menu

Genres / Rock / Wie is de beste (hard)Rockzanger ?

zoeken in:
Dio uiteraard.

Steve Walsh

Bon Scott

Als pure hard-rock zanger ga ik toch voor Ronnie James Dio. Als rock-zanger in de meest brede zin van het woord, ga ik uiteraard voor mijn vriend uit Tupelo.

Dio, duh...

Deze discussie is dus gesloten bij deze. Het is en blijft RJD. 3X hoera!

Robert Plant
Robert Smith

En moderner: Brian Aubert van Silversun Pickups. Uniek geluid, redelijk hoge maar hese stem, past gewoon bij hun sound. Ik hou ervan hoe hij zijn eigen backing vocals soms dual-trackt, of zoals in Simmer er halverwege een woord een tweede vocal een octaaf hoger bijzwiert.

Ook wel Mark Lanegan, Rob Halford, Peter Steele... Genoeg goeie zangers natuurlijk.

Peter Steele had een markante stem. Daardoor verdraagbaar maar het was verder eigenlijk een hele slechte zanger.

kippenhok
Diversiteit, bereik en 'stage presence': Mike Patton

Edwynn schreef:
Peter Steele had een markante stem. Daardoor verdraagbaar maar het was verder eigenlijk een hele slechte zanger.

Klopt, maar ik ga dan ook eerder voor interessante zangers met een interessant geluid. Aan een Gunther Neefs, die een geweldige zanger is, heeft niemand hier iets.

Zonder enige twijfel Ronnie James Dio.

buizen
Van nogal wat hardrockzangers kan gerust gesteld worden dat ze, nu rond de 50 of 60 of nog ouder, wat minder bij stem zijn dan vroeger. Wat wil je ook als je zoveel optreedt in die rokerige (theaterrook) zalen optreedt en dan nog een niet zo gezonde leefstijl.
Hoorde laatst nog Doogie White on stage (ex Rainbow, ex Yngwie Malmsteen) bij Michael Schenker, en die zong vroeger toch echt wel zuiverder en met meer longen.
R.J. Dio zong echter tot op het laatst fenomenaal, nog niets aan kracht ingeboet.
Met recht de beste hardrockzanger.

Ook een Klaus Meine (met zijn licht nasale stem) heeft nog weinig ingeleverd op het verleden. Maar die zang is erg specifiek, en moet je aanspreken.

Rigardus
Ray Alder (Fates Warning, Redemption).

Glenn Hughes, met name vanwege zijn veelzijdigheid.

In het heden zou ik het eigenlijk niet weten.
Robert Plant doet niet meer aan hardrock, maar die man is een held en ik vind 'm eigenlijk prettiger zingen dan vroeger.
De wat mij betreft beste rockzanger/ frontman was Freddie Mercury.
Ook in andere stijlen kon hij prima zijn weg vinden.

milesdavisjr schreef:
Glenn Hughes, met name vanwege zijn veelzijdigheid.

En nog altijd behept met exact dezelfde kracht en hetzelfde bereik als in je jaren 70. Echt waar. Ongelooflijk als je bedenkt wat voor een zooi hij jarenlang achter zijn huig danwel neusschot flikkerde.

Edwynn schreef:
(quote)

En nog altijd behept met exact dezelfde kracht en hetzelfde bereik als in je jaren 70. Echt waar. Ongelooflijk als je bedenkt wat voor een zooi hij jarenlang achter zijn huig danwel neusschot flikkerde.

Als je zijn huidige productiviteit afzet tegen zijn arbeidsethos in de jaren 70 en 80 dan kunnen we ons nog verheugen op een hoop materiaal de aankomende tijd

Ian Gillan/ Glenn Hughes

Milotic
Freddie Mercury, met Robert Plant, Eddie Vedder en Ian Gillan op een flink afstandje.

Een aantal namen die nog niet genoemd zijn:

Joseph Williams, Steve Lukather en voorheen Bobby Kimball van Toto.

Fish (Marrillion)

Fran Cosmo ( zanger van Boston op het album Walk On uit 1994)

Jon Farnham toen hij bij de Little River Band zong

En ik weet niet of ik Tina Turner hier ook kan noemen?

Wat huidige rockbands betreft is de beste zanger wat mij betreft zonder twijfel Jay Buchanan van Rival Sons. Prachtige, veelzijdige stem en live een geweldige frontman!

Live dan natuurlijk hè..Ronnie James Dio, Robert Plant, Bruce Dickinson en Phil Lynott.
2 ervan zijn helaas niet meer onder ons.

Maynard James Keenan eet alle andere zangers for breakfast

Mick Moss en Jonas Renkse!

Ik vind de veelzijdigheid en kracht van Russel Allen en het gevoel van Bob Catley ongeëvenaard. Net als de leeuwenstem van David DeFeis. Ook goed vind ik Kotipelto, Jorn Lande, Pasi Rantanen, Tobias Sammet e.v.a.

Rock in het algemeen Freddie Mercury, en als we het toespitsen op de écht harde rock, Ian Gillan.

Stephen Stills
John Lennon
Grace Slick
Eddie Vedder
Morrissey
Lindsay Buckingham
Christine McVie
Stevie Nicks
Thom Yorke
Paul McCartney
Mick Jagger
Bob Dylan
Michael Stipe
David Bowie

Ik ging er vanuit dat het niet per se om hardrock hoefde te gaan, omdat "hard" tussen haakjes staat. Verder besef ik dat er betere zangers zijn dan de door mij genoemde, qua dosering van stemgeluid en qua bereik et cetera, maar ik heb gekozen voor de zangers en zangeressen waar ik het graagst naar luister.

Hier Glenn Danzig noemen zou een grap zijn....toch?

T8T
Het is natuurlijk aan smaak gerelateerd wie wat de beste zanger en zangeres vind.

Zelf vind ik de beste zanger in de categorie Hard rock - Lemmy van Motörhead.
Bij de zangeressen kies ik zangeres van Heart. Barracuda .

Pop: Freddy Mercury
Electra: Daft Punk robot.

Andere top Hard rock zangers:
1. Brian Johnson van ACDC.
2. Paul Di'anno van Iron Maiden.
3. Bruce Dickingson van Iron Maiden.
4. Joe Elliott van Def Leopart.
5. Dave Mustaine - Megadeth.
6. Joey Tempest - Europe.
7. Ozzy Osbourne.
8. Alice Cooper.
9. Glen Danzig.
10. Kronos van Venom.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:59 uur

geplaatst: vandaag om 03:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.