Genres / Rock / Progrock-album van de week
zoeken in:
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 28 december 2009, 10:19 uur
Ferre Clabau schreef:
Tip: niet opgeven na 1 of 2 mss zelf 3 luisterbeurten.
Het klinkt geflipt in het begin; maar na vele malen klopt het plaatje.
Tip: niet opgeven na 1 of 2 mss zelf 3 luisterbeurten.
Het klinkt geflipt in het begin; maar na vele malen klopt het plaatje.
Ik geloof dat ik op 2 luisterbeurten sta (overigens niet naar aanleiding van dit topic, maar al veel eerder) en ik geef niet op! En ja, het klinkt geflipt en heeft mij tot nu toe nog geenszins bij de kladden weten te grijpen. Aansporingen van enkele lieden van wie ik ze doorgaans nog wel aan wil nemen, nopen tot een vervolg, maar voorlopig is voor mij 2½* wel een adequate score.
0
Misterfool
geplaatst: 28 december 2009, 12:22 uur
ik ondek dit topic veels te laat mensen. maar ik heb wel een leuk album voor deze week.(het is eigenlijk niet mijn beurt maar goed)
Galahad - Empires Never Last (2007)
normaal haat ik neo-prog. het is langdradig, saai en vaak maar een slap aftreksel van de orginele grootheden. deze gahalad vormt een geweldige uitzondering. perfect luistervoer dus.
Galahad - Empires Never Last (2007)
normaal haat ik neo-prog. het is langdradig, saai en vaak maar een slap aftreksel van de orginele grootheden. deze gahalad vormt een geweldige uitzondering. perfect luistervoer dus.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 31 januari 2010, 17:28 uur
Tja, Empires Never Last. Als een album een titelnummer heeft, is dat toch vaak een beetje het etalagewerkje en het is dat nummer dat ik hier ook wat vaker beluisterd heb dan de rest van de plaat. Daar zit een fijne drive in, maar met name de zang komt voor mij toch wat tekort. Het hele album ging de boeken in als 'wel aardig', maar ook niet heel veel meer dan dat. 3*
0
geplaatst: 31 januari 2010, 22:45 uur
"Are we each others poison, or each others therapy?"
Ik zal even een album onder het stof vandaan halen... een album dat bol staat van de progressie en emotie. Duitse progrock van het hoogste niveau ver afgezonderd van de commerciële wereld... en gelukkig maar, want deze muziek zal alleen begrepen worden door de echte liefhebber!

Everon - Fantasma (2000)
Everon is een duitse progressieve rock band waarvan hun eerste album uitkwam in 1993. Everon is tot stand gekomen na sterke invloeden van bands als Rush, Saga en Pallas. De band combineert veel klassieke elementen met stevige gitaren, prachtige piano combinaties en onwerkelijk diepe teksten tot één prachtig album, genaamd Fantasma!
Oliver Philipps weet met zijn prachtige stem (Bij welk het gemiddelde oor wat oefening nodig heeft) zijn teksten extra mooi over te brengen en soms zijn er zelfs wat lichte invloeden van progressieve metal te ontdekken.
Mijn persoonlijke favorieten zijn:
- Perfect Remedy
- Fantasma (natuurlijk de geweldige reeks!, maar vooral deel 4)
- Battle of Words
- May You (vooral dat heerlijke einde)
*(Het enige nummer dat ik een tikkeltje zwakker vindt is, Fine With Me. Maar dit mag geen grote naam hebben)*
Iedere prog liefhebber zou minstens een paar luisterbeurten aan dit juweeltje gegeven moeten hebben. Wat misschien nog meer helpt om deze muziek zo te waarderen is de teksten van tevoren even door te lezen, deze zijn namelijk al een reis op zich.
Maar wanneer dan de prachtige noten van deze geweldige band je trommelvliezen bereiken is er geen houden meer aan een wilde rit met veel kippenvel, emotie en glorie!
"Now i believe in all you're crazy dreams, and keep fingers crossed one day they all come true. You are my Perfect Remedy!"
Ik zal even een album onder het stof vandaan halen... een album dat bol staat van de progressie en emotie. Duitse progrock van het hoogste niveau ver afgezonderd van de commerciële wereld... en gelukkig maar, want deze muziek zal alleen begrepen worden door de echte liefhebber!

