Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 2 april 2011, 21:51 uur
orbit schreef:
Heavy metal zit verder in een nogal stoffig hoekje vind ik. Op acts als Tool na of NIN is het verder ultra-conformisme en angst voor alles wat iets met vernieuwing te maken heeft.
Heavy metal zit verder in een nogal stoffig hoekje vind ik. Op acts als Tool na of NIN is het verder ultra-conformisme en angst voor alles wat iets met vernieuwing te maken heeft.

Ik nodig je vriendelijk uit in het topic Metal Album van de Week.
Metal zit niet in een stoffig hoekje maar leeft zoals altijd een beetje underground. En leven doet het meer dan ooit. In die mate dat haast elke dag een nieuwe naam bedacht wordt voor weer een (ver)nieuw(end) subgenre.
0
Misterfool
geplaatst: 2 april 2011, 22:57 uur
orbit schreef:
En die waren allemaal op hun beurt net zozeer beïnvloed door Satisfaction of My Generation, Steppenwolf of CCR ofwel, gewoon het stevige rockgeluid. LepZep heeft daar amper iets vernieuwends of legendarisch aan toegevoegd,
En die waren allemaal op hun beurt net zozeer beïnvloed door Satisfaction of My Generation, Steppenwolf of CCR ofwel, gewoon het stevige rockgeluid. LepZep heeft daar amper iets vernieuwends of legendarisch aan toegevoegd,
En daar zit je mis. Allemaal leuke bands zeker, maar hardrock? Nee, eerder nog bluesrock. Steppenwolf komt nog het dichtsbij in de buurt, geen verkeerde band inderdaad. Maar de grote hit was nog maar een jaar oud en zo'n enorme aanhang als Ledzep heeft die band nooit gehad. Led zepp zette nog een stap verder als Steppenwolf. Een hardere melodische stijl, met agressieve drums en het hoge stemwerk van plant. Tuurlijk veel van de ingredienten kwamen al eerder voor, maar nog nooit zo dicht bijelkaar en nog nooit was een band in dit genre zo populair. Bovendien zette ze daarbij een liveprestatie van jewelste neer, waar ze nummers tot soms wel 20 minuten uitrekte, met uitgebreidde gitaarsoli en jawel, de gewraakte drumsolo.
Kortom wat hebben ledzeppelin aan het "stevige rockgeluid toegevoegd:
-Hoge gretige stem van Plant: veel overgenomen door hedendaagse hardrock. Denk aan bands als iron maiden en the cult
-Aggresieve anticipeerende drums en niet de redelijk passieve drums die gebruikelijk waren in die tijd. Luister maar eens naar een portnoy of een andere metaldrummer. Kan me haast niet voorstellen dat metalartiesten op enig punt hier niet naar geluisterd hebben. Al komt Keith moon ook al een heel eind.
-Toch al een stuk harder en luider dan toentertijd gebruikelijk was.(deze eer delen ze onder andere met Black Sabbath en Deep purple)
- Led Zep zette een nieuwe standaard voor liveshows: stadiumrock. Nadien gecopieerd door bands als U2 en ja zelfs Coldplay.
Maar vooral het samenvoegen van deze elementen en de populariteit die erop volgden zorgen ervoor dat Ledzep op deze lijst hoort te staan.
0
geplaatst: 2 april 2011, 23:26 uur
Tja... er zijn zoveel saaie platen gemaakt dat een overzicht van de pop/rock onvolledig zou zijn zonder saaie platen ja.
0
geplaatst: 2 april 2011, 23:39 uur
orbit schreef:
Uiteraard is het mijn muzieksmaak, maar als ik revolutionaire albums als het debuut van The Doors of Velvet Underground naast deze plichtmatige kwaliteitsrock leg weet ik wel wat meer "rock&roll" is
Velvet Underground rock and roll? Uiteraard is het mijn muzieksmaak, maar als ik revolutionaire albums als het debuut van The Doors of Velvet Underground naast deze plichtmatige kwaliteitsrock leg weet ik wel wat meer "rock&roll" is

