Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
Robertus
geplaatst: 17 maart 2016, 12:09 uur
26. Nils Frahm - Hammers (Official Music Video) - YouTube
Jonge pianist die ergens opereert tussen Philip Glass, Steve Reich en Keith Jarrett, maar wellicht net een stukje toegankelijker zodat de man prettig verdwaald is geraakt in het festival circuit.
Wel durf ik mij hier openlijk af te vragen of dit nu een riff is of eerder een ostinaat patroon. Dezelfde vraag kan je ook stellen bij bijvoorbeeld een Philip Glass...Maar wat mij betreft horen beide artiesten wel in deze categorie. Het is aan de spelleider....
Jonge pianist die ergens opereert tussen Philip Glass, Steve Reich en Keith Jarrett, maar wellicht net een stukje toegankelijker zodat de man prettig verdwaald is geraakt in het festival circuit.
Wel durf ik mij hier openlijk af te vragen of dit nu een riff is of eerder een ostinaat patroon. Dezelfde vraag kan je ook stellen bij bijvoorbeeld een Philip Glass...Maar wat mij betreft horen beide artiesten wel in deze categorie. Het is aan de spelleider....
0
geplaatst: 17 maart 2016, 12:44 uur
Robertus schreef:
Zelf vertoon ik wel eens een obstinaat patroon, maar dan nog zou ik willen voorstellen "riff" rekkelijk op te vatten, omdat anders - als ik me zou opstellen als 'riff-fundamentalist' veel hier zou afvallen imho.
De omschrijving van Frahm werkte hier wel enige hilariteit. Nils Frahm is ondertussen op MuMe wel de beschermheilige van de wat meer serieuze muziek, of zoiets nou voortvloeit uit de intrensieke kwaliteit van zijn werk - en dat heeft zijn verdiensten - dan wel uit het hier frequente himmelhoch jauzen over zijn werk laat ik graag in het midden; voor mij wandelt hij regelmatig op het dunne randje van de edelkitsch/salonfähige achtergrondmuziek.

0
geplaatst: 17 maart 2016, 12:45 uur
Robertus schreef:
riff is of eerder een ostinaat patroon
riff is of eerder een ostinaat patroon
Ik zie daar nooit echt een verschil, beide is een thema (riff is meer pop/rock en ostinaat wordt vaker in de klassieke muziek benoemd).
0
Robertus
geplaatst: 17 maart 2016, 12:58 uur
Mjuman schreef:
De omschrijving van Frahm werkte hier wel enige hilariteit. Nils Frahm is ondertussen op MuMe wel de beschermheilige van de wat meer serieuze muziek, of zoiets nou voortvloeit uit de intrensieke kwaliteit van zijn werk - en dat heeft zijn verdiensten - dan wel uit het hier frequente himmelhoch jauzen over zijn werk laat ik graag in het midden; voor mij wandelt hij regelmatig op het dunne randje van de edelkitsch/salonfähige achtergrondmuziek.
Ik kan zijn hele werk nog niet beoordelen, want dit is het enige nummer dat ik ken. Ik vind het een mooi muziekstuk, maar het deed me in eerste instantie wel erg aan Keith Jarrett denken, maar dan compacter. Iets minder opbouw, sneller naar de climax. Maar dat hij dan toch regelmatig opduikt op festivals en daar ook succes mee heeft is wel opmerkelijk en zal wel het een en ander te maken hebben met dat "Jarrett-light" gehalte waar ik over sprak. In die zin zou je het wel een soort edel-kitsch kunnen noemen, zolang je dat woord niet te negatief opvat.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 13:03 uur
0
Robertus
geplaatst: 17 maart 2016, 13:04 uur
Rudi S schreef:
Ik zie daar nooit echt een verschil, beide is een thema (riff is meer pop/rock en ostinaat wordt vaker in de klassieke muziek benoemd).
