MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Four Sticks vind ik een prima nummer. De echte prijsnummers zijn voor mij The Battle of Evermore en When the Levee Breaks. Een beetje repeterend is het allemaal wel, maar daar schuilt juist de kracht in. Nou vooruit, ook Stairway to Heaven is een prijsnummer. Van de andere kant slaan Black Dog, Rock n Roll en Misty Mountain Hop de plank voor mij volkomen mis.

En och, natuurlijk doet het nu allemaal een beetje gedateerd aan. En als John Bonham nog geleefd had, hadden ze misschien wel net als de collega's van Deep Purple nog elke paar jaar een niet ter zake doende plaat uitgebracht als excuus om weer op tournee te mogen om hun veertig jaar oude hits te spelen. Doet dat allemaal afbreuk aan de kwaliteit van deze plaat? Voor mij niet.

Casartelli schreef:
En och, natuurlijk doet het nu allemaal een beetje gedateerd aan. (...) Doet dat allemaal afbreuk aan de kwaliteit van deze plaat? Voor mij niet.

Ik was eigenlijk best wel blij toen die remasters uitkwamen - toen hoorde je iig weer hoe die gitaar van Page moest klinken.

Ik draai het nauwelijks - typisch een geval van OLM (en dat vindt mijn lief niet leuk), maar af en toe kan ik het wel hebben bij maten; zeker als er alcoholische compensatie bij verleend wordt. Dit is nl echte whisky-muziek.

Ik hou niet van whisky. Heb ik weer

Jij hebt dan weer het geluk dat je niet onder de plak zit (hoop ik voor je ).

Je moest eens weten...

Whisky hoort in mijn ogen bij fijne jazz... dus kan geen toeval zijn Graf.

The Scientist schreef:
Whisky hoort in mijn ogen bij fijne jazz... dus kan geen toeval zijn Graf.

Cognac en brandy wil ook wel bij jazz, maar het moet wél laat worden.Jazz is iig geen biermuziek; bij pils denk ik eerder aan Cajun en andere hoempapa (Rowwen Hèze, Captain Gumbo, Allez Mama en meer van die droefenis) . Soul & R&B is dan weer échte mix-drankjes muziek.

Bij wave en punk en punk kan veel, zowel qua soort als qua hoeveelheid.

Rudi S schreef:
Heb jij Marvin dan al gedaan?

Nee, nog geen tijd voor gehad. Die krijgt wel voorrang boven Led Zep.

Persoonlijk vind ik dit ook niet het beste Zep album, maar het is natuurlijk wel het album dat een publieksverruiming voor Led Zeppelin heeft veroorzaakt, en voor hardere rock muziek in het algemeen. Een factor die toch niet zelden mee aan de keuze ligt in dit soort lijstjes. Verder ook wat Stijn al zei:

Stijn_Slayer schreef:
[...]
Schitterende plaat waarop Led Zeppelin alles wat ze tot dan toe hadden gedaan samenbrachten.

Verder moet ik toch eens goed lachen met de opmerkingen dat Led Zeppelin gedateerd klinkt. Om nog maar eens appelen met peren te vergelijken: Dat is als kritiek uiten dat een Mustang Mach I er gedateerd uitziet . Die hebben er natuurlijk niks van begrepen. Dat Zep gedateerd klinkt is geen kritiek, maar juist een van de charmes, en maakt wat Led Zepplin nu nog steeds onweerstaanbaar maakt....

(afbeelding)
Gedateerde Mustang...

Misterfool
YEAH, Led zeppelin. Alleen de naam al is legendarisch. Dit is hardrock zoals het hoort te zijn. De Wavers en andere Punkers mogen van mij even een week lang opgesloten worden , want mijne heren dit is een topplaat. . Bluesrock gecombineerd met folkrock. Machtige gitaarpartijen die grandioos tot een hoogtepunt komen bij afsluiter when the levee breaks. Met Stairways to heaven hebben de heren een onverwoestbaar topnummer gecrëerd welke opgesloten is in het collectieve geheugen van de muziekliefhebber. Daarbij loop je toch niet weg, man. . Desalniettemin vind ik led zeppelin 4 niet het beste album van de zeps. Dat is voor mij toch het debuut.

Nu nog even duimen voor een plaat van Deep Purple,black sabbath of Queen

Gedateerd schilderij !

