Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
geplaatst: 13 maart 2016, 12:04 uur
Rustaaagh Mjuman, ik wilde alleen maar aangeven dat er ook een culturele verwijzing naar deze groepen zat in 1 van de belangrijkste animatieseries. Dat celdelingsprincipe kan wel eens kloppen, in South Park verspreiden die muzikanten zich ook als de best. Maakt natuurlijk niet zoveel uit uit welke Zuid-Amerikaanse regio ze precies komen. El Condor Pasa is wel door een Peruviaan gecomponeerd. En is gebaseerd op een oud Peruaans volksliedje. Dus ik zou zeggen dat het eerder Peruanen dan Bolivianen moeten zijn. Maar misschien heb jij meer informatie.
0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 12:47 uur
Een genadeloos catchy gitaarrif maar pas als de blazers hun riffs blazen funkt het nummer pas echt goed vooruit:
Got to have a party tonight
33. Kid Creole And The Coconuts - Turkey Trot
33. Kid Creole And The Coconuts - Turkey Trot
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 13:24 uur
34. Neil Young - Ordinary People (Full Complete Version) - YouTube
Neil Young featuring The Bluenotes. Neil met blazers; een combinatie die prima werkt, waarvoor hulde!
Eerste riff start op 1.26. Dit nummer was oorspronkelijk bedoeld voor het album Freedom, maar haalde de plaat niet omwille van haar lengte. Het paste er simpelweg niet meer op. Uiteindelijk heeft dit epos 18 jaar op de plank gelegen voordat het het levenslicht zag op Chrome Dreams II (2007).
Het tekent voor de veelzijdigheid van artiesten als Neil Young en David Bowie dat ze in verschillende riff-edities blijven opduiken.
Neil Young featuring The Bluenotes. Neil met blazers; een combinatie die prima werkt, waarvoor hulde!
Eerste riff start op 1.26. Dit nummer was oorspronkelijk bedoeld voor het album Freedom, maar haalde de plaat niet omwille van haar lengte. Het paste er simpelweg niet meer op. Uiteindelijk heeft dit epos 18 jaar op de plank gelegen voordat het het levenslicht zag op Chrome Dreams II (2007).
Het tekent voor de veelzijdigheid van artiesten als Neil Young en David Bowie dat ze in verschillende riff-edities blijven opduiken.
0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 13:32 uur
Robertus schreef:
Zou het ook niet een heel klein beetje mee spelen dat Bowiefreaks als ene Robertus of ene Mjuman op het vinketouw van dit topic zitten en hun positie naar voren wurmen..

Iemand als Michael Monroe 'leeft' en 'ademt' catchy, en speelt saxofoon, mondharmonica, toetsen, etc. bovendien. Maar die fans zijn wat bescheidener misschien.
(joking, Robertus).
Update:
Geweldig nummer/uitvoering van Neil Young!
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 13:43 uur
Ja, maar nu reageer je op Bowie, terwijl ik die alleen zijdelings noem. Dit gaat over Neil Young. Niet te selectief lezen buizen
ik ben van meer markten thuis dan alleen Bowie.
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 13:46 uur
nlkink schreef:
buizen schreef:
Waar blijven de rockisti etc. etc.
Er speelt al een hele tijd een nummer van Hans Dulfer in mijn hoofd wat opgebouwd is vanuit een door hem maniakaal repeterende sax-lick alleen ik kom niet op de titel.
Maar buiten dat geef ik meteen toe dat blazers me niet echt liggen. Ik heb net zo weinig met de in deze editie opgevoerde muziek als jij had met de 50 tinten editie met vogelgeluiden
.
buizen schreef:
Waar blijven de rockisti etc. etc.
Er speelt al een hele tijd een nummer van Hans Dulfer in mijn hoofd wat opgebouwd is vanuit een door hem maniakaal repeterende sax-lick alleen ik kom niet op de titel.
Maar buiten dat geef ik meteen toe dat blazers me niet echt liggen. Ik heb net zo weinig met de in deze editie opgevoerde muziek als jij had met de 50 tinten editie met vogelgeluiden
. Bedoel je deze: hans dulfer Big boy live club quattro tokio 21-10-2000 - YouTube
Of deze: Hans Dulfer - Streetbeats (1994 videoclip) - YouTube ?
0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 13:49 uur
Robertus schreef:
..maar nu reageer je op Bowie, terwijl ik die alleen zijdelings noem.
..maar nu reageer je op Bowie, terwijl ik die alleen zijdelings noem.
