MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
lykathea schreef:
(quote)

Misschien is het ook een beetje een mood kwestie. Ik was echt nodig toe aan iets zwaarmoedigs toen ik Ahab voor het eerst beluisterde. En anders kunnen een paar luister beurten denk ik ook wel de truc zijn. Kan mij haast niet voorstellen dat je hier echt helemaal niks van waarde in kan vinden.

Ja, *steekt vinger op, mijn geval. Een doomplaat in de zomer, moeilijk hoor. Doe ik normaal gesproken maar zelden.

Ik ben er ook wel benieuwd naar, zelfs al is het doom. Heb ooit eens een nummer van die plaat beluisterd op achterlijk slechte youtube-kwaliteit, maar het ging wonderwel. Toch maar even tijd aan besteden dus, en ineens mijn andere achterstand inhalen.

Haggard is geen Neoclassical Metal hoor. Neoclassical zijn dingen als Stratovarius en Sonata Arctica. Haggard is Symphonic Metal.

eh eerder andersom lijkt me. Sonata en Strato zijn Sympho (power) Metal en zou Haggard inderdaad neoklassiek of neofolk Metal noemen. Niet dat het elkaar echt bijt allemaal.

Lijkt mij inderdaad ook wel het omgekeerde. Verder is Godflesh bij mijn weten zeker geen grind...

Op Pure misschien niet meer. Maar...

Question: Can you maybe explain why people always consider bands like Godflesh, Pitchshifter and Dead World grindcore? It's really annoying to see bands such as the ones above labeled that when they ironically were the total opposite of fast, blast beating madness. Hell, even the Earache webstore labeled one of Pitchshifter's album "industro-grind", which actually sparked the question I have in mind.

Answer: Early Godflesh was most certainly Grindcore, more accurately "Industrial Grindcore" at least on the debut and streetcleaner abums...grindcore was not just about speed of drums, blast beats etc- it actually was coined to describe the guitars- heavy,downtuned, bleak, harsh riffing guitars "grind", so thats what the genre was described as, by the musicians who were its innovators & proponents.

bron

Symphonic is met veel toeters, blazers, viooltjes, koortjes, fluitjes en andere van die elementen. Dus dat maakt Haggard absoluut wel Symphonic Metal.

Neoclassical is een genre met een bepaalde sound, die je het meest vind in de Power Metal. Ik ben er bijna zeker van dat het juist is, nog even een bron zoeken om het te bevestigen.

Metal-Achrives zegt:
Haggard: Death Metal (early), Classical/Orchestral/Symphonic Metal (later)

Maar ah, in feite kun je het best wel verwaarlozen eigelijk. Ik vind Sonata Neoclassical, net zoals At Vance, Yngwie Malmsteen en dergelijke, en die verschillen qua sound niet zoveel met Sonata. Haggard in mijn ogen wel.

Nightwish enzo dat is Symphonic een typisch orkestraal geluid, Haggard is met oude middeleeuwse en barok invloeden dus toch echt neo klassiek.

Wel toevallig trouwens ik had net die nieuwe van Ahab binnen op een promo

maar goed. Ik heb deze plaat al eens een keer een kans gegeven, maar toen deed die mij niks.
Ik zal het nog eens proberen.

Kronos schreef:
Op Pure misschien niet meer. Maar...

Question: Can you maybe explain why people always consider bands like Godflesh, Pitchshifter and Dead World grindcore? It's really annoying to see bands such as the ones above labeled that when they ironically were the total opposite of fast, blast beating madness. Hell, even the Earache webstore labeled one of Pitchshifter's album "industro-grind", which actually sparked the question I have in mind.

Answer: Early Godflesh was most certainly Grindcore, more accurately "Industrial Grindcore" at least on the debut and streetcleaner abums...grindcore was not just about speed of drums, blast beats etc- it actually was coined to describe the guitars- heavy,downtuned, bleak, harsh riffing guitars "grind", so thats what the genre was described as, by the musicians who were its innovators & proponents.

bron

Daar is ontzettend veel discussie over. Maar gitaartechnisch gezien lijkt het inderdaad waar te zijn.
Toch zou ik bij grindcore eerder aan de overstuurde punkvariant denken zoals de oude Napalm Death, oude Carcass, Repulsion en Brutal Truth die maken/maakten.

