterwege laten. Je hoeft een ''klassieker'' namelijk niet goed te vinden. Het album van Wire is absoluut een postpunk-klassieker.
1
geplaatst: 24 augustus 2020, 16:48 uur
The Ideal Copy en A Bell Is a Cup...Until It Is Struck ooit geluisterd?
Ik denk dat je die platen wel kan waarderen.
Ik denk dat je die platen wel kan waarderen.
0
Thekillers87327
geplaatst: 24 augustus 2020, 16:49 uur
Don Cappuccino schreef:
Ja, maar je moet dan je mening even achterwege laten. Je hoeft een ''klassieker'' namelijk niet goed te vinden. Het album van Wire is absoluut een postpunk-klassieker.
(quote)
Ja, maar je moet dan je mening even achterwege laten. Je hoeft een ''klassieker'' namelijk niet goed te vinden. Het album van Wire is absoluut een postpunk-klassieker.
Oké dan zo. VOOR MIJ is het geen klassieker. Zo beter?
* denotes required fields.