menu

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
bennerd
Goed idee! Geef jij het dan 3*, dan hebben we samen de perfecte score

avatar van master-rens
Ga me denk ik weer een keer wagen aan een album uit dit topic, is best lang geleden.
Die van deze week duurt maar 35 minuutjes dus veel tijd zal het me niet kosten

avatar van Lau1986
Na de eerste luisterbeurt van Mortifera weet ik nog niet wat ik er van vinden moet. Aan de ene kant klinkt het best aardig en sfeervol, maar aan de andere kant vind ik de vocalen weer niet zo. Maar goed ik zal hem nog een paar keer beluisteren

Mocht een EP nou eigenlijk wel of niet?

avatar van Kronos
Volgens mij wel.

avatar van laboomzaa
Fall of troy was de vorige ronde ook een EP...dus waarom deze ronde niet?!

avatar van Lau1986
Ik heb zitten twijfelen welk album ik deze ronde zal insturen. Word het iets van heavy metal? Thrash? beide genre's die ik heel erg goed vind, maar aangezien er al bands al Pagan's Mind, Infernal Majesty zijn langsgekomen dacht ik dat het wel weer tijd was voor een ander genre.

Deze week mag iedereen zijn oren strelen (of pijnigen) aan het brute geweld van Viraemia. Deze band maakt Technische death metal en hoewel deze ronde Hectic Patterns al is langsgekomen zijn beide bands niet echt te vergelijken.

Viraemia - S/T


(afbeelding)

Viraemia zal voor sommige erg wennen zijn om naar te luisteren, de muziek zit zo vol met leuke loopjes, brute vocalen en variatie, maar dit alles is zo verpakt dat de nummers toch catchy blijven en ook wel weer goed in het gehoor liggen. De bassist doet echt wonderlijke dingen, met een 10!! snarige bass. Het is aan jullie om te beoordelen wat jullie ervan vinden, aangezien het een EP is, duurt het iig niet al te lang! Wel lekker, al zeg ik het zelf.

bennerd
Ah, die kende ik al Zal er voor de gelegenheid nog eens naar luisteren.

avatar van Lau1986
Ik had het gezien, maar volgens mij kent verder niemand hem, of ze hebben er iig nog niet op gestemd

avatar van Sir Spamalot
We zullen het leren kennen .

leander?
Klinkt vet. Ga hem meteen pindakazen

Edit - Hij schalt nu, 12 minuten later, door mijn oordopjes. Zometeen, als de rest weg is, op de stereo installatie

bennerd
Lau1986 schreef:
Ik had het gezien, maar volgens mij kent verder niemand hem, of ze hebben er iig nog niet op gestemd


Het is in ieder geval wel een goede keuze: interessant plaatje dat je eens moet gehoord hebben.

avatar van laboomzaa
Oei...weet niet goed wat ik hier van moet vinden!! Tis me nogal een rommelige herrie en dan ineens is er weer een lekkere riff!!


Laat het nog even op me inwerken!!!

avatar van Edwynn
Klinkt interessant!

leander?
Ik open met een 4.0 Lekkere bak herrie!

avatar van wizard
Ik geloof dat ik van het metal album van deze week alleen de hoes (in al z'n smakeloosheid) mooi vind.

avatar van Sir Spamalot
Lau1986, ik heb het geprobeerd maar ik kan er echt niets mee. Hoe knap en technisch hun capriolen op hun instrumenten ook mogen zijn, ik hoor geen songs. Age gap, generatiekloof of ik word gewoon te oud voor dergelijke geschifte muziek . Me so sorry!

avatar van Kronos
Ik heb ongeveer hetzelfde. Het is wel even leuk om te horen, zoveel gekheid. Maar meteen bots ik tegen de enorme emotionele vlakheid die daarmee gepaard gaat aan.

leander?
Maar moet muziek dan altijd emotioneel zijn?

avatar van Kronos
Natuurlijk moet dat niet.

leander?
Oke

bennerd
Maar je vindt het wel beter als er wél emotie in muziek zit?

Tevens heb ik zowat hetzelfde probleem als Sir Spamalot heeft: het is technisch heerlijk gefreak, maar ik mis wat degelijke songs. Het is fijn om achttien minuten overrompeld te worden door de overload aan riffs, gitaarloopjes en de degelijke zang, maar er blijft weinig echt hangen.

avatar van Kronos
bennerd schreef:
Maar je vindt het wel beter als er wél emotie in muziek zit?

Meestal wel, ja.

avatar van andnino
Een echt goed album zonder emotie? Graag even uitleg hoe dat kan verder dan een guilty pleasure bij een fout popalbum komt dat bij mij niet

avatar van essence
Ook bij is de nieuwe van de week doorgevlogen zonder veel achter te laten. Het klinkt best interessant op het eerste gehoor, maar het technisch gefriemel begint na een tijdje toch te vervelen, vooral door het uitblijven van songs. Ik zal dit deze week wel nog eens opleggen, maar ik vrees dat deze release geen lang leven zal beschoren zijn op mijn John Terra (dit is mijn harde schijf van 1TB).

avatar van Cabeza Borradora
Ik had alsmaar een "déjà vu" gevoel bij het beluisteren van deze EP. Het heeft even geduurd, maar toen viel mijn nikkel waar ik dit reeds eerder gehoord had. Je zult het niet geloven, maar het was reeds in de jaren 80!! Een platenspeler, een slecht metal album uit die tijd, op 33 toeren vinyl. De naald op het einde van het laatste nummer leggen, vervolgens de plaat met een stevige ruk volle kracht achteruitdraaien, terwijl je wat stevige dingen naar de plaat en de naald mikt.
De zanger van Viraemia klinkt wat lager dan de opgefokte smurfen uit mijn jaren 80 ervaring, maar de muziek valt volgens mij hier nog het best mee te omschrijven.

