MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs

zoeken in:
buizen
Funky en aanstekelijk koper- en saxblaaswerk:

Voor de kleurrijke versie (iets met rechten waardoor deze niet embed op MuMe kan).

buizen
Beyonce werkt(e) volgens mij alleen maar met samples van sax/horn. Ik zie haar nog niet met echte muzikanten omgaan en on stage met een band wat neerzetten. Met een echte saxofonist en (schuif)trompetters. Zoals Springsteen, Kid Creole, Bowie en zovele echte muzikanten wel.
Allemaal alleen maar show en geluid van tape. Danspasjes kan ze wel, maar muziek nee.
Of heb ik dat helemaal mis, catchup?

Robertus
Mooie lijst, buizen! Alleen Torch van Soft Cell hoort bij trompet..

buizen
Robertus schreef:
Alleen Torch van Soft Cell hoort bij trompet..

Aangepast.

catchup
buizen schreef:
Allemaal alleen maar show en geluid van tape. Danspasjes kan ze wel, maar muziek nee.
Of heb ik dat helemaal mis, catchup?

Ja natuurlijk heb je dat helemaal mis. Ik wou me inhouden en niet reageren maar ik kan het niet helpen...
Ze maakt veel nummers zelf, werkt samen met muzikanten, componisten en producers en toert met een echte band.
Iets over het ontstaan van het laatste album staat hier: Beyoncé (album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org en ik kan iedereen aanraden het album te luisteren.
Wat is jouw definitie van een muzikant? Is Kendrick Lamar (ik noem maar een dwarsstraat) ook geen echte muzikant omdat ie (ook) met samples werkt, en niet met een gescheurde spijkerbroek op een gitaar staat te raggen? Of is dat anders omdat ie een man is?
Beetje ouderwetsche discussie maar dat weet je zelluf ook.

buizen
catchup schreef:
(quote)

Ja natuurlijk heb je dat helemaal mis. Ik wou me inhouden en niet reageren maar ik kan het niet helpen...
Ze maakt veel nummers zelf, werkt samen met muzikanten, componisten en producers en toert met een echte band.
Iets over het ontstaan van het laatste album staat hier: Beyoncé (album) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org en ik kan iedereen aanraden het album te luisteren.

Heb die links gelezen. Ze nodigt muzikanten en producers uit en volgens mij leveren die zo'n beetje alle muziek. Wat gelezen over die 'Boots' en lijkt alsof hij het grootste deel van de muziek heeft gecomponeerd.
Anyway, ik kwam tot m'n boude uitspraak vanwege clips van 'r. Soms zie je niet eens een live-band (hier) en dan weer een giga-band met een vleugel èn keyboards èn een harp èn violen èn een contrabas èn saxofoon èn twee of zelfs drie drummers soms en het klinkt steeds hetzelfde. Bij de Super Bowl playbackte ze.
Maar ik geloof je wel dat ze met een echte band tourt, heb inmiddels een concert gezien.
Ze is gewoon zelf zoveel in beeld met dansen en muzikanten amper en als de muzikanten wel in beeld zijn swingen en dansen ze heel veel vooral.
Of het een man of vrouw is maakt niet uit verder (haar band bestaat alleen uit vrouwen: all female band).
Houd je vooral niet in, catchup. Thanx voor je inbrengen in het topic.

buizen
EDITIE IV – TOETSEN

We gaan verder met een tour langs 40 wonderschone riffs, dit keer de toetsen. Riffs en licks die het verschil maken voor een song.
Zowel de 52 witte en 36 zwarte toetsen van de klassieke piano als menig synthesizer of bijv. orgel komen voorbij in deze editie.

Nog even de regels:
. We gaan tot de 40;
. Niet meer dan twee songs per editie per band/artiest;
. Niet meer dan twee indieningen per deelnemer per dag.

Vanuit Zweden veroverde menig aanstekelijke piano-riff miljoenen harten over de wereld, vaak songs met een thema dat iedereen aansprak. Daar was de band wel goed in.
Van zwerver tot miljardair iedereen zong en zingt luidkeels mee zodra de pianomelodieen klinken:

1. ABBA - Money Money Money

Een kei van een riff.

Had deze ook niet bij de blazers gemoeten / gemogen, maar eigenlijk begint het bij die piano.

2. Dave Brubeck - Take Five - YouTube

5. The Doors - Light My Fire - YouTube

Het bekende intro, welke ook later terug komt.

buizen
Thanx, deric raven, maar er geldt een maximum van twee songs/riffs indienen per dag. Misschien wist je dat niet. Heb nog even de regels erbij gezet, bij de openingssong nr. 1.
Zou je een v.d. nrs. 4, 5 of 6 willen laten vervallen?

Een Drenthse bijdrage. Letterlijk!

6. Cuby and the Blizzards - Somebody will know someday - YouTube

De pianoriff is bedacht en gespeeld door Herman Brood.

8. Time Is Tight - Booker T & The MG's

Klassieker!

9. Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity

Nog één - blijkbaar ben ik vandaag in OL mode

Even een link naar wat coole 60s pics met Julie: http://digilander.libero.it/guido_1953/pics/x-julie-driscoll/index.htm

Bij de blazersriff ben ik deze helemaal vergeten (shame on me):
Neville Brothers - Yellow Moon - YouTube

(essentiële sax van Charles Neville - alhoewel keyboards ook wel fijn zijn)

Robertus
10. depeche mode - strange love (1987) - YouTube

Vanaf 0.41 start de (synth) riff die dit nummer naar de overkant mag dragen. Heb expres de albumversie gedeeld, vind ik ik wat subtieler en mooier dan de single-versie. Maar riffmatig gezien maakt dat niets uit.

Wat mij betreft de ongekroonde koningen van de synthpop.

Robertus
11. Kraftwerk - Computer Liebe - YouTube

En we blijven even in het synth-idioom. Ditmaal de pionierende Duitsers! Ook trots overgenomen door Chris Martin en co. op Talk. Netjes mét toestemming van Ralf Hütter.

Zo, nu de anderen weer.

buizen
Ten aanzien van liedjes voor het Eurovisie Song Festival hoor je de 'deskundigen' altijd over dat het lied een 'pakkend refrein' moet hebben, en dat het liedje 'meteen in je hoofd' moet zitten.

Over het instrumentale belang van een catchy riff hoor je ze niet.
Minstens zo belangrijk, een 'geheim' voor een hit.

Mooi bijdragen komen hier voorbij!

2 per dag maximum, kiezen is verliezen, sorry Klf maar hier

14. Gary Numan - Cars - YouTube
15. Kernkraft 400 - Zombie Nation - YouTube

Misterfool
18. The Prodigy - Out Of Space
(intro en +- rond 2:00).
19. John Foxx Underpass - YouTube
(rond 0:20 ).

Morgen ook maar eens een symfo-klassieker nomineren.

22. Coldplay - Clocks - YouTube

Liefhebber of niet, maar als deze niet bekend is hebt je toch onder een hele grote steen geleefd.

Nog twee klassiekers:

23. Eric Carmen - All By Myself

24. Philip Glass - The Photographer pt 1

Piano speelt telkens terugkerende (ook in andere delen) thema.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:26 uur

geplaatst: vandaag om 03:26 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.