Nee je noemt Bowie zeker niet zijdelings maar in één adem met die andere veelzijdige artiest: Neil Young. Althans zo kun je het ook lezen.
Dan vind ik Bowie toch het meest veelzijdig maar beide artiesten: respect, geweldige muziek voortgebracht en gelukkig is Neil nog still going strong.
0
geplaatst: 13 maart 2016, 13:53 uur
Robertus schreef:
Ja, maar nu reageer je op Bowie, terwijl ik die alleen zijdelings noem. Dit gaat over Neil Young. Niet te selectief lezen buizen
ik ben van meer markten thuis dan alleen Bowie. Ook ik: kom graag op de biologische markt (vrijdag - Vreeburg), plantenmarkt (zaterdag - Janskerkhof) en voor vis ga ik altijd naar de algemene markt (di of vrij).
Verder is het natuurlijk lariekoek: zowel Young als Bowie omringen zich met uitmuntende musici. Gaarne had ik één tune gepost van de in centraal Brabant roemruchte Sjek-Sjek en de Vloeikes -hoedt u voor namaak; dus niet dat carnavalsgezelschap! - maar daarvan was geen materiaal op de Gluurbuis te vinden.
En binnen het rock-genre is Young zeker veelzijdig te noemen: van de psychedelica van Buffalo Springfield (Expecting to Fly) via singer songwriter (The Old Laughing Lady) naar rocker (Rockin' in the Free World).
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 14:06 uur
Ik moet sowieso uitkijken met het in één adem noemen van twee artiesten, vanwege mijn astma. Eerst ééntje noemen, dan eens rustig in- en uitademen. 
Ik ken trouwens nóg een zeer veelzijdig artiest, check mijn avatar. Alleen die heeft niet zoveel met blazers.

Ik ken trouwens nóg een zeer veelzijdig artiest, check mijn avatar. Alleen die heeft niet zoveel met blazers.
0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 14:07 uur
RIFFTOPICNIEUWSBERICHT:
Als het een beetje mee zit, of tegen, het is maar van welke kant je het bekijkt: de deelnemers of het topiconderhoudsteam dat er maar druk mee is, zullen vandaag of morgen de 40 geblazen riffs de revue zijn gepasseerd.
De volgende editie, Editie IV: toetsen, zal woensdag van start gaan.
Tot die tijd een kleine adempauze voor we met een nieuwe reeks van 40 riffs vervolgen.
Er kan gereflecteerd op de vorige edities. Op de vraag "wat is een riff nu precies". Of een plaatsing van een persoonlijke top-5 van gitaarrifs.
Zie maar even.
Iedereen tot nu toe heel erg bedankt voor de wonderschone indieningen.
Ezelsbruggetje: oe.
Woensdag: toetsen.

Als het een beetje mee zit, of tegen, het is maar van welke kant je het bekijkt: de deelnemers of het topiconderhoudsteam dat er maar druk mee is, zullen vandaag of morgen de 40 geblazen riffs de revue zijn gepasseerd.
De volgende editie, Editie IV: toetsen, zal woensdag van start gaan.
Tot die tijd een kleine adempauze voor we met een nieuwe reeks van 40 riffs vervolgen.
Er kan gereflecteerd op de vorige edities. Op de vraag "wat is een riff nu precies". Of een plaatsing van een persoonlijke top-5 van gitaarrifs.
Zie maar even.
Iedereen tot nu toe heel erg bedankt voor de wonderschone indieningen.
Ezelsbruggetje: oe.
Woensdag: toetsen.

0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 14:12 uur
Een perfecte koperriff!
Dit is new wave toch?
Zag laatst nog een paar albums van John Cale staan trouwens, dus als je die nog zoekt.
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 14:17 uur
Het is eigenlijk meer synthpop, maar dat is weer voortgekomen uit de new wave. Eerst kreeg de muziekwereld een flinke schop onder zijn kont middels de punk. Vanuit de punk ontstond de new wave, met vele vertakkingen (cold wave, gothic, no wave) en later een nog iets meer melodieuzere en electronische variant: Synthpop. Ook Depeche Mode was een grote vaandeldrager en had ik graag ook ergens in gesmokkeld, maar bij gebrek aan blazers....
0
catchup
geplaatst: 13 maart 2016, 16:09 uur
36. Prince And The Revolution - Around The World In A Day
37. Nick Cave And The Bad Seeds - Breathless - YouTube
speel dat maar eens na met je blokfluitklasje
Mijn oudste kwam met het voorprogramma van Foo Fighters: Trombone Shorty and Orleans Avenue, man dat swingt als een dolle, maar ik ken geen losse nummers.
