MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis

zoeken in:
chevy93 schreef:
Grappig dat jij bij David Bowie het album Hunky Dory gelijk toejuicht en bij nota bene Led Zeppelin gaat afvragen of deze wel in de lijst hoort. Ik snap dat je er niks aan vind, maar kom op... Ik vind het best wel ernstig dat we jou (de "kenner") moeten uitleggen dat Led Zeppelin inderdaad een grote invloed is geweest op een idioot groot aantal muzikanten.

Ik zie die invloed toch amper, vergeleken bij wat er al was qua stevige rock.. Lebzep heeft daar toch echt bitter weinig aan toegevoegd, hoogstens het "hard"-gehalte, de rock was even bedeesd en bejaard als de vorm die andere bluesrock bands al hadden uitgevonden, met het terecht geroemde The Doors ook als één van de ijkpunten.
En iemand die steeds wiki erbij haalt of een andere dubieuze bron om zijn gelijk te halen is al helemaal geen kenner, dus misschien moet je die kaart maar even niet meer spelen, temeer jij je al helemaal nooit verdiept in muziek die niet binnen je beperkte smaakpatroon ligt.

Misterfool
En nu het toch over deep purple gaat: het werken met orchest was op zich niet nieuw: de moody blues deden het ook al. Een heel orchest op tour meenenemen voor een liveplaat was wel erg vooruitstrevend: en dan heb ik nog niet eens over de schaal van de composities. En orbit: niet gaan happen naar wiki als je zelf geen enkele bron aanhaalt. Ik had een jaar terug ergens gelezen dat de Wiki(engelstalig) nog minder fouten bevat als de reguliere encyclopedie.

Kronos schreef:
Nog efkes dan.
(quote)

Op het eerste gehoor niet, maar in een nummer als Burden is het overduidelijk.

En verder, jazeker; de erg lange nummers, de abrupte overgangen van héél zacht naar keihard en omgekeerd.

Erg lange nummer en overgangen van hard naar zacht.. ehm, okee, je hebt me overtuigd kerel! Ik ga ook maar eens wat beters doen denk ik.

orbit schreef:
En iemand die steeds wiki erbij haalt of een andere dubieuze bron om zijn gelijk te halen is al helemaal geen kenner, dus misschien moet je die kaart maar even niet meer spelen, temeer jij je al helemaal nooit verdiept in muziek die niet binnen je beperkte smaakpatroon ligt.

B-U-L-L-S-H-I-T

Iemand die weet wat een artiest heeft gezegd en het op wiki kan terug vinden is juist wel een kenner. Iemand die z'n eigen theorietjes blijft aanhangen als de argumenten met bewijzen het tegengestelde aantonen is de discussie niet waard.

Ik ben ook niet zo'n enorme Led Zeppelin-fan (alhoewel ik dit album nog niet ken, heb ik wel de eerste twee albums), maar het is toch wel een van de grootste bands van de jaren '70. Logisch wel dat die in deze lijst staan.

Wist trouwens niet dat Orbit zo bekend was met Opeth.

Misterfool schreef:
En nu over deep purple: het werken met orchest was op zich niet nieuw: de moody blues deden het ook al. Een heel orchest op tour meenenemen voor een liveplaat was wel erg vooruitstrevend: en dan heb ik nog niet eens over de schaal van de composities. En orbit: niet gaan happen naar wiki als je zelf geen enkele bron aanhaalt. Ik had een jaar terug ergens gelezen dat de Wiki(engelstalig) nog minder fouten bevat als de reguliere encyclopedie.

Nou, dan kunnen we op basis van wiki nu wel gaan discusseren op MuMe, dat maakt het lekker simpel. En niet moeilijk gaan doen als ik wiki quotes ga vinden die jouw ongelijk aantonen in verband met andere zaken he?

orbit schreef:
Erg lange nummer en overgangen van hard naar zacht.. ehm, okee, je hebt me overtuigd kerel! Ik ga ook maar eens wat beters doen denk ik.

Je wil duidelijk laten uitschijnen dat je niet overtuigd bent, maar je hebt er niks tegen in te brengen. Opeth dweept met Deep Purple. Waarom denk jij? Overtuig me eens.

