menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
avatar van gigage
Dat is niet mijn punt. Ik ben wat ( over) gevoelig als Heavy Metal in combinatie met geweld in de media verschijnt en deze keer in één adem wordt genoemd met die drillrap steekpartij en pistolenzwaaierij op de pier.

avatar van Kronos
Natuurlijk slaat de opmerking van die manager nergens op. Het artikel waarin ik dat las ging over rivaliserende drillrapbands die elkaar blijkbaar uitdagen in teksten en op sociale media. Als dat iets te maken heeft met de steekpartij op het strand hoort dat ook zo in het nieuws te komen.

avatar van legian
Volgens mij heb ik een pijnlijk punt aangekaart hier.

Waar het mij om ging is het gebruik van het woord pertinent. Dat klopt simpelweg niet. Die kerkbranden zijn daar een voorbeeld van. Muzikanten die erover zingen en het zelf ook uitoefenen zetten daar toe aan. Dat het maar enkele zijn die dat doen betekend niet dat het niet gebeurd. Het cliche is er niet zonder reden. En natuurlijk gebruiken mensen en de media dit graag en smeren ze het uit, dat verkoopt. En dus gebruikten bands dat als uitstraling. Sommige waren niet serieus, maar sommige ook wel. En in die laatste groep zijn wat uitzonderingen die daadwerkelijk hetgeen doen wat ze zingen en dat ook uitdragen.

gigage schreef:
Ik vind het vaak een kwalijke zaak dat de media het zomaar print alsof er een kern van waarheid in zit. En de lezers maar knikken ( want aggresieve herrie)

Juist dat is de hele rebelse geschiedenis van het genre. Je kan niet verwachten dat de media daar geen gebruik van maakt. Het zijn makkelijke cliche's. Zo makkelijk dat ze nu nog steeds bestaan.

Op Woodstock 99 ( 21 jaar geleden! Ver weg van hier) ging het niet om de teksten in de muziek maar om de opruien door die zanger in combinatie met een bar slechte organisatie, hittegolf en flesjes water van 4 dollar.

Ja sorry dat ik zo ver terug de tijd in ging, maar ik had hier laatst iets over gezien vandaar dat het in mijn geest zat. Je kan op deze manier het wel goedpraten trouwens, maar als een of andere klassieke act die beethoven speelt daar had gestaan was het hoogstwaarschijnlijk niet gebeurt. Daarnaast geven veel mensen/artiesten die erbij waren ook aan dat Limp Bizkit het aanwakkerde en erin meeging. Ik was er zelf niet bij dus kan het niet verifieren. Maargoed, ook dat punt wordt door de media dik uitgesmeerd.

Maar je bent bijna door de incidenten heen. Doen we Dimebag Darrel ( of John Lennon voor wat het waard is) en twee tieners die zichzelf door de kop schoten er nog gratis bij.

Of de doodgedrukte mensen op festivals door hossende moshpits. Of mensen met gebroken ledematen of andere verwondingen die eruit gehaald moeten worden? Waarvan lang niet iedereen het ook overleefd heeft? Of de mensen die hun vuisten helemaal kapot slaan op de grond omdat ze zo opgaan in de muziek.

gigage schreef:
Ik ben wat ( over) gevoelig als Heavy Metal in combinatie met geweld in de media verschijnt en deze keer in één adem wordt genoemd met die drillrap steekpartij en pistolenzwaaierij op de pier.

Dat merk ik . En ik ben het met je eens hoor, drillhop en Metal zo samen noemen is niet fair. Het een lijkt maar een doel te hebben terwijl de ander veel meer omvattend is. Er is een reden dat ik groot metal liefhebber ben hoor. Ik houd wel van deze discussie met mensen om ze te leren dat Metal niet alleen maar satanisme, dood en verderf is. Maar om simpelweg te ontkennen dat Metal niet aanzet tot geweld is ook niet waar, ook in dit genre zitten gewoon rotte appels. En het gebruik van pertinent stoorde me daarin.


Kronos schreef:
Over horror en geweld zingen is iets anders dan aanzetten of oproepen tot geweld.

dat ligt er maar net aan hoe erover gezongen word.

Dat is absoluut niet naïef. Als er in muziek (eender welke) wordt opgeroepen en effectief wordt aangezet tot geweld, dan is muziek daar niet meer dan een drager van, net zoals papier de drager is van een pamflet dat tot geweld oproept.