En over John Cale gesproken: John Cale Dead or Alive - YouTube ook een lekkere toeter.
speel dat maar eens na met je blokfluitklasje
Mijn oudste kwam met het voorprogramma van Foo Fighters: Trombone Shorty and Orleans Avenue, man dat swingt als een dolle, maar ik ken geen losse nummers.
En over John Cale gesproken: John Cale Dead or Alive - YouTube ook een lekkere toeter.
0
geplaatst: 13 maart 2016, 16:25 uur
38. Bruce Springsteen & The E Street Band (ft. The Roots) - E Street Shuffle
Bruce z'n oude werk en helemaal The E Street shuffle zit vol swingend blaaswerk, maar deze outro-riff (vanaf 4:28) welke hier uitgevoerd wordt met een hele lading blazers is toch wel het hoogtepunt.
Bruce z'n oude werk en helemaal The E Street shuffle zit vol swingend blaaswerk, maar deze outro-riff (vanaf 4:28) welke hier uitgevoerd wordt met een hele lading blazers is toch wel het hoogtepunt.
0
geplaatst: 13 maart 2016, 16:35 uur
Bedankt Robertus, maar ze zijn het niet. Overigens voldoen ze wel aan de riff voorwaarden dus wat mij betreft plaats je er een van de twee.
Overigens heb ik Streetbeats op een andere manier moeten beluisteren want ik kreeg zwart beeld met de opmerking dat de clip niet beschikbaar was.
Overigens heb ik Streetbeats op een andere manier moeten beluisteren want ik kreeg zwart beeld met de opmerking dat de clip niet beschikbaar was.
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 17:44 uur
catchup schreef:
Goh, dat ik daar niet opgekomen was! Ook Cale was af en toe aan de toeter. En ik wist het, alleen mijn suffe zondagshoofd kon het even niet oproepen.
Maar aan de andere kant, het is ook weer niet echt een riff. Meer een solo..
0
geplaatst: 13 maart 2016, 17:52 uur
0
geplaatst: 13 maart 2016, 17:57 uur
0
Robertus
geplaatst: 13 maart 2016, 18:01 uur
Die van Typhoon lijkt haast een hommage aan de vorige.
Zijn beide wel heerlijke riffs inderdaad.
Zijn beide wel heerlijke riffs inderdaad.
0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 19:15 uur
Nominatie nr. 36 is afgekeurd wegens onjuiste notatie (geen link naar bijv. YT) en wordt bij deze vervangen door een hard-/southern rockinbreng. Ik blijf niet aan de gang met uitleggen over notatie.
36. Blackfoot - Train Train
Heel wat verschillende genres kwamen voorbij in 40 geblazen riffs..
Weet niet hoe anderen er over denken maar een saxofoon, trompet of dwarsfluit behoort toch wel tot de meest coole riff-instrumenten. Ze geven schwung aan een song.
36. Blackfoot - Train Train
Heel wat verschillende genres kwamen voorbij in 40 geblazen riffs..
Weet niet hoe anderen er over denken maar een saxofoon, trompet of dwarsfluit behoort toch wel tot de meest coole riff-instrumenten. Ze geven schwung aan een song.
0
buizen
geplaatst: 13 maart 2016, 19:24 uur
Een funky gitaarriff en daar komen dan nog wat fijne swingende exotische blazers bij:
Rockpalast had in de jaren '80 steengoede liveconcertopnames, boordevol steengoede riffs.
Rockpalast had in de jaren '80 steengoede liveconcertopnames, boordevol steengoede riffs.
0
geplaatst: 14 maart 2016, 00:44 uur
Food for thought van UB 40 schiet me zo in ene te binnen. Maar de 40 zijn we inmiddel gepasseerd, toch?
0
geplaatst: 14 maart 2016, 01:44 uur
0
catchup
geplaatst: 14 maart 2016, 17:21 uur
buizen schreef:
Nominatie nr. 36 is afgekeurd wegens onjuiste notatie (geen link naar bijv. YT) en wordt bij deze vervangen door een hard-/southern rockinbreng. Ik blijf niet aan de gang met uitleggen over notatie.
Prince is niet echt online aanwezig, dus die link dat lukte me niet. Jammer voor de kleine man. Evengoed kan bijna iedereen hier dit wel vals meefluiten, maar allee.
En die toeter in DOA van John Cale is niet echt een riff nee, meer een vreemde entree. Hij vond het blijkbaar toch vaak nodig om te laten horen dat ie niet van de straat was en kwam dan met vreemde ingewikkelde arrangementen. Maar dit terzijde.