(afbeelding)

Misterfool schreef:
YEAH, Led zeppelin. Alleen de naam al is legendarisch. Dit is hardrock zoals het hoort te zijn. De Wavers en andere Punkers mogen van mij even een week lang opgesloten worden , want mijne heren dit is een topplaat. . Bluesrock gecombineerd met folkrock. Machtige gitaarpartijen die grandioos tot een hoogtepunt komen bij afsluiter when the levee breaks. Met Stairways to heaven hebben de heren een onverwoestbaar topnummer gecrëerd welke opgesloten is in het collectieve geheugen van de muziekliefhebber. Daarbij loop je toch niet weg, man. . Desalniettemin vind ik led zeppelin 4 niet het beste album van de zeps. Dat is voor mij toch het debuut.

Nu nog even duimen voor een plaat van Deep Purple,black sabbath of Queen

Nounounou, omdat ik dit saaie rechttoe rechtaan rock vind en de tijden van Status Quo en de daaropvolgende AOR werden ingeluid wil nog niet zeggen dat ik meteen maar het zwijgen opgelegd dien te worden. Ik heb tenminste kennis van dit soort muziek, heb het 25 jaar geleden geloof ik zelfs wel eventjes goed gevonden. Mag ik het inmiddels gewoon een gepasseerd station vinden? Om in termen van belegen rock te blijven, die bewierookte progrock van destijds vind ik in elk geval stukken boeiender en leuker om naar te luisteren dan al die namen die je nu noemt. Maar voor het grote publiek zal dit allemaal wel beter te bevatten zijn en lekker ouderwetsch rocken ende rollen

Misterfool
Dat van dat opsluiten was uiteraard slechts een hyperbool om mijn mening kracht bij te zetten. Ik ben groot voorstander van vrijheid van meningsuiting. . Dat je dit een gepasseerd station vindt zegt meer over jouw muzieksmaak dan over eens anders kennis van een genre. Tuurlijk led Zeppelin is goed ontvangen, maar dat betekend niet dat het geen kwaliteitsrock is. Hardrock rond 1970 was veel meer dan ouderwetse rock en roll. Neem nou Deep purple die rock en klassiek trachtte te mengen(invloeden van bach en samenwerking met orchest) of led Zeppelin die oude bluesinvloeden mengt met folkinvloeden en later zelfs psychedelische muziek en ook klassiek en prog. En tsja, AOR, daar ben ik ook niet fan van, maar of dat nou enkel de schuld was van Led Zeppelin.

Stijn_Slayer
Een interessante gedachte. Het één komt indirect voor uit het ander natuurlijk. Status Quo is inderdaad wel een goed tussenstation. Led Zep -> Quo -> AOR.

Ik vind die uitstapjes naar klassiek behoorlijk minimaal hoor, eerder een poging tot bombasme waar uiteraard Queen groot mee is geworden (en bij Queen kan ik het prima waarderen overigens). En het keurmerk kwaliteitsrock.. tsja?? Klinkt nog niet echt boeiend eigenlijk.
Uiteraard is het mijn muzieksmaak, maar als ik revolutionaire albums als het debuut van The Doors of Velvet Underground naast deze plichtmatige kwaliteitsrock leg weet ik wel wat meer "rock&roll" is Maargoed, grijze mussen moeten ook bestaan, mijn tuin zit er alweer vol mee

Misterfool
Doors en Velvet underground . Ook heel revolutionair inderdaad. Maar onderschat de invloed van led zeppelin niet. Hoewel ze niet echte pioniers zijn, hebben ze hardrock/proto-metal(feitelijk een afgeleide van blues) populair gemaakt, als ook een standaard gezet voor liveshows met uitgebreidere solo's en gejam. Tsja, smaken verschillen.

Misterfool schreef:
....................liveshows met uitgebreidere solo's en gejam................

Tsja, smaken verschillen.

Inderdaad..

Cabeza Borradora schreef:
Verder moet ik toch eens goed lachen met de opmerkingen dat Led Zeppelin gedateerd klinkt. Om nog maar eens appelen met peren te vergelijken: Dat is als kritiek uiten dat een Mustang Mach I er gedateerd uitziet . Die hebben er natuurlijk niks van begrepen. Dat Zep gedateerd klinkt is geen kritiek, maar juist een van de charmes, en maakt wat Led Zepplin nu nog steeds onweerstaanbaar maakt....

Kan ik iig op mijn meritestaat schrijven dat ik tenminste één Belg aan het lachten heb gekregen, normaal zijn die niet zo geporteerd van mijn - regelmatig cynisch en directe genoemde - humor.

