menu

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
leander?
andnino schreef:
Eindelijk weer eens een beschrijving die me écht benieuwd maakt

Ja, mij ook. Normaal wordt ik niet echt enthousiast van de gepresenteerde albums hier. Maar dit wekte mijn nieuwsgierigheid toch wel. En terecht. Hoewel het een beetje overdreven is om te zeggen dat het laatste nummer zo van Isis of CoL had kunnen zijn (Pas op hoor, je zegt hier iets heel gevaarlijks met al die CoL/Isis fans hier ), heb ik nog nooit een album gehoord waarbij het gelukt is om zo goed verschillende metalstijlen te combineren zonder dat het zijn punch verliest.
4 sterren na 1 luisterbeurt.
Ik vind de hoes ook best mooi trouwens. Ligt waarschijnlijk vooral aan het kleurgebruik.

avatar van Lau1986
@ leander? Misschien moet je ook gewoon meedoen kunnen we wat leren van jou smaak

Ik ben trouwens wel benieuwd, deze band staat al tijden op het lijstje om uit te checken.

avatar van Dexter
Lekker plaatje, Aghora Ik zit er weer helemaal in, ook Demolition Business nu een enkele keer beluisterd en hoewel het me niet van (of uit?) m'n sokken blies, was het een lekker degelijke no-nonsense plaat.
Cephalic Carnage gaat mi dan net iets verder, maar hoe dan ook, we zijn weer vliegend, bangend en moshend vertrokken. Laatstgenoemde bracht tevens een nummer voort dat ik tot een van de beste beschouw die ik de afgelopen 45 weken heb gehoord.

Ik had trouwens al een tijdje geleden mijn top zoveel beloofd; dat is me helaas even ontschoten. Ik denk dat ik onder het genot van metalen plaatjes van de week (mits mijn cd-speler het toelaat ) me er vanavond eens aan ga zetten.


(afbeelding)
Rock on!

avatar van master-rens
Dat plaatje van Cephalic Carnage is goed te pruimen, heb em vandaag al 2,5 keer geluisterd

avatar van Dexter
Hier is ie dan:

Ronde 1, persoonlijke top 40:
01. Amesoeurs - Amesoeurs
02. Gospel - The Moon Is a Dead World
03. Hacride - Amoebe
04. Godflesh - Pure
05. From Ashes Rise - Nightmares
06. MD.45 - The Craving
07. Biomechanical - Cannibalised
08. Disincarnate - Dreams of the Carrion Kind
09. The Fall of Troy - Phantom on the Horizon
10. Shikari - Robot Wars

11. Aghora - Formless
12. Paradox - Product of Imagination
13. Morkobot - Morto
14. Vicious Rumours - Digital Dictator
15. Kiuas - The New Dark Age
16. Shape of Despair - Angels of Distress
17. Death Breath - Stinking Up the Night
18. Nasty Savage - Indulgence
19 Sanctuary - Into the Mirror Black
20. I - Between Two Worlds

21. Goatsblood - Goatsblood
22. Slammer - The Work of Idle Hands
23. The Vision Bleak - The Wolves Go Hunt Their Prey
24. Wrathchild America - 3-D
25. Diablo Swing Orchestra - Butcher's Ballroom
26. Unexpect - In a Flesh Aquarium
27. Ahab - The Call of the Wretched Sea
28. Dead Raven Choir - My Firstborn will surely be blind
29. Jamie Saft - Black Shabbis
30. Withered - Folie Circulaire

31. Bloody Panda - Pheromone
32. After the Burial - Rareform
33. Emmure - Goodbye to the Gallows
34. Beautiful Sin - The Unexpected
35. Burn in Silence - Angel Maker
36. Dir en Grey - The Marrow of a Bone
37. Disillusion - Back to Times of Splendor
38. Haggard - Eppur si Muove
39. Songs of Moors and Misty Fields
40. Elvenking - Heathenreel

leander?
Lau1986 schreef:
@ leander? Misschien moet je ook gewoon meedoen kunnen we wat leren van jouw smaak

Ja, is goed. Zet mij er maar bij. Nog even nadenken over mijn keuze, maar de tijd die een vrouw nodig heeft om een kind te produceren moet daarvoor toch wel voldoende zijn

avatar van Them
Mooi lijstje Dexter. Persoonlijk vind ik het al een presentatie dat je de kans hebt alles te beluisteren, ik kon soms gewoon de tijd niet vinden...

avatar van essence
Ik heb intussen In Chains // Demolition Business al een paar keer beluisterd.

