menu

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Andnino neigt naar snobisme

Het duurt hem te lang voor hij weer aan de beurt is.

Ik blijf nog zeker vijf rondes meedoen. Maar als je nu al benieuwd bent naar welke albums ik de volgende rondes ga kiezen, PM gerust.

Sammael
Ik moet even zeggen dat het me spijt dat ik sinds ik meedoe aan dit topic ik nog geen enkel album beoordeeld heb. Het was zeker niet mijn bedoeling, maar helaas heb ik net een paar drukke maanden achter de rug waarin ik weinig tijd had om überhaupt muziek te draaien. Die periode is gelukkig voorbij, waardoor ik van plan ben de komende weken een inhaalslag te gaan maken. Ik ben dus ook niet vergeten dat ik aanstaande zondag aan de beurt ben om een album voor te dragen, maar het kan echter wel zijn dat dit door wat omstandigheden er pas s’avonds op komt te staan.

Niet dat ik denk dat iemand hier wakker van lag, maar ik denk, ik zeg het maar even, voor de zekerheid

Aan de zondaren, tien weesgegroetjes en tien onzevaders en ga heen in vrede. Ik sta ook "ten achter" hoor, drukke maanden achter en nog voor de boeg.

ik had mijn line out kapot vandaar dat Gospel zo slecht klonk, nu ik het weer in orde heb klinkt het al een stuk beter, goeie plaat!

Kronos schreef:
Ik blijf nog zeker vijf rondes meedoen. Maar als je nu al benieuwd bent naar welke albums ik de volgende rondes ga kiezen, PM gerust.

Ben nu al het uitzoeken welk album ik ga kiezen, heb zoveel goede en die hier nog niet langs zijn geweest. Kan dus ook nog heel wat rondes mee.

Ach ik loop ook achter, maar doe nog steeds volop mee! Op het moment kom ik eigenlijk niet langs the Fall of Troy, want dat vind ik tot nu toe de gaafste ontdekking, verslavend is dat album!

En ik mag al gaan bedenken wat ik eens in zal sturen.

Lau1986 schreef:
Ach ik loop ook achter, maar doe nog steeds volop mee! Op het moment kom ik eigenlijk niet langs the Fall of Troy, want dat vind ik tot nu toe de gaafste ontdekking, verslavend is dat album!

En ik mag al gaan bedenken wat ik eens in zal sturen.

Dan is Gospel ook zeker iets voor jou!

Dan te bedenken dat het de slechtste The Fall Of Troy plaat in hun discografie is. Er staat je nog wat te wachten, als je dat album zo vet vind.

Gospel is goed, maar niet zo geweldig als wat andere Level Plane bandjes.

Ik heb ook de hele discografie besteld op hun website dus die komt deze kant op! Ben zeer benieuwd.

Gospel lijkt mij trouwens ook interessant ja, het staat ondertussen op de pc

Ik ben benieuwd met wat Sammael vandaag zal komen!

Lau1986 schreef:
Ik heb ook de hele discografie besteld op hun website dus die komt deze kant op! Ben zeer benieuwd.

Gospel lijkt mij trouwens ook interessant ja, het staat ondertussen op de pc

Zou je iets willen laten weten over hoe die bestelling is gegaan (verzendingskosten, tijdsduur, etc...), misschien dat ik je voorbeeld dan eens ga volgen!

Gewoon via de website van de band. De betaling is gedaan via paypal. Ik wacht nu alleen nog op het bericht dat het verzonden is. Wat helaas pas 1 oktober gebeurd aangezien het een pre-order is. (iets te laat gezien, komt doordat de nieuwe cd er ook bij zit) maja het hele pakket kost 30 doller = 20,50 en dat vond ik niet duur.

Ik laat het nog wel weten als het binnen is!

Gospel was okay. Een beetje mathcore meets postcore. Soms meeslepend en soms erg neurotisch. De schreeuwstem had van mij iets meer subtiliteit mogen bevatten. Desondanks een leuke kennismaking.

Sammael
En het nieuwe Metal Album van de Week is....

Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields

(afbeelding)

Nu de dagen weer korter worden en de herfst voor de deur staat, is het een goed moment om dit album eens wat extra aandacht te geven. Empyrium is helaas al jaren uit elkaar, maar heeft tijdens haar bestaan vier albums uitgebracht, die qua stijl varieëren van metal tot (neo-)folk. Songs of Moors and Misty Fields is het laatste en beste album uit hun metalperiode.

De stijl die Empyrium op dit album speelt heeft zijn basis in de Doom liggen, maar er worden de nodige Folk-elementen aan toegevoegd. De combinatie van Folk en Metal leidt vaak tot erg blije en vrolijke muziek...maar in dit geval eens niet. De sfeer die de band hier (en op eigenlijk al hun albums) neer weet te zetten is erg weemoedig en melancholiek. Het concept ‘natuur’ vormt Empyriums voornaamste inspiratiebron op al hun albums, en als geen ander weet de band dit concept dan ook in klank om te zetten. De titels van het album zelf en de nummers die er op staan spreken ook eigenlijk al voor zich, en passen ook stuk voor stuk uitstekend bij de muziek.

De vocalen wisselen tussen clean vocals en een Black Metal-achtige schreeuw, en met beide valt goed te leven, hoewel de cleane zang wellicht even wennen kan zijn, maar uiteindelijk past deze prima in het geheel. Hetzelfde geldt voor de binnen de metal minder gangbare instrumenten die Empyrium op dit album gebruikt, zoals fluit, cello en piano. Nergens voelt het gebruik hiervan aan als een gimmick, telkens is het gerechtvaardigd en voegt het daadwerkelijk iets toe. Kortom, dit album is wat mij betreft een must voor liefhebbers van de donkere en sfeervolle metal, ook al duurt het wellicht even voordat het kwartje echt valt. Ik zag tot mijn grote schaamte trouwens dat ik hier al die tijd zelf nog niet eens een stem op had uitgebracht. Meteen even rechtgezet: 4,5*

De band ken ik, aangezien het album Weiland in mijn kast staat. Die vind ik fantastisch, dus ik ben ook wel benieuwd naar dit album, want die ken ik nog niet.

Ik ken van Empyrium de verzamelaar A Retrospective en die vind ik rotslecht. Waarschijnlijk zal ik aan dit album dus ook niks vinden, maar ik beluister het in de loop van de week wel eens enkele keren.

Welgeteld één album heb ik van Empyrium: Where At Night The Wood Grouse Plays. Een volledig akoestisch album. Ik verwachtte dus geen versterkte gitaren. Dat is al een verassing voor mij. De black/folk is niet opzienbarend maar ik moet eens aandachtig luisteren. Want de sfeer van dit soort muziek is vaak datgene wat je even tot je moet laten komen.

Op het album dat Sammael voorsteld zijn er weldegelijk versterkte gitaren hoorbaar. Het album dat jij kent is een acoustisch album, dat doen veel Folk/Viking Metal bands wel eens.

We hebben toch al eens een van deze band gehad of niet???

Nee. Gewoon even de lijst bekijken die hier afgelopen week nog is geplaatst volstaat om dat zelf na te gaan.

Kronos schreef:
Nee. Gewoon even de lijst bekijken die hier afgelopen week nog is geplaatst volstaat om dat zelf na te gaan.

Was ik al aan het doen, het was gewoon een reactie, waarschijnlijk heb ik deze band ergens anders op dit forum opgepikt....