(quote)
Resultaat van diep nadenken: In pop-rock is vaker sprake van een "hook". Namelijk een riffje die in je hoofd blijft hangen en die je bijvoorbeeld kan neuriën. In de (semi)klassieke muziek is in strikte zin wel sprake van riffs, maar die zijn zo fundamenteel dat het hele stuk zonder de riff gewoon niet bestaat. En ze zijn meestal niet echt te neuriën, maar ze kunnen wel door je hoofd zingen. Als je bij pop-rock nummers de riff weglaat dan zijn ze nog wel herkenbaar, alleen minder aantrekkelijk.
Het gaat er eigenlijk meer om wat in de volksmond onder een riff wordt verstaan cq. wat een riff in werkelijkheid nu precies is. De spanning daartussen.
Edit: Met klassiek bedoel ik hier voornamelijk het wat modernere, stuwende werk dat erg leunt op de riff/ostinaat.
0
buizen
geplaatst: 17 maart 2016, 15:25 uur
Aanvankelijk ging het topic, en dat gaat het nog steeds, op zoek naar vooral ook de bijvoeglijke naamwoorden van de riff: 'vet', 'catchy', 'hooky' en was enigszins gitaar georiënteerd.
Gaandeweg kwamen, ook door andere instrument-riffs, andere genres om de hoek kijken en veroverden hun plaats in het topic.
Tja, wat is een riff? Een uiterst aan de song verbonden en herkenbaar terugkerend muzikaal thema. Een riedel noten. Akkoordaanslagen. Een heerlijke melodie. Maar steeds voor de song zeer bepalend.
En vaak ook nog een hoog 'hitgehalte' m.b.t. de song, anders waren het geen legendarische riffs geworden.
Als mensen hier antwoorden zoeken moeten ze de vragen eerst aan zichzelf stellen, kijk eens diep in je muzikale hart en besluit dan om een song al dan niet te plaatsen, een song met een goed voorbeeld van een riff.
Het topic is geen 'spel', anders stond het wel onder muziekgames.
Het belang van goede riffs is het onderwerp, middels een wandeling langs diverse edities met 40 riffs als rode draad maar ook met ruimte voor discussie of uitwisseling van wederwaardigheden of genre-kennis.
Die van Cuby and the Blizzards - Somebody will know someday - YouTube
("De pianoriff is bedacht en gespeeld door Herman Brood.") vind ik wel heel gaaf. Ijzersterk pianothema, van vaderlandse bodem.
Anderen vinden Stevie Wonder weer heel mooi.
Geen riff is afgekeurd, ze hebben alle zo hun charme.
Gaandeweg kwamen, ook door andere instrument-riffs, andere genres om de hoek kijken en veroverden hun plaats in het topic.
Tja, wat is een riff? Een uiterst aan de song verbonden en herkenbaar terugkerend muzikaal thema. Een riedel noten. Akkoordaanslagen. Een heerlijke melodie. Maar steeds voor de song zeer bepalend.
En vaak ook nog een hoog 'hitgehalte' m.b.t. de song, anders waren het geen legendarische riffs geworden.
Als mensen hier antwoorden zoeken moeten ze de vragen eerst aan zichzelf stellen, kijk eens diep in je muzikale hart en besluit dan om een song al dan niet te plaatsen, een song met een goed voorbeeld van een riff.
Het topic is geen 'spel', anders stond het wel onder muziekgames.
Het belang van goede riffs is het onderwerp, middels een wandeling langs diverse edities met 40 riffs als rode draad maar ook met ruimte voor discussie of uitwisseling van wederwaardigheden of genre-kennis.
Die van Cuby and the Blizzards - Somebody will know someday - YouTube
("De pianoriff is bedacht en gespeeld door Herman Brood.") vind ik wel heel gaaf. Ijzersterk pianothema, van vaderlandse bodem.
Anderen vinden Stevie Wonder weer heel mooi.
Geen riff is afgekeurd, ze hebben alle zo hun charme.
