MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
En toch is mijn keus op een iets harder album geval We luiden het nieuwe jaar in met een mooie old school death metal plaat.

(afbeelding)

Massacra - Enjoy the Violence stamt uit 1991 en komt uit Frankrijk, helaas heeft de band nooit veel aandacht gekregen, maar dit album mag zich toch best meten met grootheden als Obituary en Suffocation. Heerlijk gitaarwerk, een brute, doch verstaanbare grunt en uiteraard gewelddadige teksten, ook erg lekker drumwerk. De thrash liefhebber moet zich ook kunnen vermaken met deze plaat, sommige stukken zitten namelijke erg dicht tegen de thrash aan. Het past wel in de tijd, waarin death metal opkwam met releases van Death, Obituary en Suffocation.
Ik zou zeggen geniet ervan, want dit plaat verdient echt meer aandacht!

Ik ken wel Massacre (bestaande uit leden van Death) uit de Verenigde Staten. Maar dit is dus Massacra. Ik ben benieuwd.

Ook nooit van gehoord, alhoewel ik nooit vies ben geweest van een potje franse metal. Maar dat was dan nog wel meer in de 80's... De beschrijving klinkt in ieder geval veelbelovend!

Ken deze band alleen van naam. Klinkt zeker niet slecht tijdens de eerste luisterbeurt!

Massacra. In de verte klinkt een zacht belletje. Maar old school...Ik geloof dat ik mij hier wel mee ga vermaken.

Edwynn schreef:
Massacra. In de verte klinkt een zacht belletje. Maar old school...Ik geloof dat ik mij hier wel mee ga vermaken.

Idem!!

Nog nooit van gehoord maar de eerste luisterbeurt is zeeer goed ontvangen. Wat een energie!

Ik vind het zeker niet slecht maar nogal gewoontjes.

Mascara nog niet zoveel geluisterd deze week maar beviel wel erg goed.

Vandaag is het de beurt aan Edwynn.
Zijn vorige inzendingen waren
1. Wrathchild America: 3-D (1991)
2. Enslaved: Frost (1994)

Vandaag neem ik jullie mee naar de US metalhoek.

Jacobs Dream - Jacobs Dream (2000)

(afbeelding)

Jacobs Dream

Jacobs Dream is een Amerikaanse band die traditioneel ingestelde metal maakt zoals dat in de jaren 80 gebruikelijk was. Hun debuut beschouw ik als een sterke binnenkomer. Flarden oude Queensryche en Crimson Glory duiken wel eens op. Met name de hoge zang zorgt daar voor. Muzikaal tapt men ook een beetje uit dat vaatje ofschoon het wat minder progressief aandoet. De knappe gitaarharmonieën neigen dan ook weer naar de Europese metalbands en Iron Maiden in het bijzonder.

Jacobs Dream heeft ondanks dat wel degelijk een eigen geluid en ze bedient zich op het debuut van een reeks zeer afwisselende songs. Een pluspunt is ook de geringe dosis bombast en de redelijk sobere productie.
Liefhebbers van meer traditioneel ingestelde metal zouden hier toch wel wat mee moeten kunnen.

Aah top! Die staat nog op de te beluisteren lijst. US metal doet het hier vaak toch goed, dus ben zeer benieuwd.

Edwynn schreef:
Vandaag neem ik jullie mee naar de US metalhoek.

Toch niet naar de Bible Belt, want het is naar ik lees een christian metalband. Ik zal de teksten maar niet gaan lezen en gewoon naar de muziek luisteren. Ik ben benieuwd.

Het eerste nummer klinkt nu net door de speakers, volgens mij gaat me dit goed bevallen.

Kronos schreef:
(quote)

Toch niet naar de Bible Belt, want het is naar ik lees een christian metalband. Ik zal de teksten maar niet gaan lezen en gewoon naar de muziek luisteren. Ik ben benieuwd.

Maakt het uit dan als een band Christelijk is? in de US metal stroming zijn er inderdaad redelijk wat gelovige bands, maar ze leveren top materiaal, vaak ook geweldige zangers!

wat maakt het nou uit of je luistert naar teksten met death to god of long live god?

Ik heb het ook niet zo op christelijke metal, vind het totaal niet bij elkaar passen.
Maar goed ik zal dit album zeker een kans geven.

Ik snap niet waarom het niet bij elkaar zou kunnen passen?

er zijn nogal wat metalbands die fel anti-schristelijk zijn, die zijn ruim in de meerderheid zelfs. hiernaast staat de christelijke ongeschreven gedragscode min of meer nogal haaks op die van heavy metal zou ik zeggen.

Omdat metal voor mij iets is wat juist tegenover het bekrompen denken en doen staat van het christelijke geloof.

nou is het amerikaanse christelijk iets anders dan het nederlandse. hier hebben we inderdaad de nijging het te associeren met bekrompenheid en het calvinisme maar dat geld niet echt in amerika volgens mij.

