MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Yann Samsa
Dat is het... Danku Casartelli ... Canadees? Nja, de Franse teksten zorgden voor wat verwarring.

Waarom hebben zo veel prog bands van die kitcherige surrealistische dali-achtige hoesjes?

Misterfool
Zuurmatje schreef:
Waarom hebben zo veel prog bands van die kitcherige surrealistische dali-achtige hoesjes?

Kitscherig spreekt uiteraard van een persoonlijke voorkeur, maar volgens mij is het artwork van veel progbands bewust net zo ambiteus als de muziek. Een verzorging van het muzikale concept tot in de puntjes(artwork) toe!

lambf
Zuurmatje schreef:

Zodat niet-prog liefhebbers het al bij voorbaat links kunnen leggen zonder ook maar 1 noot te horen, handig!

Yann Samsa
@ zuurmatje: Dali en kitsch in één zin noemen? Schande!

Verder hebben de covers veel meer mee van de stijl 'romantiek' dan surrealisme.

Surrealisme voegt droom en werkelijkheid samen en werkt dit op een onmogelijke manier uit (zie: Dali - De volharding der herinnering)

Romantiek focust zich op de melancholische mens die tevergeefs zoekt naar een utopisch geluk en vrede, waar de natuur en mythische figuren centraal staan. Belangrijke termen zijn 'Sehnsucht' en 'Weltschmerz' (zoek maar op hoor... ).
Dit past dus veel meer bij zowel covers als muziek van progressive rock.

Persoonlijk sta ik niet achter de ideeën van de romantiek, aangezien ik als humanist de ratio voorneem op emoties. Hoewel melancholie me ook wel veel overvalt

Ps: Surrealisme is lang niet de enigste stijl die S. Dali onder de loep neemt.

erikpees
is het een schande als ik fan ben van Pink Floyd, maar verder nauwelijks prog. bands ken?

erikpees schreef:
is het een schande als ik fan ben van Pink Floyd, maar verder nauwelijks prog. bands ken?

Als je daar binnen nu en een aantal weken iets aan doet valt dat wel mee

Als je 17 bent is dat je wel te vergeven. Pink Floyd is een mooie band, maar er zijn een boel die erg de moeite waard zijn.

Pink Floyd is natuurlijk wel net een van die bands die het genre een beetje overstijgt. Ze klonken daarnaast toch ook wel weer anders dan prog-giganten uit die tijd als Yes, Genesis, ELP. Hoewel tussen alle bands wel verschilen zitten, kwamen Pink Floyd meer uit de psychedelische hoek, en hadden ook veel space-rock invloeden.

Pink Floyd goed vinden lijkt me alleszins toch geen garantie dat je progressieve rock in het algemeen gaat waarderen. Neemt niet weg dat het wel de moeite waard is om e.e.a. uit te proberen.

obsessed schreef:
Pink Floyd is natuurlijk wel net een van die bands die het genre een beetje overstijgt. Ze klonken daarnaast toch ook wel weer anders dan prog-giganten uit die tijd als Yes, Genesis, ELP. Hoewel tussen alle bands wel verschilen zitten, kwamen Pink Floyd meer uit de psychedelische hoek, en hadden ook veel space-rock invloeden.

Mooie opmerking vind ik dat altijd, uiteraard is het wel zo voordat Floyd goed en wel bekend was de space-rock invloeden (al was dit maar bij een handjevol tracks) er al lang uit waren.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk werd de focus verlegd (met name toen Syd niet meer meedeed) maar ook in hun grote platen hoor ik best wel veel space-rock hoor (de b-kant van Dark Side of the Moon bijvoorbeeld).

Verder zijn dit soort termen natuurlijk sowieso al zo vaag dat de grenzen soms moeilijk te leggen zijn (ik ken ook mensen die de hardrock van Deep Purple en Rainbow tot de prog rekenen). Maar voor mij zitten toch op zijn minst gevoelsmatig Yes en Genesis dichter bij elkaar dan bij Pink Floyd.