0
buizen
geplaatst: 17 maart 2016, 15:46 uur
Every time I look in the mirror
All these lines on my face getting clearer
Sing with me, sing for the year
Sing for the laughter, sing for the tear
Sing with me just for today
Maybe tomorrow, the good Lord will take you away
29. Aerosmith - Dream On
All these lines on my face getting clearer
Sing with me, sing for the year
Sing for the laughter, sing for the tear
Sing with me just for today
Maybe tomorrow, the good Lord will take you away
29. Aerosmith - Dream On
0
geplaatst: 17 maart 2016, 16:16 uur
30. UK - In the Dead of the Night - Studio Version - YouTube
Wellicht één van de 1e zgn superbands en wat een geweldig debuut uit 1978.
UK ( Bruford, Holsworth, Jobson en Wetton.)
Repeterend themaatje van Jobson op de keyboards.
Wellicht één van de 1e zgn superbands en wat een geweldig debuut uit 1978.
UK ( Bruford, Holsworth, Jobson en Wetton.)
Repeterend themaatje van Jobson op de keyboards.
0
buizen
geplaatst: 17 maart 2016, 17:48 uur
31. Kate Bush - Babooshka
Het oog wil ook wat bij een mooie pianoriff. Misschien ook de enige song met tevens een glas-riff.
Het oog wil ook wat bij een mooie pianoriff. Misschien ook de enige song met tevens een glas-riff.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 17:55 uur
32. Paradise Lost - One Second | Official Music Video - YouTube
Als je goed luistert, dan hoor je het piano riffje het hele nummer door.
Paradise Lost op de minder harde toer.
0
buizen
geplaatst: 17 maart 2016, 18:13 uur
Even wat muziek hoor, met catchy pianowerk en een universeel thema: een dikke hit dus.
Whatever happened to our love?
I wish I understood
It used to be so nice, it used to be so good
So when you're near me, darling can't you hear me
S. O. S.
Whatever happened to our love?
I wish I understood
It used to be so nice, it used to be so good
So when you're near me, darling can't you hear me
S. O. S.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 18:25 uur
Af en toe heb ik het idee dat de chef topique zijn eigen dwaaltochten door de muziek gebruikt om zijn topique aan te kleden en vice versa.
Benny Andersson is een befaamd toetsenist/liedjesschrijver sinds hij speelde in The Hep Stars; het kenmerkende riedeltje - het lijkt wel een gecasteerde piano (spinet) - blijft je lang blij
Hep Stars - Sunny Girl - YouTube
Dat de Hep Stars ook konden rocken blijkt uit Hep Stars - Cadillac - YouTube
Benny Andersson is een befaamd toetsenist/liedjesschrijver sinds hij speelde in The Hep Stars; het kenmerkende riedeltje - het lijkt wel een gecasteerde piano (spinet) - blijft je lang blij

Hep Stars - Sunny Girl - YouTube
Dat de Hep Stars ook konden rocken blijkt uit Hep Stars - Cadillac - YouTube
0
buizen
geplaatst: 17 maart 2016, 18:38 uur
Met die eerste alinea heb jij natuurlijk helemaal gelijk, Mjuman. Alles is nu eenmaal met elkaar verbonden.
En ik vind het leuk als ook anderen een inkijkje in hun dwaal- en spooktochten geven. Zoals jij.
Plaats gerust een mooie video.
Gaaf, die oude rock 'n roll van Hep Stars.
Ik streef ernaar tenminste op iedere pagina één [embed] liedje-/songvideo te plaatsen. Riffgerelateerd.
Ter opluistering.
En ik vind het leuk als ook anderen een inkijkje in hun dwaal- en spooktochten geven. Zoals jij.
Plaats gerust een mooie video.
Gaaf, die oude rock 'n roll van Hep Stars.
Ik streef ernaar tenminste op iedere pagina één [embed] liedje-/songvideo te plaatsen. Riffgerelateerd.
