MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Wederom heeft een muzikant de eeuwige jachtvelden opgezocht:

http://www.dgmlive.com/news.htm?entry=566

of

http://sidsmith.blogspot.com/2006/09/boz-burrell-1st-august-1946-21st.html

Zanger / bassist Bozz Burrell (King Crimson / Bad Company) is op 21 september jl. plotseling overleden.

Hmm... vanavond maar ff het King Crimson album Islands opzetten. Overigens, volgens mij is dat album wel een beetje ondergewaardeerd.

Ik ben ook een liefhebber van progrock/symforock. Ik heb werk van (zo uit mijn blote hoofdje) Yes, Genesis, Pink Floyd, Marillion (ben lid van de fanclub The Web Holland), IQ, Arena, Porcupine Tree, Dream Theater, Pallas, Pendragon, Jadis en Clepsydra.
Er zijn ongetwijfeld nog heel wat groepen/artiesten die ik niet ken. Wie kunnen jullie mij aanbevelen?

harschi schreef:
Ik ben ook een liefhebber van progrock/symforock. Ik heb werk van (zo uit mijn blote hoofdje) Yes, Genesis, Pink Floyd, Marillion (ben lid van de fanclub The Web Holland), IQ, Arena, Porcupine Tree, Dream Theater, Pallas, Pendragon, Jadis en Clepsydra.
Er zijn ongetwijfeld nog heel wat groepen/artiesten die ik niet ken. Wie kunnen jullie mij aanbevelen?

King Crimson en Van der Graaf Generator kan ik je van harte aanbevelen

Status Seeker schreef:
(quote)

King Crimson en Van der Graaf Generator kan ik je van harte aanbevelen

Oceansize - iets steviger, maar net zo goed

Casartelli (moderator)
harschi schreef:
Wie kunnen jullie mij aanbevelen?

Rush.

Riverside en Anathema

De meest voor de hand liggende namen ken je natuurlijk al, maar misschien zit hier nog wat voor je bij:
Egdon Heath: Him, The Snake and I en The Killing Silende
Twelfth Night: Collector's Item en Live and Let Live
Kansas: Leftoverture en Point of Know Return.

Dank jullie wel voor de respons. Rush was ik vergeten te vermelden in mijn lijstje: ik heb van die supergroep een stuk of 5 albums. Earthshine van Vaipor Trails staat zelfs op nummer 1 in mijn iPod Top 10 (zie http://www.volkskrantblog.nl/bericht/84462).

En wat worden de prog-albums van 2007?

Ik kijk zeer uit naar nieuwe albums van Porcupine Tree en Blackfield. Kortom, Steven Wilson.
Blackfield komt al in januari uit. Wanneer PT-album uitkomt weet ik niet. PT speelde al wat nieuwe nummers in hun concerten om ze uit te testen. Ben zeer benieuwd.
Verder, geloof ik, komt er ook een nieuwe Marillion aan. Als deze net zo goed is als voorganger Marbles. belooft dat ook veel goeds.
En - last but not least - de oude albums van The Alan Parsons Project worden weer uitgebracht en ditmaal met bonus tracks. Vooral ter gelegenheid van z'n 30ste verjaardag kijk ik uit naar de de luxe edition van Tales of Mystery and Imagination Edgar Allen Poe.
2007 klinkt al met al veel belovend voor de prog-rockers.

dynamo d schreef:
En wat worden de prog-albums van 2007?

Ik kijk zeer uit naar nieuwe albums van Porcupine Tree en Blackfield. Kortom, Steven Wilson.
Blackfield komt al in januari uit. Wanneer PT-album uitkomt weet ik niet. PT speelde al wat nieuwe nummers in hun concerten om ze uit te testen. Ben zeer benieuwd.
Verder, geloof ik, komt er ook een nieuwe Marillion aan. Als deze net zo goed is als voorganger Marbles. belooft dat ook veel goeds.
En - last but not least - de oude albums van The Alan Parsons Project worden weer uitgebracht en ditmaal met bonus tracks. Vooral ter gelegenheid van z'n 30ste verjaardag kijk ik uit naar de de luxe edition van Tales of Mystery and Imagination Edgar Allen Poe.
2007 klinkt al met al veel belovend voor de prog-rockers.