Wat nu, op weg naar de toetsen?
0
buizen
geplaatst: 14 maart 2016, 17:36 uur
catchup: mijn excuses dat ik dan een nominatie heb afgekeurd waarvan geen YT-link kan worden geplaatst. Het kwaad is echter al geschied en op slinkse wijze is er alsnog een southern rocknummer in de 40-riffs (geblazen) beland. 
Hopelijk lees je af en toe ook de info in het topic (zie deze pagina bijv.). We zijn inderdaad op weg naar de toetsen. Maar even speciaal voor jou, opgelet: dit gaat woensdag van start nu dus nog niet.
Je ziet vanzelf woensdag Editie IV verschijnen, met de openingsriff. Daarna gaan we los.
Ben nu even bezig met totaaloverzicht geblazen riffs.
Dank voor je riffs.

Hopelijk lees je af en toe ook de info in het topic (zie deze pagina bijv.). We zijn inderdaad op weg naar de toetsen. Maar even speciaal voor jou, opgelet: dit gaat woensdag van start nu dus nog niet.
Je ziet vanzelf woensdag Editie IV verschijnen, met de openingsriff. Daarna gaan we los.
Ben nu even bezig met totaaloverzicht geblazen riffs.
Dank voor je riffs.
0
catchup
geplaatst: 14 maart 2016, 17:48 uur
Ok thnx, ik ben niet zo'n gedisciplineerde lezer, ik scande vooral op de bijdrages. Woensdag toetsendag dat moet lukken, veel makkelijker dan blazers ook.
0
buizen
geplaatst: 14 maart 2016, 19:09 uur
EDITIE III - GEBLAZEN RIFFS - TOTAALOVERZICHT
Nu eens niet ingedeeld in decennia maar in instrument, in deze kleurrijke editie:
Saxofoon:
1. Madness - One Step Beyond
5. David Bowie - Lazarus - YouTube
6. George Michael - Careless Whisper (Official Video) - YouTube
7. Beyonce - Crazy in love
12. Van Morrison - Tupelo Honey
15. Tom Waits - Way Down In The Hole
17. David Bowie - Young Americans
18. John Coltrane - Acknowledgement ( A Love Supreme PtI)
20. Morphine - Have a Lucky Day - YouTube
23. The Stooges - Fun House
28. Charlie Parker - Ornithology
29. Laurie Anderson - From the Air
39. Madness - Night Boat To Cairo - YouTube
Trompet:
13. Shakira - Hips Don't Lie
35. Soft Cell - Torch - YouTube
Saxofoon(s) + trompet(ten):
3. Otis Redding - Fa Fa Fa Fa Fa (Sad Song)
4. Pig Bag - Papa's Got a Brand New Pigbag
10. All Blues- Miles Davis - YouTube
11. Robert Palmer - Addicted to Love (Live 1997) - YouTube
21. MINK DE VILLE Love & Emotion - YouTube
22. James Brown - I Feel Good (Legends of Rock 'n' Roll) - YouTube
25. The Specials - Ghost Town - YouTube
32. Nelson Mandela - Special AKA - YouTube
40. Typhoon - Zandloper met Rico & André Manuel - YouTube
Dwarsfluit:
8.Focus - House of the King 1971 - YouTube
16. Beastie Boys - Sure Shot (toch geen blokfluit)
26. Men At Work - Down Under
Blokfluit:
2. George Baker Selection - (Una) Paloma Blanca
Panfluit:
27. Simon & Garfunkel - El Condor Pasa
Mondharmonica:
9. Bruce Springsteen - The River
14. CUT TAHT OUT - Junior Wells - YouTube
19. The Beatles - Love me Do - YouTube
24. Aerosmith - Pink - YouTube
30. Bryan Ferry - Let's Stick Together - YouTube (later met saxofoon erbij)
31. Skik - Op Fietse
Enkele opmerkingen:
- Is er een song abusievelijk niet juist ingedeeld in de blaasinstrumentcategorie dan is correctie welkom;
- Omwege een hartverscheurend argument is de aanvankelijk afgekeurde nr.36 uiteindelijk alsnog goedgekeurd. Train Train van Blackfoot heeft de lijst niet gehaald. Prince dus wel;
- Opmerkelijk mogen de vijf legendarische songs met mondharmonicariffs worden genoemd;
- Er mag op de afgelopen bewogen en kleurrijke Editie III worden gereflecteerd;
- A.s. woensdag gaat de koers en karavaan voort met een etappe langs 40 nieuwe legendarische riffs, we gaan de toetsen in! Morgen rustdag.
