MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Er zijn hier overigens geen kenners. Daar is metal te omvangrijk voor geworden met een te grote verscheidenheid. We zijn allemaal liefhebbers met onze eigen beperkte kennis.

Mag ik dan met die beperkte kennis zeggen dat ik Hypnosia een dertien in een dozijn band vind?

Dexter schreef:
Ik wil me volkomen bij bennerds bericht aansluiten. Wat een lompe en zielige reactie van Jasper.
Hoe meer users met een andere achtergrond dan metal hier mee doen, hoe beter. Zo isoleer je de metal niet, maar neem je het mee in het grote geheel 'muziek'.
Misschien is het verschil tussen (bijv.) hip-hop en metal an sich, net zo groot als het verschil tussen verschillende metal sub-genres. Ik bedoel, wij rekenen jou er toch ook niet op af dat je een aangeboren voorkeur hebt voor powermetal? En ik denk dat je er langzamerhand ook wel achter bent gekomen dat dat nou niet het favoriete genre van de meeste users hier is.

Harderwiek, van mijn kant uit ben je van harte welkom om hier zoveel mogelijk albums mee te pikken en daar je mening over te geven. Als we het niet eens zijn met die mening, hoor je het vanzelf wel
Jammer van je platte beledigingen op mijn genuanceerde opmerkingen. We mogen toch wel een beetje kwaliteit en niveau bewaken op dit topic en op deze site? Als hij zo'n vraag stelt geef ik mijn eerlijke visie. Ik zou het jammer vinden als ieder inzicht op deze site losgelaten zou worden of het nu iets toevoegt of niet. Hij mag daarmee doen wat hij wil, maar hij vraagt ons hoe wij erover denken en dat zeg ik hem.

Powermetal is metal en mijn favoriete subgenre zoals iedere metalhead dat heeft. Daarbij ben ik uiterst zorgvuldig in mijn albumkeuze en is Thunderstone bijvoorbeeld goed in de smaak gevallen gezien het gemiddelde - jij had er vier sterren voor over. Daarbij zit ik niet te fiepen over powermetal dus ik zou niet weten waarom ik hierop afgerekend zou moeten worden. Subgenres die me niet liggen heb ik ook niet de grootste mond over.

jasper1991 schreef:
We mogen toch wel een beetje kwaliteit en niveau bewaken op dit topic en op deze site? Als hij zo'n vraag stelt geef ik mijn eerlijke visie. Het lijkt me niet de bedoeling ieder inzicht op deze site los te laten of het nu iets toevoegt of niet.

Ah, dus alleen de 'kenner' kan iets zinnigs zeggen over metal? Bovendien wordt hierboven al gezegd dat mensen het helemaal geen noninformatie vinden. Laat maar lekker komen, Harderwiek.

Jullie zijn nogal van de rangen en standen. harderwiek is absoluut niet minderwaardig, maar ik kijk vanuit het oogpunt van de site.

Oké, dus wat zijn de grenzen, wat mag Harderwiek wel en niet zeggen? Wanneer draagt het bij aan het topic en deze site?

Sorry hoor, maar: Deze site is bedoeld om muziek te ontdekken en daarover te praten. Daar horen naar mijn mening ook voortschrijdende inzichten wat betreft een genre die nieuw voor je is bij en dit lijkt me een uitstekend topic om berichten daarover op het gebied van metal te plaatsen. Leuk juist om te lezen!

jasper1991 schreef:
(quote)
Jammer van je platte beledigingen op mijn genuanceerde opmerkingen.

"Het zou je sieren je bescheiden op te stellen", zijn berichten zouden niets dan "disinformatie" opleveren. Juist zulke uitspraken vind ik disinformatie en getuigt van een absoluut gebrek aan bescheidenheid en nuance. Vandaar lomp en zielig.

We mogen toch wel een beetje kwaliteit en niveau bewaken op dit topic en op deze site? Als hij zo'n vraag stelt geef ik mijn eerlijke visie. Ik zou het jammer vinden als ieder inzicht op deze site losgelaten zou worden of het nu iets toevoegt of niet. Hij mag daarmee doen wat hij wil, maar hij vraagt ons hoe wij erover denken en dat zeg ik hem.

Powermetal is metal en mijn favoriete subgenre zoals iedere metalhead dat heeft. Daarbij ben ik uiterst zorgvuldig in mijn albumkeuze en is Thunderstone bijvoorbeeld goed in de smaak gevallen gezien het gemiddelde - jij had er vier sterren voor over. Daarbij zit ik niet te fiepen over powermetal dus ik zou niet weten waarom ik hierop afgerekend zou moeten worden. Subgenres die me niet liggen heb ik ook niet de grootste mond over.