Hmm, muziek vergelijken met papier, interessant. Maar je gaat me hier dus zeggen dat muziek geen enkele invloed heeft? Dus je bent nooit emotioneel geworden van muziek? hebt muziek nooit gebruikt als uitlaat voor bepaalde emoties?
Wat definieer je dan als muziek?

avatar van legian
Edwynn schreef:
Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af hoe het kan dat gasten in de middeleeuwen en daarvoor al ontzettend veel creatieve manieren bedachten om mensen op buitengewoon wrede wijze te martelen en om het leven te brengen.

Waar denk je dat al die geweld uitdragende Metal zijn inspiratie vandaan haalt

avatar van Edwynn
Precies.

Diegenen die maar blijven wijzen naar muziek, films en games zijn slechts bezig met de verkeerde takken te snoeien.

avatar van Mr. Rock
Ik wil deze discussie niet eindeloos rekken hoor, maar legian je gooit nu wel van alles op één hoop. Van kerkbranden tot zangers die op een festival mensen opjutten (wat overigens al helemaal niets met metal te maken heeft, naast Limp Bizkit ging het meen ik om o.a. Red Hot Chili Peppers), tot moshpits (waarin mensen elkaar in de regel vriendschappelijk overeind helpen) en zelfs mensen die 'hun vuisten kapot slaan op de grond' (voorbeelden?). Allemaal dingen die geheel losstaan van elkaar en m.i. weinig te maken hebben met metal in relatie tot geweld.

Ik hoor nog nergens waarom metal als muziekgenre kan aanzetten tot geweld. Ja, sommige extreme satanisten steken kerken in brand, en sommigen daarvan spelen metal. Maar er zijn ook idioten die dat doen zónder metal te maken of zelfs maar te luisteren. Zoals gigage terecht opmerkte is het hier godsdiensthaat dat aanzet tot geweld, niet muziek. Dat je die godsdiensthaat vervolgens ook in je lyrics laat terugkomen is iets anders, maar de muziek is hier dus niet de bron van het geweld. En dat er in het genre 'rotte appels' zitten zal best, maar dat zegt niets over de appelboom (de muziek als zodanig).

avatar van Kronos
legian schreef:
Waar het mij om ging is het gebruik van het woord pertinent. Dat klopt simpelweg niet. Die kerkbranden zijn daar een voorbeeld van. Muzikanten die erover zingen en het zelf ook uitoefenen zetten daar toe aan.

Je schrijft het zelf. Die muzikanten zetten daartoe aan. Net zoals sommige muzikanten van gezapige countrymuziek met neonazistische teksten aanzetten tot haat en geweld. Maar gezapige countrymuziek noch metal (noch een metal subgenre) worden gedefinieerd op basis van tot geweld oproepende teksten. Daar zit je denkfout.

legian schreef:
Juist dat is de hele rebelse geschiedenis van het genre.

Waar haal je zoiets toch?

legian schreef:
Of de doodgedrukte mensen op festivals door hossende moshpits. Of mensen met gebroken ledematen of andere verwondingen die eruit gehaald moeten worden? Waarvan lang niet iedereen het ook overleefd heeft?

Wat heeft muziek hier mee te maken?

legian schreef:
Of de mensen die hun vuisten helemaal kapot slaan op de grond omdat ze zo opgaan in de muziek.

Nog nooit gezien. En als dat gebeurt heeft dat niks met muziek te maken maar met persoonlijke frustraties.

legian schreef:
Maar om simpelweg te ontkennen dat Metal niet aanzet tot geweld is ook niet waar, ook in dit genre zitten gewoon rotte appels.

Je schrijft het alweer zelf. Rotte appels. Maar rotte appels zijn geen muziekgenre.

legian schreef:
dat ligt er maar net aan hoe erover gezongen word.

Precies. Als er tot haat en geweld opgeroepen wordt. Of dat nu in metalmuziek is, in punk, in gezapige countrymuziek, op een pamflet, op tv, op sociale media enz.

legian schreef:
Hmm, muziek vergelijken met papier, interessant. Maar je gaat me hier dus zeggen dat muziek geen enkele invloed heeft? Dus je bent nooit emotioneel geworden van muziek? hebt muziek nooit gebruikt als uitlaat voor bepaalde emoties?
Wat definieer je dan als muziek?