Het is geen vernieuwende plaat, maar een degelijke trash/metalcore plaat over de hele lijn.

De stem is even wennen maar nestelt zich na een paar minuten goed tussen de muziek.
De muziek zelf is goed, sterk gespeeld maar wist wel wat inventiviteit doorheen de plaat. Het loopt lekker maar het zit toch wel op een erg rechte weg, weliswaar aan een goed tempo maar veel bochten worden er niet genomen. Dat maakt dat alles ongeforceerd passeert, maar dat je ook nooit verwonderd door het venster kijkt, het zijn toch altijd de dezelfde witte strepen en lichtjes die langskomen. Goed dat de rit op het juiste moment zijn bestemming bereikt denk ik dan maar.

Conclusie voor mij is een degelijke plaat, van jongens met zeker wat potentie maar ik hoop toch op wat bochtenwerk in hun volgende worp.
Een krappe 3*

avatar van Lau1986
psst, het is thrash

leander? schreef:
(quote)

Ja, is goed. Zet mij er maar bij. Nog even nadenken over mijn keuze, maar de tijd die een vrouw nodig heeft om een kind te produceren moet daarvoor toch wel voldoende zijn


Dan hierbij de toevoeging

Het schema:
week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Buss...
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies
week 03 (20/12/2009): MDV :
week 04 (27/12/2009): lambf :
week 05 (03/01/2010): mastodonner :
week 06 (10/01/2010): bennerd :
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot :
week 08 (24/01/2010): Kronos :
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen :
week 10 (07/02/2010): Fza :
week 11 (14/02/2010): HammerHead :
week 12 (21/02/2010): phantasia :
week 13 (28/02/2010): Dexter :
week 14 (07/03/2010): paulisdik :
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora :
week 16 (21/03/2010): aslan :
week 17 (28/03/2010): trebemmit :
week 18 (04/04/2010): Joy4ever :
week 19 (11/04/2010): andnino :
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa :
week 21 (25/04/2010): progressive :
week 22 (02/05/2010): lykathea :
week 23 (09/05/2010): horned_reaper :
week 24 (16/05/2010): Gajarigon :
week 25 (23/05/2010): Sammael :
week 26 (30/05/2010): Lau1986 :
week 27 (06/06/2010): Edwynn :
week 28 (13/06/2010): Scython :
week 29 (20/06/2010): Them :
week 30 (27/06/2010): MichelDumoulin :
week 31 (04/07/2010): wizard :
week 32 (11/07/2010): Guinness1980 :
week 33 (18/07/2010): essence :
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 :
week 35 (01/08/2010): Master-Rens:
week 36 (08/08/2010): Leander

avatar van trebremmit
Hacride deze week beluisterd en dat is me zeer goed bevallen, het haalt niet het nivo van een Textures of Gojira maar toch zeer genietbaar.

Dit is mijn top tien van de eerste ronde.

1. Shape of Despair - Angels of Distress 5
2. Ahab- The Call of the Wretched Sea 4,5
3. Withered - Folie Circulaire 4
4. Death Breath - Stinking up the Night 4
5. Disincarnate - Dreams of the Carrion Kind 4
6. Aghora - Formless 4
7. Empyrium - Songs of Moors and Misty Fields 4
8. Hacride - Amoeba 4
9. Paradox - Product of Imagination 3,5
10. Vicious Rumors - Digital Dictator 3,5

avatar van Sir Spamalot
Mijn twee weken vakantie begint vanavond, dus staan nog op het programma voor eerste onderzoek:
Jamie Saft - Black Shabbish (2009)
Hacride - Amoeba (2007)
In Chains - Demolition Business (2008)
Cephalic Carnage - Anomalies (2005)

De vorige albums wil ik eens aan een "verder" onderzoek onderwerpen, misschien verander ik nog van gedacht bij sommige albums die me eerst tegenvielen of meevielen. Dan kan ik mijn top tien van de eerste ronde plaatsen.

