MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Ik denk dat het grootste verschil vooral de leeftijd is.

Sir Spamalot (crew)
Zou inderdaad kunnen bij een selectie albums vanaf begin de jaren tachtig tot nu. Productie dit, geluid dat, maar voornamelijk de muzikanten die alsmaar de grenzen gaan verkennen van wat mogelijk is.

Sir Spamalot schreef:
Slauter Xstroyes, vanwaar komt die naam eigenlijk, bevalt me wel als oude krijger

In their earliest days the band was called Naj.

Guitarist Paul Kratky explained the unusual band name thus:
"(...) we were all singing around down in the basement doing drugs or something and we were Slaughter and Destroyers, Slaughter and do this, Slaughter and do that, so we came up with the name Slauter Xstroyes instead of Destroyers."

Denk dat Nicholas weer in slaap is gevallen? Rustweek dan maar!!

Sorry hoor, jongens. Had het gisteren en eergisteren nogal druk, dus dit schoot er even bij in. Maar hier is ie dan alsnog.

The Sword - Gods of Earth (2008)

(afbeelding)

The Sword timmert alweer een tijdje aan de weg en is inmiddels aan hun derde album toe. Alhoewel Black Sabbath de voornaamste invloed lijkt moet hierbij opgemerkt worden dat zo'n dertig jaar aan ontwikkeling binnen het muzieklandschap er voor zorgt dat het gaspedaal bij deze band vaak net wat langer wordt ingehouden dan bij hun voorvaderen. Twin guitars en een moderne productie doen daar nog een schepje bovenop, hoewel wel duidelijk mag zijn dat het niet de grootste vernieuwers binnen het genre zijn. Gelukkig hoeft dat ook lang niet altijd, en wanneer er een band in staat is om bijna achteloos de ene na de andere vette riff uit de mouw te schudden dan vergeef je ze al veel.

Ik heb gekozen voor het tweede album Gods of the Earth omdat het een fijn middelpunt vormt tussen de wel erg door de waterpijp beïnvloedde debuutalbum en de space-rock thema's en synthesizers van het derde album. Ook het spelen in het voorprogramma van verschillende thrash-metal acts heeft het geheel hier wat meer peper in zijn achterste gegeven. Titels als The Frost-Giant's Daughter, How Heavy This Axe en Fire Lances of the Ancient Hyperzephyrians laten verder ook weinig aan de verbeelding over wat de thematische voorkeuren zijn.De productie had weliswaar beter gekund, en de zang wordt ook behoorlijk diep begraven in de mix. Al met al mag dit album er echter wel degelijk zijn en hopelijk vormt het een leuke afwisseling binnen dit topic.

Ah, The Sword. Veel over gelezen, nog nooit wat van geluisterd. Ik ben benieuwd. Zeker als je Black Sabbath noemt als inspiratiebron .

Kan ik hier meteen even reclame maken voor het debuutalbum Metalized van Sword (zonder The dus)...een hele degelijke jaren '80 metalplaat

The Sword zou volgens mij op Sonisphere 2 jaar geleden staan, maar hadden afgezegd als ik me goed kan herinneren. Vandaar dat er een belletje ging rinkelen bij de bandnaam. Staat nu in de wachtrij.....

Deze vond ik zo/zo!! De laatste was gewoon lekker en de eerste
ken ik niet!!

Nooit van gehoord. Maar wat een heerlijke hoes alvast.

De eerste en de derde van The Sword ken ik al. Die zijn zeker de moeite. Deze middelste dus ook maar eens opzoeken.

Ken ik al maar wel een goede reden om hem weer eens op te zetten.

Doommetal en stonermetal zegt last.fm. Ik ga het gewoon over me heen laten komen.

Doom Metal is het zeker niet. Stoner Metal wel.

Don Cappuccino schreef:
Doom Metal is het zeker niet. Stoner Metal wel.

Oldschool Doom en Stoner liggen toch geen lichtjaren uit elkaar? Kun je uitleggen waarom het wel stoner en geen doom is?

Misschien omdat het tempo bij Doom vele malen lager ligt? En eigenlijk is het meer Stoner Rock dan Metal. Flink wat Sabbath-achtige riffs.

Van wat ik nu hoor vind ik het gewoon heavy metal en in ieder geval verre van doommetal.

Deze ga ik meteen meepikken! Lijkt me een leuke om te beginnen de achterstand weg te werken.

Ik heb dezelfde problemen als Cabeza gehad: drukke vakantie, weer druk om de draad op te pikken. Maar wat helpt beter tegen laatstgenoemde probleem dan een flinke portie metal?
The Sword klinkt als een goed medicijn.
Ook van Slauter Xstroyes heb ik al wat op kunnen vangen, en dat klonk alles behalve slecht. Goede start na deze natte zomerstop.