Natuurlijk kan je met muziek emoties uitdrukken. Maar agressie is geen emotie. Agressie is een (gewelddadige) handeling. Bij de première van Le Sacre du Printemps (Stravinsky) gingen mensen met elkaar op de vuist. Riep de muziek dat geweld volgens jou op?

avatar van ZAP!
Doorgaans is metal een gezonde uitlaatklep (die, toegegeven, sommige mensen enigszins stuitend vinden, maar dat mag). Natuurlijk, headbangen en moshen e.d. kunnen zekere schade opleveren, maar dat kunnen wielrennen, autorijden of huishoudelijke klusjes ook, misschien nog wel meer. De uitzonderingen van wat satanisten, Judas Priest fans en dergelijk volk bevestigen de regel.

avatar van Mr. Rock
ZAP! schreef:
De uitzonderingen van wat satanisten, Judas Priest fans en dergelijk volk bevestigen de regel.


Ehm.....?

avatar van ZAP!
Mr. Rock - ja...?

avatar van Mr. Rock
Judas Priest-fans? Verklaar je nader.

Edit: of doel je op het Better By You Better Than Me-verhaal

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
Doorgaans is metal een gezonde uitlaatklep

Metal als uitlaatklep vind ik eigenlijk ook maar een nevenverschijnsel. Doet me nog het meest denken aan Japanse zakenmannen die door de week in het keurslijf van een maatpak zitten en zich in het weekend uitgedost in metal outfit eens lekker gaan uitleven op een metalconcert.

Misschien projecteer ik mezelf hiermee teveel op een groep mensen, maar mijn mening is dat metalliefhebbers doorgaans grote muziekliefhebbers zijn die de muziek echt beluisteren omwille van de muziek. Dat verklaart ook waarom metal muzikanten vaak op zo'n hoog niveau musiceren.

avatar van ZAP!
Mr. Rock schreef:
Edit: of doel je op het Better By You Better Than Me-verhaal
Dat is 'm.

Kronos - zo werkt het gewoon. Ik doe daarmee de muziek ook niet af als minderwaardig of zo, maar kennelijk vat jij het zo op. Dat is voor eigen rekening.

avatar van Onweerwolf
legian schreef:
als je minutenlang verkondigd hoe je iemand laagje voor laagje uit elkaar gaat halen ga je mensen op ideeën brengen.


Die stelling mag je wel even staven met bewijs.

avatar van Mr. Rock
Onweerwolf schreef:
(quote)


Die stelling mag je wel even staven met bewijs.


Ja, toon mij iemand die een ander uit elkaar rijt na een avondje Cannibal Corpse

avatar van legian
Kronos schreef:
(quote)

Je schrijft het zelf. Die muzikanten zetten daartoe aan. Net zoals sommige muzikanten van gezapige countrymuziek met neonazistische teksten aanzetten tot haat en geweld. Maar gezapige countrymuziek noch metal (noch een metal subgenre) worden gedefinieerd op basis van tot geweld oproepende teksten. Daar zit je denkfout.

Waar zeg ik dat Metal daardoor gedefinieerd wordt?

(quote)

Je schrijft het alweer zelf. Rotte appels. Maar rotte appels zijn geen muziekgenre.

Waar zeg ik dat de rotte appel het genre is? Of dat het hele genre aanzet tot geweld?

(quote)

Precies. Als er tot haat en geweld opgeroepen wordt. Of dat nu in metalmuziek is, in punk, in gezapige countrymuziek, op een pamflet, op tv, op sociale media enz.

Dan zet die muziek toch aan tot haat en geweld? Ongeacht het genre of andere artiesten binnen het genre.
Je


(quote)

Natuurlijk kan je met muziek emoties uitdrukken. Maar agressie is geen emotie. Agressie is een (gewelddadige) handeling. Bij de première van Le Sacre du Printemps (Stravinsky) gingen mensen met elkaar op de vuist. Riep de muziek dat geweld volgens jou op?

Dus is het naïef om te denken dat muziek geen invloed heeft. De emoties die de muziek opwekken heeft een effect op iemand. En sommige zetten dat om in agressie. Van je voorbeeld heb ik nog nooit gehoord dus daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.