Twee weken vakantie: dat wordt een overdosis muziek!

avatar van Kronos
Sir Spamalot schreef:
Twee weken vakantie: dat wordt een overdosis muziek!


Dat lijkt verdacht veel op mijn vakantie.

avatar van andnino
Kronos schreef:
(quote)


Dat lijkt verdacht veel op mijn vakantie.

En het tegenovergestelde van de mijne afgelopen jaar veel en veel te veel gehoord, nu maar even de laatste kanshebbers voor de jaarlijst voorbij laten komen en verder maar eens wat oude favorieten opgraven.

avatar van Edwynn
Zo nou loop ik ineens weer heel erg achter. Cephalic Carnage wekte als eerste mijn interesse en dus ben ik daar maar weer mee begonnen.
Xenosapien kocht ik in 2007 maar deze kende ik niet. Anomalies is van het zelfde laken een pak. Intelligente grind met veel andere invloeden, drukke schema's en nog veel meer. Dit bevalt heel goed.

avatar van Sir Spamalot
Momenteel bezig met Hacride - Amoeba, hun derde album Lazarus kende ik al. Zware kost voor mijn oren, een beetje te wiskundig berekende riffs en songs en de schreeuw van die zanger is ook al wennen maar dat wist ik al. Ach, ik heb twee weken tijd .

avatar van master-rens
Ik ben nog bezig met Cephalic Carnage te luisteren.
Het kost veel luisterbeurten om de muziek te waarderen, en ik wil ook nog andere albums luisteren dus het duurt een poosje voordat ik een oprecht waardeoordeel aan dit album kan geven.

avatar van MDV
MDV
Dus... Als het goed is ben ik nu aan de beurt, klopt dat?

avatar van Sir Spamalot
MDV, dat klopt!

avatar van MDV
MDV
Oké kan . Sir, je hebt helderziende krachten, het album dat ik deze week tot het Metal Album van de Week uit ga roepen is namelijk Blue Blood van X Japan.

(afbeelding)
Ik breek bewust de regel geen legendarische albums van de groten der aarde de kiezen. Hier is wat ik schreef op de pagina van Blue Blood.

Eens in de zoveel tijd komt er zo’n muziekalbum uit dat alles omgooit. Een album dat een jarenlange invloed op de muziekwereld uitoefent, een album dat een band in een klap populair genoeg maakt om hele stadions uit te verkopen. Zo’n beetje niemand hier weet het maar Blue Blood van X Japan is zo’n album, in Azië althans. Hoewel het voor Europese oren misschien al wat achterhaald geklonken moet hebben sloeg Blue Blood toen het in Azië werd uitgebracht in als een bom en had het een generatie rockmuzikanten tot gevolg.

Het is volkomen terecht dat dit plaatje zo populair werd, want naast de opvallende en toen nog rebelse en originele visual kei look blonk X Japan uit door de fantastische speedmetal die ze konden spelen. Na de epische intro maakt het titelnummer Blue Blood meteen duidelijk wat er zo goed is aan deze band, het formidabele drumwerk van Yoshiki Hayshi maakt het moeilijk je net stil te houden en de rauwe en de rauwe maar tegelijkertijd dromoerige stemgeluid van Toshi sluit er geweldig op aan. De twee gitaristen, Pata en Hide zijn technisch niet de besten (niet dat het veel scheelt) maar weten een aardige lading aan riffs en solo’s neer te zetten, zonder zich ook maar ergens te verschuilen achter overdreven ruig powerakkoordgeblubber of nietszeggende solo’s die alleen maar snel zijn.

Maar naast speed metal staan er op Blue Blood ook een paar langzamere glam metal knallers, namelijk Weekend, Easy Fight Rambling en Celebration. Maar veel meer dan feesten is X Japan goed in thrashen, vooral op een nummer als X (meezinger!) laat de band uiy Chiba dat goed horen. Ballads maken lukt ook, want hoewel Unfinished een beetje teleurstellend is, is Endless rain er eentje van wereldniveau. In Endless rain zit zoveel emotie en muzikaliteit, als het pianospel van Yoshiki (dat nog beter is dan zijn getrommel) en de warme stem van Toshi je hier niet van kunnen overtuigen moet je eens naar het basgitaarspel van Taji luisteren, wat is het toch ongelooflijk jammer dat die knul naar Loudness is vertrokken en later kapot is gegaan aan de drank en drugs, wat was hij een goede muzikant zeg!