Ik heb ik nergens gezegd dat er iets inherent fout is aan powermetal, ik wilde alleen maar duidelijk maken dat, ook al heb je andere voorkeuren binnen de muziek, dat dat nog niet wilt zeggen dat je niet geschikt zou zijn, of geen toestemming zou mogen krijgen om iets over andere genres te zeggen.
Ik heb een broertje dood aan zogenaamde 'doorgewinterde metalheads'. Waarom zouden we er hier een elitair zooitje van moeten maken? Dan wordt het alleen maar saai en voorspelbaar.

trebremmit schreef:
Mag ik dan met die beperkte kennis zeggen dat ik Hypnosia een dertien in een dozijn band vind?

Klopt. Maar wat goed is, is goed en ik hou wel van deze old school thrash douche. Leuke inzending, één van de betere van deze ronde tot nu toe.

Gewoon schrijven dus, Harderwiek. (Goeie naam trouwens )Dat kan hier gewoon. Zoals het mij als metalhead vrijstaat om iets lulligs bij Justin Bieber neer te kalken, staat het iedereen vrij dit topic te komen verrijken met hun zieleroerselen.

Wie er niets aan heeft, slaat het maar over. Ook dat mag voorlopig nog gewoon in Nederland en België.

Wie tegen is, opent maar een forum in Noord Korea.

essence schreef:
(quote)

Klopt. Maar wat goed is, is goed en ik hou wel van deze old school thrash douche. Leuke inzending, één van de betere van deze ronde tot nu toe.

Ik vind een paar nummers wel leuk, alleen het verveeld nogal snel. Niet verkeerd hoor maar ik heb het allemaal al eens eerder en beter gehoord.

Elite is een gevoelig onderwerp merk ik al. Alsjeblieft zeg, harderwiek mag alles zeggen wat hij wilt over metal. Het zou hem sieren, maar daarmee verbied ik niets (dat kan ik natuurlijk ook niet). Ik probeer alles bij mezelf te houden, ik vind bepaalde opmerkingen van grotere waarde dan anderen; bepaald gedrag stimuleer ik.

En zijn berichten zijn in het beginsel natuurlijk niet disinformatie of spam; mijn letterlijke woorden van een paar posts terug.

Harderwiek schreef:
Ik zal daarbij ook bij elk desbetreffende album dat ik luister een stukje schrijven. Everybody ok with that ?

Hiermee bedoel ik ook echt niet dat ik in dit topic even ga vol spammen met mijn 'niet-deskundigheid' van Metal. Het genre heeft mij door verschillende platen die ik gehoord heb nieuwsgierig gemaakt en ik merk dat ik het op sommige momenten fijn en ontspannend vind Metal te beluisteren. Ik bedoelde overigens dat ik bij het album zelf mijn mening zal plaatsen en niet in dit topic en als een plaat mij echt niet ligt na 1/2 luisterbeurten, zal ik het verder ook echt links laten liggen en zowel niet stemmen als mijn mening met jullie delen.

Je moet je nu niet bedreigd voelen, maar ik zag jouw opmerking als aanleiding om mijn visie qua constructief internetgedrag bloot te geven. Je moet mijn opmerkingen vooral niet persoonlijk nemen.

Wat ik in bovenstaand stukje lees klinkt me verder goed in de oren, maar als je het nodig vindt om halve topicpagina's vol te posten om te herhalen waarom de muziek in kwestie je niet ligt vind ik het ook best.

jasper1991 schreef:
Elite is een gevoelig onderwerp merk ik al.

Natuurlijk, want dat is juist hetgeen dat we ('we'?) proberen te vermijden hier: dit topic mag juist niet elitair worden. Dit topic is bedoeld als kennismakingstopic en staat dus open voor iedereen.

En ja, je opmerking was bot en lomp. Het zou jou soms sieren je iets bescheidener op te stellen.

Harderwiek schreef:
(quote)

... en als een plaat mij echt niet ligt na 1/2 luisterbeurten, zal ik het verder ook echt links laten liggen en zowel niet stemmen als mijn mening met jullie delen.

Oh neen, doe dat gewoon lekker wel Niets is zo leuk als ervaringen van anderen te lezen.

Harderwiek schreef:
Naast een paar bekende Metal albums ben ik vrijwel niet bekend met het genre. Iets waar ik wel verandering in wil brengen door mij wat te gaan verdiepen en in genre door uiteraard er wat meer van te ontdekken. Ik zal dus regelmatig een album meepakken uit de topic om mijn Metal-grensen een beetje te verleggen en om te kijken hoe dat voor mij uitpakt. Ik zal daarbij ook bij elk desbetreffende album dat ik luister een stukje schrijven. Everybody ok with that ?