Mr. Rock schreef:
Ik hoor nog nergens waarom metal als muziekgenre kan aanzetten tot geweld. Ja, sommige extreme satanisten steken kerken in brand, en sommigen daarvan spelen metal. Maar er zijn ook idioten die dat doen zónder metal te maken of zelfs maar te luisteren. Zoals gigage terecht opmerkte is het hier godsdiensthaat dat aanzet tot geweld, niet muziek. Dat je die godsdiensthaat vervolgens ook in je lyrics laat terugkomen is iets anders, maar de muziek is hier dus niet de bron van het geweld. En dat er in het genre 'rotte appels' zitten zal best, maar dat zegt niets over de appelboom (de muziek als zodanig).

Als een artiest in zijn tekst loopt te verkondigen om kerken af te branden en dat gebeurt daarna dan ook, dan zet die muziek er zeker toe aan. En dat betekend niet dat het genre direct tot dat soort dingen aanzet, maar het is ook niet zo dat het genre daar vrij van is. Ofwel die boom is niet vrij van die paar rotte appels.

Ik zal nog eens het punt proberen duidelijk te maken: Gigage zei dat het pertinent onwaar is dat Metal aanzet tot geweld. Ik zeg dat dat niet klopt. Daarmee zeg ik niet dat het hele genre aanzet tot geweld, maar dat er binnen het genre wel gevallen zijn die daartoe aanzetten.
En simpel gezegd geld dat voor elke vorm van muziek, entertainment of het dagelijks leven. Er zijn zo ontzettend veel zaken die kunnen aanzetten tot geweld. Van het simpele verkeer tot Metal. Daarom stoorde het woord Pertinent mij, en daar reageerde ik in eerste instantie op. De overige voorbeelden kwamen langs om aan te geven dat muziek zeker wel invloed heeft op het doen en laten van mensen. Ongeacht of die mensen dat sowieso al zouden doen.

Dat die opmerking bij velen in het verkeerde keelgat schiet kan ik niets aan doen. En als die personen willen ontkennen dat muziek tot geweld kan aanzetten prima, even goeie vrienden.

avatar van gigage
Ik denk dat we het over het algemeen wel met elkaar eens zijn. Maar mijn maag draait om bij zo'n bericht van die rap manager.

Edit: die Thijs H die in zijn psychose wat onschuldige honden uitlatende mensen ( en een hond) neerstak in Limburg en Denhaag had vlak daarvoor naar metal geluisterd werd vermeld in het nieuws (werd nog speciaal naar mij ge-appt ). Zou dat ook vermeld zijn als het Katy Perry was? Of moet ik dan denken ; die koekwous had wel een goede muzieksmaak.

avatar van ZAP!
legian schreef:
Als een artiest in zijn tekst loopt te verkondigen om kerken af te branden en dat gebeurt daarna dan ook, dan zet die muziek er zeker toe aan.
Daar zit nog wel een cruciaal stapje tussen: het gezonde verstand van de luisteraar. Misschien is de intentie van diegene wel het aanzetten tot brandstichting (en dat zou ik op zich niet goed willen praten), maar komaan, je moet toch welhaast zwakzinnig zijn om er ook nog es gehoor aan te geven. Laat staan dat je met een mes o.i.d. tekeer zou gaan.

avatar van Kronos
legian schreef:
Waar zeg ik dat Metal daardoor gedefinieerd wordt?
Waar zeg ik dat de rotte appel het genre is? Of dat het hele genre aanzet tot geweld?

Dat impliceer je door te stellen dat heavy metal (soms) aanzet tot geweld. Dat houdt namelijk in dat het inherent deel uitmaakt van het genre. Terwijl het daar helemaal los van staat.

legian schreef:
Dan zet die muziek toch aan tot haat en geweld? Ongeacht het genre of andere artiesten binnen het genre.

Niet de muziek. De tekst. De ideologie die verkondigd wordt. Metal is geen ideologie.

legian schreef:
Dus is het naïef om te denken dat muziek geen invloed heeft. De emoties die de muziek opwekken heeft een effect op iemand. En sommige zetten dat om in agressie.

Dat kan. Maar als ik geïrriteerd raak door schlagermuziek die de buren keihard hebben staan en ik helemaal razend word, de deur bij hen intrap en mijn buren op hun bakkes klop ga je toch niet zeggen, schlagermuziek zet aan tot geweld?

legian schreef:
Van je voorbeeld heb ik nog nooit gehoord dus daar kan ik geen zinnig antwoord op geven.