Ter opluistering.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 19:53 uur
Ik denk dat ik nog liever een riff hoor van de beatles dan van abba. Jeeh, wat werd dat door je strot geduwd op alle radio en tv zenders. Alleen de titel van zo'n liedje geeft al tekstflarden door je hoofd. Maar goed, ieder zijn smaak en slecht is het ook niet, het blijft de rest van je leven in je geheugen hangen.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 20:10 uur
35. Journey-Dont Stop Believing - YouTube
Hier hebben ze ook een variatie op gemaakt erg grappig The most stolen song in the history of music - YouTube
Hier hebben ze ook een variatie op gemaakt erg grappig The most stolen song in the history of music - YouTube
0
geplaatst: 17 maart 2016, 20:16 uur
gigage schreef:
Ook wel bekend als 4 Chords.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 20:19 uur
haha die is ook leuk, ja. Zo moeilijk is het dus niet om een hit te schrijven.
0
geplaatst: 17 maart 2016, 20:21 uur
Van dezelfde groep maar ze hebben verschillende versies opgenomen.
0
Robertus
geplaatst: 17 maart 2016, 21:57 uur
deric raven schreef:
Paradise Lost was in deze periode behoorlijk beïnvloed door Depeche Mode. En nog niet eens zo onverdienstelijk, zie ook het album Host. Alleen met de zang vallen ze door de mand. No-one beats David Gahan wat dat betreft.
0
catchup
geplaatst: 17 maart 2016, 22:11 uur
36. NICK CAVE & THE BAD SEEDS - WANTED MAN - YouTube
Van dit Bob Dylan/Johnny Cash nummer maakt Nick Cave 1 lange riff, met piano en zo'n fijn hammond orgel
Van dit Bob Dylan/Johnny Cash nummer maakt Nick Cave 1 lange riff, met piano en zo'n fijn hammond orgel
0
catchup
geplaatst: 17 maart 2016, 22:13 uur
Zei daar iemand hammond orgel?
37. Beastie Boys - 1 Groove Holmes - YouTube
0
geplaatst: 17 maart 2016, 22:58 uur
Buiten mededinging: Faith No More - Midnight Cowboy + From Out Of Nowhere (subtitulado) - YouTube
Waar valt zo'n blaas orgeltje nou onder? Van origine (John Barry) is het een mondharmonica die het melodietje laat horen.
Waar valt zo'n blaas orgeltje nou onder? Van origine (John Barry) is het een mondharmonica die het melodietje laat horen.
0
buizen
geplaatst: 18 maart 2016, 09:41 uur
Veel dance hitmachines uit de jaren '90 baseerden menig song op een kekke piano- of synth-lick, met een vette beat er onder.
Denk bijv. ook aan Black Box of ons eigen 2 Unlimited.
38. Capella - Tell Me The Way
Denk bijv. ook aan Black Box of ons eigen 2 Unlimited.
0
catchup
geplaatst: 18 maart 2016, 09:59 uur
39. Joanna Newsom - Good Intentions Paving Company (with lyrics) - YouTube
En als je niet van haar stem houdt: aan het eind wacht een prachtige hoornsolo
En als je niet van haar stem houdt: aan het eind wacht een prachtige hoornsolo
0
geplaatst: 18 maart 2016, 10:27 uur
40. Mott the Hoople - All the Way From Memphis - YouTube
Laten wij jeugdheld Ian nog een keer in het spotlicht plaatsen.
Het is ook een echte hoor.
Laten wij jeugdheld Ian nog een keer in het spotlicht plaatsen.
Het is ook een echte hoor.
0
buizen
geplaatst: 18 maart 2016, 10:33 uur
Honderdzestig riffs en een meer dan dubbel zoveel aantal reacties liggen er alweer achter ons.
