MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Beste rockband?

zoeken in:
HiLL schreef:
Ik herinner mij nog goed het was 1965...

DutchViking
Mijn favoriete band is onmiskenbaar Def Leppard. Dat is al een jaar of 4, 5 het geval. De reden waarom is niet zo 1-2-3 te geven. Er zijn namelijk talloze redenen waarom ik deze band uit Sheffield een warm hart toedraag. De belangrijkste is toch wel dat de muziek mij aanspreekt, maar ook de voortdurende drang naar muzikale perfectie, die steeds weer uitmondde in uitstekende songs met een uit duizenden herkenbaar geluid. De band neemt de tijd om platen te maken. Er zijn tussen 1980 en 2002 slechts 8 studio-albums verschenen, plus twee (uitstekende) compilaties en één album met B-kantjes en zeldzaam materiaal. Geen live-albums in ieder geval. Als fan van bijvoorbeeld Iron Maiden lijkt het me een onmogelijke opgave om alles te verzamelen: talloze live-albums, veel dvd’s en diverse promo-dingen (zoals Ed Hunter).

Def Leppard heeft in haar loopbaan hoge pieken en diepe dalen gekend. Pieken waren onder meer de miljoenenverkopen van albums als Pyromania (10), Hysteria (16) en Adrenalize (7). Aan het eind van de jaren ’80, na de release van Hysteria, was Def Leppard in de VS en Canada de grootste rockband. Na de release van zowel Hysteria als Adrenalize gaf de band 250 optredens. Het succes bracht de band in alle uithoeken van de wereld. Zelfs in minder gebruikelijke landen als Indonesië, Korea, Thailand, Marokko, Zuid-Afrika, Panama, El Salvador, Colombia en Ecuador.

Def Leppard is altijd vernieuwend geweest, hoewel het meest recente album X nogal inspiratieloos en commercieel klinkt. Dat is dan ook verreweg het minste album, naar mijn mening en de mening van veel andere Leppard-fans.

Een grote tegenslag voor Leppard was het auto-ongeluk van drummer Rick Allen, die daarbij een arm verloor. Vastbesloten door te gaan, keerde hij succesvol terug. Op het hoogtepunt van Leppard's roem, in 1991, kwam gitarist Steve Clark om het leven. Dit zijn slechts enkele van de vele tegenvallers waarmee de band te kampen heeft gehad in haar loopbaan. Een loopbaan vol ups en downs.

Het is jammer dat de band in Nederland weinig bekendheid geniet. Ik durf zelfs te stellen dat er geen enkel West-Europees land is waar Leppard zo onbekend/onpopulair is. Leppard is midden jaren ’90 van koers veranderd en bracht Slang uit, een donker, psychedelisch, grungy, alternatief werkje. De plaat werd geen succes en, in de stroom van vele nieuwe alternatieve bands, raakte Leppard een beetje in de vergetelheid. De band doet iedere keer weer iets nieuws, maar ieder album is onmiskenbaar Def Leppard. De band heeft nooit voor de makkelijkste weg gekozen, dat bewijst een album als Slang wel.

Critici die Def Leppard afdoen als zijnde nietszeggende commerciële rock, hebben het m.i. niet goed begrepen. Deze critici hebben hun oor wellicht enkel te luister gelegd bij de albums Hysteria en Adrenalize of de meer recent verschenen X. Een mening waarvan ik dus niet de indruk heb dat die ergens op gebaseerd is. Def Leppard bracht in ’83 al Pyromania uit, een album waaruit vele andere (waaronder diverse later zeer succesvol geworden) bands duidelijk inspiratie hebben geput. Qua songteksten zit er veel diepgang in Leppard’s teksten, hoewel de grote hits anders doen vermoeden.

De band was samen met Iron Maiden de belangrijkste vertegenwoordiger van de Britse metalinvasie van eind jaren '70/begin jaren '80. Terwijl Maiden vooral Europa bestormde, deed Leppard het van begin af aan goed in de VS.