Ik denk dat het daar nog erger is, kijk maar eens naar sarah palin enzo.

hmm, maar hoezo is het dan niet bekrompen om nummers tegen het geloof te zingen? De meeste teksten zijn nou ook niet echt geweldig vaak zelfs kinderlijk.

Lau1986 schreef:
wat maakt het nou uit of je luistert naar teksten met death to god of long live god?

Je lijkt er van uit te gaan dat op die vraag een algemeen geldend antwoord te geven is. Als het voor jou niks uitmaakt dan is dat zo, maar daarom is het voor iemand anders nog niet zo.

Teksten kunnen mij al dan niet in goede zin raken en veel belang hecht ik er meestal niet aan. Maar aan van die echte christelijke teksten, zoals sommige van Stryper, erger ik mij wel te veel om nog van de muziek te geniten, ook als die op zich goed is.

Laat staan dat ik onderstaande enthousiast overtuigd ga zitten meebrullen:

In God we trust
In Him we must believe
(He is the only way)
In God we trust
His Son we must receive
(Tomorrow's too late, accept Him today)

Nee, ik ga er niet vanuit dat er een algemeen antwoord is, ik probeer alleen maar te begrijpen waarom die teksten dan niet en dit soort teksten dan wel:

Your book of God - a book of lies
Your hero's death - brought us a 1,000 cries!
Nailed to the cross (x3)
Nailed to the fuckin' cross!

het maakt mij niet, maar je kan nou niet zeggen dat dit soort teksten niet bekrompen zijn..

Mij boeit het niet zo als het maar geen nazispul is. Bij Jacobs Dream ligt het er niet zo heel dik bovenop imo. Het is geen moment prekerig en tot vandaag wist ik niet eens dat het een christelijke metalband is.
Luister maar gewoon.

Sir Spamalot (crew)
Mijn top tien van ronde twee van deze fijne topic, weeral werk voor Cabeza

1. Melechesh - Sphynx (2003)
2. Cormorant - Metazoa (2009)
3. Solace - Further (2000)
4. Black Breath - Heavy Breathing (2010)
5. Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
6. Vektor - Black Future (2009)
7. Pagan's Mind - Enigmatic: Calling (2005)
8. Stolen Babies - There Be Squabbles Ahead (2006)
9. Leatherwolf - Leatherwolf (1985)
10. Sigh - Scenes From Hell (2010)

Acht van de tien groepen kende ik voordien niet of nauwelijks. Natuurlijk kende ik mijn eigen inzending Cyclone Temple en Leatherwolf, opnieuw is dit een hele ervaring geweest. Hier en daar blijf ik mijn bemerkingen en beperkingen hebben met schreeuwerige zang, ik zal er leren mee leven en ik hoop natuurlijk dat ik hiermee niemand te veel lastigval.

De inzending van Edwynn lijkt mij een lekkere portie onvervalste metal en zou normaal gezien in mijn straatje moeten liggen.

Lau1986 schreef:
het maakt mij niet, maar je kan nou niet zeggen dat dit soort teksten niet bekrompen zijn..

Ik vind dat geen bijzonder hoogstaande tekst. Niet zozeer bekrompen, maar nogal naïef en woest een onrecht aanklagend op een manier die redelijk onzinnig is. Die tekst ga ik ook zeker niet heel geëmotioneerd mee zitten brullen, maar het zou mij niet storen om van de muziek te genieten, omdat ik ook een hekel heb aan geopenbaarde godsdienst en dogmatisch geloof in 'het woord van God' zoals dat zogezegd in de Bijbel staat. Als iemand zich daar in een tekst tegen afzet kan ik mij daar nog mee vereenzelvigen. Integenstelling tot wanneer een tekst christelijk wervend is en er een christelijk moralistische preek afgestoken wordt. Ik verafschuw dat. En nazispul niet minder.

Edwynn, maak je geen zorgen, naar Jacobs Ladder ga ik gewoon luisteren.

Ik denk dat ik deze oversla...niet omdat het een Christelijke band schijnt te zijn...ik heb het niet op traditionele heavy metal....ik heb het hier echt wel geprobeerd en soms bevalt het...maar vaak ook niet!!

Eigenlijk is traditioneel ook een woord wat niet helemaal de lading dekt. Het zweeft een beetje tussen traditionele metal en licht progressieve metal in.

Over de teksten:
Het christelijke haalde ik er niet direct uit. Sommige teksten vind ik eigenlijk best goed. Hoewel ik ook niet houd van dogmatisch religieuze boodschappen. Ik ga het echter ook niet uit de weg om iets te beluisteren.
Pak de tekst van Crusade er eens bij en zie dat men ook niet bang is om het duistere christelijke verleden te benoemen.
Scape Goat heeft wat dat betreft ook weer een hele interessante tekst.

Christelijk of niet: Jacobs Dream is geen bible belt metal.

Ik heb stiekem op hun myspace een nummer van het album geluisterd...het klinkt echter niet onaardig. Heb hem zelfs al binnen gehaald!!

Goed bezig lamboomza!
Ook al vind je het niks (of denk je dat het niks voor je is) toch ff proberen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.