Misterfool
orbit schreef:
(quote)

Nou, dan kunnen we op basis van wiki nu wel gaan discusseren op MuMe, dat maakt het lekker simpel. En niet moeilijk gaan doen als ik wiki quotes ga vinden die jouw ongelijk aantonen in verband met andere zaken he?

Hé ik haat niet op wikipedia. Tuurlijk trek ik wel vaker vergelijkingen en speculeer ik er op los. Maar als een artiest zelf iets zegt kun je negen van de tien keer er vanuitgaan dat het ook echt zo is.

orbit schreef:
Ik zie die invloed toch amper, vergeleken bij wat er al was qua stevige rock..
Gast, hoe je kun je die invloed nou niet zien? Honderden, duizenden artiesten heb aangegeven (enorm) beïnvloed te zijn door Led Zeppelin. Zelfs de gitarist van jouw bandje heeft het gezegd. Ten minste, dat heb ik van een "dubieuze bron".

Porl Thompson (The Cure) has been influenced a lot by Led Zeppelin. He was actually kicked out of the band early on because of his flash solo-friendly guitar style which Robert Smith thought didn't fit in with the Cure's style. When he came back he and Boris Williams used to play Zeppelin covers to warm up, but only as long as Robert wasn't in the room because he hated their flash guitar style!
Ik snap niet hoe je zo naïef kunt zijn om zoveel grote namen die allemaal gezegd hebben geïnspireerd te zijn door Led Zeppelin of één van hun leden gewoon te negeren. Led Zeppelin is gewoon één van grootste bands die er is, daar is geen discussie over mogelijk. Of jij dat nou terughoort of niet doet er verder ook totaal niet toe.

orbit schreef:
En iemand die steeds wiki erbij haalt of een andere dubieuze bron om zijn gelijk te halen is al helemaal geen kenner
Wikipedia is niks mis mee, ik ga er ook maar vanuit dat jij niet eens naar de bronnen hebt gekeken en gelijk maar gaat lopen blaten dat Wikipedia niks is.

Maar vooruit speciaal voor jou hier eentje:
Quote Brian May: I don't think anyone has epitomised riff writing better than Jimmy Page - he's one of the great brains of rock music.

Kronos schreef:
(quote)

B-U-L-L-S-H-I-T

Iemand die weet wat een artiest heeft gezegd en het op wiki kan terug vinden is juist wel een kenner. Iemand die z'n eigen theorietjes blijft aanhangen als de argumenten met bewijzen het tegengestelde aantonen is de discussie niet waard.

Is slechts een bewijs voor selectieve feitjes vinden die in jouw voordeel zijn. Als ik zaken van wiki haal of via last fm die in het nadeel zijn van iemand's discussiepunten wordt er gelijk korte metten gemaakt met het bestaansrecht van dat soort sites, loop dus niet zo te zeiken man! En theorietjes? Invloed van punk/ Pixies op Nirvana, theorietje? Ga toch weg muziekn00b!

Misterfool schreef:
Ik had een jaar terug ergens gelezen dat de Wiki(engelstalig) nog minder fouten bevat als de reguliere encyclopedie.

In een klas op de universiteit van Gent heeft men eens de proef op de som genomen en de naam van de gedelegeerde bestuurder van de VRT veranderd. Binnen het uur was het terug gecorrigeerd.

Misterfool schreef:
(quote)

Hé ik haat niet op wikipedia. Tuurlijk trek ik wel vaker vergelijkingen en speculeer ik er op los. Maar als een artiest zelf iets zegt kun je negen van de tien keer er vanuitgaan dat het ook echt zo is.

Ik vind die quote van weinig belang. Tuurlijk zal Kurt naar Lepzep hebben geluisterd en gedacht hebben, "zo hard wil ik ook klinken", maakt dat Nirvana tot Lepzep II, nee, natuurlijk niet! Daarnaast heeft Kurt veel vaker iets over The Pixies gezegd, maar dat haal je dan weer even niet van wiki..

orbit schreef:
Ga toch weg muziekn00b!

Oké, ik ga zo weg. Blijft maar rustig. Jij hebt gelijk, de rest van de wereld is mis. Zoals een spookrijder die denkt dat de anderen verkeerd rijden.

Enjoy the music.

chevy93 schreef:
(quote)
Gast, hoe je kun je die invloed nou niet zien? Honderden, duizenden artiesten heb aangegeven (enorm) beïnvloed te zijn door Led Zeppelin. Zelfs de gitarist van jouw bandje heeft het gezegd. Ten minste, dat heb ik van een "dubieuze bron".