Ik heb me ooit eens een plaat aangeschaft (Retro Active) maar dat vond ik zo tegenvallen dat ik me eigenlijk nooit verder in band heb verdiept, nu je lofbetuiging zo lees moet ik dat toch maar eens gaan doen, wat is volgens jouw DE deff leppard plaat waar mee ik zou moeten beginnen.

DutchViking
Eddie schreef:
Ik heb me ooit eens een plaat aangeschaft (Retro Active) maar dat vond ik zo tegenvallen dat ik me eigenlijk nooit verder in band heb verdiept, nu je lofbetuiging zo lees moet ik dat toch maar eens gaan doen, wat is volgens jouw DE deff leppard plaat waar mee ik zou moeten beginnen.

Leuk dat je de moeite wilt nemen een Leppard-plaat te beluisteren, Eddie. Retro-Active vind ik niet echt een topalbum (maar toch wel erg goed), als je 'm vergelijkt met andere platen die de band heeft gemaakt. Het is een 'opvullertje' waarop B-kantjes en niet eerder verschenen materiaal op te vinden is.
Het voordeel bij Leppard is dat ieder album anders klinkt, hoewel de band - buiten Slang - nooit iets heeft gedaan dat heel erg afwijkt van wat we van ze gewend zijn.

Als je bijvoorbeeld van AC/DC houdt, kun je High 'n' Dry (1981) het best uitproberen. De stijl op dat album is onmiskenbaar Def Leppard, maar de ruwe kantjes zitten er nog aan en qua ritmes doet de band me op dat album soms erg denken aan AC/DC. Vooral de uitstekende riffs van wijlen Steve Clark spreken mij erg aan op dat album.

Het album Pyromania (1983) kan ik je ook aanraden. Het betekende de doorbraak voor Leppard, maar over de gehele linie vind ik die plaat niet constant. Soms is ie wel erg gedateerd, dat vind ik jammer. Krakers als Photograph en Rock Of Ages kun je overigens op Pyromania terugvinden.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de albums Hysteria, Adrenalize en Slang. Van Hysteria (1987) werden in de VS 6 hitsingles getrokken. De sound is vrij catchy en commercieel, maar de songs (o.a. hits als Animal, Pour Some Sugar On Me, Gods Of War en Armageddon It) zijn ijzersterk. Adrenalize (1992) is de opvolger van Hysteria en ligt in het verlengde van de voorganger.

Def Leppard wist zich met Adrenalize staande houden tussen de opkomende alternatieve en grunge-bands. Dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van het album. Ik vind 'm op sommige punten nog wat beter dan Hysteria. Wat mij vooral aanspreekt op Adrenalize is dat de songs wat compacter zijn en het gitaarwerk wat meer op de voorgrond staat. Ik kan je dat album van harte aanraden.

Daarnaast heb je dan ook Slang (1996), een geweldige en inventieve plaat die helaas nooit de erkenning gekregen heeft waar het recht op had. Ik ken weinig veelzijdigere rockalbums dan Slang. De sound is op dat album meer ingetogen, de productie is niet langer bombastisch maar sober en songtechnisch zijn de songs stuk voor stuk van indrukwekkende kwaliteit. Onmiskenbaar Def Leppard, maar toch ook weer vernieuwend.

Als je een goed beeld wilt krijgen van het oeuvre van de band, kan ik je de compilatie Vault aanraden. Daarmee ben ik een jaar of 5 ook begonnen. Ik ben geen liefhebber van best of-platen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik Vault maandenlang, dag na dag, helemaal heb grijsgedraaid.

Als ik een top-3 van aanraders zou moeten maken, zou dat zijn:
1. Vault
2. Adrenalize
3. Slang

Nou, ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als je nog meer wilt weten over Def Leppard, mag je het me ook gerust vragen. Veel plezier met luisteren

Ik heb 'Hysteria' inmiddels gedownload (nog niet geluisterd), maar zal de ander ook zeker gaan checken, bedankt. ik zal mijn commentaar wel bij de platen zelf geven.

slaemperayreon
Eddie schreef:

Hier moet ik je even corrigeren, Iron maiden is op gericht in Dec 1975, dat is ongeveer 5 jaar voor metallica, toen metallica 'kill 'em All' uitbracht toerde maiden voor hun vierde langspeler. dus dat ongeveer moet je wel een beetje ruim nemen.