Everon - Fantasma (2000)
Everon is een duitse progressieve rock band waarvan hun eerste album uitkwam in 1993. Everon is tot stand gekomen na sterke invloeden van bands als Rush, Saga en Pallas. De band combineert veel klassieke elementen met stevige gitaren, prachtige piano combinaties en onwerkelijk diepe teksten tot één prachtig album, genaamd Fantasma!
Oliver Philipps weet met zijn prachtige stem (Bij welk het gemiddelde oor wat oefening nodig heeft) zijn teksten extra mooi over te brengen en soms zijn er zelfs wat lichte invloeden van progressieve metal te ontdekken.
Mijn persoonlijke favorieten zijn:
- Perfect Remedy
- Fantasma (natuurlijk de geweldige reeks!, maar vooral deel 4)
- Battle of Words
- May You (vooral dat heerlijke einde)
*(Het enige nummer dat ik een tikkeltje zwakker vindt is, Fine With Me. Maar dit mag geen grote naam hebben)*
Iedere prog liefhebber zou minstens een paar luisterbeurten aan dit juweeltje gegeven moeten hebben. Wat misschien nog meer helpt om deze muziek zo te waarderen is de teksten van tevoren even door te lezen, deze zijn namelijk al een reis op zich.
Maar wanneer dan de prachtige noten van deze geweldige band je trommelvliezen bereiken is er geen houden meer aan een wilde rit met veel kippenvel, emotie en glorie!
"Now i believe in all you're crazy dreams, and keep fingers crossed one day they all come true. You are my Perfect Remedy!"
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 februari 2010, 19:18 uur
Ik moet er nog even achteraan... ken wel een paar andere albums van Everon, maar deze niet.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 8 februari 2010, 15:20 uur
Fijn aan Everon vind ik de piano... en nog wat van die organische elementen in hun muziek. Minder fijn vind ik de zanger, die een hoeveelheid pathos ende theater aan de dag legt waar bij wijze van spreken Michael Sadler nog een normale volkse jongen naast lijkt.
De balans sloeg uiteindelijk negatief uit bij de tweelingalbums Flesh / Bridge uit 2002 en ook van deze Fantasma word ik, na wat initieel enthousiasme, toch wat kriebelig. Jammer, niet mijn ding. 2½*
De balans sloeg uiteindelijk negatief uit bij de tweelingalbums Flesh / Bridge uit 2002 en ook van deze Fantasma word ik, na wat initieel enthousiasme, toch wat kriebelig. Jammer, niet mijn ding. 2½*
0
geplaatst: 8 februari 2010, 21:02 uur
Casartelli schreef:
Fijn aan Everon vind ik de piano... en nog wat van die organische elementen in hun muziek. Minder fijn vind ik de zanger, die een hoeveelheid pathos ende theater aan de dag legt waar bij wijze van spreken Michael Sadler nog een normale volkse jongen naast lijkt.
Jammer om te horen...
Na de eerste paar keer sprak de stem van de zanger me ook nog niet zo aan... maar uiteindelijk greep het me en liet het me niet meer los.
Ik heb geen idee waarom wij zo'n verschillend idee hebben over zijn stem... maar goed, over smaak valt niet te twisten natuurlijk!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 9 februari 2010, 08:06 uur
Nuja, je gaf zelf Saga ook al als referentie; ik neem aan dat dat ook vooral met de zang te maken had?
0
geplaatst: 24 april 2011, 12:05 uur
Voor diegene die dit nog leuk vinden. Ik heb hier wel een relaxed progressief album liggen.
Bij het album zelf heb ik nog wat meer informatie staan.
An Endless Sporadic - An En...

Enjoy!
Bij het album zelf heb ik nog wat meer informatie staan.
An Endless Sporadic - An En...

Enjoy!
0
geplaatst: 8 mei 2011, 16:48 uur
0
MindRuler
geplaatst: 12 mei 2011, 10:36 uur
Everon is een fantastische band.
Iemand bekend met Enchant?
Al hun albums zijn aanraders...
Iemand bekend met Enchant?
Al hun albums zijn aanraders...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 12 mei 2011, 11:10 uur
Wel bekend... en ik vind ze ongeveer even flauw als Everon... 

0
geplaatst: 12 mei 2011, 11:38 uur
Everon vind ik nog wel wat avontuurlijker. Enchant is vrij saaie prog in mijn opinie. Door de link naar Marillion heb ik er nog wel het 1 en ander van (gehad) maar het komt de kast niet uit.
0
geplaatst: 12 mei 2011, 23:58 uur
Don Cappuccino schreef:
Dit is ook een aanrader:
Jan Dukes De Grey - Mice And Rats in the Loft (1970)
(afbeelding)
Nog maar 8 stemmen!
Dit is ook een aanrader:
Jan Dukes De Grey - Mice And Rats in the Loft (1970)
(afbeelding)
Nog maar 8 stemmen!
Promoten dit album ja! wat een feest

0
geplaatst: 13 mei 2011, 01:29 uur
Persoonlijk zou ik het album Bridge van Everon trouwens nog meer aanraden
En ook het nummer Flesh bijvoorbeeld van Everon! Echt fantastisch O+
En ook het nummer Flesh bijvoorbeeld van Everon! Echt fantastisch O+
0
geplaatst: 16 mei 2011, 20:47 uur
Sinds een paar weken ben ik aan het grasduinen door recente maar onbekende prog albums. En dan bedoel ik écht onbekend, want ze stonden eerst nog niet op de site
. Twee werkjes waar ik op dit moment heel blij van word (info bij albums):
Sanguine Hum - Diving Bell (2010)

Persephone's Dream - Pan: An Urban Pastoral (2010)

. Twee werkjes waar ik op dit moment heel blij van word (info bij albums):Sanguine Hum - Diving Bell (2010)

Persephone's Dream - Pan: An Urban Pastoral (2010)

0
geplaatst: 16 mei 2011, 20:49 uur
Die tweede had ik al een keer gezien bij Progarchives, toch maar eens een keer opzoeken dan. 