(quote)
Ik snap niet hoe je zo naïef kunt zijn om zoveel grote namen die allemaal gezegd hebben geïnspireerd te zijn door Led Zeppelin of één van hun leden gewoon te negeren. Led Zeppelin is gewoon één van grootste bands die er is, daar is geen discussie over mogelijk. Of jij dat nou terughoort of niet doet er verder ook totaal niet toe.

(quote)
Wikipedia is niks mis mee, ik ga er ook maar vanuit dat jij niet eens naar de bronnen hebt gekeken en gelijk maar gaat lopen blaten dat Wikipedia niks is.

Maar vooruit speciaal voor jou hier eentje:
Quote Brian May: I don't think anyone has epitomised riff writing better than Jimmy Page - he's one of the great brains of rock music.

Ja, verschuil je maar weer achter quotes of bronnen, ik ga liever het gesprek in op basis van persoonlijke basis. Ik weet nog dat ik last fm erbij heb gehaalt om aan te tonen dat het belachelijk is dat Radiohead niet 1,2 en 3 staat in de radio top2000, aangezien ze 4x zoveel listens hadden als die oude rockdino's, maar toen was internet weer een slechte bron.

Kunnen we het dus gewoon even laten bij discussie tussen personen? Ik hoor gewoon weinig vernieuwends aan Ledzep en al helemaal niet aan dit album van ze.

Misterfool
Tsja maar een vermelding op een toplijst op een verouderd medium is wel wat anders dan invloed, wat op zekere hoogte toch wel peilbaar begrip is.

Kronos schreef:
(quote)

Oké, ik ga zo weg. Blijft maar rustig. Jij hebt gelijk, de rest van de wereld is mis. Zoals een spookrijder die denkt dat de anderen verkeerd rijden.

Enjoy the music.

Ik was de discussie toch niet waard, dus ga inderdaad weer op je almachtige gouden troon zitten en rule the world of rock 'n roll, lord of darkness!

Misterfool schreef:
Tsja maar een vermelding op een toplijst op een verouderd medium is wel wat anders dan invloed, wat op zekere hoogte toch wel peilbaar begrip is.

Verouderd medium? Leg eens uit?

Misterfool
Radio lijkt me met de komst van internet een enigzins verouderd medium. Alsook de muziekkennis van veel dj's op de radio die niet verder gaat dan de top 40 of de wel bekende rockers. Lijkt me ook de grote reden waarom radiohead slechts met de twee hits in de toplijst staat.

orbit schreef:
Ja, verschuil je maar weer achter quotes of bronnen, ik ga liever het gesprek in op basis van persoonlijke basis.
en . Welterusten!

Misterfool schreef:
Radio lijkt me met de komst van internet een enigzins verouderd medium. Alsook de muziekkennis van veel dj's op de radio die niet verder gaat dan de top 40 of de wel bekende rockers. Lijkt me ook de grote reden waarom radiohead slechts met de twee hits in de toplijst staat.

Dat was dus ook precies mijn stelling destijds.. maar Last Fm is allerminst een verouderd medium, en geeft dus ook precies weer dat Radiohead op dit moment veel populairder is dan Lepzep of die andere hardrock bands.. echter dat telde toen even niet volgens "kenner" chevy.

chevy93 schreef:
(quote)
en . Welterusten!

Ja man, ga maar even slapen, te zien aan de hoeveelheid smiley's heeft je brein even kortsluiting gemaakt.

Misterfool
orbit schreef:
(quote)

Dat was dus ook precies mijn stelling destijds.. maar Last Fm is allerminst een verouderd medium, en geeft dus ook precies weer dat Radiohead op dit moment veel populairder is dan Lepzep of die andere hardrock bands.. echter dat telde toen even niet volgens "kenner" chevy.

klopt, maar ook bij last.fm staat led zeppelin nog steeds erg hoog en dat voor een al ruim 40 jaar oude band. Ook ik sign off voor vandaag trouwens: weltrusten

Misterfool schreef:
(quote)

klopt, maar ook bij last.fm staat led zeppelin nog steeds erg hoog en dat voor een al ruim 40 jaar oude band. Ook ik sign off voor vandaag trouwens: weltrusten

Ik zeg ook nergens dat ze niet populair zijn.. maar soit, ze hebben ook weer deze lijst van essentiële klassiekers gehaald, petje af. Ik ga nog even een leuke film kijken, jij ook welterusten gast.

orbit schreef:
Ik was de discussie toch niet waard

Ik heb je naam daar niet bij genoemd, maar blijkbaar voel je je hierdoor aangesproken.