Ik bedoelde meer dat Iron Maiden en Metallica begonnen te draaien in de jaren '80. Dat Maiden wat langer bestaat, weet ik natuurlijk ook

En DutchViking, lof over hoe jij over Deff Leppard schrijft! Werkelijk nog nooit zo'n gepassioneerd verhaal over de liefde van iemands favo band gelezen!

Linkin Park

Wanneer komen ze weer met een nieuw album?? (zonder jayZ)

teutoon
Beste rock band allertijden? Ik hou absoluut niet van deze lijsten maar vind ze wel verdomd interessant. Wat is beste? beste overall? beste op het gebied van... Wie het weet mag het zeggen.

Er bestaat dus geen beste lijkt mij, zeker niet bij muziek, al wordt er juist bij muziek vaak over beste dit, beste dat gesproken.

Maargoed voor mij persoonlijk is het Toto.

teutoon schreef:
Ik hou absoluut niet van deze lijsten maar vind ze wel verdomd interessant.

Okee

teutoon
VanDeGriend schreef:
(quote)

Okee

Klinkt krom, maargoed een mens is nu eenmaal nieuwsgierig.

Als het om mijn persoonlijke favoriet gaat spant Dream Theater toch echt de kroon...Wat een band . Maar als we ook gaan kijken naar factoren als originaliteit en impact zal het Metallica of Pink Floyd voor mij zijn

teutoon schreef:
(quote)

Klinkt krom, maargoed een mens is nu eenmaal nieuwsgierig.

Klinkt herkenbaar, als ze er niet waren zou ik ze waarschijnlijk niet echt missen, maar als ze er toch zijn kan ik me niet inhouden om even te kijken waar mijn favoriete bands/artiesten staan

Hole & Nirvana

Je vergeet Melvins te noemen.

shappy1010
Mmm het begrip "Rock" is denk ik net zo omvangrijk en niets zeggend als "Pop". Ik weet niet of IK Nirvana een "rock" band zou noemen en al helemaal niet Iron Maiden ofzo (dan zeg ik, das metal). Was de beatles een "rock" band? Is Toto een rock band? Denk dat al deze die ik hier noem wel "rock" nummers hebben maar niet zo makkelijk in die category wil stoppen.

Def Leppard, ZZ Top, Van Halen - volgens mij zijn dat wel een soort van "klassieke" rock bands.

Rock&Roll is wel een "gevoel" denk ik, ik proefde het in een vorige band waarin ik speelde. We speelde daar muziek van o.a. Sex Pistols, Roxy Music, Uriah Heep. Die band knalde gewoon, gevoel was goed.

Maar mijn favourite "rock nummers" zijn "in the cage" - Genesis en Caught in the Balance van Toto. Beide geen echte "rock"bands volgens mij.

Moeilijk te zeggen zijn veel bands die ik erg goed vind. Het is ook maar net waar je zin aan hebt om te horen. Maar als ik een top 10 moet maken zou die er ongeveer zo uit komen te zien:

1: The Rolling Stones
2: Queen
3: AC/DC
4: Guns N' Roses
5: George Thorogood & The Destroyers
6: Dire Straits
7: Fleetwood Mac
8: Led Zeppelin
9: Velvet Revolver
10: The Doors

Lone_Stone schreef:
Moeilijk te zeggen zijn veel bands die ik erg goed vind. Het is ook maar net waar je zin aan hebt om te horen. Maar als ik een top 10 moet maken zou die er ongeveer zo uit komen te zien:

1: The Rolling Stones
2: Queen
3: AC/DC
4: Guns N' Roses
5: George Thorogood & The Destroyers
6: Dire Straits
7: Fleetwood Mac
8: Led Zeppelin
9: Velvet Revolver
10: The Doors

Geen slechte smaak ,alleen George Thorogood & The Destroyers ken ik niet misschien iemand enig idee met welke muziek ik dit het beste kan vergelijken !

met vriendelijke groet

Beetje een mix van Blues en Rock nummers die ze spelen.
Vind zelf het nummer Bad to the Bone erg goed:

On the day I was born, the nurses all gathered 'round
And they gazed in wide wonder, at the joy they had found
The head nurse spoke up, and she said leave this one alone
She could tell right away, that I was bad to the bone
Bad to the bone
Bad to the bone
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
Bad to the bone

I broke a thousand hearts, before I met you
I'll break a thousand more baby, before I am through
I wanna be yours pretty baby, yours and yours alone
I'm here to tell ya honey, that I'm bad to the bone
Bad to the bone
B-B-B-Bad
B-B-B-Bad
B-B-B-Bad
Bad to the bone

I make a rich woman beg, I'll make a good woman steal
I'll make an old woman blush, and make a young woman squeal
I wanna be yours pretty baby, yours and yours alone
I'm here to tell ya honey, that I'm bad to the bone
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
B-B-B-B-Bad
Bad to the bone

When I walk the streets
kings and queens step aside.
Every woman I meet
they all stay satisfied.
I wanna tell ya, pretty baby,
what I see I make my own.
And I'm here to tell ya, honey,
that I'm bad to the bone.

6 juni treden ze trouwens op in de Melkweg in Amsterdam kaarten zijn nog verkrijgbaar voor €30,- per stuk. Ik kan zelf niet anders was ik er zeker heen gegaan.

http://www.melkweg.nl/artik...

Bedankt voor de informatie, hou zelf van blues/rock dus ga mij maar even in hun muziek verdiepen !

met vriendelijke groet the viking

Heeft iemand al iets van The Quill gehoord met invloeden van Black Sabbath en Led Zeppelin en toch ook wel Queensryche!
In april komt de band met hun nieuwe vierde cd In Triumph en doet rond die tijd ook nederland aan met enkele optredens !
Het nieuwe album ondertussen beluisterd en klinkt veelbelovend,hun vorige drie cd's ken ik nog niet al kreeg hun derde album zeer positieve recensies in het muziekblad Oor!

met vriendelijke groet the viking

Te omvangrijk genre inderdaad... en je komt uiteindelijk ook altijd weer bij de bekendste namen uit, wat jammer is.

Ik zou het ook per subgenre bekijken, volgens mij krijg je dan al veel interessanter lijstjes

Nicci
Van halen!

En Coldplay dan?
Een van de beste bands ooit, wordt hier gewoon vergeten, is dat geen Rock dan? Hoe dan ook als het geen rock is dan is het nog supergoede muziek!!

Nirvana zeker weten!
Ook prima bands:
Guns'N Roses
Staind
Stone Temple Pilots
Pearl Jam
Velvet Revolver
AC/DC

Ik mis toch echt wel Tool, in jullie lijstjes en kennen jullie Chevelle, Atom ship ,,,,zijn allemaal erg vernieuwend bezig en maken wonderbaarlijke dingen zeker wat Tool betreft en Pappa Roch, die zijn toch ook erg strak en powerful
groetjes drown

Veel goede bands, wat me nu te binnen is:

- Porcupine Tree:
- Oceansize:
- nog meer!

Ja ok

Ik weet dat ik op deze site rdelijk nieuw ben, maar ik vind het gewoon erg dat op dit gedeelte van de forum Bad religion zo weinig bij naam genoemd worden. Ik begrijp best dat oudere band zoals '' de stones'' erbij worden gehaald. Ik geef toe dat hun muziek goed was.Echter als je éénmaal shades of truth of punk rock song hebt gehoord vind ik dat je als fan van punk of rock hun wel een plaats in je top tien geven moet.

1.the beatles
2.the doors
3.the who
4.the rolling stones
5.deep purple

nicolas
1. led zeppelin
2. deep purple
3. jimi hendrix
4. guns n roses

en nog een paar waarschijnlijk, ik kan er niet meteen opkomen

Pearl Jam
Metallica
Guns N Roses
Alice In Chains
Red Hot Chili Peppers
Tool
Radiohead
Dream Theater
Wolfmother
Drive By Truckers

Gast
geplaatst: vandaag om 19:02 uur

geplaatst: vandaag om 19:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.