MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Ik wou deze graag met jullie delen. Hij is jammer genoeg nog niet veel beluisterd op MusicMeter.

Vooral bij 5:08 interessant naar mijn mening.

Ik luister al de hele dag naar progressieve rock uit Nederland. Zoals Ekseption, Focus, Supersister en nu Finch, wat een band!

Zijn er nog meer geweldige progressieve rockgroepen uit Nederland?

Kayak.

Alquin en Earth & Fire

Ozric Spacefolk
Ywys, Coda (jaren tachtig)

Marathon, Elegy (steviger: jaren negentig)

Plackband, Egdon Heath, PTS, Flamborough head

en tegenwoordig ook een hoop leuke bands

Xystus, Textures, Ayreon, Guilt Machine.

Misterfool
Knight Area,Ayreon.

Trace, Spin en Solution.

Stijn_Slayer
Trace wilde ik inderdaad ook gaan noemen, al is Solution ook van topklasse. Nederland was in die tijd misschien wel hét land op het gebied van prog.

Casartelli (moderator)
Als we echt alle mannen en paarden noemen... (The) Nits, The Gathering

Misterfool
Nits is toch echt een new-wave band

Nits zou ik pop noemen, maar zeker geen prog.

Casartelli (moderator)
Och, Don Cappuccino begon met een vrij afgerond groepje: de relatief populaire symfonische rock van eigen bodem uit de jaren '70, maar het waaierde per volgend bericht steeds verder uit. Nits is inderdaad niet echt een progband... maar ook niet echt niet.

Casartelli schreef:
Och, Don Cappuccino begon met een vrij afgerond groepje: de relatief populaire symfonische rock van eigen bodem uit de jaren '70, maar het waaierde per volgend bericht steeds verder uit. Nits is inderdaad niet echt een progband... maar ook niet echt niet.

in alle eerlijkheid zou ik The Nits eerder niet tot de progrock rekenen omdat ik er niet echt veel rock in kan ontdekken, het progressieve gedeelte valt goed te verdedigen.

Van de laatste jaren: Salmon, Mangrove, 5Bridges, Leap Day, Seven Day Hunt, The Aurora Project, Nice Beaver

Kayak een progband? Staat Ruthless Queen zover af van hun oeuvre?

Prog is een vies woord, bah. Hoewel, er scheen iets prog-achtigs te zijn dat ik leuk vond, geen idee wat. Luke, weet jij nog wat het was?

Misterfool
Pink Floyd of Tangerine Dream waarschijnlijk.
Bovendien ben ik met je eens dat prog een vies woord is.
Het heeft iets arrogants.
Veel artiesten die "prog" muziek maken zijn het dan ook niet eens met deze benaming,
Toch vind ik hun muziek geniaal.
Zeg maar de lord of the rings van de muziek.
Episch en groots.
En ja dat woordje....
Het is nou eenmaal de benaming die gegeven wordt.
Doet voor de rest niks aan de muziek af.

Casartelli (moderator)
Heeft er nog iemand een uitgesproken smakelijke genrenaam?

Lord of the Rings vond ik ook niet leuk.
Met prog verwante dingen die ik leuk vind: Pink Floyd (maar hun eerste plaat blijft de beste), Tangerine Dream blijkbaar, Kevin Ayers en stiekum heb ik elpees van Mike Oldfield en Jeff Wayne. Maar dat kan ik uitleggen.

En "shoegazing" vind ik een uitgesproken smakelijke genrenaam.

Ik vind Italo wel smakelijk. Doet me aan zonnige vakanties en lekker eten denken.

Misterfool
Zoals zo veel genre's is een duidelijke definitie van prog onmogelijk. Gaat het om het gebruiken van verschillende maatsoorten, gaat het om klassieke invloeden, gaat het om bombasme en theatraliteit of is het een combinatie van factoren. Ik weet het niet!. Wat Progbands hoogtens gemeen hebben is dat ze proberen de grenzen van wat rock genoemd wordt, op te rekken.

Mike olfdfield,Kevin Ayers en Jeff Wayne hebben zeker veel raakvlakken met prog, maar eigenlijk vind ik alleen Mike goed passen onder deze noemer.

Ik begin geloof ik steeds meer stalkers aan me te binden. Ssst, Graf, dadelijk zou ik weer slowchat uitgelokt hebt, dus laten we maar lekker on-topic blijven.

Kevin Ayers eerste twee solo-platen weten me zeker te boeien. Soort Syd Barrett-achtige vrolijkheid-met-donkere ondertoon, afgewisseld met heel spiegudelische stukken muziek. Elbow wordt overigens ook wel eens tot prog gerekend zie ik en die band smaakt me absoluut prima. Talk Talk eveneens.

Misterfool
Naar mijn idee maak je het genre dan wel heel breed. Al heeft Elbow zeker invloeden van Genesis(met name op het gebied van zang). Talk Talk is van grote invloed op Postrock, soms wel als het kleine broertje van progrock. Probeer,maar eens uit te leggen waarom het wel of geen prog zou zijn. Ik kom er niet uit

Misterfool schreef:
Al heeft Elbow zeker invloeden van Genesis(met name op het gebied van zang).

Maar nog meer op het gebied van hoezen

Zelf ook zeker een progrockfan, maar ik zie hier nogal wat namen voorbij komen die ik nou niet direct met prog associeer. Ooit las ik hier ergens een uitspraak waar ik nu aan moet denken... zo een van het botte soort, waar een aparte alinea voor werd gereserveerd...

charlezzz schreef:
proggers/symfo's hebben altijd de neiging om fatsoenlijke bands tot hun sekte te rekenen.

chevy93 schreef:
(quote)

Mwah, ik ken ze niet al te goed hoor, dus ik kan je geen voorbeelden noemen, maar ze hebben zeker nummers waar ze een stuk meer rocken en een stuk meer proggen dan op Ruthless Queen. Ik heb ze laatst nog live gezien. Ze staan volgens mij ook wel bekend als een progrockband.

Casartelli (moderator)
Nou freitzen, die is wel erg uit de oude doos...

Er zit wel een kern van waarheid in, maar er zit evengoed een kern van waarheid in dat mensen van buiten de prog nog wel eens de neiging hebben het genre zo nauw mogelijk te maken. Die neiging wordt in het bijzonder bespeurd bij mensen die ooit vrij intensief progliefhebber waren, maar op een zeker moment hun interesse wat verlegden/verbreedden. Bekeerde rokers verbleken er af en toe bij.

chevy93 schreef:
(quote)

Dus na 1 nummer is het stickertje al geplakt?

Dat zeg ik helemaal niet...

Don Cappuccino schreef:
Ik luister al de hele dag naar progressieve rock uit Nederland. Zoals Ekseption, Focus, Supersister en nu Finch, wat een band!

Zijn er nog meer geweldige progressieve rockgroepen uit Nederland?

Nog niet gelezen hier, maar absolute aanrader: Solution

Gast
geplaatst: vandaag om 01:29 uur

geplaatst: vandaag om 01:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.