MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs

zoeken in:
Deze moet er uiteraard gewoon in:

18. John Coltrane - Acknowledgement ( A Love Supreme PtI)

Volledige A Love Surpreme (ca 33 min.) is hier te beluisteren:
A Love Supreme - John Coltrane - Full Album - YouTube

19. The Beatles - Love me Do - YouTube

Wie kent deze niet, zelfs buis is om.

Lennon heeft er zelfs bij Hohner een eigen harmonica aan over gehouden.

Misschien had ie vroeger wel naar de tekenfilms moeten kijken als jong piechempie, helaaas kon ik die van Love Me Do niet vinden; dit begon pas in '65 - daarom baby's in blik:

Beatles Cartoon - Baby's in Black - YouTube

buizen
catchup schreef:
(Ben de spelregels een beetje kwijt, hoeveel mag ik er?)

Op pagina 6 staan de regels nog eens keurig vermeld. Harde en zachte criteria.
Een hard criterium is: niet meer dan twee indieningen per deelnemer per dag.
Natuurlijk mag je gerust een waanzinnige riff delen maar niet met een telling/nummering ervoor als je er al twee hebt geplaatst, die dag.

Nummer 16 of 17 of 18 is derhalve afgekeurd. Mjuman zou je één van die nrs. willen laten vervallen? Het betreffende nr. zal door een andere deelnemer alsnog moeten ingevuld.
Ik weet nog wel een waanzinnige riff..

buizen schreef:
Nummer 16 of 17 of 18 is derhalve afgekeurd. Mjuman zou je één van die nrs. willen laten vervallen? Het betreffende nr. zal door een andere deelnemer alsnog moeten ingevuld.
Ik weet nog wel een waanzinnige riff..

Laat de vogel (Bird) dan maar vliegen - evt herplaceer ik 'em morgen, want de kwaliteit is hoog genoeg als ik zie wat voor mietjesmeuk er soms wordt aangedragen

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Laat de vogel (Bird) dan maar vliegen - evt herplaceer ik 'em morgen, want de kwaliteit is hoog genoeg als ik zie wat voor mietjesmeuk er soms wordt aangedragen

Ok.
Nr. 16 staat nog open, bij deze.
Goed om Charlie Parker idd natuurlijk wel nog in te dienen, dit ook i.v.m. een op handen zijnde top-lijst der riffs (verkiezing).

Onder de 'mietjesmeuk' treffen we wel ijzersterke riffs: gaf menig doorslag in hits, en miljoenenverkopen.
Maar jazz in een rokerige kroeg is mooier dan de hips don't lie van Shakira. Op bepaalde momenten.

Ben blij verrast met de diversiteit aan geblazen riffs!
Zelfs de Beatles konden me niet chagrijnig krijgen: fijne harp.

buizen
Ja ook dit genre vinden we terug in de geblazen riffs.
Een blokfluit nog wel.
De hele track door dat aanstekelijke (catchy) deuntje.

16. Beastie Boys - Sure Shot

R.I.P. Adam Yauch.

De reden dat ik deze en veel andere jazz nummers niet zou nomineren is dat het veelal totaal geen riff-gedreven nummers zijn... Het zijn voornamelijk continu muterende thema's die door die mutaties voor mij juist het schoolvoorbeeld zijn van wat een riff niet is (dit voorbeeld zit een beetje op het randje)... Die diversiteit en inventiviteit is juist wat veel jazz voor mij zo aantrekkelijk maakt en zoeken naar riffs in jazznummers is dus een beetje als zoeken naar voorbeelden van waar de jazzaanpak deels faalt... In dit voorbeeld faalt het niet, maar ik zou het zelf niet zo snel als riff benoemen.

Riffs hebben weer hun eigen toegevoegde waarde die ik veel meer in pop- en rockmuziek terug hoor, waar een zekere herhaling juist toevoegt aan de aanstekelijkheid van de nummers...

Vandaar dus dat de bijdrage aan blazersriffs in jazznummers die je van mij zou mogen verwachten een beetje uitblijft, ik zou het nooit riffs willen noemen.