0
geplaatst: 2 april 2011, 23:41 uur
Misterfool schreef:
En daar zit je mis. Allemaal leuke bands zeker, maar hardrock? Nee, eerder nog bluesrock.
My Generation geen hardrock? The Who lijkt me zeker een grondlegger van hardrock. Led Zeppelin bracht het naar de gewone man, maar dat is wat anders.En daar zit je mis. Allemaal leuke bands zeker, maar hardrock? Nee, eerder nog bluesrock.
0
Misterfool
geplaatst: 2 april 2011, 23:44 uur
Nee the who is nog geen hardrock, vind ik. althans nog niet ten tijde van My generation. de zanger was toen nog een halve koorknaap, de muziek is nog niet bijzonder luid. Proto hoogstens. Al komt het al wel redelijk in de buurt. Beluister eens dazed & confused en paintball wizard/my generation eens back to back: duidelijk verschil. Pas op who's next mag je van mij spreken van hardrock, maar dan zitten we al ruim in 1971.
0
geplaatst: 2 april 2011, 23:49 uur
Kronos schreef:
@orbit,
Ik ga echt denken dat je van een andere planeet komt. De film dateert van '84. Toen kwam metal pas goed op gang. Luister eens naar de zangpartijen. Bruce Dickinson (Iron Maiden), Rob Halford (Judas Priest), Eric Adams (Manowar), ze zingen allemaal even hoog als Robert Plant.
Ik zal hierbij even de grote filosoof Dee Snider uit alom geprezen werk citeren: You Can't Stop Rock & Roll.
(quote)
@orbit,
Ik ga echt denken dat je van een andere planeet komt. De film dateert van '84. Toen kwam metal pas goed op gang. Luister eens naar de zangpartijen. Bruce Dickinson (Iron Maiden), Rob Halford (Judas Priest), Eric Adams (Manowar), ze zingen allemaal even hoog als Robert Plant.
Ik zal hierbij even de grote filosoof Dee Snider uit alom geprezen werk citeren: You Can't Stop Rock & Roll.
Nog zo'n rockcliché..
Ik zou bijna denken dat jij uit een ander tijdperk komt.Metal in zijn nieuwe vorm kwam op gang ja, de snellere varianten.. de oude heavy metal bleef maar steken bij zijn spandex broeken en ditto castraat stemmen en was volstrekt belachelijk geworden, volgens mij hebben Slayer en Metallica daar uiteindelijk toch wel een dikke bloedige punt achter gezet.
0
geplaatst: 2 april 2011, 23:51 uur
orbit schreef:
Juist vanwege de door Misterfool genoemde redenen zou ik met een volmondig NO! kunnen volstaan. Volgens mij is die vorm van rock wel zo passé geraakt dat het geen enkele navolging heeft gehad in de decennia erna. Ik denk zelfs dat het beste er in de 70s al af was
Normaal heb ik best respect voor jouw mening en dat jij rock belegen en saai moet je helemaal zelf weten (lang leve Roberta), maar dit is echt onzin. Led Zeppelin is één van de grootste bands aller tijden in het grootste genre aller tijden. Dat gezegd hebbende en in acht houdend dat deze lijst over pop/rock gaat, kun je niet anders concluderen dat deze band onmisbaar is in zo'n beetje elke enigszins serieus te nemen toplijst. Stairway to Heaven is arguably de grootste klassieker aller tijden. Er is bijna geen toplijst waar deze niet in te vinden is (en vaak nog heel hoog). Evenmin als er geen toplijst te vinden is waar Led Zeppelin niet in voorkomt. Juist vanwege de door Misterfool genoemde redenen zou ik met een volmondig NO! kunnen volstaan. Volgens mij is die vorm van rock wel zo passé geraakt dat het geen enkele navolging heeft gehad in de decennia erna. Ik denk zelfs dat het beste er in de 70s al af was
Was het niet de reünie van Led Zeppelin een aantal jaar geleden waar 2 miljoen mensen op af gekomen zijn (terwijl er maar 20000(0) kaarten beschikbaar waren)? Om maar even aan te geven dat deze band anno 2011 nog enorm leeft. Of wat dacht je van het feit dat Led Zeppelin nog altijd een van de meeste gedraaide artiesten is op last.fm?
En jezelf bestempelen als iemand die kennis van het genre heeft en vervolgens roepen dat het hardrockgenre in de jaren '70 al zo goed als (artistiek) dood was, verdient alleen maar dit:
.
0
Misterfool
geplaatst: 2 april 2011, 23:55 uur
orbit schreef:
Metal in zijn nieuwe vorm kwam op gang ja, de snellere varianten.. de oude heavy metal bleef maar steken bij zijn spandex broeken en ditto castraat stemmen en was volstrekt belachelijk geworden, volgens mij hebben Slayer en Metallica daar uiteindelijk toch wel een dikke bloedige punt achter gezet.
(quote)
Metal in zijn nieuwe vorm kwam op gang ja, de snellere varianten.. de oude heavy metal bleef maar steken bij zijn spandex broeken en ditto castraat stemmen en was volstrekt belachelijk geworden, volgens mij hebben Slayer en Metallica daar uiteindelijk toch wel een dikke bloedige punt achter gezet.
heb jij in de jaren 90 voor de grap even alle grunge gemist.
. Nirvana,Pearl Jam en Soundgarden hebben onder andere Led Zep als invloed geciteerd.
0
geplaatst: 2 april 2011, 23:55 uur
Misterfool schreef:
Pas op who's next mag je van mij spreken van hardrock, maar dan zitten we al ruim in 1971.
Leuk dat jij dat vindt, maar half jaren '60 is hard rock ontstaan (Led Zeppelin 1969) en dat is o.a. door The Who begonnen. Of is het stukslaan van instrument niet hard genoeg voor jou? Pas op who's next mag je van mij spreken van hardrock, maar dan zitten we al ruim in 1971.