Overigens ben ik zelf ook gedateerd, met certificaat van echtheid in een paarsig, zeer duur boekje, uitgaand van het aantal bladzijden (ook wel paspoort geheten).

Gedateerd is niet altijd iets pejoratiefs en dat moet je er dan ookniet van maken. Mijn lentegenen worden dezer dagen eerder gedreven door een fijn stukje electronic, soms Massive Attack en verder nog wat. Amoureuze verkenningen bijv willen starten met Led Zeppelin leidt in mijn beleving veelaltot de titel van een Kinks-song, Dead End Street.

En hoe fijn die Mustang ook mag zijn voor cruisin' and bruisin' on the 1 naar Santa Cruz (ik spreek uit ervaring) wat die nou weer met Led Zep te maken heeft is mij onduidelijk, net zoals dat idd - stilistisch - gedateerde schilderij. En gedateerd kan ook gewoon betekenen dat je soms iets (tijdelijk?) zat bent of wellicht ontgroeid - alhoewel ontgroeid natuurlijk een rare notie is, als je tenminste uitgaat van de notie "boys will be boys - the only thing different, the price of their toys" e.g. a Mustang!

En verder ben ik met Orbit eens dat die proggers en rockers niet alleen moeten uitdelen naar wavers etc,maar ook eens moeten incasserenalser een kritisch woord komt. En verder hoop ik wis en waarachtig dat de variatie erin blijft en dat we ook nog wat wave mogen zien passeren.

Mjuman schreef:
Kan ik iig op mijn meritestaat schrijven dat ik tenminste één Belg aan het lachten heb gekregen, normaal zijn die niet zo geporteerd van mijn - regelmatig cynisch en directe genoemde - humor.

Ik ben wellicht het schoolvoorbeeld van de domme belg, want ik had niet eens in de gaten dat er (soms) humor in jouw berichten zit.

Wat de Mustang Mach I met Led Zeppelin te maken heeft? Tiens! Het jaar van debuut release natuurlijk, dat is toch duidelijk dacht ik.
Trouwens, zoals vermeld, appelen en peren. Om duidelijk te maken dat wat voor iemand gedateerde, ouderwetse of zelfs "ontgroeide" rommel is, voor de liefhebber dan weer een onbetaalbare waardevolle klassieker kan zijn.

Verder ben ik het eens met de door Misterfool aangehaalde invloed van Led Zeppelin op de evolutie van de muziekwereld. Of dit zwaar genoeg weegt om in een lijstje zoals dit als onmisbaar bestempeld te worden? Na enige twijfel, diepe beraadslaging en zorgvuldig wikken en wegen is Cabeza alvast tot dit unaniem besluit gekomen: Een volmondig YES!

Mjuman schreef:
[...]Amoureuze verkenningen bijv willen starten met Led Zeppelin leidt in mijn beleving veelaltot de titel van een Kinks-song, Dead End Street. [...]

net als trapje naar de hemel als openingsdans op huwlijksfeesten

Verder ben ik het eens met de door Misterfool aangehaalde invloed van Led Zeppelin op de evolutie van de muziekwereld. Of dit zwaar genoeg weegt om in een lijstje zoals dit als onmisbaar bestempeld te worden?

Juist vanwege de door Misterfool genoemde redenen zou ik met een volmondig NO! kunnen volstaan. Volgens mij is die vorm van rock wel zo passé geraakt dat het geen enkele navolging heeft gehad in de decennia erna. Ik denk zelfs dat het beste er in de 70s al af was en dat KISS een paar jaar na grote voorbeelden Bep Zep al meer een parodie waren op dat hele superband imago dan een serieuze voortzetting, met uiteindelijk de film Spinal Tap als absolute dolkstoot in de rug van die belachelijke superband-mega-macho status en hun airguitar spelende puisterige gevolg

Van welke planeet kom jij, orbit?

(afbeelding)

Maar het is niet omdat het nu passé zou zijn, dat het zijn stempel niet kan nagelaten hebben in de muziekgeschiedenis
EN:
Dit buiten het feit dat je de bal sowieso misslaat. Want , like it or not, heavy metal is heden ten dage meer populair dan ooit ( ja, bij puisterig airgitaar spelend gevolg, maar OOK bij veel kalend rimpelig -). En dus, om diezelfde redenen aangehaald door Misterfool in gedachten, kan je je vorige berichtje wel netjes deleten. Of heb je nog nooit geen live show van Iron Maiden, Judas Priest, Metallica etc gezien??
EN:
Dit buiten het feit dat we dan nog zwijgen over de live-acts van andere rock-dino's die nog steeds volle stadia trekken zoals de Rolling Stones, U2, Bon Jovi etc...
Spinal Tap het einde?? Laat me niet lachen! Spinal Tap was visionair meesterwerk ja.

