MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Ik vind Mahavishnu ok wat te kakofonisch overkomen, maar ik denk dat ik er nog een aantal luisterbeurten tegenaan moet gaan slingeren.

De solo-carieres prefereer ik ook tot nog toe. Dank voor de tip, Joy. Als jij het zegt...

Ben momenteel helemaal gek van deze 2 Japanse progressieve bands:

Yonin Bayashi, heb een comment bij 1 van deze albums gedaan.
Zal er tzt meer titels van toevoegen.

Bi Kyo Ran, heb al diverse titels toegevoegd maar op de eerste 2 albums na zijn ze zeer moeilijk te krijgen.

De laatste tijd veel naar de Nederlandse band Finch geluisterd, voor mij 1 van de beste bands die Nederland gekend heeft.
Alquin is ook goed.

Kef
De nieuwe van Shadow Gallery - Digital Ghosts is een puike prog. cd! Een echte aanrader voor de liefhebber.

Misterfool
de nieuwe shadow gallery is inderdaad erg tof. al vind ik tyrrany veel beter.

Indien
progressive rock = Pink Floyd, Genesis, Jethro Tull et cetera,
dan
progressive rock = ²

Florsi Florsa schreef:
Indien
progressive rock = Pink Floyd, Genesis, Jethro Tull et cetera,
dan
progressive rock = ²

Klopt, enkel is etcetera wel een heel lange lijst hoor

Misterfool
kijk eens naar king crimson florsi mischien is dat iets voor u. zeker hun debuut moet jou wel aanspreken

Ik zit momenteel in mijn prog-fase en ben helemaal weg van Pink Floyd, Kansas en andere oldies, maar ook van Porcupine Tree, Dream Theater en Beardfish. Kan iemand mij echter uitleggen wat er zo goed is aan bands als Rush, Yes of Genesis?

Misterfool
rush. vermengt voor mij op grandioze wijze hardrock met prog. dit hebben ze 5 albums lang gedaan. echt prog zou ik rush niet altijd willen noemen zeker in de jaren 80 niet. de stem van zanger lee is een aquired taste.

yes is een beetje zweverig maar kent net als dream theater zeer virtuoze muzikanten. ook de zanger van yes(anderson) is een aquired taste.

genesis heeft zeker in de jaren 70 een zekere grandeur over zich

maar feitelijk kan niemand je vertellen wat er zo goed is aan deze bands dat moet je zelf zo ervaren

Stijn_Slayer
Mag ik de progliefhebbers oproepen om deze te beluisteren:

Utopia - Todd Rundgren's Utopia (1974)

Misterfool
ik kende utopia al
gitaar en het veelvuldige synthspel is

Casartelli (moderator)
Misterfool schreef:
rush. vermengt voor mij op grandioze wijze hardrock met prog. dit hebben ze 5 albums lang gedaan. echt prog zou ik rush niet altijd willen noemen zeker in de jaren 80 niet. de stem van zanger lee is een aquired taste.

Een van de redenen waarom Rush mijn favoriete band is, is naast het hierboven door Misterfool beschrevene juist ook het feit dat ze zich voortdurend doorontwikkeld hebben: télkens weer iets nieuws uit de dan geldende trends met hun eigen ervaringen vermengen: verscheiden en toch eigen. Kijkend naar de relevantie van hun werk voor de rest van de prog, ligt het zwaartepunt inderdaad in de periode 1976-1981 (ik neem althans aan dat Misterfool daarop doelde), maar een authentieke en integere zichzelf uitdagende rockband zijn ze tot op de dag van vandaag gebleven.

Casartelli schreef:
(quote)

Een van de redenen waarom Rush mijn favoriete band is, is naast het hierboven door Misterfool beschrevene juist ook het feit dat ze zich voortdurend doorontwikkeld hebben: télkens weer iets nieuws uit de dan geldende trends met hun eigen ervaringen vermengen: verscheiden en toch eigen. Kijkend naar de relevantie van hun werk voor de rest van de prog, ligt het zwaartepunt inderdaad in de periode 1976-1981 (ik neem althans aan dat Misterfool daarop doelde), maar een authentieke en integere zichzelf uitdagende rockband zijn ze tot op de dag van vandaag gebleven.

