MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:

Amia Venera Landscape - The Long Procession
Lekker complex, gestroomlijnde chaos. De schreeuwende zanger pas prima in de instrumentale hectiek. Het enige punt van kritiek is de cleane zang. Die vind ik dan weer totaal niet passen en komt op mij over als typische zang zoals die ook in metalcore bands gebruikt worden (een genre dat mij ook totaal niet ligt). Cd zal niet gekocht worden, maar het is wel een mooie inzending

Virgin Steele - The Marriage of Heaven & Hell Part I:
Zit zeker goed in elkaar, maar ik hou niet van heavy metal helaas.

Misschien is deelname aan dit topic dan toch ook weer niet zo'n echt geweldig goed idee.

Wel, omdat metal (muziek) altijd heavy is en hier nogal wat metal voorbij komt natuurlijk. De titel van het topic zou dat toch kunnen doen vermoeden. Maar misschien had je die gemist of dacht je dat het maar om te lachen was.

Heavy metal is een (sub)genre, net als black, trash, death, gothic, metalcore, doom, pagan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Amia Venera Landscape gaat richting Death metal en dat trek ik behoorlijk. Alleen de clean zang staat me niet zo aan. Virgin Steele is een heel ander soort metal, wat het beste past in het hokje 'heavy / power'. Dat is dus iets dat me in zijn geheel niet ligt.

Dat ik dit in een metal topic moet uitleggen ...

Hier ook nog mijn top 10 van ronde 4:

1. Breed 77 - Cultura
2. Alchemist - Organasm
3. Dr. Know - Wreckage in Flesh
4. Misery Index - Heirs to Thievery
5. Baptized in Blood - s/t
6. Agrypnie - 16[485]
7. Orchid - Chaos Is Me
8. Slauter Xstroyes - Winter Kill
9. Mudvayne - L.D. 50
10. Iron Monkey - Our Problem

Musichiel schreef:
Heavy metal is een (sub)genre, net als black, trash, death, gothic, metalcore, doom, pagan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik dacht dat Heavy metal een genre was, met als subgenres o.a. black, trash, death, gothic, metalcore, doom, pagan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dat ik deze gedachte in dit topic nog te grabbel zou werpen....

(wat niet wegneemt dat ik niet zou begrijpen wat je bedoeld met je opmerking over Virgin Steele en dat soort Heavy Metal, maar geef toe, het was wel een beetje ongelukkig uitgedrukt )

Dan had dit topic Het Heavy Metal Album van de Week moeten heten.

Eigenlijk wel, want de meeste albums verschijnen op vinyl of op plastiek....

Nu met die van Dexter...

Gemiddelde top 10 van ronde 4 - Een nummer 1 positie geeft 10 punten en een nummer 10 positie 1 punt.

1 Alchemist - Organasm 55 7
2 Agrypnie - 16[485] 42 6
3 Slauter Xstroyes - Winter Kill 36 5
4 Dr. Know - Wreckage in Flesh 27 4
5 Beyond Twilight - The Devil's Hall of Fame 26 4
6 Breed 77 - Cultura 23 5
7 Misery Index - Heirs to Thievery 21 3
8 Kalmah - They Will Return 19 3
9 Hate - Erebos 18 3
10 Djevel - Dodssanger 16 4

Plaats-Album-Punten-Keren genoemd

Cabeza Borradora schreef:
Ik dacht dat Heavy metal een genre was, met als subgenres o.a. black, trash, death, gothic, metalcore, doom, pagan, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het is idd maar net hoe je het interpeteert al die genres. De vraag met deze visie is alleen of je dan ook niet-heavy metal hebt (naar mijn idee valt een band / stijl onder metal omdat het zwaar(der) is dan gemiddeld)

Cabeza Borradora schreef:

(wat niet wegneemt dat ik niet zou begrijpen wat je bedoelt met je opmerking over Virgin Steele en dat soort Heavy Metal, maar geef toe, het was wel een beetje ongelukkig uitgedrukt )

Als het waar was dat ik 'dit soort heavy metal' gezegd zou hebben over Virgin Steele, dan had je helemaal gelijk. Maar ik heb het nog even nagekeken en ik zei:

Musichiel schreef:
Virgin Steele - The Marriage of Heaven & Hell Part I:
Zit zeker goed in elkaar, maar ik hou niet van heavy metal helaas.

Het genre 'heavy metal' zoals ik dat ken (zoals dit ook wordt geintrepeteerd door het online magazine Lords of Metal), en waar Virgin Steel ook onder valt volgens LoM, is gewoon niet mijn ding.

Ik was ook altijd in de veronderstelling dat heavy metal een subgenre was waar o.a. Iron Maiden onder viel...

Voor mijn gevoel spelen Rhapsody en Bolt Thrower geen heavy metal. Speedmetal schijnt bovendien een combinatie te zijn van heavy metal en thrashmetal...

Sir Spamalot (crew)
Volgens mijn gevoel was in het begin allemaal Heavy Metal, pas bij de uitvinding van de duizenden (nou ja) subgenres werd het allemaal Metal en werd Heavy Metal een subgenre van Metal. Wie kan nog volgen?

niels94 schreef:
Ik was ook altijd in de veronderstelling dat heavy metal een subgenre was waar o.a. Iron Maiden onder viel...

