MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progrock-album van de week

zoeken in:
Ik heb ongeveer hetzelfde: The Yleclipse klinkt sympathiek en ik ga het nog wat vaker beluisteren; weggeblazen word ik (nog) niet.

Van de albums die nu op Progstreaming staan, vind ik Oblivion Sun - High Places (2013) prettig en professioneel klinken. Ook al ziet de hoes er niet uit.

(afbeelding)

Een EP waar ik erg blij van word is No Ninja Am I - Vegas (2013).

(afbeelding)
Een beetje off-topic is het wel want het genre is indie/postrock.

Soms loop je tegen een album dat je meteen pakt.
Ik heb dit bij het laatste album van de Italiaanse band SIlver Key.

(afbeelding)

Silver Key - In the Land of...

Lekkere prog met stevig gitaarwerk en een (of twee?) prima bassist.
Ook het Hammond orgel spreek mij wel aan. Luister maar naar Millenium.
Verder een prima zanger.
Gewoon een prima album.
Website Band: http://www.silver-key.it/

Hier onder de album teaser.

Reacties welkom.

Papartis schreef:
Reacties welkom.

Deze clips klinken goed; ik ga t.z.t. het hele album eens beluisteren. Traditionele neo-prog, goed verzorgd. Doet me denken aan Martigan en door de zang ook wel aan Marillion+Fish.

Klinkt goed ja! Dat wordt binnenkort wel een luisterbeurt of twee zanger heeft inderdaad wel wat weg van Fish, en muziek van de oude Marillion.

Svendra schreef:
(quote)

Deze clips klinken goed; ik ga t.z.t. het hele album eens beluisteren. Traditionele neo-prog, goed verzorgd. Doet me denken aan Martigan en door de zang ook wel aan Marillion+Fish.

Die zanger associeerde ik ook aan die van Martigan.

Phi - Years of Breathing (2013)

(afbeelding)

De eerste verrassing van dit jaar komt wat mij betreft uit Oostenrijk.
Heavy prog met zeer goed (bas)gitaarwerk. Invloeden van PT, King Crimson en Opeth. Te beluisteren op Bandcamp.

Niet helemaal on-topic, maar mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in het oeuvre van IQ, we kunnen nog wel wat stemmers gebruiken:

IQ KO

Svendra schreef:
Phi - Years of Breathing (2013)

(afbeelding)

De eerste verrassing van dit jaar komt wat mij betreft uit Oostenrijk.
Heavy prog met zeer goed (bas)gitaarwerk. Invloeden van PT, King Crimson en Opeth.

Het enthousiasme over het baswerk wil ik nog wel delen maar het eindproduct wordt mijns inziens toch redelijk om zeep geholpen door een slecht gecaste zanger.

Jammer. Ik kan zelf niet ontdekken wat er mis is met de zanger (afgezien van een enkel testosteron-vibrato) maar die dingen zijn natuurlijk strikt persoonlijk. Een aantal beluisteringen verder vind ik dit album nog steeds steengoed.

Nou ja, mis... Ik vind het geen slechte zanger, ik vind hem alleen absoluut niet bij de muziek passen. Wellicht zou ik hem op een ander album (met wat minder zware instrumentatie) wel goed op zijn plaats vinden. Hier zou ik liever iemand horen met een wat zwaardere en krachtigere stem.

Het nieuwe album van de Poolse Neo-prog band "Millenium" is uit. Titel is "Ego"

(afbeelding)

Prima album met mooie nummers en een goede zanger (zijn stem lijkt op die van de zanger van Unitopia). Met ook bijzonder artwork.

1. Ego (10:35)
2. Born In 67 (9:01)
3. Dark Secrets (6:45)
4. When I Fall (5:23)
5. Lonely Man (10:37)
6. Goodbye My Earth (10:01)

Total Time 51:42

Line-up / Musicians

Łukasz Gall / vocal
Piotr Płonka / guitars
Krzysztof Wyrwa / bass
Tomasz Paśko / drums
Ryszard Kramarski / piano

Guests:
Darek Rybka / sax
Michał Bylica / trumpet
Karolina Leszko / vocal

Website Millenium

When Mary - 7Summers7Winters (2013)

(afbeelding)

Omschrijving aldaar. Is nu nog te beluisteren op progstreaming.

Papartis schreef:

(afbeelding)

Prima album met mooie nummers en een goede zanger (zijn stem lijkt op die van de zanger van Unitopia). Met ook bijzonder artwork.

1. Ego (10:35)
2. Born In 67 (9:01)
3. Dark Secrets (6:45)
4. When I Fall (5:23)
5. Lonely Man (10:37)
6. Goodbye My Earth (10:01)

Total Time 51:42

Line-up / Musicians

Łukasz Gall / vocal
Piotr Płonka / guitars
Krzysztof Wyrwa / bass
Tomasz Paśko / drums
Ryszard Kramarski / piano

Guests:
Darek Rybka / sax
Michał Bylica / trumpet
Karolina Leszko / vocal

Website Millenium

(embed)

Album de afgelopen week veelvuldig geluisterd. Ik heb een zwak voor poolse progbands. Ik krijg wel sterk associaties met Pendragon wb de stijl. Verder niks mis mee. Hopelijk laten ze zich binnenkort een keer in horen in nederland.