Leuke keuze weer.... om eens een keer gehoord te hebben. En de nostalgie niet te vergeten! Waar is de tijd dat je een plaat die je haatte niet zo maar met een klik op de "delete" knop weer kwijt was...

PS. Zou deze achterwaarts gedraaid als muziek klinken?

avatar van Lau1986
haha, mooi om de verschillende reacties te zien. Of een album zonder emotie kan? Geen idee, ik vind deze EP zelf wel erg lekker en vermaak mij er uitermate mee.
Zelf luister ik niet veel naar bands al Viraemia, maar als ik er naar luister dan "raakt" zo een band mij toch echt wel ergens.
Wat betreft de structuur van de nummers, ik ben het er niet mee eens dat ze geen nummers kunnen schrijven, een nummer als Pit of Pestilence, zit toch best goed in elkaar.

Volgende keer wellicht weer een heavy metal of thrash album

bennerd
Lau1986 schreef:

Zelf luister ik niet veel naar bands al Viraemia, maar als ik er naar luister dan "raakt" zo een band mij toch echt wel ergens.


Dan zijn er nog veel mooie bands om te ontdekken. Al heb je naar mijn mening wel een van de extreemste gehoord.

avatar van Sir Spamalot
Lau1986 schreef:
Volgende keer wellicht weer een heavy metal of thrash album

Het duurt nog lang voor het mijn beurt is .

avatar van Edwynn
Heavy metal of thrash. Had met mij ook allebei gekund. Toch kies ik even voor iets anders. Buiten is het zomer maar ik stel graag deze winterse plaat aan jullie voor:


(afbeelding)

Enslaved - Frost

Waar ik mij op MuMe over verbaasde was het relatief weinig aantal stemmen bij de eerste
releases van Enslaved. Ik had altijd het idee dat Enslaved een bekend gezicht was.

Op een grauwe middag in Amsterdam stond ik in de Fame in Amsterdam te luisteren naar Frost die
in de luisterpaal zat. Ik had wel iets gelezen over de band, maar werd eigenlijk gegrepen door
de landschapsfoto op de cover. Vikingen en Noorse mythologie waren thema's die tot dan toe alleen nog door Manowar en
Bathory gebezigd. Als tiener was ik enorm gefascineerd door de bloederige geschiedenis van Noordelijk Europa.

Daar stond ik dan. Aan de grond genageld op een hele drukke metalafdeling in een nog drukkere winkel. De coffeeshops en de handelende
junks op straat hadden me in geen geval een sterker verdovend middel kunnen verkopen.Ïk kocht Vikingligr Veldi en Frost in één
keer. Die waren vrijwel tegelijkertijd uitgebracht. De Hordanes Land split met Emperor lag er ook, maar daar had ik geen geld meer voor.
Die kwam pas een kleine 10 jaar later voor veel te veel geld in huis. Het liefst stelde ik deze drie titels tegelijk aan jullie voor, maar
Ik heb besloten Frost eruit te pikken. Om dat die qua muzikaliteit er wel lichtjes bovenuit springt.

Enslaved mag dan tekstueel nog het meest aan Bathory gelieerd zijn. Muzikaal is het allemaal een heel ander verhaal.
Stilistisch sloot Enslaved nog het meest aan bij de Scandinavische black metal golf die dan op het punt van uitbarsten stond.
Toch klinkt dit trio toch vele malen intelligenter en meer doordacht dan Mayhem of Darkthrone.

Met Frost nam Enslaved iets afstand van de lange epische onthullingen van Vikingligr Veldi en Hordanes Land.
De band klinkt puntiger, maar laat toch veel ruimte over voor sfeeraccenten. Het subtiele synth en koorwerk dartelt links en rechts als een mistflard door de met
bloed besmeurde gletsjers alwaar zich de meest vreselijke veldslagen moeten hebben afgespeeld.
De glasheldere produktie zorgt dat de luisteraar het smaakvolle riffwerk, overrompelende baswerk en de inventieve drumpartijen
,ondanks de driftige pogingen om allerlei snelheidspogingen te verbreken, tot in de kleinste details kan volgen.

Laat je verrassen. Enslaved is beenhard. Maar tegelijkertijd ook heel sfeervol, melodieus en bovenal majestueus. Pak de strijdbijl, je zwaard of handboog
en duik in de strijdlustige wereld van deze drie ware herauten van Asgard.

avatar van Kronos
Enslaved, ik ken enkel de bandnaam en heb er nog nooit iets van gehoord. Daar zal nu snel verandering in komen.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:16 uur

geplaatst: vandaag om 10:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.