Genres / Rock / Progressive Rock
zoeken in:
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 3 augustus 2010, 20:04 uur
Caravan's debuut wordt hier volgens mij vergeten.
0
Hawkhead
geplaatst: 3 augustus 2010, 20:10 uur
Stijn_Slayer schreef:
Die ken ik niet.
0
geplaatst: 10 augustus 2010, 19:17 uur
Ik wil graag eens de muziek van Genesis gaan ontdekken, ik heb al wat dingen geluisterd en kwam uit op deze albums:
Foxtrot
Nursery Crime
Selling England by the Pound
The Lamb Lies Down On Broadway
Welke vinden jullie daarvan de beste, dan ga ik die luisteren.
Foxtrot
Nursery Crime
Selling England by the Pound
The Lamb Lies Down On Broadway
Welke vinden jullie daarvan de beste, dan ga ik die luisteren.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 10 augustus 2010, 19:18 uur
Nursery Cryme en Selling England...
Foxtrot is overigens ook erg goed, maar die zit zowel qua tijd als qua inhoud wat tussen die twee in, dus die kan altijd later nog. The Lamb is een klassieker, maar wijkt nogal af van de rest.
Foxtrot is overigens ook erg goed, maar die zit zowel qua tijd als qua inhoud wat tussen die twee in, dus die kan altijd later nog. The Lamb is een klassieker, maar wijkt nogal af van de rest.
0
geplaatst: 10 augustus 2010, 19:19 uur
Ik zag dat Selling England eerste stond bij ProgArchives, dus ik denk dat ik die eerst ga luisteren en daarna Foxtrot.
0
Misterfool
geplaatst: 10 augustus 2010, 23:53 uur
selling is een schoonheid met een enorm litteken. Een aantal nummers horen bij de beste prognummers ooit. een krap kwartier is echter gevuld met ergelijke middelmatigheid. The lamb lies down is instrumentaal beter en foxtrot is een meesterwerk.
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 10:08 uur
Misterfool schreef:
selling is een schoonheid met een enorm litteken. Een aantal nummers horen bij de beste prognummers ooit. een krap kwartier is echter gevuld met ergelijke middelmatigheid. The lamb lies down is instrumentaal beter en foxtrot is een meesterwerk.
Mag ik het daar niet mee eens zijn?
0
geplaatst: 11 augustus 2010, 11:14 uur
vigil schreef:
(quote)
Ik ben het eens met het niet eens zijn.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 12 augustus 2010, 15:47 uur
Don Cappuccino schreef:
Ik vind het album Third van Soft Machine helemaal geweldig en ik zag dat het uit de Canterbury scene kwam. Weet iemand nog tips voor mij uit de Canterbury scene?
Ik vind het album Third van Soft Machine helemaal geweldig en ik zag dat het uit de Canterbury scene kwam. Weet iemand nog tips voor mij uit de Canterbury scene?
Er is ook een nederlandse band, die muzikaal in het verlengde ligt van de Canterbury-sound, maar (uiteraard) niet uit de scene komt.
Deze band heet Supersister en daarvan kan je de eerste vier platen, blindeling aanschaffen.
Ook is er een duits bandje, die moeiteloos Kraut, Jazzrock-fusion en het symfonsiche Canterbury-geluid mengt (incluis de humor).
Deze band heet Kraan. Daarvan zijn de platen t/m 1976 allen aan te bevelen.
Binnen deze duitse symfo-scene opereert ook de band genaamd Grobbschnitt. Het oeuvre van deze band is grillig. Maar ze met wat goede dingen op de proppen gekomen. Ook hier weer een goede dosis humor, gemend met hoogstaand muzikantschap.
Overigens is Soft Machine eerder een jazzrock-fusion band dan een progressieve rockband.
Ze komen wel, net als Caravan, voort uit The Wilde Flowers (als ik het goed heb).
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 16:19 uur
Overigens is The Lamb Lies Down On Broadway de beste van Genesis!!!
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 17:09 uur
Ataloona schreef:
Dat vind jij. Maar of dat ook zo is .....
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 17:11 uur
Het klinkt perfect, het is een geweldige dubbelaar.
Dus de beste van Genesis (vind ik
)
Dus de beste van Genesis (vind ik
)
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 20:44 uur
Telt Earth & Fire met Atlantis ook mee? Toetsenpartijen klinken goed en voor 1973 niet verkeerd.
Supersister ken ik alleen van naam en zag Pudding en gisteren liggen en twijfelde om die mee te nemen, ik heb geen referentie.
Supersister ken ik alleen van naam en zag Pudding en gisteren liggen en twijfelde om die mee te nemen, ik heb geen referentie.
0
geplaatst: 15 augustus 2010, 21:06 uur
Ozric Spacefolk schreef:
Er is ook een nederlandse band, die muzikaal in het verlengde ligt van de Canterbury-sound, maar (uiteraard) niet uit de scene komt.
Supersister is zeker een aanrader voor liefhebbers van het genre.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 20 augustus 2010, 15:27 uur
Ik heb onlangs de band RPWL ontdekt.
Welke duidelijk beinvloed is door Pink Floyd (maar ook Genesis en Eloy) en wat mij betreft desondanks een lekkere eigen sound neerzet.
Voor wie houdt, van romantische pop-prog in het straatje Porcupine Tree, Sylvan, Pineapple Thief.
Moet wel zeggen dat de solo's van RPWL beter zijn dan elke van de drie boven genoemde.
Welke duidelijk beinvloed is door Pink Floyd (maar ook Genesis en Eloy) en wat mij betreft desondanks een lekkere eigen sound neerzet.