Rush was voor mij zonder twijfel op zijn hoogste punt in de jaren 80!
Vanaf 1976 t-m 1987 was Rush voor mij de absolute prog band!

Casartelli (moderator)
En Power Windows heeft misschien wel de mooiste hoes ooit gemaakt!

dat wel natuurlijk...

Misterfool
rush(en met hen vele progbands) heeft sowieso prachtige hoezen.
daar kan menig punk of new-wave band nog een puntje aan zuigen

Oh ja, Moving Pictures is wel een heerlijke prog-plaat (en tevens ook de enige die goed ken). Ik kan me voorstellen dat in '81 dat wel zowat het meest progressieve was in de muziekwereld dat je kon vinden.

Nude van Camel kwam ook uit 1981

Misterfool
Dün eros was in 1981 ook een zeer progressieve plaat

Casartelli (moderator)
Misterfool schreef:
Dün eros was in 1981 ook een zeer progressieve plaat

In het algemeen viel het juist buiten de Angelsaksische landen wel wat mee met het vaak gememoreerde grote verval van de prog aan het eind van de jaren '70. Zie ook bijvoorbeeld:

* Eloy - Planets (Duitsland)
* Los Jaivas - Alturas de Macchu Picchu (Chili)
* Univers Zero - Ceux du Dehors (België)

En dat was dan alleen 1981 nog maar

musicboy2602 schreef:
Ik zit momenteel in mijn prog-fase en ben helemaal weg van Pink Floyd, Kansas en andere oldies, maar ook van Porcupine Tree, Dream Theater en Beardfish. Kan iemand mij echter uitleggen wat er zo goed is aan bands als Rush, Yes of Genesis?

Het progressieve rock genre is vrij diep en breed. De bands die jij momenteel beluistert zijn nog tamelijk mainstream en toegankelijk qua geluid. Ik ben persoonlijk geen groot fan van Yes of Genesis maar denk dat het een kwestie van tijd is tot ook andere bands je gaan aanspreken, mits je hiervoor openstaat. Van Pink Floyd tot the Soft Machine, naar Can of een ander uiterste. Tot je dieper gaat richting o.a. obscuur materiaal van bijvoorbeeld Daedalus (Italiaans), Aunt Mary (Noorwegen) of Demon Fuzz (Engeland). Uiteraard is er ook nog een hele lichting aan experimenteel werk. Genoeg te ontdekken dus...

Zolang diegene Yes, Rush en Genesis (waarom hoor ik geen Marillion?) nog niet kent is de weg naar je laatst genoemde opties nog best lang

Misshien nog een leuke tip voor liefhebbers van the Flower Kings:

Dit is een instrumentaal nummer, maar op youtube zijn er meerdere(ook met zang) te vinden om een goede impressie te krijgen.

Misterfool

ook een mooie instrumental van een andere progband

Opeth

En dan z'n Misterfool's:
De grunten van Opeth's zanger Mikael Åkerfeldtis wel een aquired taste.

Als is dit meer Prog-Metal, ze hebben ook wel een aantal Rock dingen gemaakt.

Vraag: Behoort Frank Zappa ook tot het Prog-genre?

Casartelli (moderator)
Kill_illuminati schreef:
Vraag: Behoort Frank Zappa ook tot het Prog-genre?

Ja hoor. Volgens sommigen zelfs als genre op zich.

Yann Samsa
Zappa is het toppunt van vooruitstrevende en vernieuwende muziek, en zeker in die tijd: op-en-top Prog

Vraagje: ik ben op zoek naar een Franse progband (die dan ook titels en lyrics in het Frans inzingen)...
Veel meer weet ik er niet over, enkel dat ik mij een hoes kan herinneren met sprookjesachtige taferelen waar het album zelf handelde over de seizoenen (denk ik). De vroege jaren 70 lijkt me de correcte tijd...

Het doet me wat pijn een vraag te moeten stellen, en zeker omdat het prog is... Ik dacht altijd dat ik degene zou zijn die altijd zou antwoorden

Gast
geplaatst: vandaag om 15:18 uur

geplaatst: vandaag om 15:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.