Misschien was beginnen met Gods of Earth toch niet zo'n goed idee... toch niet om de achterstand bij te halen. Heb na de eerste beluistering ook meteen maar de voorganger Age of Winters binnengehaald. Die bevalt me ook al. Daardoor toch ook benieuwd geworden naar de laatste, Warp Riders.
Met stoner-rock heb ik wel iets. Dat er ook al zoiets als stoner-metal bestaat is nieuw voor mij. The Sword is in ieder geval meer metal dan de stoner-rock bands die ik ken. Om Black Sabbath kan je natuurlijk niet heen (in mijn tijd vielen die gewoon onder heavy metal), en (voor de insiders) het doet me ook nostalgische gevoelens krijgen naar halve jaren 80 albums van bands als Saint Vitus en Pentagram, al lag het ritme daar wel beduidend lager. Die worden dan weer bij de doom-metal pioniers gerekend. The Sword: doom op speed dus?

Warp Riders is zeker de beste van The Sword. Dat is echt een aanrader. Deze luistert lekker weg.

Ik denk ook dat hun laatste de beste is. The Sword en het hier eerder aan bod gekomen Sahg lijken soms wel wat op elkaar vind ik.

Sir Spamalot (crew)
bennerd schreef:
Verder zou het handig zijn moest er een zeker variatie zitten in de albums. Ik zou afhaken als ik vijf weken op rij een gothic metalplaat zou moeten beluisteren vrees ik. Dus kunnen we geen regel instellen dat er geen twee albums van hetzelfde (sub-)subgenre na elkaar komen? We zouden bronnen als metal-archives.com kunnen nemen ofzo. Tenzij het te ingewikkeld wordt

Ik heb even naar de begindagen van "onze" topic gekeken en ik moest glimlachen: de variatie aan albums is toch indrukwekkend geweest in de jaren dat wij hier aan meedoen. Bericht van bennerd op 8 februari 2009.

Die variatie aan stijlen is inderdaad toch wel een opmerkelijk gegeven in dit topic.
Heeft er ook iemand statistieken betreffende de jaargangen. Ik heb zo het gevoel dat de jaren 90 niet zo veel aan bod zijn geweest. Het springt regelmatig van 80 naar 2000+

Er is zeker al een goede variatie aan stijlen voorbijgekomen inderdaad. Zowat alle bekende metalen paden zijn al belicht, neem ik aan?

Cabeza Borradora schreef:
Die variatie aan stijlen is inderdaad toch wel een opmerkelijk gegeven in dit topic.
Heeft er ook iemand statistieken betreffende de jaargangen. Ik heb zo het gevoel dat de jaren 90 niet zo veel aan bod zijn geweest. Het springt regelmatig van 80 naar 2000+

De oudste albums komen uit 1985 (Slauter Xstroyes, Blessed Death en Leatherwolf), dus de jaren '80 komen maar voor de helft aan bod.
Uit de periode '85-'89 zijn 13 albums aan bod geweest.
Uit de periode '90-'99 16.
De grote winnaar is het eerste decennium van deze eeuw,
uit de periode '00-'09 zijn 78 albums aan bod geweest.

Opvallend is dat de kortste periode, namelijk '10-'11 voor de op één na meeste albums heeft gezorgd, namelijk 19.

In totaal zijn er tot nu toe 126 albums langs gekomen.
Het leeuwendeel komt uit de periode 2006-2010.
2006: 12
2007: 12
2008: 16
2009: 14
2010: 17

Iets anders opmerkelijks is dat 2002 het enige jaar uit de jaren 0 is waar geen albums van de revue zijn gepasseerd.
Net zoals 1998 en 1995 trouwens.

Het populairste jaar uit de nineties is 1993 met 3 inzendingen, uit de eighties is dat 1987 met 4.

Goed werk.

16 albums uit de jaren 90 vind ik een relatief goeie 'score'.

Voor de visueel ingestelden onder ons: hier een grafiekje.

Zo, genoeg geworsteld met Excel voor vanavond

Kronos schreef:
Goed werk.

16 albums uit de jaren 90 vind ik een relatief goeie 'score'.

Sta ik ook van versteld, ga dat grafiekje eens bekijken.

Guess who's today!

Ow, even zeuren over de jaartallen. Ik zat gister het hoesje te bekijken, en toen bleek dat mijn laatste inzending (The Sins of thy Beloved) uit 1998 komt, niet uit 1999 zoals hier op de site staat.

Heb een correctie ingestuurd, maar ik meld het hier toch even voor de statistieken...

Gast
geplaatst: vandaag om 11:11 uur

geplaatst: vandaag om 11:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.