Na Endless Rain komt een nummer dat beter is dan alle anderen van deze plaat bij elkaar, het is sowieso beter dan zo’n beetje alles dat ik heb gehoord, het meesterlijke Kurenai;

I could not look back,
you'd gone away from me
I felt my heart ache
I was afraid of following you
When I had looked at
the shadows on the wall
I started running into the night
to find the truth in me

Alle geweldigheid die hier op volgt ga ik niet beschrijven, dat gaat niet lukken, maar Kurenai is zeker een nummer dat in lijsten met beste metal nummers ooit thuishoort. Na Kurenai volgt het aardige instrumentale nummertje Xclamation, dat eigenlijk vooral bedoeld is om bij te komen van Kurenai. Het feestje gaat lekker door met Orgasm en Celebration, Rose Of Pain is een lang episch nummer dat geen seconde verveelt, klasse! Unfinished is alleen een beetje slecht en had van mij niet op het album mogen staan, nogal een anticlimax.

Maar voor de rest is dit een geweldig album waar ik maar een ding over kan zeggen:

CRIME OF VISUAL SHOCK!
PSYCHEDELIC VIOLENCE!

avatar van Kronos
Ik ben benieuwd.

avatar van Guinness1980
Kronos schreef:
Ik ben benieuwd.


ik ook!

avatar van Kronos
De intro is gepasseerd en nu weerklinkt het eerste nummer. Het doet mij in ieder geval goed nog eens een Album van de Week te hebben dat niet alleen hard is maar waar ook echt melodie in zit.

Straf dat het album al van 1989 is en ik er toen nooit wat van gehoord heb.

avatar van wizard
Ik ben bezig de achterstand in te halen. Even een paar eerste indrukken:

Hacride bevalt me wel, maar vind deze cd minder afwisselend dan Gojira, waarmee ik deze band veel vergeleken zie worden. Maar wel een meer dan degelijke plaat, die ik, als ik niet meedeed aan het MAvdW, ook wel eens op had gezet denk ik
In Chains: klinkt allemaal goed en strak, en de muziek ligt me op zich ook wel redelijk, maar als de cd afgelopen is, kan ik niet meer herinneren wat ik gehoord heb. Ene oor in, andere weer uit.
X Japan: klinkt erg goed, een van de betere metal albums van de week in mijn ogen. Met name het wat hardere werk bevalt me prima, slijmerige ballads vind ik wat minder.

avatar van Guinness1980
X Japan klinkt na een eerste luisterbeurt al beter dan de vorige 2 toevoegingen (Maar das mijn mening )

avatar van Guinness1980
wizard schreef:
slijmerige ballads vind ik wat minder.


Er zijn maar weinig metalballads waar ik met plezier naar kan luisteren.

avatar van Sir Spamalot
Join the club!

avatar van MDV
MDV
Ik hou er persoonlijk wel van als een band met iets anders doet dan alleen maar raggen en stoer doen, zeker als het mooie nummers als Endless Rain oplevert.

Maar misschien ben ik gewoon een watje .

Maar Sir, was jij het niet die Namamekashiki en The Pledge als lichtpuntjes van The Marrow Of A Bone noemde? Hoor je die niet slecht te vinden gezien hoe soft ze relatief zijn?

avatar van Sir Spamalot
Neh, Endless Rain is nog knap, zeker vergeleken met Unfinished!

avatar van MDV
MDV
November Rain (lol, waarzoudenzedatvanhebben) is nog knap vergeleken met Unfinished .

avatar van wizard
Sir Spamalot schreef:
Join the club!


Haha, uitnodiging aangenomen. Ik ben overigens niet van mening dat alle ballads slecht zijn, maar de meeste wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:56 uur

geplaatst: vandaag om 17:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.