Blackfield -> erg goede plaat, aan te bevelen voor de fans vcan Stupid Dream en Lightbulb sun.
Marillion -> Klopt, Somewhere Else gaat hij heten. Zo rond eind maart begin april in de winkels als het goed is.
Alan Parsons -> of die nu zo interessant worden??

harschi schreef:

een hoop, je zit zo te zien nog in de Neo-prog fase. Er is dan nog zo veel moois te ontdekken, succes

vigil schreef:
(quote)

Blackfield -> erg goede plaat, aan te bevelen voor de fans vcan Stupid Dream en Lightbulb sun.

*Meldt zich *

Lukas schreef:
(quote)

*Meldt zich *

ik ook, ken alleen nog geen één album van Blackfield...

Omayyad
De nieuwe Anekdoten is uiteraard een album waar ik zeer naar uitkijk.

Casartelli (moderator)
De nieuwe Rush is uiteraard een album waar ik zeer naar uitkijk.

Tsjo-Wi schreef:
(quote)

ik ook, ken alleen nog geen één album van Blackfield...

Er is er ook nog maar één (geschreven op 30 dec 2006 )
dus je hoeft nog niet veel in te halen!

Casartelli schreef:
De nieuwe Rush is uiteraard een album waar ik zeer naar uitkijk.

Hopelijk valt hij gelijk net zo in de smaak als Vapor Trails bij jou in 1ste instantie

Omayyad schreef:
De nieuwe Anekdoten is uiteraard een album waar ik zeer naar uitkijk.

Dat ga ik ook eens proberen. Lijkt me interessant.

dynamo d schreef:
(quote)

Dat ga ik ook eens proberen. Lijkt me interessant.

Als ze dezelfde weg bewandelen als onze Scandinavische vrienden Paatos zou het zomaar tegen kunnen gaan vallen. Overigens zijn sowieso de 1ste 2 van Anekdoten een stuk sterker dan de laatste..

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Hopelijk valt hij gelijk net zo in de smaak als Vapor Trails bij jou in 1ste instantie

kijk, jij snapt hem!

Omayyad
vigil schreef:
Overigens zijn sowieso de 1ste 2 van Anekdoten een stuk sterker dan de laatste..

Ik vind enkel de laatste wat minder...

Omayyad schreef:
(quote)

Ik vind enkel de laatste wat minder...

oké maar ik neem aan dat als je echt moet kiezen toch de 1ste 2 albums de bovenste plaatsen in zullen nemen of heb ik het mis?

Omayyad
vigil schreef:
oké maar ik neem aan dat als je echt moet kiezen toch de 1ste 2 albums de bovenste plaatsen in zullen nemen of heb ik het mis?

Dan heb je het mis, want From Within is mijn favoriete Anekdoten-plaat...

Omayyad schreef:
(quote)

Dan heb je het mis, want From Within is mijn favoriete Anekdoten-plaat...

oké, dacht ik eindelijk iets van je smaak te snappen heb ik het weer mis

voltazy
vigil schreef:
(quote)

oké, dacht ik eindelijk iets van je smaak te snappen heb ik het weer mis

de smaak van omayyad zal nooit iemand begrijpen ben ik bang

voltazy schreef:
(quote)

de smaak van omayyad zal nooit iemand begrijpen ben ik bang

tot op zekere hoogte kan ik hem volgen, maar als ie verder gaat...

Davez
In Genres > Rock > Hoe progressief zijn...:

Bands als Deep Purple, Metallica, Led Zeppelin, the beatles,the who etc? Voor mij zijn ze niet noodzakelijk progressief. Die tag wordt nogal snel opgeplakt als er ook maar een beetje prog in een nummer of plaat zit verwerkt.

Dit is een logische vraag omdat ik opmerkte dat op enkele progfora deze bands ook vermeld staan, terwijl anderen daar niet mee akkoord gaan.

De definitie voor prog is dan ook zeer ruim interpreteerbaar, zelf beschouw ik bijvoorbeeld dream Theater als gewoon een heavy metal band.

nee man dream theater kan ik gewoon niet echt heavy metal noemen, het is echt gewoon experimental metal. ofzoiets

Ik vind het genre,progressief sowieso erg vaag,kan ienmand hem voor mij uitleggen

Silver schreef:
Ik vind het genre,progressief sowieso erg vaag,kan ienmand hem voor mij uitleggen

Op wikipedia kun je nakijken wat progressieve rock inhoudt.
Het heeft ook vele sub-genres zoals ze dat noemen, bijvoorbeeld:
neo-prog, art rock, prog-metal.

Ook staan er per genre bands bij en het ontstaan van deze muziekstroming staat ook beschreven.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:21 uur

geplaatst: vandaag om 11:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.