Lijkt me leuk om iets te lezen over metal van iemand die een relatieve buitenstaander is.

niels94 schreef:
Nee, mag niet.

jasper1991 schreef:
Ik weet niet wie je tegen zou houden, maar het zou je wel sieren je een beetje bescheiden op te stellen - je hebt niet al te veel kennis over het genre, niet erg en het zou jammer zijn als je dit topic en alle genomineerde albums vol zou spammen met disinformatie.

wtf? Wat een arrogantie. Geen zin om hier inhoudelijk op in te gaan, maar als je alleen maar de mening van 'kenners' wilt hebben, word je maar lid van een metalforum. Wat mij betreft schrijft Harderwiek zoveel hij wil. Als ik het disinformatie vind, sla ik het wel over. En hoezo zou je kennis van het genre nodig hebben om iets zinnigs te schrijven? Wellicht is het leuk om muziek in een context te zien, maar je moet toch ergens beginnen? Als Harderwiek ergens enthousiast over is, kunnen we hem toch juist op andere goede albums en zo wijzen?

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd zou ik zeggen.

Die ''nee, mag niet'' was natuurlijk een grap omdat het me logisch leek dat het mocht Dacht dat dat toch wel duidelijk was

Ja dat dacht ik ook al. Vond het alleen niet al te vriendelijk, zeker omdat op de internets het nonverbale deel van de communicatie mist.

Haha, zo klaar als een klontje, lijkt me. Toevallig heb ik hem ook direct een PM gestuurd met dat ik het leuk vond (omdat ik eigenlijk ook nog niet zo lang metal luister) dus ik neem aan dat het zo niet is overgekomen. En zo droog zou niemand het brengen als iemand het zou menen

O ja, toen ik me hier 6 jaar geleden inschreef, was ik net zo enthousiast over metal als nu. Maar als ik mijn berichten van toen teruglees, vind ik ze veelal slecht qua inhoud (weinig inhoudelijk, weinig argumenten) als qua schrijfwijze.
Gelukkig was er toen niemand die me vertelde mijn kop te houden als ik (kennelijk) niks te melden had.

En voor de rest wens ik u allen een goede zondag! Zet nog maar een leuk plaatje op.

Deze, deze en deze kunnen nog wel wat aandacht gebruiken.

niels94 schreef:
En zo droog zou niemand het brengen als iemand het zo menen

Nee, dat hebben we gemerkt

Genoeg hierover lijkt me. Ik denk dat we ons beter kunnen richten op de nieuwe inzending van deze week van Cabeza Borradora: Bliksem

En ik heb zo maar direct de daad bij het woord gevoegd Dexter, en Bliksem in de mix gesmeten.
En het valt me wel mee. Deftige sound, die mij iets vetter mocht opgenomen zijn. Maar wat voor de recensenten en Cabeza Borradora als voordeel pleit voor de band, namelijk de kruiding van hun thrash met wat stoner, grunge en psychedelische rock (waar zit die psychedelische toets trouwens? Ja, in de afsluiter komt wat meanderend gitaargepiel voor maar om daarom direct van psychedelica te moeten gewagen ...), is voor mij net een minpuntje. Ik had liever een meer gefocuste plaat gezien. Want muzikaal zit er wel wat in deze bende. De zangeres is héél goed, very to the point, en ook de andere muzikanten weten van wanten (terwijl de zangeres er juist één lijkt om niet zonder aan te pakken). Miauuwkes.
Maar weer tot de orde van de dag: een beetje een te gladde potpourri naar mijn bescheiden mening. De grunge-intermezzo's (want het is vooral deze invloed die ik eruit haal) hadden voor mij niet gehoeven. Het breekt een beetje de drive die er zeker wel inzit. Nochtans mag er voor een eclecticus als onderschrijvende gerust wat door elkaar geklutst worden. Hoe meer, hoe beter zou ik zeggen, maar hier werkt het mijn beleving niet in de hand. Het voegt voor mij niets extra's aan de songs toe. Het is een beetje een mossel noch vis verhaal. Dit gezegd zijnde was het toch een klein halfuur best genieten hoor, toch op de momenten waar de drive iets strakker aangespannen werd.
Al bij al een genietbare, interessante inzending. En ik ben zeker benieuwd naar hun verdere werk.
Hun artwork heeft trouwens wat weg van wat John Baizley doet voor o.a. zijn band Baroness.
Maar ik wacht met ongeduld op de eerste inzending die mij echt nog eens van mijn sokken blaast. En ik heb het gevoel dat dat wel eens in de komende 4 metalweken zou kunnen gebeuren.

Ik vind dat de verschillende invloeden wel goed tot een synthese komen in de muziek. Dat bevalt mij meer dan wanneer het er als losse componenten aan wordt toegevoegd.