Iemand die z'n eigen theorietjes blijft aanhangen als de argumenten met bewijzen het tegengestelde aantonen is de discussie niet waard.

orbit schreef:
dus ga inderdaad weer op je almachtige gouden troon zitten en rule the world of rock 'n roll, lord of darkness!

Zo hoor ik het graag.

Nog een leuke: Led Zeppelin, grondleggers van de thrash metal.

En dan hier het bewijs.

Helaas, weer niet overtuigd.. covers zijn al gemaakt van de drie kleine biggetjes en die klinken ook als vette metal. Moeten we elke ode als bewijs gaan rekenen? Hopelijk niet.

Nicci
Even uit nieuwsgierigheid: is er in jouw optiek een manier om aan te tonen dat een band een grote invloed heeft gehad? Ik heb nog niet al je posts gelezen, maar met jouw verhaal lijken The Beatles ook weinig tot geen invloed te hebben gehad.

orbit schreef:
maar Last Fm is allerminst een verouderd medium, en geeft dus ook precies weer dat Radiohead op dit moment veel populairder is dan Lepzep of die andere hardrock bands.. echter dat telde toen even niet volgens "kenner" chevy.
Wat betreft de discussie over Led Zeppelin (dat daar überhaupt discussie over bestaat... soit) ben ik klaar met je, maar wanneer heb ik gezegd dat Radiohead niet populairder dan Led Zeppelin is?

Ik kan me alleen herinneren gezegd te hebben dat last.fm geen absolute graadmeter is.

Orbit gaat los!

orbit schreef:
Helaas, weer niet overtuigd.. covers zijn al gemaakt van de drie kleine biggetjes en die klinken ook als vette metal. Moeten we elke ode als bewijs gaan rekenen? Hopelijk niet.

Het was ook niet zeer serieus bedoeld, van dat bewijs. Maar een indicatie is het wel. Want er hoefde amper iets aan het nummer te veranderen..

Samenvattend: Led Zeppelin heeft een paar min of meer invloedrijke platen gemaakt (die je persoonlijk goed of niet goed kunt vinden), want mensen zeggen erdoor beinvloed te zijn, maar wie zegt dat die bands anders waren geweest als ze geen LZ hadden gehoord? Ik denk dat Nirvana net zo goed had bestaan en ongeveer dezelfde muziek had gemaakt als er geen LZ was geweest, maar dat is een beetje koffiedik kijken... Verder zijn er ontzettend veel onbekende bands die het wel en niet als invloed hebben, maar dat is bij elke band zo, het is dus wel wat makkelijk om dit als invloedrijk te noemen op basis van 10/20/30/40 (zelfs al zijn het 2000 bands) die je kunt vinden.. maar dat is in mijn ogen het hele punt niet... Als we het over invloedrijke platen zouden hebben hebben we er al ontzettend veel gemist (In the Court of the Crimson King anyone?, Silver Apples?, Songs of Leonard Cohen?)

Of het feit dat ze mensen hebben beinvloed genoeg is om ze in de 'essentiele klassiekers' lijst te zetten, dat is in mijn ogen een beetje shaky... De dingen die hier aangehaald worden als 'voor het eerst gedaan door Led Zeppelin' vind ik wel heel erg wankel... wat dat betreft heb ik al heel wat betere platen langs zien komen... ik denk dat het voornamelijk aan de bekendheid ligt die dit album heeft (en tja, dan wordt het inderdaad wel eens genoemd als invloed)... maar dan kun je beter gewoon een lijst op basis van bekendheid gaan maken.

Dus ik betwijfel of deze erbij zou moeten staan, maar ik twjfel wel vaker aan hoe goed een plaat is, dus dat maakt de inclusie weer terecht.

En Kronos, freejazzband The Thing heeft ook een cover van Led Zeppelin, zijn ze nu ook de grondleggers van freejazz?

Gast
geplaatst: vandaag om 13:23 uur

geplaatst: vandaag om 13:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.