MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progressive Rock

zoeken in:
Ach de tijd dat progressieve rock echt voor progressief was ligt al een jaartje of 35 geleden

Het is gewoon een verzamelnaam en de door jouw genoemde (prima) bands behoren daar toch echt wel toe.

Misterfool
Gelukkig is dit een vrij land waar iedereen een eigen mening mag hebben . Zoals je zelf hier al eens schreef vroeger werd hier alles gewoon Symfo genoemd. Progressieve rock is helemaal niet echt progressief maar eerder conservatief. Hiermee bedoel ik dat symfo altijd al achterom gekeken heeft naar jazz en klassiek. Begin jaren 70 was symfo een tijdje vrij vooruitstrevend doordat bands experimenteerden met synthesizers en opnametechnieken. Tegenwoordig kijkt symfo nog steeds graag achterom en vermengd graag invloeden van toen met invloeden van nu.

Terug naar Gazpacho: voor mij een van de beste symfobands van het afgelopen decenium. Deze band haalt de mosterd grotendeels bij Marillion onder de leiding van Hogarth. Sferische en melodische symfo. Inderdaad technisch simpeler als de meeste symfo. Is dat een nadeel? Verre van! Gazpacho is ongelovelijk toegankelijk, maar nog steeds erg geniaal. Eindelijk een band met een zanger die ook daadwerkelijk iets toevoegd aan de muziek.

Tick Tock vind ik tot nu toe het beste album van deze moderne symfoband. Emotionele uitgesponnen muziek met wel degelijk veel dynamiek. Wat ik persoonlijk erg verfrissend vind aan dit album is dat ze getracht hebben de muziek wat kaal en desolaat te maken. Gazpacho tracht niet synthesizers te stapelen, maar probeert wel goede composities te schrijven. Met name het 22 minuten lange titelnummer is van begin tot eind retespannend.

Goed verhaal Misterfool!

Overigens is Gazpacho ook min of meer ontdekt door Marillion.

Casartelli (moderator)
Ozric Spacefolk schreef:
(quote)

Verschrikkelijk....

De dag dat men had besloten dat soort bands onder de symfo/prog te scharen was een donkere dag...

SImplistische, ongevoelige, langdradige muziek zonder spanning of dynamiek...

Pineapple Thief, Radiohead, Oceansize, Gazpacho...

Ik heb me er allemaal aan gewaagd, en sommige platen zijn echt wel goed, maar het staat mijlenver van progressie af... Conservatieve rock mogen ze het noemen...

Doe dan maar een moderne band als 3 of Pure Reason Revolution, die bewandelen tenminste nieuwe paden...

Zonder nou verder een waardeoordeel met een waardeoordeel te beantwoorden, komt de tegenstelling tussen enerzijds Pure Reason Revolution en anderzijds Pineapple Thief en Oceansize me nogal kunstmatig voor. Voor mij alle drie moderne progressieve bands bij uitstek.

Ozric Spacefolk
Misschien dat ik als drummer toch ritmisch interessantere bands prefereer...

Van King Crimson tot Pain of Salvation, van Ozric Tentacles tot Gong...

Maarre, naast de symfo, luister ik zoveel andere dingen...
Er zijn, wat mij betreft, binnen de symfo, zoveel bandjes die ik absoluut niet kan aanhoren (Supertramp, Genesis, Yes etc.)

Casartelli (moderator)
Ik was net nog even op Progarchives en zag dat ze Björk opgenomen hadden in de Crossover Prog categorie. Die zag ik ook niet echt aankomen...

Misterfool
dead can dance,jazz fusion,motorpsycho,nightwish en björk. Allemaal top, maar verre van prog

voltazy
Misterfool schreef:
dead can dance,jazz fusion,motorpsycho,nightwish en björk. Allemaal top, maar verre van prog

haha, bij progarchives zijn ze idd een beetje doorgeschoten.
van elke jazz-stroming na hard-bop staat zo ongeveer ook alles op de site

Ozric Spacefolk
Staan Metallica en Iron Maiden daar ook niet?!?

Misterfool
prog related.

Als ze daarmee bedoelen dat cd's van deze artiesten ook vaak bij progliefhebbers in de kast staan dan klopt dat bij mij in ieder geval wel

Ozric Spacefolk
slechte zaak hoor... Ik vind beide bands niet zo boeiend... en als ze denken dat jaren 90 progmetal bands zijn beinvloed door NWOBHM en Thrash dan kunnen ze net zo goed alle bandjes/acts ooit prog-related noemen, te beginnen met Elvis en eindigen met Britney Spears (Marillion coverde een song)...

vigil schreef:
Goed verhaal Misterfool!

Overigens is Gazpacho ook min of meer ontdekt door Marillion.

Sterker nog. Gazpacho is ooit begonnen als een Marillion cover band.
Zelfs de naam van de band is terug te voeren naar Marillion.
Gazpacho is het openingsnummer van het Marillion album Afraid of Sunlight.

Papartis schreef:
(quote)

Zelfs de naam van de band is terug te voeren naar Marillion.
Gazpacho is het openingsnummer van het Marillion album Afraid of Sunlight.

echt waar?

Marillion- Afraid of Sunlight

Ik heb het zanger eens gevraagd na een concert in Zoetermeer in 2009.
En die bevestigde dit.

Ik weet niet of jullie bekend zijn met de internetradiozender Stellar Attraction. Het is een aanrader, veel onbekendere bands komen er langs. Hier is de link voor de radio: Stellar Attraction

Ik raad iedereen aan om Youth Pictures of Florence Henderson eens te beluisteren.

nieuwe band uit lelystad hebben net video clip uit check

Misterfool
Puberaal: slechte grunts: platte drums. slechte spanningsopbouw: kortom ruk. Wat heeft dit nummer in godsnaam met prog van doen, vraag ik me af?

Ozric Spacefolk
Is dit niet gewoon emocore of een soort nu-metal...

Symfo/prog is wel echt iets anders...

Ik kan hier in ieder geval absoluut niet tegen....

voltazy
haha, wasp is enkele minuten voor het plaatsen van de bovenstaande post lid geworden en heeft slechts 1 bericht geplaatst.
Ik heb zo'n gevoel dat hij z'n eigen bandje of bevriend bandje tracht te promoten.

tot nu toe gaat dat volgens mij niet zo lekker...
ik vind het ook vreselijk klinken en sluit mij compleet aan bij misterfool.

Ozric Spacefolk
Bandje uit Engeland: Hebben net een clipje uit, check!

Misterfool schreef:
platte drums.

Hier moet ik even over nadenken

Dit

(afbeelding)

of

toch meer van dit

(afbeelding)

Misterfool
ik bedoel er mee te zeggen dat de drums voor mij het nummer niet de beoogde dynamiek,kwaliteit en diepte geven, maar allá: ik ben geen drummer, ik beschrijf slechts op gehoor.

voltazy
ik snapte het hoor

Geintje.

Het gebodene klonk gewoon ruk. Volstrekt met je eens. Ook niet progressief. In geen enkel opzicht. Zelfs niet de ellende factor.

Misterfool
@Edwynn
Maar wel een leuke grap,hoor

_Lynn_
Aanrader:

(afbeelding)

Of staat hij hier al bij?

Casartelli (moderator)
Het kan hoe dan ook geen kwaad om de naam Jane af en toe eens te noemen... of die van de collega deutschrockers van Eloy, Grobschnitt, Nektar, etc.

Ozric Spacefolk
Jane, Eloy, Grobbschnitt....

Geweldig....

Kraan ook...

Allemaal wel eens ten onrechte in de Kraut gemieterd...

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.