Gelukkig is muziek in de eerste plaats om naar te luisteren en niet om te benoemen hè Edwynn.

Even een nieuwe persoonlijke toplijst benoemen

01. Biomechanical - Cannibalised
02. Disillusion - Back to Times of Splendour
03. Withered - Folie Circulaire
04. Morkobot - Morto
05. Amesoeurs - Amesoeurs
06. From Ashes Rise - Nightmares
07. After the Burial - Rareform
08. I - Between Two Worlds
09. Vicious Rumours - Digital Dictator
10. Shikari - Robot Wars

Als er zich nog iemand geroepen voelt om een top10 update te plaatsen (van de albums tot aan de tweede rustweek), zal ik trachten deze nog voor ik op vakantie vertrek (= zaterdag) te verwerken in onze jury Top10 en het resultaat hier posten.

Kronos schreef:
Gelukkig is muziek in de eerste plaats om naar te luisteren en niet om te benoemen hè Edwynn.

Helemaal mee eens. Maar zeuren over hokjes vind ik stiekem wel aardig.

Zeurkous !

@Cabeza, mijn top tien blijft ongewijzigd.

1. I - Between Two Worlds
2. Vicious Rumors - Digital Dictator
3. Amesoeurs - Amesoeurs
4. Aghora - Formless
5. From Ashes Rise - Nightmares
6. Shape of Despair - Angels of Distress
7. After the Burial - Rareform
8. Withered - Folie Circulaire
9. Paradox - Product of Imagination
10. Godflesh - Pure

Update.

1. Shape of Despair - Angels of Distress 5
2. Ahab- The Call of the Wretched Sea 4,5
3. Withered - Folie Circulaire 4
4. Death Breath - Stinking up the Night 4
5. Aghora - Formless 4
6. Paradox - Product of Imagination 3,5
7. Vicious Rumors - Digital Dictator 3,5
8. Morkobot - Morto 3
9. Amesoeurs - Amesoeurs 3
10. Haggard - Eppur Si Muove 3

Na meerdere albums enkele malen opnieuw beluisterd te hebben, kom ik met de laatste albums die ik beluisterd heb op dit moment tot volgende top 10:

1 Haggard - Eppur si muove (2004)
2 Aghora : Aghora - Formless (2006)
3 After the Burial - Rareform (2008)
4 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004)
5 I - Between Two Worlds (2006)
6 Death Breath - Stinking up the Night (2006)
7 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
8 Withered - Folie Circulaire (2008)
9 Amesoeurs - Amesoeurs (2009)
10 Morkobot - Morto (2008)

Note: Nog niet beluisterd: Shape of Despair - Angels of Distress (2001).
Al maken ze na een eerste indruk geen kans voor mijn toplijstje, moet ik me toch nog eens een (enkele) ke(e)r(en) wagen aan Biomechanical - Cannibalised (2008) en Unexpect - In a Flesh Aquarium (2006)

1. Vicious Rumors - Digital Dictator
2. Shape Of Despair - Angels In Distress
3. Godflesh Pure
4. Amesoeurs - Amesoeurs
5. Unexpect - In A Flesh Aquarium
6. I - Between Two Worlds
7. Paradox - Product Of Imagination
8. Haggard - Eppor Si Muove
9. Withered - Folie Circulaire
10. Biomechanical - Cannibalised

Nog even terugkomen op Godflesh. De term industrial grindcore vind ik ook uitermate verwarrend. De eerste 2 platen van Godflesh klinken inderdaad een stuk rauwer, maar zijn wat mij betreft toch echt niet als grindcore te bestempelen. Ik definieer grindcore als een doorontwikkeling van hardcore- en crust-punk (en met mij vele anderen) en daarmee vind ik zowel een rauw schurend gitaargeluid als snelheid een essentieel onderdeel van het genre. Je zou het feit dat Justin Broadrick de gitaarsound van Napalm Death transporteerde naar Godflesh dus hooguit een grind invloed op hun eerste sound kunnen noemen en daarmee de stijl van hun eerste platen 'industrial grind' (zonder core dan het liefst).