0
geplaatst: 2 april 2011, 23:57 uur
Misterfool schreef:
En daar zit je mis. Allemaal leuke bands zeker, maar hardrock? Nee, eerder nog bluesrock. Steppenwolf komt nog het dichtsbij in de buurt, geen verkeerde band inderdaad. Maar de grote hit was nog maar een jaar oud en zo'n enorme aanhang als Ledzep heeft die band nooit gehad. Led zepp zette nog een stap verder als Steppenwolf. Een hardere melodische stijl, met agressieve drums en het hoge stemwerk van plant. Tuurlijk veel van de ingredienten kwamen al eerder voor, maar nog nooit zo dicht bijelkaar en nog nooit was een band in dit genre zo populair. Bovendien zette ze daarbij een liveprestatie van jewelste neer, waar ze nummers tot soms wel 20 minuten uitrekte, met uitgebreidde gitaarsoli en jawel, de gewraakte drumsolo.
-Hoge gretige stem van Plant: veel overgenomen door hedendaagse hardrock. Denk aan bands als iron maiden en the cult
-Aggresieve anticipeerende drums en niet de redelijk passieve drums die gebruikelijk waren in die tijd. Luister maar eens naar een portnoy of een andere metaldrummer. Kan me haast niet voorstellen dat metalartiesten op enig punt hier niet naar geluisterd hebben. Al komt Keith moon ook al een heel eind.
-Toch al een stuk harder en luider dan toentertijd gebruikelijk was.(deze eer delen ze onder andere met Black Sabbath en Deep purple)
- Led Zep zette een nieuwe standaard voor liveshows: stadiumrock. Nadien gecopieerd door bands als U2 en ja zelfs Coldplay.
Maar vooral het samenvoegen van deze elementen en de populariteit die erop volgden zorgen ervoor dat Ledzep op deze lijst hoort te staan.
(quote)
Je geeft een leuke les geschiedschrijving allà Misterfool, maar ik ben niet overtuigd. Lepzep bracht bijzonder weinig vernieuwends teweeg, gewoon bluesrock in hetzelfde straatje als inderdaad al door Steppenwolf, Iron Butterfly (alhoewel dat meer psychedelisch was) en CCR (hoog stemgeluid? iemand?) was ingezet.. dat er een lading meer volume in werd gestoken door het macho viertal bevestigd mijn Spinal Tap verwijzing ("...but this volume button goes to eleven"). En kom nu niet aan met dingen als de snelste drummer allertijden was en de beste gitarist allertijden.. van die zaken waar Matthijs van Nieuwkerk een stijve krijgt