Svendra schreef:
When Mary - 7Summers7Winters (2013)
(afbeelding)

Omschrijving aldaar. Is nu nog te beluisteren op progstreaming.

Nou, gelukkig is het daar drie weken later nog steeds te horen. Fijn plaatje!

Ozric Spacefolk
Papartis schreef:

Toevallig dacht ik vandaag: ik ben weer eens op zoek naar een leuke neoprog act. Ik ga direct op zoek

Morgen komt het nieuwe album van Leprous uit, dit is het prachtige The Cloak:

Vanavond tot 24.00 uur the story of neo-prog op ISKC Rock Radio

http://iskc-rock-radio.playtheradio.com/index.cfm

Ozric Spacefolk
Dankzij dit forumtopic toch deze band en plaat ontdekt: Millenium - Numbers and the Big Dream of Mr. Sunders (2006)

Op dit moment mijn favoriete plaat. Hij is al wat ouder, maar echt precies de perfecte muziek.

Een soort kruising tussen oude IQ en Twelfth Night, en zo knap gedaan. Ik kan het niet uitleggen.

Zal hem binnenkort zeker luisteren. Evenals de oudere albums van Millenium.

Ozric Spacefolk
Moonrise - Soul's Inner Pendulum (2009)

Een plaat die ik pas een week in bezit heb, maar uitgroeit tot misschien wel de beste plaat die ik ken.

Al het goede van Camel, Pink Floyd en moderne prog in de mix gegooid, met een zanger (van Millenium toevallig) die veel weg heeft van Sting maar ook Peter Gabriel.

Waanzinnig goed en knap ingespeelde progressieve rock, geleid door een multi-intrumentalist die een saxofonist en gitarist in dienst heeft voor waanzinnige solo's en ook nog eens een uitstekende drummer. Dit is echt het beste wat ik sinds jaren heb gehoord, en steekt Quidam naar de kroon..

Op 10 juni komt het album The Migration van het Amerikaanse Scale The Summit uit. Dit is een geweldige instrumentale metalgroep met behoorlijk wat progressieve rock-invloeden. Luister naar de eerste twee nummers:

(afbeelding)

Not a Good Sign - Not a Good Sign (2013)

Samenwerking van Italianen in de progrock en avantprog, te beluisteren op Progstreaming. Heerlijke muziek, past helemaal in mijn straatje.

Klinkt zeker niet verkeerd, doet me nogal eens aan Barock Project denken.

En die zanger van La Coscienza di Zeno moet jou ook vertrouwd klinken .

@Casartelli en Brunniepoo: Ik zie dat jullie Not a Good Sign ook hoog gewaardeerd hebben. Goede smaak . Vooralsnog is het mijn favoriete progplaat van dit jaar.

Casartelli (moderator)
De week van dit progrockalbum duurt al wat lang inmiddels, maar ik kon er bij eerste beluistering prima mee uit de voeten. Ik hoop over een week ook een fysiek exemplaar te bemachtigen.

En bij gebrek aan beter is dit vooralsnog ook mijn plaat van het jaar.

Tijd om weer eens een album onder de aandacht te brengen.

Magenta - The Twenty Seven Club.

(afbeelding)

De band gaat met dit album weer terug naar zijn progressive roots.
De Titel refereert naar de bijzondere groep artiesten die op hun 27e jaar zijn overleden.
Zoals Janis Joplin, Amy Winehouse, Jimi Hendrix, Jim Morisson en Kurt Cobain.

Relaese datum is 3 september 2013.

Tracklist:
1. The Lizard King
2. Ladyland Blues
3. Pearl
4. Stoned
5. The Gift
6. The Devil At The Crossroads

Bezetting:
Christina Booth - vocals
Rob Reed - keyboards, guitars
Chris Fry - Guitars

Promo van het album:

The Lizard King single edit klink veelbelovend vind ik.

Papartis schreef:
The Lizard King single edit klink veelbelovend vind ik.
Mooi melodisch nummer inderdaad. Het album gaat op de luisterlijst.

Ben eigenlijk al een tijdje uitgekeken op Magenta. Muziek is het allemaal erg veilig en de stem van Booth begint me na een tijdje tegen te staan. Chameleon vond ik in ieder geval erg saai dus ik denk dat ik deze maar laat passeren.

Jav-
Leuk topic, heb al een paar mooie bands ontdekt. Vooral 'Not A Good Sign' heeft indruk op me gemaakt, ik heb de cd daarom ook aangeschaft.

Ik heb gisteren 'X-Panda' live gezien in Uden. Ik was erg onder de indruk! Het betreft jonge Esten die een frisse mix van prog rock en metal spelen. Hun debuutalbum 'Flight of Fancy' kan ik jullie allen zeer aanraden. Echt een knap staaltje, zeg. Ze zijn technisch geschoold maar weten toch een enorm fris album af te leveren. Ze klinken als een band die al jaren meedraait, maar het betreft in werkelijkheid twintigers die regelrecht van de muziekschool afkomen. Aanrader voor iedereen in dit topic!

Gast
geplaatst: vandaag om 10:32 uur

geplaatst: vandaag om 10:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.