Nu eens niet ingedeeld in decennia maar in instrument, in deze kleurrijke editie:
Saxofoon:
1. Madness - One Step Beyond
5. David Bowie - Lazarus - YouTube
6. George Michael - Careless Whisper (Official Video) - YouTube
7. Beyonce - Crazy in love
12. Van Morrison - Tupelo Honey
15. Tom Waits - Way Down In The Hole
17. David Bowie - Young Americans
18. John Coltrane - Acknowledgement ( A Love Supreme PtI)
20. Morphine - Have a Lucky Day - YouTube
23. The Stooges - Fun House
28. Charlie Parker - Ornithology
29. Laurie Anderson - From the Air
39. Madness - Night Boat To Cairo - YouTube
Trompet:
13. Shakira - Hips Don't Lie
35. Soft Cell - Torch - YouTube
Saxofoon(s) + trompet(ten):
3. Otis Redding - Fa Fa Fa Fa Fa (Sad Song)
4. Pig Bag - Papa's Got a Brand New Pigbag
10. All Blues- Miles Davis - YouTube
11. Robert Palmer - Addicted to Love (Live 1997) - YouTube
21. MINK DE VILLE Love & Emotion - YouTube
22. James Brown - I Feel Good (Legends of Rock 'n' Roll) - YouTube
25. The Specials - Ghost Town - YouTube
40. Typhoon - Zandloper met Rico & André Manuel - YouTube
Dwarsfluit:
8.Focus - House of the King 1971 - YouTube
16. Beastie Boys - Sure Shot (toch geen blokfluit)
26. Men At Work - Down Under
Blokfluit:
2. George Baker Selection - (Una) Paloma Blanca
Panfluit:
27. Simon & Garfunkel - El Condor Pasa
Mondharmonica:
9. Bruce Springsteen - The River
14. CUT TAHT OUT - Junior Wells - YouTube
19. The Beatles - Love me Do - YouTube
24. Aerosmith - Pink - YouTube
30. Bryan Ferry - Let's Stick Together - YouTube (later met saxofoon erbij)
31. Skik - Op Fietse
Enkele opmerkingen:
- Is er een song abusievelijk niet juist ingedeeld in de blaasinstrumentcategorie dan is correctie welkom;
- Omwege een hartverscheurend argument is de aanvankelijk afgekeurde nr.36 uiteindelijk alsnog goedgekeurd. Train Train van Blackfoot heeft de lijst niet gehaald. Prince dus wel;
- Opmerkelijk mogen de vijf legendarische songs met mondharmonicariffs worden genoemd;
- Er mag op de afgelopen bewogen en kleurrijke Editie III worden gereflecteerd;
- A.s. woensdag gaat de koers en karavaan voort met een etappe langs 40 nieuwe legendarische riffs, we gaan de toetsen in! Morgen rustdag.
0
catchup
geplaatst: 14 maart 2016, 20:38 uur
Voor de liefhebbers (van 'mietjesmeuk'?):
Wyclef Jean bewerkte het nummer Lips don't Lie, dat hij oorspronkelijk schreef voor de reunie van The Fugees, tot Dance like this voor de film Dirty Dancing (Havana Nights)
Samen met Shakira werd het Hips don't lie
dirty dancing: havana nights (dance like this) - YouTube
Eugene Record van The Chi-Lites schreef Are you my woman (met franse hoorns las ik ergens). Dat nummer werd gesampled door producer Rich Harrison voor het nummer Crazy in love, de eerste single van Beyonce. De rest is geschiedenis, zou ik bijna zeggen
Chi-Lites - Are You My Woman (Tell Me So) - YouTube
Overigens zeer verdienstelijk gecovered door Antony and the Johnsons
Antony and the Johnsons - Crazy in love - YouTube
Wyclef Jean bewerkte het nummer Lips don't Lie, dat hij oorspronkelijk schreef voor de reunie van The Fugees, tot Dance like this voor de film Dirty Dancing (Havana Nights)
Samen met Shakira werd het Hips don't lie
dirty dancing: havana nights (dance like this) - YouTube
Eugene Record van The Chi-Lites schreef Are you my woman (met franse hoorns las ik ergens). Dat nummer werd gesampled door producer Rich Harrison voor het nummer Crazy in love, de eerste single van Beyonce. De rest is geschiedenis, zou ik bijna zeggen
Chi-Lites - Are You My Woman (Tell Me So) - YouTube
Overigens zeer verdienstelijk gecovered door Antony and the Johnsons
Antony and the Johnsons - Crazy in love - YouTube
* denotes required fields.