Het is vaak moeilijk om een bepaald type muziek weg te zetten in een specifiek genre, daarvoor is de definitie van progressieve rock te breed.

obsessed schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk werd de focus verlegd (met name toen Syd niet meer meedeed) maar ook in hun grote platen hoor ik best wel veel space-rock hoor (de b-kant van Dark Side of the Moon bijvoorbeeld).

Verder zijn dit soort termen natuurlijk sowieso al zo vaag dat de grenzen soms moeilijk te leggen zijn (ik ken ook mensen die de hardrock van Deep Purple en Rainbow tot de prog rekenen). Maar voor mij zitten toch op zijn minst gevoelsmatig Yes en Genesis dichter bij elkaar dan bij Pink Floyd.

Syd heeft natuurlijk maar 1 album echt meegedaan dus hij deed al snel niet meer mee . Bij space-rock denk ik aan Hawkwind en gelijksoortige maar toch echt niet aan de b-kant van Dark Side.

Over je laatste opmerking kan ik vrij duidelijk zijn: daar ben ik het helemaal mee eens

De Engelse Symphonic Prog band WALLY,
bekend uit de jaren 70 met hun albums "Wally" (1974) en "Valley Gardens" (1975)
zijn terug met eerst compilatie van de eerste 2 albums genaamd: "That was Then (2009).

En in 2010 met een splinternieuw album genaamd "Montpellier"

Wally op Prog Archives

Ik vind het album Third van Soft Machine helemaal geweldig en ik zag dat het uit de Canterbury scene kwam. Weet iemand nog tips voor mij uit de Canterbury scene?

De scene was ook weer niet heel groot maar de bekende namen zijn Caravan, Gong en Hatfield & The North. Hoewel het niet echt tot die scene gerekend wordt kan ik Camel ook aanbevelen. Al was het maar omdat een aantal leden van eerder genoemde bands weer meespeelden met Camel.

Camel ken ik al, daar heb ik Mirage van, maar de andere 3 ken ik niet, die zal ik eens gaan opzoeken. Bedankt!

_Lynn_
Ik heb al veel over Genesis gehoord, het lijkt me ook wel een interessante prog rock band, maar ken hun muziek eigenlijk niet echt.
Wat is een goed album om mee te beginnen volgens jullie?

_Lynn_ schreef:
Ik heb al veel over Genesis gehoord, het lijkt me ook wel een interessante prog rock band, maar ken hun muziek eigenlijk niet echt.
Wat is een goed album om mee te beginnen volgens jullie?

(afbeelding)
Deze

_Lynn_
Dank je.

Hawkhead
Don Cappuccino schreef:
Ik vind het album Third van Soft Machine helemaal geweldig en ik zag dat het uit de Canterbury scene kwam. Weet iemand nog tips voor mij uit de Canterbury scene?

Gong, Daevid Allen, Arzachel, Khan. En een goede website: CALYX - calyx.perso.neuf.fr

Misterfool
of Caravan,Robert Wyatt,Steve Hillage en Hatfield & the north

of National Health, Matching Mole, Quiet Sun en Gilgamesh

Stijn_Slayer
En Egg.

Nog meer tips, ik zal morgen eens de tijd nemen om wat van die bands te gaan luisteren.

Hawkhead
Wat beschouwd wordt als de 'oerband' van de Canterbury scene is nog niet genoemd: The Wilde Flowers. Hieruit kwamen Soft Machine en Caravan voort.

Casartelli (moderator)
Zoals Don Cappuccino ongetwijfeld ook gezien heeft, is Caravan de grootste gemene deler van de laatste handvol berichten.

Ik zou dan met In the Land of Grey and Pink beginnen.

Misterfool
meest bekende van caravan zeker. Maar for girls who grow plump in the night is beter.

Casartelli (moderator)
Misterfool schreef:
Maar for girls who grow plump in the night is beter.

Oneens.

Hawkhead
If I could do it all over again, I'd do it all over you van Caravan is naast In the Land of... ook een aanrader.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:59 uur

geplaatst: vandaag om 19:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.