Uiteindelijk is het overigens allemaal enorme mierenneukerij. Industrial metal voldoet prima, bovendien zijn op de plaat 'Pure' zoals Kronos zelf ook al aangeeft de grind invloeden zo goed als verdwenen.

@Edwynn: Welkom bij de jury

Ik heb even wat ingehaald qua materiaal luisteren.

De plaat van deze week heeft wel iets speciaals, waardoor ik er echt blijf naar luisteren. Het grijpt me wel, maar ik ben er niet uit waarom. Vind het redelijk speciaal, is ook mijn eerste kennismaking met Funeral Doom, het vorige Funeral Doom album die hier aan de beurt kwam heb ik niet geprobeert, dusja. Toch wel een positieve ervaring merk ik zo. Wat voor score het zal krijgen weet ik nog niet meteen.

Als de sfeer je eenmaal te pakken heeft laat het je niet meer los. De nieuwe van Ahab is nog veel beter. Een wat transparanter geluid en ook veel meer gevarieerd. Toch gaat er niets van de diepe troosteloosheid verloren.

Mij doet het eigenlijk helemaal niks, terwijl tristesse en melancholie me gewoonlijk altijd meteen aanspreken. Bij deze heb ik dat dus niet.

Ik vind het een fascinerende cd. Elke keer als ik ga luisteren, hoor ik weer andere dingen. Bij de eerste keer draaien was het alsof ik een uur naar hetzelfde nummer zat te luisteren, en dat was een hele zit. Maar zo langzamerhand krijgen de nummers allemaal een eigen smoel, begin ik zo nu en dan een flard van de tekst te onderscheiden, hoor ik hier en daar weer wat andere geluiden, etc.
Dit is geen muziek die ik op mijn verjaardagsfeest op zou zetten, maar zo nu en dan deze cd draaien, 's avonds laat, is helemaal zo'n slecht idee nog niet. Ik ga hem nog een paar keer luisteren voordat ik een cijfer ga geven.

Na 2 nummers heb ik wel genoeg gehad...moet ik een warme douche nemen!! Maar ik vind het zeker niet slecht!!

Nieuwe updates verwerkt:

(afbeelding)

1 Amesoeurs - Amesoeurs (2009) 71
2 Aghora - Formless (2006) 47
2 I - Between Two Worlds (2006) 47
4 From Ashes Rise - Nightmares (2003) 46
5 Disillusion - Back to Times of Splendor (2004) 44
5 Vicious Rumors - Digital Dictator (1988) 44
7 Shape of Despair - Angels of Distress (2001) 34
8 Withered - Folie Circulaire (2008) 32
9 Emmure - Goodbye to the Gallows (2007) 30
10 Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007) 24

11 Goatsblood - Goatsblood (2000) 23
12 Shikari - Robot Wars (2000) 22
13 Haggard - Eppur si muove (2004) 21
13 Godflesh - Pure (1992) 21
15 After the Burial - Rareform (2008) 20
16 Elvenking - Heathenreel (2001) 18
16 Paradox - Product of Imagination (1987) 18
18 Morkobot - Morto (2008) 17
19 Death Breath - Stinking up the Night (2006) 11
19 Biomechanical - Cannibalised (2008) 11
21 Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely... (2007) 10
21 MD. 45 - The Craving (1996) 10
23 Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006) 9
24 Unexpect - In a Flesh Aquarium (2006) 6
25 Burn In Silence - Angel Maker (2006) 0

Tot binnen twee weken! V a k a n t i e!!

. .

Prettige vakantie!

Ha Amesoeurs de winnaar? Er was destijds wat discussie of het nou wel of geen metal zou zijn. Blijkbaar is het voor de meesten toch interessant genoeg om het in de top tien te verwerken. Zo zie je maar.

@ dolores de Cabeza een goede vakantie gewenst!

Gast
geplaatst: vandaag om 01:38 uur

geplaatst: vandaag om 01:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.