Dat is te makkelijk.

legian schreef:
Als een artiest in zijn tekst loopt te verkondigen om kerken af te branden en dat gebeurt daarna dan ook, dan zet die muziek er zeker toe aan.

Nee. De tekst zet daar mogelijk tot aan.

legian schreef:
Ik zal nog eens het punt proberen duidelijk te maken: Gigage zei dat het pertinent onwaar is dat Metal aanzet tot geweld. Ik zeg dat dat niet klopt. Daarmee zeg ik niet dat het hele genre aanzet tot geweld, maar dat er binnen het genre wel gevallen zijn die daartoe aanzetten.

Dat zijn gevallen van enkele muzikanten, van enkele teksten, die mogelijk aanzetten tot geweld. Maar muziek zelf zet nooit aan tot geweld.

legian schreef:
En simpel gezegd geld dat voor elke vorm van muziek, entertainment of het dagelijks leven. Er zijn zo ontzettend veel zaken die kunnen aanzetten tot geweld. Van het simpele verkeer tot Metal. Daarom stoorde het woord Pertinent mij, en daar reageerde ik in eerste instantie op. De overige voorbeelden kwamen langs om aan te geven dat muziek zeker wel invloed heeft op het doen en laten van mensen. Ongeacht of die mensen dat sowieso al zouden doen. Dat die opmerking bij velen in het verkeerde keelgat schiet kan ik niets aan doen. En als die personen willen ontkennen dat muziek tot geweld kan aanzetten prima, even goeie vrienden.

Op die manier staat het los van metal natuurlijk. Maar dan nog klopt het niet. Het zijn niet die zaken op zich die (soms) aanzetten tot geweld.

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
Kronos - zo werkt het gewoon. Ik doe daarmee de muziek ook niet af als minderwaardig of zo, maar kennelijk vat jij het zo op. Dat is voor eigen rekening.

Minderwaardig is veel gezegd, maar als het daar doorgaans om te doen zou zijn zou ik geen metalliefhebber zijn. Een muzikant die na het concert zijn gitaar kapot slaat kan ook een uitlaatklep zijn, ik heb het nog geen enkele metalgitarist zien doen. Als het om de emotie woede te doen is kan je beter in andere (sub)genres terecht dan in heavy metal.

avatar van Onweerwolf
Is er überhaupt ooit ergens een rechtszaak geweest waarin een rechter onomstotelijk heeft vastgesteld dat een stuk muziek iemand heeft doen bewegen tot een geweldsdelict?

avatar van legian
Kronos schreef:
(quote)

Dat impliceer je door te stellen dat heavy metal (soms) aanzet tot geweld. Dat houdt namelijk in dat het inherent deel uitmaakt van het genre. Terwijl het daar helemaal los van staat.

Gezien het feit dat die mensen Metal muziek maken zeg ik ja, dat valt inderdaad onder het genre. Dat betekend niet, wat jij er uit opmaakt, dat het hele genre aanzet tot geweld. Maar dat een enkeling binnen het genre dat wel kan doen. Wat indirect betekend dat het genre kan aanzetten tot geweld.

(quote)

Niet de muziek. De tekst. De ideologie die verkondigd wordt. Metal is geen ideologie.

Sorry ik dacht altijd dat de tekst onderdeel was van de muziek.

(quote)

Dat kan. Maar als ik geïrriteerd raak door schlagermuziek die de buren keihard hebben staan en ik helemaal razend wordt, de deur bij hen intrap en mijn buren op hun bakkes klop ga je toch niet zeggen, schlagermuziek zet aan tot geweld?

Ongetwijfeld dat de media het zo in gaat koppen ja. Maar ik zou eerder zeggen dat die jongen niet helemaal spoorde als hij daarvan al tot dat soort acties overgaat.

(quote)

Dat is te makkelijk.

Maar wel waarheid.

(quote)

Nee. De tekst zet daar mogelijk tot aan.

En die tekst is onderdeel van de muziek. Ow wacht, volgens jou staat dat los van elkaar.

(quote)
Dat zijn gevallen van enkele muzikanten, van enkele teksten, die mogelijk aanzetten tot geweld. Maar muziek zelf zet nooit aan tot geweld.

Tekst = geen onderdeel van muziek. (Legian leer dat nou eens verdomme).

(quote)

Op die manier staat het los van metal natuurlijk. Maar dan nog klopt het niet. Het zijn niet die zaken op zich die (soms) aanzetten tot geweld.