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 16 mei 2011, 23:57 uur
Ik zal ook eens kijken of ik die kan opsnorren. 't Is al hun vijfde album. Ik heb indertijd hun vierde mogen recenseren, maar dat was toch een wat moeizame bevalling. Heb verder ook nooit wat van ze gevonden. Wie weet verandert dat nu...
0
geplaatst: 17 mei 2011, 00:06 uur
Casartelli schreef:
Ik heb indertijd hun vierde mogen recenseren, maar dat was toch een wat moeizame bevalling. Heb verder ook nooit wat van ze gevonden. Wie weet verandert dat nu...
Pan wordt op zowel DPRP als Progarchives veel hoger gewaardeerd dan het album dat je noemt, dus er is enige hoop Ik heb indertijd hun vierde mogen recenseren, maar dat was toch een wat moeizame bevalling. Heb verder ook nooit wat van ze gevonden. Wie weet verandert dat nu...
.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 mei 2011, 08:36 uur
Svendra schreef:
Pan wordt op zowel DPRP als Progarchives veel hoger gewaardeerd dan het album dat je noemt, dus er is enige hoop
.
Pan wordt op zowel DPRP als Progarchives veel hoger gewaardeerd dan het album dat je noemt, dus er is enige hoop
. Bij "ons" dus ook...

0
geplaatst: 24 mei 2011, 21:48 uur
Opnieuw iets moois ontdekt, al zeg ik het zelf
. Dit is meer heavy prog.
Met de hoes ben ik zelf wat minder tevreden.
Tides of Man - Dreamhouse (2010)

. Dit is meer heavy prog. Met de hoes ben ik zelf wat minder tevreden.
Tides of Man - Dreamhouse (2010)

0
geplaatst: 31 mei 2011, 23:50 uur
Hostsonaten - Summereve (2011)
Op de site van www.dprp.net krijgt dit album de perfecte score !!! 10/10
Zie onderstaande link om de recensie te lezen:
Dutch Prog Rock Pages

Op de site van www.dprp.net krijgt dit album de perfecte score !!! 10/10
Zie onderstaande link om de recensie te lezen:
Dutch Prog Rock Pages

0
geplaatst: 1 juni 2011, 17:45 uur
Mjah, die scores van DPRP zeggen me niet altijd evenveel, het zegt soms meer over de smaak van de reviewer dan over het beoordeelde album. Dat gezegd hebbende: op Progarchives zijn de scores ook hoog. IOPages was wat minder enthousiast.
Ik ben wel benieuwd, ik hoop(te) op een boxje met alle delen tegen een wat leuker prijsje dan wat er nu voor gevraagd wordt. Kan ik waarschijnlijk lang blijven wachten...
Ik ben wel benieuwd, ik hoop(te) op een boxje met alle delen tegen een wat leuker prijsje dan wat er nu voor gevraagd wordt. Kan ik waarschijnlijk lang blijven wachten...
0
geplaatst: 6 juni 2011, 20:00 uur
Laat ik ook eens twee aardige plaatjes toevoegen aan dit topic:
Nemo - Révolu$ion (2011)

Recensie Progwereld
en
Sanhedrin - Ever After (2011)

Recensie Progwereld
Nemo - Révolu$ion (2011)

Recensie Progwereld
en
Sanhedrin - Ever After (2011)

Recensie Progwereld
0
geplaatst: 8 juni 2011, 22:08 uur
Eerste luisterbeurt van Sanhedrin - Ever After valt niet verkeerd 

0
geplaatst: 9 juni 2011, 21:21 uur
Ik heb ze inmiddels ook.
Zal ze zeker snel luisteren.
Nemo krijgt her en der zeer lovende kritieken.
Zal ze zeker snel luisteren.
Nemo krijgt her en der zeer lovende kritieken.
0
geplaatst: 10 juni 2011, 11:00 uur
Nemo - Révolu$ion is op dit moment de hoogst gewaardeerde plaat uit 2011 bij Progarchives. Dit klinkt erg interessant, en heeft nog wat luisterbeurten nodig.
Druk, druk
.
Druk, druk
.* denotes required fields.