0
geplaatst: 2 april 2011, 23:58 uur
orbit schreef:
Nog zo'n rockcliché..
Ik zou bijna denken dat jij uit een ander tijdperk komt.
Nog zo'n rockcliché..
Ik zou bijna denken dat jij uit een ander tijdperk komt.Metal in zijn nieuwe vorm kwam op gang ja, de snellere varianten.. de oude heavy metal bleef maar steken bij zijn spandex broeken en ditto castraat stemmen en was volstrekt belachelijk geworden, volgens mij hebben Slayer en Metallica daar uiteindelijk toch wel een dikke bloedige punt achter gezet.
Weer een misser. Luister eens hoe Slayer anno '86 hun magnum opus Reign in Blood inzet. Maar akkoord dat sommige bands zulke hoge uithalen geheel achterwege lieten. Maar daar staat dan weer een andere stroming tegenover. Helloween, Helstar, Crimson Glory, Toxik, Vicious Rumors, Flotsam and Jetsam. Ook snellere varianten en toch eerder belangrijke dan belachelijke bandjes.
Maar belachelijk maken kan altijd natuurlijk.

En dan is er met Queensryche, Fates Warning en Dream Theater nog de stroming die progressief te noemen is waarbij hoge uithalen geïnspireerd door die van Robert Plant onmisbaar deel uitmaken van de muziek.
0
Misterfool
geplaatst: 3 april 2011, 00:00 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Leuk dat jij dat vindt, maar half jaren '60 is hard rock ontstaan (Led Zeppelin 1969) en dat is o.a. door The Who begonnen. Of is het stukslaan van instrument niet hard genoeg voor jou?
Proto wil zeggen dat er al wel hints zijn(kapotslaan instrumenten en vooral de drums), maar kom op, het begint pas een beetje te lopen rond 1969, daarvoor waren er al wel enkele leuke dingen bezig, maar al echt Hardrock: dacht het niet!. Van invloed op het hardrockgenre zijn ze zeker, maar toentertijd al zelf echt hardrock, dat begint naar mijn idee pas op who´s next. Maar goed het is feitelijk, maar een detail.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:01 uur
chevy93 schreef:
En jezelf bestempelen als iemand die kennis van het genre heeft en vervolgens roepen dat het hardrockgenre in de jaren '70 al zo goed als (artistiek) dood was, verdient alleen maar dit:
.
. Het hardrock genre heeft zich amper meer ontwikkelt ja. Daar schaar ik dus bewust metal en al die invloeden niet onder.. Welke klassieke "hardrock" acts waren dan nog spraakmakend in de 80s of 90s? Ofwel, uit welke onnoemelijke kennis put jij eigenlijk?
En dat opnoemen van die spierballenfeiten over enorme listenings op last fm of mensen die een kaartje willen is natuurlijk bespottelijk om mate van invloed mee aan te geven. Dat heeft met naamsbekendheid, verkoopcijfers e.d. te maken. Staat geheel los van invloed.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:04 uur
Misterfool schreef:
Pas op who's next mag je van mij spreken van hardrock, maar dan zitten we al ruim in 1971.
En dan nog. Die hele plaat wordt wat hardrock-gehalte betreft in bijvoorbeeld precies 2'25" totaal van de kaart geblazen met iets als Immigrant Song.
0
orbit schreef:
Lepzep bracht bijzonder weinig vernieuwends teweeg, gewoon bluesrock in hetzelfde straatje als inderdaad al door Steppenwolf, Iron Butterfly (alhoewel dat meer psychedelisch was) en CCR (hoog stemgeluid? iemand?) was ingezet..
Lees dit anders eens: Led Zeppelin's Influence on Rock and Roll Music - Associated Content from Yahoo! - associatedcontent.comLepzep bracht bijzonder weinig vernieuwends teweeg, gewoon bluesrock in hetzelfde straatje als inderdaad al door Steppenwolf, Iron Butterfly (alhoewel dat meer psychedelisch was) en CCR (hoog stemgeluid? iemand?) was ingezet..
Ik zie overigens de vergelijking tussen Fogerty en Plant niet echt.
0
Kronos schreef:
Weer een misser. Luister eens hoe Slayer anno '86 hun magnum opus Reign in Blood inzet.
Weer een misser. Luister eens hoe Slayer anno '86 hun magnum opus Reign in Blood inzet.
Goh, die ene toon die Araya aanslaat op één nummer van een plaat? Kom op he, je kunt toch wel beter?