Voor wie houdt, van romantische pop-prog in het straatje Porcupine Tree, Sylvan, Pineapple Thief.
Moet wel zeggen dat de solo's van RPWL beter zijn dan elke van de drie boven genoemde.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 24 augustus 2010, 10:58 uur
Er schiet me trouwens wat te binnen.
Voor een echt lekker modern Canterbury geluid, zou je ook eens het engelse The Tangent (werken ook weleens Flower Kings aan mee) moeten checken.
Lekkere lange songs met veel synth-, gitaar-, sax- en fluitsolo's
Voor een echt lekker modern Canterbury geluid, zou je ook eens het engelse The Tangent (werken ook weleens Flower Kings aan mee) moeten checken.
Lekkere lange songs met veel synth-, gitaar-, sax- en fluitsolo's
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 24 augustus 2010, 11:07 uur
Productioneel....
Zo'n Tangent ceedeetje klinkt een stuk puntiger dan "...Plump in the Night" of ".... the Land of Grey and Pink"

0
geplaatst: 24 augustus 2010, 11:15 uur
Mocht je wat meer over the Canterbury scene willen weten kan je op www.progarchives.com veel info vinden. (Overigens een prima site met veel info ook, is wel in het Engels). Ook veel album recensies e.d.
Zie onderstaande link:
Progarchives - Canterbury S...
Zie onderstaande link:
Progarchives - Canterbury S...
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 24 augustus 2010, 11:27 uur
Progarchives is een waanzinnige site. Jammer van die Ebay en Google ads, maar verder een lekker dynamische site met een hoop positieve inbreng.
Ik merk dat, in tegenstelling tot Musicmeter, er niet laatdunkend op platen wordt gereageerd door mensen die een bepaald genre/artiest niet goed vinden.
Ik heb soms het idee, dat bepaalde users, alhier, uit verveling maar wat gaan afkraken. (of wellicht uit gebrek aan aandacht.)
Anyhow, Progarchives heeft me aan hoop moois geholpen. Evenals Getglue en Last.Fm, overigens.
Ik merk dat, in tegenstelling tot Musicmeter, er niet laatdunkend op platen wordt gereageerd door mensen die een bepaald genre/artiest niet goed vinden.
Ik heb soms het idee, dat bepaalde users, alhier, uit verveling maar wat gaan afkraken. (of wellicht uit gebrek aan aandacht.)
Anyhow, Progarchives heeft me aan hoop moois geholpen. Evenals Getglue en Last.Fm, overigens.
0
geplaatst: 24 augustus 2010, 11:35 uur
ProgArchives is inderdaad een geweldige site, ik heb vorige keer de top 100 lijst helemaal beluisterd en daar wat onbekendere bands uitgehaald, zoals Premiata Forneria Marconi en Harmonium.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 24 augustus 2010, 11:55 uur
Don Cappuccino schreef:
ProgArchives is inderdaad een geweldige site, ik heb vorige keer de top 100 lijst helemaal beluisterd en daar wat onbekendere bands uitgehaald, zoals Premiata Forneria Marconi en Harmonium.
Oei!
Voor jou onbekend, maar PFM geldt als een van de absolute toppers binnen de symfo.

0
geplaatst: 24 augustus 2010, 12:02 uur
Ook de volgende 2 sites zijn de moeite waard als je van prog. houdt
Progwereld Nederlands talig
DPRP.net Engels talig
Progwereld Nederlands talig
DPRP.net Engels talig
0
geplaatst: 24 augustus 2010, 12:07 uur
Progwereld ken ik, maar die andere website niet. En voor mij was PFM onbekend, maar ze zijn geweldig!
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 24 augustus 2010, 12:24 uur
Progwereld is handig voor recencies in het nederlands, concertagenda's etc. En ze zijn lekker up-to-date.
@Don.....
PFM behoort tot de zogenaamde Italian Progressive Rock-scene.
Uit die scene vind ik overigens Le Orme veel gaver.
Veel bandjes uit die scene kwamen niet verder dan te uitbrengen van 1 elpee, zoals het magistrale Intorno alla mia cattiva educazione van Alusa Fallax.
Andere bands maakten wel wat meer, maar zijn echt niet zo bekend geworden als een Genesis of Yes.
Aanbevelingen zijn, de al eerder genoemde PFM, Le Orme en Alusa Falax, maar ga eens op zoek naar Banco, Museo Rosenbach en Il Balletto di Bronzo.
Met name Zarathrustra van Museo Rosenbach is een waanzinnige plaat geworden.
Wat me trouwens wel opvalt, is het enorme pretentieuze en psuedo-intellectuele karakter van deze bands.
@Don.....
PFM behoort tot de zogenaamde Italian Progressive Rock-scene.
Uit die scene vind ik overigens Le Orme veel gaver.
Veel bandjes uit die scene kwamen niet verder dan te uitbrengen van 1 elpee, zoals het magistrale Intorno alla mia cattiva educazione van Alusa Fallax.
Andere bands maakten wel wat meer, maar zijn echt niet zo bekend geworden als een Genesis of Yes.
Aanbevelingen zijn, de al eerder genoemde PFM, Le Orme en Alusa Falax, maar ga eens op zoek naar Banco, Museo Rosenbach en Il Balletto di Bronzo.
Met name Zarathrustra van Museo Rosenbach is een waanzinnige plaat geworden.
Wat me trouwens wel opvalt, is het enorme pretentieuze en psuedo-intellectuele karakter van deze bands.
* denotes required fields.