EDITIE IV - Toetsen - TOTAALOVERZICHT:
1. ABBA - Money Money Money
2. Dave Brubeck - Take Five - YouTube
3. Stevie Wonder You Are The Sunshine Of My Life - YouTube
4. Tasmin Archer - Sleeping Satellite (Original Video) - YouTube
5. The Doors - Light My Fire - YouTube
6. Cuby and the Blizzards - Somebody will know someday - YouTube
7. Genesis - Firth of Fifth
8. Time Is Tight - Booker T & The MG's
9. Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
10. depeche mode - strange love (1987) - YouTube
11. Kraftwerk - Computer Liebe - YouTube
12. Tighten Up Zydeco - Clifton Chenier & The Louisiana Ramblers - YouTube
13. MF DOOM - Madvillain - Accordion - YouTube
14. Gary Numan - Cars - YouTube
15. Kernkraft 400 - Zombie Nation - YouTube
16. Queen - Don't Stop Me Now (Official Video) - YouTube
17. Shadow Gallery - 01 The Dance of Fools - YouTube
18. The Prodigy - Out Of Space
19. John Foxx Underpass - YouTube
20. Emerson Lake & Palmer-Hoedown - YouTube
21. Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire - YouTube
22. Coldplay - Clocks - YouTube
23. Eric Carmen - All By Myself
24. Philip Glass - The Photographer pt 1
25. Steve Winwood - Gimme some ...
27. The Charlatans - Weirdo - YouTube
28. Dire Straits - Walk Of Life- YouTube
29. Aerosmith - Dream On
33. Hep Stars - Cadillac - YouTube
34. Hep Stars - Sunny Girl - YouTube
Genomineerd door:
5x: Rudi S, catchup, deric raven
4x: Mjuman, gigage, Misterfool, buizen
2x: davevr, bikkel2
1x: nlkink, Holden, Don Cappuccino
2 nominaties zijn later alsnog ingevoegd in de lijst (nrs. 33 en 34).
Allen dank.
EDITIE IV - Toetsen - TOTAALOVERZICHT:
1. ABBA - Money Money Money
2. Dave Brubeck - Take Five - YouTube
3. Stevie Wonder You Are The Sunshine Of My Life - YouTube
4. Tasmin Archer - Sleeping Satellite (Original Video) - YouTube
5. The Doors - Light My Fire - YouTube
6. Cuby and the Blizzards - Somebody will know someday - YouTube
7. Genesis - Firth of Fifth
8. Time Is Tight - Booker T & The MG's
9. Julie Driscoll, Brian Auger & The Trinity
10. depeche mode - strange love (1987) - YouTube
11. Kraftwerk - Computer Liebe - YouTube
12. Tighten Up Zydeco - Clifton Chenier & The Louisiana Ramblers - YouTube
13. MF DOOM - Madvillain - Accordion - YouTube
14. Gary Numan - Cars - YouTube
15. Kernkraft 400 - Zombie Nation - YouTube
16. Queen - Don't Stop Me Now (Official Video) - YouTube
17. Shadow Gallery - 01 The Dance of Fools - YouTube
18. The Prodigy - Out Of Space
19. John Foxx Underpass - YouTube
20. Emerson Lake & Palmer-Hoedown - YouTube
21. Jerry Lee Lewis - Great Balls of Fire - YouTube
22. Coldplay - Clocks - YouTube
23. Eric Carmen - All By Myself
24. Philip Glass - The Photographer pt 1
25. Steve Winwood - Gimme some ...
27. The Charlatans - Weirdo - YouTube
28. Dire Straits - Walk Of Life- YouTube
29. Aerosmith - Dream On
33. Hep Stars - Cadillac - YouTube
34. Hep Stars - Sunny Girl - YouTube
Genomineerd door:
5x: Rudi S, catchup, deric raven
4x: Mjuman, gigage, Misterfool, buizen
2x: davevr, bikkel2
1x: nlkink, Holden, Don Cappuccino
2 nominaties zijn later alsnog ingevoegd in de lijst (nrs. 33 en 34).
Allen dank.
* denotes required fields.