The Scientist schreef:
(quote)

De reden dat ik deze en veel andere jazz nummers niet zou nomineren is dat het veelal totaal geen riff-gedreven nummers zijn... Het zijn voornamelijk continu muterende thema's die door die mutaties voor mij juist het schoolvoorbeeld zijn van wat een riff niet is (dit voorbeeld zit een beetje op het randje)... Die diversiteit en inventiviteit is juist wat veel jazz voor mij zo aantrekkelijk maakt en zoeken naar riffs in jazznummers is dus een beetje als zoeken naar voorbeelden van waar de jazzaanpak deels faalt... In dit voorbeeld faalt het niet, maar ik zou het zelf niet zo snel als riff benoemen.

Riffs hebben weer hun eigen toegevoegde waarde die ik veel meer in pop- en rockmuziek terug hoor, waar een zekere herhaling juist toevoegt aan de aanstekelijkheid van de nummers...

Vandaar dus dat de bijdrage aan blazersriffs in jazznummers die je van mij zou mogen verwachten een beetje uitblijft, ik zou het nooit riffs willen noemen.

In dezen ben ik rekkelijk geweest en heb ik "riff" opgevat als "drager" dan wel "brenger" cq. "kern" van een song, door jou wel aangeduid als "thema" met evt variatie daarop (een van de kenmerken van modal jazz).

Verder moet je maar gauw bier gaan drinken ...

De volgende man is ook niet meer onder ons. De song begint met een karakteristiek thema op alto-sax, dat wordt overgenomen door piano en daarna accordeon begeleid door een bass-sax. Hier is:
21. MINK DE VILLE Love & Emotion - YouTube

22. James Brown - I Feel Good (Legends of Rock 'n' Roll) - YouTube
Als je de titel leest weet je al hoe de blazers tekeer gaan.

buizen
Dank voor je bijdrage The Scientist, want het is inderdaad nog wel een hele zoektocht naar en soms zelfs 'discussie' over wat is een riff.

En ondanks dat het de kern van het topic is, is in de 'regels' het antwoord op de vraag "Wat is een riff?" een van de zachte criteria. Het is zo persoonlijk. Het moet terugkerend (maar zelfs dat is nog de vraag, dat zullen we in de drum-editie gaan zien) en zeer kenmerkend zijn voor de song.
Een saxofoonsolo moet sowieso niet verward worden met een sax-riff.
Maar voor de rest hoort de een in een saxofoon in een song een duidelijke riff-functie en een ander niet.
Voor mij zijn hier heel duidelijke riff-voorbeelden voorbij gekomen en minder duidelijke.
Toch allemaal goedgekeurd.

23. The Stooges - Fun House

Een waanzinnige sax met een steeds repeterende riff, meerdere zelfs.
Steve Mackay is vorig jaar oktober overleden.

Geweldig die van The Stooges.

24. Aerosmith - Pink - YouTube

Ook klassiek, Steven Tyler

http://www.reyesaccordions.com/Images/NAMM2.JPG

catchup
Of het een riff is laat ik aan de deskundigen, noemen ze dit niet riddim op jamaica?

25. The Specials - Ghost Town - YouTube

buizen
catchup schreef:
Of het een riff is laat ik aan de deskundigen
25. The Specials - Ghost Town - YouTube

De 'deskundigen' zijn 'wij' samen, catchup.
Ik vind het een mooi voorbeeld van een riff in elk geval.

buizen
Zittend op de tak van een mangrove (00.50) een dwarsfluitdeuntje fluiten en zo een wereldhit lanceren.
Het kan.

26. Men At Work - Down Under

De melodie was ook onderdeel van de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen in 2000.
In 2012 werd Greg Ham dood gevonden in zijn woning in Melbourne.

27. Simon & Garfunkel - El Condor Pasa

Ultieme oorwurm

Als gevolg daarvan zag je Boliviaanse gezelschappen Europa binnenkomen. Die gasten hanteerden een heel slim celdelingsprincipe: op een bepaald moment namen ze trainees op en als die een tijdje meegespeeld hadden, splitste de groep zich en werden er weer nieuwe trainees opgenomen.