De rest van wat je noemt vind ik nauwelijks belangrijke bands, op Queensryche na misschien, wat absoluut geen band is die qua sound ook maar iets gemeen heeft met ZapLep.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:06 uur
orbit schreef:
Het hardrock genre heeft zich amper meer ontwikkelt ja. Daar schaar ik dus bewust metal en al die invloeden niet onder.. Welke klassieke "hardrock" acts waren dan nog spraakmakend in de 80s of 90s?.
Pearl Jam, Nirvana, Metallica, Alice in Chains, AC/DC, Guns N' Roses, moet ik er nog meer noemen?Het hardrock genre heeft zich amper meer ontwikkelt ja. Daar schaar ik dus bewust metal en al die invloeden niet onder.. Welke klassieke "hardrock" acts waren dan nog spraakmakend in de 80s of 90s?.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:07 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Pearl Jam, Nirvana, Metallica, Alice in Chains, AC/DC, Guns N' Roses, moet ik er nog meer noemen? Metallica, Nirvana klassieke hardrock.. tuurlijk chevy, welterusten

0
Misterfool
geplaatst: 3 april 2011, 00:08 uur
@chevy Of tegenwoordig iets in de trand van Muse(queen) of Kings of leon.
@Orbit: Kurt Cobain heeft zelf gezegd geìnspireerd te zijn geweest door Led zep. Sowieso heeft de grunge stroming naast punk invloeden veel klassieke hardrock invloeden. Van metallica ben ik als trashband wat minder zeker. Trashmetal ligt nog behoorlijk dicht tegen de punk aan, maar ook daar hoor ik hier en daar in het gitaargeluid nog wel hints naar de oude hardrock.
@Orbit: Kurt Cobain heeft zelf gezegd geìnspireerd te zijn geweest door Led zep. Sowieso heeft de grunge stroming naast punk invloeden veel klassieke hardrock invloeden. Van metallica ben ik als trashband wat minder zeker. Trashmetal ligt nog behoorlijk dicht tegen de punk aan, maar ook daar hoor ik hier en daar in het gitaargeluid nog wel hints naar de oude hardrock.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:09 uur
Bepaalde nummers zeer zeker, ja.
Misterfool schreef:
of tegenwoordig iets in de trand van Muse(queen) of Kings of leon.
En Porcupine Tree of Dream Theater.of tegenwoordig iets in de trand van Muse(queen) of Kings of leon.
0
Misterfool
geplaatst: 3 april 2011, 00:12 uur
of opeth: de lijst van invloeden, groot en klein is eindeloos
klein bewijsje:
nieuwe plaat van opeth:

Oude plaat van deep purple:

klein bewijsje:
nieuwe plaat van opeth:

0
geplaatst: 3 april 2011, 00:16 uur
Dit staat op Engelse Wikipedia (met bron). Ik heb de bronnen niet gecheckt, maar dit lijkt me toch gewoon correcte info:
Jimmy Page - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Many other rock guitarists were also influenced by Jimmy Page, such as Ace Frehley,[37] Joe Satriani,[38] John Frusciante,[39] James Hetfield,[40] Kirk Hammett,[41] Zakk Wylde,[42] Yngwie Malmsteen,[43] Ritchie Blackmore,[44] Tony Iommi,[45] Joe Perry,[46] Angus Young,[47] Slash,[48] Dave Mustaine,[49] Mike McCready,[50] Jerry Cantrell,[51] Stone Gossard,[52] Mick Mars,[53] Paul Stanley,[54] Alex Lifeson,[55] and Dan Hawkins.[56]
Jimmy Page - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:18 uur
Misterfool schreef:
Nirvana heeft voornamelijk aangegeven geinspireerd te zijn door punk en The Pixies, en dat is ook wat ik er hoofdzakelijk in terughoor. Klassieke hardrock was ver te zoeken. Met Pearl Jam (is dat hardrock?) of Alice In Chains kun je zeker wel invloeden van hardrock aanwijzen ja. Ik vond grunge dan ook grotendeels een revival stroming.
0
Misterfool
geplaatst: 3 april 2011, 00:20 uur
Kurt cobain heeft gezegd geïnspireerd te zijn geweest door punk, the pixies en led zeppelin(als ook, maar mindere mate King crimson)
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:21 uur
Misterfool schreef:
klein bewijsje:
nieuwe plaat van opeth:
(afbeelding)
(afbeelding)
klein bewijsje:
nieuwe plaat van opeth:
(afbeelding)
(afbeelding)
Tsja, vele bands hebben zo ook de cover van Abbey Road gekopieerd in een of andere vorm.. zegt me niet zoveel. Heeft de muziek van Opeth veel te maken met die van Sleep purple? Ik zou toch zeggen van niet. En het mixen van klassiek met rock deden die vier jongens uit Liverpool al, daar hadden we de rockdino's uit de 70s niet voor nodig.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:24 uur
orbit schreef:
Kom op he, je kunt toch wel beter?
[...] ...op Queensryche na misschien, wat absoluut geen band is die qua sound ook maar iets gemeen heeft met ZapLep.
Kom op he, je kunt toch wel beter?
[...] ...op Queensryche na misschien, wat absoluut geen band is die qua sound ook maar iets gemeen heeft met ZapLep. Nee, niet met ZapLep. Wel met Led Zeppelin.
Niet alleen qua sound (hoge stem die het uitschreeuwt over een een muur van gitaren, bas en drums) maar ook wat opbouw van nummers betreft. Een nummer als Kashmir zou niet veel aanpassing behoeven om perfect op een album als Operation: Mindcrime te passen.
Hier laat ik het bij. Want ik kan wel beter, maar ik heb wat beters te doen.

0
Misterfool
geplaatst: 3 april 2011, 00:24 uur
Nirvana: Nirvana utilized dynamic shifts that went from quiet to loud.[58] Cobain had sought to mix heavy and pop musical sounds; he commented, "I wanted to be totally Led Zeppelin in a way and then be totally extreme punk rock and then do real wimpy pop songs
quote van wiki over de invloed van Led Zeppelin op Kurt Cobain. Ontkennen is niet meer mogelijk Orbit
.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:27 uur
Grappig dat jij bij David Bowie het album Hunky Dory gelijk toejuicht en bij nota bene Led Zeppelin gaat afvragen of deze wel in de lijst hoort. Ik snap dat je er niks aan vind, maar kom op... Ik vind het best wel ernstig dat we jou (de "kenner") moeten uitleggen dat Led Zeppelin inderdaad een grote invloed is geweest op een idioot groot aantal muzikanten.
0
geplaatst: 3 april 2011, 00:30 uur
Nog efkes dan.
Op het eerste gehoor niet, maar in een nummer als Burden is het overduidelijk.
En verder, jazeker; de erg lange nummers, de abrupte overgangen van héél zacht naar keihard en omgekeerd.
orbit schreef:
Heeft de muziek van Opeth veel te maken met die van Sleep purple? Ik zou toch zeggen van niet.
Heeft de muziek van Opeth veel te maken met die van Sleep purple? Ik zou toch zeggen van niet.
Op het eerste gehoor niet, maar in een nummer als Burden is het overduidelijk.
En verder, jazeker; de erg lange nummers, de abrupte overgangen van héél zacht naar keihard en omgekeerd.
* denotes required fields.