Spinal Tap is een satirisch eerbetoon.

Kronos schreef:
Spinal Tap is een satirisch eerbetoon.

That being said, tegelijkertijd is het natuurlijk de ultieme bevestiging dat die hele bebaarde rockhype wel een beetje over was.. stonehedge

Misterfool
Orbit luister eens goed naar de agressieve oppompende drums van John Bonham en dan naar drums van enige metalacts. Dan weet je waar het ooit allemaal mee begon. Tuurlijk Led Zep was niet de eerste of de enige band die toentertijd aan de wieg stond van hardrock en metal, maar wel verreweg de populairste en daarmee toch invloedrijkste band.

Maar het is niet omdat het nu passé zou zijn, dat het zijn stempel niet kan nagelaten hebben in de muziekgeschiedenis
EN:
Dit buiten het feit dat je de bal sowieso misslaat. Want , like it or not, heavy metal is heden ten dage meer populair dan ooit ( ja, bij puisterig airgitaar spelend gevolg, maar OOK bij veel kalend rimpelig -). En dus, om diezelfde redenen aangehaald door Misterfool in gedachten, kan je je vorige berichtje wel netjes deleten. Of heb je nog nooit geen live show van Iron Maiden, Judas Priest, Metallica etc gezien??
EN:
Dit buiten het feit dat we dan nog zwijgen over de live-acts van andere rock-dino's die nog steeds volle stadia trekken zoals de Rolling Stones, U2, Bon Jovi etc...
Spinal Tap het einde?? Laat me niet lachen! Spinal Tap was visionair meesterwerk ja.

Ik heb de meeste van die mastodonten wel eens gezien ja, en trash/ deathmetal/ crossover nog als meest verfrissende laatste volgelingen (en dat was... eh, oja, alweer 20 jaar terug). Heavy metal zit verder in een nogal stoffig hoekje vind ik. Op acts als Tool na of NIN is het verder ultra-conformisme en angst voor alles wat iets met vernieuwing te maken heeft. Jammer, want de stroming heeft door de jaren zijn interessante acts nagelaten.. acts die niet bepaald beïnvloed waren door de rockdino's van weleer overigens.
De Stones slaat natuurlijk nergens op, waren eerder grondleggers voor Lep Zep en U2 heeft daar muzikaal helemaal geen bal mee vandoen verder. Om dat nu verder de grote winst van die rockdino's te noemen verder lijkt me ook nogal dubieus op zijn best.

Misterfool schreef:
Orbit luister eens goed naar de agressieve oppompende drums van John Bonham en dan naar drums van enige metalacts. Dan weet je waar het ooit allemaal mee begon. Tuurlijk Led Zep was niet de eerste of de enige band die toentertijd aan de wieg stond van hardrock en metal, maar wel verreweg de populairste en daarmee toch invloedrijkste band.

We hebben de discussie populair/invloedrijk hier op MuMe al vaak gevoerd, komen we niet uit denk ik. Ik denk ook wel dat ze enige invloed hadden, maar niet meer dan de hele hoos bands die toendertijd opkwamen. En die waren allemaal op hun beurt net zozeer beïnvloed door Satisfaction of My Generation, Steppenwolf of CCR ofwel, gewoon het stevige rockgeluid. LepZep heeft daar amper iets vernieuwends of legendarisch aan toegevoegd, behalve een soort larger than life megamacho gitaarmasturbanten imago.

orbit schreef:
That being said, tegelijkertijd is het natuurlijk de ultieme bevestiging dat die hele bebaarde rockhype wel een beetje over was.

@orbit,

Ik ga echt denken dat je van een andere planeet komt. De film dateert van '84. Toen kwam metal pas goed op gang. Luister eens naar de zangpartijen. Bruce Dickinson (Iron Maiden), Rob Halford (Judas Priest), Eric Adams (Manowar), ze zingen allemaal even hoog als Robert Plant.

Ik zal hierbij even de grote filosoof Dee Snider uit alom geprezen werk citeren: You Can't Stop Rock & Roll.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:47 uur

geplaatst: vandaag om 11:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.