Maar een sterk punt, de zang, vind ik uiteindelijk toch wat minnetjes. Iets teveel van hetzelfde of zo. Voor de nummers geldt dat ook. Na vier luisterbeurten onderscheiden ze zich vooral door enkele passages maar als geheel vind ik het wat vaag om van begin tot eind te boeien. En dit is dan nog maar een EP.

Zeker veelbelovend, deze band. En live wellicht overtuigend. Op plaat nog niet helemaal voor mij.

niels94 schreef:
En zo droog zou niemand het brengen als iemand het zou menen

Ik wel.
(hoewel je t nooit zeker weet zonder non-verbale info erbij.. of wel?*)

Maar Bliksem dus, tja, die hoef ik niet meer te checken, want toevallig waren zij de bonus-toegift-extra afterparty-act, na Mastodon's (zeer goede) optreden afgelopen Vrijdag in de 013.
En Bliksem is mij te standaard. Strak, vooral de drummer, en beheerst, vooral de zangeres, maar o zo inspiratieloos. Beetje saai. Dus na 4 of 5 nummers maar gegaan..

*nee, toch niet.

Tsja, als je hier een album aanbrengt, ben je je ervan bewust dat het niet bij iedereen in goede smaak zal vallen, en dat je ook (stevige) kritiek zal ontvangen. Vind ik ook helemaal niet erg, integendeel, kritiek kan ook leuk om lezen zijn, en in het beste geval zelfs je mening vanuit een een ander oorpunt bijstellen.

Maar een mening over een album vormen gebaseerd op een optreden van de betreffende band op een afterparty vind ik toch wel intriest, en kan ik hier ook alleen maar zien als een zinsnede om on-topic te blijven. Je kan het optreden saai en inspiratieloos gevonden hebben, maar wat zegt dat over de EP? Ik heb Metallica live ook alleen nog maar saai en inspiratieloos gezien, maar daarom ga ik hun albums toch maar niet meteen bij het afval kieperen... .

Of was dit een post om te bewijzen dat Jasper misschien toch wel eens punt kon hebben?

Cabeza Borradora schreef:
Je kan het optreden saai en inspiratieloos gevonden hebben, maar wat zegt dat over de EP?

Nouja, als het goed is: heel veel! Kijk, dáár valt nog wel over te twisten, maar is het doel van een optreden dan niet om het studio-materiaal te promoten (of andersom)?

Misschien verwoordde ik het wat onduidelijk (=lomp), maar wat ik wilde zeggen is dat ze heel goed waren in wat ze deden, pro's wat dat betreft, en ik twijfel er dus niet aan dat ze vast op plaat ook heel strak en gaaf klinken in wat ze doen, maar blijft een feit dat ik die stijl gewoon niet zo interressant vind, de nummers wat inspiratieloos. Het materiaal dat ze live speelden zal, als het goed is, toch redelijk op het studio-materiaal lijken.. Dus lijkt mij niet intriest, maar gewoon een weloverwogen oordeel.

..maarrr, als ik het verkeerd heb en het studio-materiaal echt mega-vet is en zeker de moeite waard is om te checken, dan zeg het, en zal ik 't zeker doen hoor! (Uiteraard, want de enige die er in dat geval de dupe van kan worden ben ikzelf, want wie weet mis ik dan een geweldig stukje muziek!

Is het haar op je armen nog niet overeind gaan staan voordat je minuut 1.25 bereikt, zal er zowiezo wel nooit iets meer bij je oprijzen vrees ik

Filmpje gecheckt, maar nee, geen omhoogstaande haren
Helaas, niks voor mij dus..

Okay, nu heb je al iets meer recht van spreken , en hoef je de rest zeker niet te beluisteren.
Trouwens, hadden ze op die afterparty Mastodon naar de vergetelheid gespeeld zou wel een heeeel veeg teken voor Mastodon geweest zijn

Haha, idd.
Mastodon had dan ook een zeer goede dag, want bijna altijd zijn ze óf niet te horen, óf zingen ze zo onfatsoenlijk dat het ook niet leuk meer is. Zo te horen hebben ze veel geleerd tijdens de tour van dat vorige album: Alleen clean zingen kunnen ze niet. Hun nieuwe nummers komen eindelijk weer écht hard rockend naar voren, én ze kunnen ze redelijk goed live zingen! Dat, en eindelijk een goed geluid maakte het een zeer geslaagde avond!

(Bliksem zeiden het al: wel een beetje raar gevoel om hier nu na Mastodon te mogen spelen)

Bliksem vind ik ook niet zoveel aan, vooral de monotone zangeres staat me tegen.
Wat WZ zei over inspiratieloos kan ik mij ook wel in vinden.

Bliksem heeft een opname contract getekend!!!

...bij ING.be voor dit spotje

Gast
geplaatst: vandaag om 10:55 uur

geplaatst: vandaag om 10:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.