week 01 (08/02/2009): Devoo : Elvenking - Heathenreel (2001)
week 02 (15/02/2009): Aghora : Aghora - Formless (2006)
week 03 (22/02/2009): MDV : Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007)
week 04 (01/03/2009): Silver : Godflesh - Pure (1992)
week 05 (08/03/2009): lambf : Dead Raven Choir - My Firstborn Will Surely ... (2007)
week 06 (15/03/2009): mastodonner : Withered - Folie Circulaire (2008)
week 07 (22/03/2009): bennerd : Emmure - Goodbye to the Gallows (2007)
week 08 (29/03/2009): Sir Spamalot : Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
week 09 (05/04/2009): Kronos : I - Between Two Worlds (2006)
week 10 (12/04/2009): ThirdEyedCitizen : Amesoeurs - Amesoeurs (2009)
week 11 (19/04/2009): Fza : From Ashes Rise - Nightmares (2003)
week 12 (26/04/2009): HammerHead : Goatsblood - Goatsblood (2000)
week 13 (03/05/2009): R u s t w e e k
week 14 (10/05/2009): phantasia : Disillusion - Back to Times of Splendor (2004)
week 15 (17/05/2009): Dexter : MD. 45 - The Craving (1996)
week 16 (24/05/2009): paulisdik : Paradox - Product of Imagination (1987)
week 17 (31/05/2009): Cabeza Borradora : Haggard - Eppur Si Muove (2004)
week 18 (07/06/2009): Gallow : Morkobot - Morto (2008)
week 19 (14/06/2009): Norbert : Shikari - Robot Wars (2000)
week 20 (21/06/2009): aslan : After the Burial - Rareform (2008)
week 21 (28/06/2009): trebemmit : Shape of Despair - Angels of Distress (2001)
week 22 (05/07/2009): Joy4ever : Burn In Silence - Angel Maker (2006)
week 23 (12/07/2009): andnino : Biomechanical - Cannibalised (2008)
week 24 (19/07/2009): Laboomza : Death Breath - Stinking Up the Night (2006)
week 25 (26/07/2009): progressive : Unexpect - In a Flesh Aquarium (2006)
week 26 (02/08/2009): R u s t w e e k
week 27 (09/08/2009): lykathea : Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006)
week 28 (16/08/2009): D-ark : Bloody Panda - Pheromone (2007)
week 29 (23/08/2009): Guardian of Isis : The Fall of Troy - Phantom on the... (2008)
week 30 (30/08/2009): horned_reaper : Beautiful Sin - The Unexpected (2006)
week 31 (06/09/2009): Gajarigon : Gospel - The Moon Is a Dead World (2005)
week 32 (13/09/2009): Sammael : Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields (1997)
week 33 (20/09/2009): Lau1986 :
week 34 (27/09/2009): meyer :
week 35 (04/10/2009): Edwynn :
week 36 (11/10/2009): Scython :
week 37 (18/10/2009): Them :
week 38 (25/10/2009): MichelDumoulin :
week 39 (01/11/2009): Bobiej :
week 40 (08/11/2009): wizard :
week 41 (15/11/2009): Guinness1980 :
week 42 (22/11/2009): Dime :

Valt me trouwens op, dat de meeste albums vrij recent zijn. Grootste deel is van 2000 of later.

Even een kleine update:

1. Vicious Rumors - Digital Dictator
2. Shape Of Despair - Angels In Distress
3. Godflesh Pure
4. Amesoeurs - Amesoeurs
5. Unexpect - In A Flesh Aquarium
6. I - Between Two Worlds
7. Paradox - Product Of Imagination
8. Bloody Panda - Pheromone
9. Fall Of Troy - Phantom On The Horizon
10. Haggard - Eppor Si Muove

Back in Town! Yeetje, ik heb wat bij te halen nu... Almaar vast beginnen met die van deze week. Ken er niks van, maar heb geen al te hoge verwachtingen, daar de vorige combinatie Black/Folk in dit forumtopic (week 5) mijn meest vreemde, onprettige en onbegrepen luister ervaring was tot nu toe. Zien hoe deze bevalt....

@Edwynn. Heb ik verwerkt in de algemene lijst. Ik moet ook nog nagaan of er tijdens mijn afwezigheid nog meer updates geweest zijn. Zodra nagekeken en verwerkt post ik een nieuwe update.

Devoo schreef:
Valt me trouwens op, dat de meeste albums vrij recent zijn. Grootste deel is van 2000 of later.

Yep, dat vind ik eigenlijk wel een beetje jammer, en dan heb ik er zelf ook nog eentje uit 2004 gekozen

De variatie in gernes valt tot nu toe nog goed mee, maar wat betreft tijdspanne van uitgave mag er wel een beetje meer variatie in! Als het ooit tot een tweede ronde komt zal ik hiervoor alvast mijn steentje bijdragen!

Aha, nu ben je weer hier Cabeza.

Welcome back!

Ik heb hier nog een update van mijn top 10 geplaatst.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:06 uur

geplaatst: vandaag om 15:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.