Beetje compensatie:
28. Charlie Parker - Ornithology

buizen

Thanx!
Die celdeling zie je tegenwoordig wel meer. Was het maar bij de in poncho's gehulden gebleven.

Waar blijven de rockisti. Zeg, nlkink er is toch wel een op de Drentse heidevelden of Zandrug geboren sax-, trompet- of harp-riff te vinden? (toch nog 'getagd' in dit topic).

Volgens mij is het maar één noot, maar heel herkenbaar.
30. Bryan Ferry - Let's Stick Together - YouTube

buizen
Het worden er later wel meer, noten, maar inderdaad eerst maar één noot. Hoe cool is dat? Dat kan alleen een saxofoon: een catchy wereldberoemde riff van één noot in een hitsong.

Zet jij er nog even een juiste nummering voor, gigage, om jouw inbreng definitief te kwalificeren?
Zo telt ie niet. De jury is streng.

buizen
Even wat muziek hoor.
Als de rap begint (1.55, misschien wel 'de eerste officiele rap' in music history) begint ook meteen de saxofoon fijn te knorren:

buizen schreef:
Even wat muziek hoor.
Als de rap begint (1.55, misschien wel 'de eerste officiele rap' in music history)

Nope: eerste rapnummer (met commercieel succes) was dit: Rapper's Delight - The Sugarhill Gang (1979) - YouTube

Verder heeft Blondie voor dit nummer ordinair leentjebuur gespeeld bij: People's Choice - Do it any way you wanna - 1975 - YouTube - uit 1975; beide G D A E (bas-riff)

Om die reden heb ik Rapture altijd een k*nummer gevonden met een 'clippende' aanstelster

buizen
Nou ja, het tweede officiele rapnummer dan. In ieder geval de tijd fris vooruit.
En leentjebuur wordt alom gespeeld, in de rock 'n roll maar ook in meer arty genres. Toen en nu.

Debbie een 'aanstelster' noemen..
Ik heb Debbie eens aangeraakt. Andere koek dan op 1 meter van Agnitha Fältskog verkeren, Mjuman.

(afbeelding)

Deze klassieker mag natuurlijk ook niet ontbreken.

31. Skik - Op Fietse

32. Nelson Mandela - Special AKA - YouTube

Deze hoort er natuurlijk bij. Swingt als een gek en wat geweldig gearrangeerd die trompetten.

buizen schreef:

Waar blijven de rockisti etc. etc.

Er speelt al een hele tijd een nummer van Hans Dulfer in mijn hoofd wat opgebouwd is vanuit een door hem maniakaal repeterende sax-lick alleen ik kom niet op de titel.

Maar buiten dat geef ik meteen toe dat blazers me niet echt liggen. Ik heb net zo weinig met de in deze editie opgevoerde muziek als jij had met de 50 tinten editie met vogelgeluiden .

Mjuman schreef:

Als gevolg daarvan zag je Boliviaanse gezelschappen Europa binnenkomen. Die gasten hanteerden een heel slim celdelingsprincipe: op een bepaald moment namen ze trainees op en als die een tijdje meegespeeld hadden, splitste de groep zich en werden er weer nieuwe trainees opgenomen.

Oh, ik dacht altijd dat die gezelschappen uit Peru kwamen.

Gretz schreef:
(quote)

Oh, ik dacht altijd dat die gezelschappen uit Peru kwamen.

Luister Flip Fluitketel, je hebt nu voor de 4e keer in 5 etmalen een aantoonbaar ostentatieve mispeer vertoond: dit was de laatste, het sporttopic vanavond de een-na-laatste, het RIP-topic (inzake Emerson) de tweede. Enthousiasme is ok; dat kan leiden tot overmoed of onbezonnenheid, maar als je tot meerdere malen in aperte onnozelheid vervalt (die post over Emerson sloeg veel) ben ik er klaar mee.

Een inmiddels overleden Chileense collega vertelde me destijds van zijn ervaringen met die lui - als taaldocent Spaans gaf hij een aantal van hen Nederlands

Gast
geplaatst: vandaag om 11:03 uur

geplaatst: vandaag om 11:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.