Wat zet dan wel aan tot geweld?

avatar van Onweerwolf
Kronos schreef:
(quote)

Minderwaardig is veel gezegd, maar als het daar doorgaans om te doen zou zijn zou ik geen metalliefhebber zijn. Een muzikant die na het concert zijn gitaar kapot slaat kan ook een uitlaatklep zijn, ik heb het nog geen enkele metalgitarist zien doen. Als het om de emotie woede te doen is kan je beter in andere (sub)genres terecht dan in heavy metal.


Ja, dat soort imagebranding zie je bij muziekgenres waarbij de daadwerkelijke muziek vaak ondergeschikt is aan de boodschap. Metalmuzikanten en fans nemen hun muziek doorgaans dusdanig serieus dat ze hun neus ophalen voor het zinloos kapotmaken van materiaal.

avatar van legian
ZAP! schreef:
(quote)
Daar zit nog wel een cruciaal stapje tussen: het gezonde verstand van de luisteraar. Misschien is de intentie van diegene wel het aanzetten tot brandstichting (en dat zou ik op zich niet goed willen praten), maar komaan, je moet toch welhaast zwakzinnig zijn om er ook nog es gehoor aan te geven. Laat staan dat je met een mes o.i.d. tekeer zou gaan.

Ik heb serieus mijn twijfels of mensen echt een gezond verstand hebben. Ben het met je eens, het merendeel van de mensen zou niet snel tot dat soort resultaten komen. Maar je hebt maar een enkeling nodig. En die blijken er elke keer weer te zijn.

avatar van Onweerwolf
legian schreef:
(quote)

Ik heb serieus mijn twijfels of mensen echt een gezond verstand hebben. Ben het met je eens, het merendeel van de mensen zou niet snel tot dat soort resultaten komen. Maar je hebt maar een enkeling nodig. En die blijken er elke keer weer te zijn.


Waarbij je dan rustig mag concluderen dat de mentale gesteldheid van het individu verantwoordelijk is voor het delict en niet de muziek waar hij of zij naar heeft geluisterd; als Kronos zijn buurman in elkaar rost dan ligt dat aan Kronos en niet aan de schlager die hij heeft moeten aanhoren.

avatar van legian
Onweerwolf schreef:
(quote)


Waarbij je dan rustig mag concluderen dat de mentale gesteldheid van het individu verantwoordelijk is voor het delict en niet de muziek waar hij of zij naar heeft geluisterd; als Kronos zijn buurman in elkaar rost dan ligt dat aan Kronos en niet aan de schlager die hij heeft moeten aanhoren.

Totdat blijkt dat de Schlager muzikant loopt te zingen over het in mekaar timmeren van mensen.

avatar van Mr. Rock
legian schreef:
(quote)

Totdat blijkt dat de Schlager muzikant loopt te zingen over het in mekaar timmeren van mensen.


Ook dan ligt het aan Kronos (of aan zijn buurman)

avatar van ZAP!
Onweerwolf schreef:
...als Kronos zijn buurman in elkaar rost dan ligt dat aan Kronos en niet aan de schlager die hij heeft moeten aanhoren.
True story?

avatar van ZAP!
Kronos schreef:
Minderwaardig is veel gezegd, maar als het daar doorgaans om te doen zou zijn zou ik geen metalliefhebber zijn. Een muzikant die na het concert zijn gitaar kapot slaat kan ook een uitlaatklep zijn, ik heb het nog geen enkele metalgitarist zien doen. Als het om de emotie woede te doen is kan je beter in andere (sub)genres terecht dan in heavy metal.
Heb ik het over woede gehad? Neen. Jij maakt er telkens iets anders van dan wat ik bedoel. 'Uitlaatklep' wil niet per se zeggen dat je ergens op tekeer moet gaan. Ik kan heel stilletjes naar de meest maniakale herrie die ook nog eens razendknap gespeeld is, luisteren en het ervaren als een uitlaatklep.

legian - wij gaan het niet eens worden, even goede vrienden.

avatar van Kronos
ZAP! schreef:
Ik kan heel stilletjes naar de meest maniakale herrie die ook nog eens razendknap gespeeld is, luisteren en het ervaren als een uitlaatklep.

Een uitlaatklep van wat?

Gast
geplaatst: vandaag om 15:18 uur

geplaatst: vandaag om 15:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.