Het zal dan nu ook wel zo zijn dan. Niets blijft hetzelfde. Dingen die vroeger puur als heavy metal beschouwd werden, worden nu soms onder hard-rock geplaatst. Bij "rock" denkt ook niemand meer aan rock&roll.
"Generatiekloof", het blijft een vies woord natuurlijk. Maar het beleefd hebben van wat nu geschiedenis is, heeft natuurlijk wel zijn invloed op hoe je de dingen ziet. Die subgenres zijn destijds kunnen ontstaan dankzij mensen die naar heavy metal luisterden of speelden, en niet vies waren van hun/de grenzen te verleggen. Mijn punt is: Geen Slayer of Venom zonder mensen die o.a. naar Iron Maiden luisterden. Vandaar ook dat voor onze generatie de grens tussen hardrock en heavy metal vager is. Want ook geen Iron Maiden zonder mensen die bv. naar Wishbone Ash of Deep Purple luisterden.
Ik had er tot nu toe niet bij stil gestaan dat er er nu een generatie is waarvan sommigen naar metal luisteren, maar in zijn geheel niets hebben met "heavy metal". Wat niet zo gek is natuurlijk. Net zoals er zijn die naar rock luisteren en niets met rock'n'roll hebben, of toen ik een oudere jongere was, er jongeren waren die heavy metal luisterden en niets van hard-rock moesten hebben...

edit: of hoe Sir het op bijna hetzelfde ogenblik hierboven in een paar woorden zegt

Tja, de eerste subgenres waren volgens mij ook thrash- en speedmetal. Daarvoor was het allemaal heavymetal, al had je wel de tweedeling tussen de traditionele heavymetal uit de jaren '70 (Black Sabbath, Judas Priest, Motörhead, en wat mij betreft ook Deep Purple, Uriah Heep) en de New Wave of British Heavy Metal uit de jaren '80.

Zo blijft het natuurlijk dat al die bands uit de jaren '70, begin jaren '80 heavymetal zijn en dat er nieuwere bands zijn die dat geluid overnemen.

P.S. Weet iemand wie en wanneer de term thrashmetal het eerst gebruikt heeft/is?

Maar eigenlijk is het allemaal heavy metal en zijn speed, black, power, thrash enz. subgenres daarvan.

Het klopt inderdaad wel dat men met de tijd meer en meer kortweg metal als overkoepelende term is gaan gebruiken en met de term heavy metal dan verwezen wordt naar de traditionele metal zoals die bestond voor al die subgenres zich ontwikkelden.

Eigenlijk is heavy metal dus zowel een overkoepelende term als een subgenre. Het blijft dan toch een beetje raar om te zeggen dat bijvoorbeeld Rhapsody en Bolt Thrower geen heavy metal zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat Bach geen klassiek is maar barok. (De term klassiek is overkoepelend maar wordt ook gebruikt voor een specifiek tijdvak en stijl, waarin onder andere Mozart en Haydn hun muziekjes schreven.)

Ik zie dat we met z'n vier ongeveer hetzelfde hebben geschreven op ongeveer hetzelfde moment.

Niet dat wiki zo gezaghebbend is, maar daar wordt toch zowel op de Engels- als Nederlandstalige pagina metal als verkorting van heavy metal aangegeven.

klik

Dexter schreef:
P.S. Weet iemand wie en wanneer de term thrashmetal het eerst gebruikt heeft/is?

Ik vermoed dat die term zijn intrede heeft gedaan door het nummer Whiplash van Metallica.

Adrenaline starts to flow
Thrashing all around
Acting like a maniac
Whiplash!

Sir Spamalot (crew)
"To thrash": afranselen, aftuigen, beuken. Dat is de letterlijke betekenis en mijn onderbewustzijn legt een link naar Whiplash van Metallica waar het in de teksten voorkomt: "thrashing ... like a maniac". Ik denk dat het eerder toeval is, zo van plak een stoere naam op de muziek en schep een groepsgevoel onder de fans "wij zijn thrashers".

Edit: Kronos kan mijn gedachten lezen!

Sir Spamalot schreef:
Edit: Kronos kan mijn gedachten lezen!

Dat niet. Maar we hebben wel dezelfde gedachte hierover.

Aanvullend, voor de term black metal is wellicht Venom verantwoordelijk met hun album Black Metal uit '82 en death metal is waarschijnlijk afgeleid van het nummer Death Metal dat Possessed in '85 op hun debuut Seven Churches had staan.

Dus ik mag blijven?

Als je het topic maar niet de hele tijd zo op zijn kop zet

The rebel, I make more noise than heavy metal. Voor de hiphopkenners.

Musichiel schreef:
Dus ik mag blijven?

Natuurlijk mag dat. Dit staat niet ter discussie. De vraag is of jij wil blijven aangezien je niet van heavy metal houdt en het hier alleen maar om heavy metal te doen is.

Daar ga ik maar niet meer op in

@ Niels. Ik zal het nooooooooooooooooooooit meer doen

Nog even voor de zekerheid waarom ik wel degelijk een reden heb dit topic te volgen. De (sub)genres metal die vertegenwoordigd zijn in mijn kast zijn black, trash, death en progressive. Dit zijn dan ook de genres waarin ik opzoek blijf naar nieuwe juweeltjes. Overige genres blijf ik ook naar luisteren, want ook die hebben juweeltjes, maar die hebben voor mij minder prioriteit.

Samengevat : Subgernes zijn ontstaan door het pikken van bepaalde originele ideeen en themas van goede, horizon-verleggende Heavy-Metal bands door inspiratieloze copycats, die deze met een nauwdenkende hokjesmentalitet als hoofdkenmerk in hun muziek gieten...

Ben ik het niet mee eens hoor... Bepaalde genres zijn door de jaren heen uiterst geperfectioneerd naar mijn mening.

Vanaf de melodeath kan ik pas een beetje naar death luisteren bijvoorbeeld.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:23 uur

geplaatst: vandaag om 13:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.