Genres / Rock / Riff Raff: het belang van vette of hooky / catchy riffs in songs
zoeken in:
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 14:47 uur
Die van Elvis Costello kende ik bijna niet meer, Rudi S, 'vergeten'. Thanx.
En Stargazer....
Een openingsdrumpartij.. (zeker geen drumsolo): al komt ie maar eenmaal in het nummer voor: idd een legendarische riff in de drumwereld.
En Stargazer....
Een openingsdrumpartij.. (zeker geen drumsolo): al komt ie maar eenmaal in het nummer voor: idd een legendarische riff in de drumwereld.

0
geplaatst: 21 maart 2016, 14:49 uur
5. Porcupine Tree - The Sound Of Muzak
Inclusief video waar Gavin Harrison de partij speelt op een of andere drumclinic oid. Bedriegelijk eenvoudig, maar is stiekem een technisch meesterwerkje.
Inclusief video waar Gavin Harrison de partij speelt op een of andere drumclinic oid. Bedriegelijk eenvoudig, maar is stiekem een technisch meesterwerkje.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 14:50 uur
Ha, ha ik had 'm al weer weggehaald en toch weer terug gezet, is het een solo of is het een riff.
Tja eigenlijk na dat drumintro komt dus de echte (gitaar)riff.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 14:50 uur
Okidokelestan: historisch live versie op Womad
6. Echo & The Bunnymen with Burundi Black - Zimbo (a.k.a. All My Colours)
Wavistisch hoogtepunt - we take a bow
6. Echo & The Bunnymen with Burundi Black - Zimbo (a.k.a. All My Colours)
Wavistisch hoogtepunt - we take a bow

0
geplaatst: 21 maart 2016, 15:00 uur
7. Can - Vitamin C
Hier had natuurlijk ook elk ander nummer van Can kunnen staan (alhoewel, wie nomineert Halleluwah nog even?). Liebezeit is een held
Hier had natuurlijk ook elk ander nummer van Can kunnen staan (alhoewel, wie nomineert Halleluwah nog even?). Liebezeit is een held
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 15:01 uur
Thanx mannen. Ook mooi dat er meteen niet-drumstel-songs worden ingediend.
Een triangel is allicht teveel gevraagd (en wellicht ook niet interessant) maar bongo's of hoe die Afrikaanse percussie-instrumenten ook mogen heten mogen hier natuurlijk niet ontbreken.
Tja, da's wel met meer nummers zo dat ook andere instrumenten met een riff bepalend zijn. Meerdere instrument-riffs in een song. Toch is wat Cozy Powell in Stargazer doet echt wel een legendarische 'break'. Mooi laten staan (knipoogsmiley werkt helaas niet).
Een triangel is allicht teveel gevraagd (en wellicht ook niet interessant) maar bongo's of hoe die Afrikaanse percussie-instrumenten ook mogen heten mogen hier natuurlijk niet ontbreken.
Rudi S schreef:
Ha, ha ik had 'm al weer weggehaald en toch weer terug gezet, is het een solo of is het een riff.
(quote)
Tja, da's wel met meer nummers zo dat ook andere instrumenten met een riff bepalend zijn. Meerdere instrument-riffs in een song. Toch is wat Cozy Powell in Stargazer doet echt wel een legendarische 'break'. Mooi laten staan (knipoogsmiley werkt helaas niet).
0
geplaatst: 21 maart 2016, 15:15 uur
0
geplaatst: 21 maart 2016, 15:26 uur
9. The Rolling Stones - Sympathy Fo The Devil
Als het over legendarische door percussie gedreven rocksongs gaat mag deze wat mij betreft niet ontbreken.
Als het over legendarische door percussie gedreven rocksongs gaat mag deze wat mij betreft niet ontbreken.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 15:31 uur
Nog een beetje percussie:
10. Gloria Estefan (Miami Sound Machine) - Rhythm Is Gonna Get You
10. Gloria Estefan (Miami Sound Machine) - Rhythm Is Gonna Get You
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 16:06 uur
Zie daar. Geen percussieinstrument nodig, met het menselijk lichaam en niets anders dan dat komen we ook al een heel eind. Telt gewoon als legendarische slagwerkriff.
En jij brengt me op een idee, Misterfool.
Op elke pagina dient liefst ook nog een mooi muziekvideo te staan immers.
Kijk eens wat er - na eerst al het fluitriffje - op 1.48, en verder, gebeurt. Een goede band denkt onbeperkt in klanken en geluiden en niet (beperkt) alleen in bijv. drie instrumenten. Hoe kom je erop, hulde:
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 17:23 uur
Het basgitaareditietotaaloverzicht is gereed, en te vinden op p. 13.
Allen dank voor de inbreng.
Voor de notatie(s) zou het mooi zijn als mensen dit zoals bijv. in nr.1 doen. Dus via 'bewerken' even alle poeha als 'live' of 'youtube' of 'HQ audio' weghalen en gewoon naam artiest - titel nummer (eventueel die titel aanvullen als het een lange titel betreft en niet mee wordt meegekopieerd). Denk dat wel duidelijk is wat bedoeld wordt.
Allen dank voor de inbreng.
Voor de notatie(s) zou het mooi zijn als mensen dit zoals bijv. in nr.1 doen. Dus via 'bewerken' even alle poeha als 'live' of 'youtube' of 'HQ audio' weghalen en gewoon naam artiest - titel nummer (eventueel die titel aanvullen als het een lange titel betreft en niet mee wordt meegekopieerd). Denk dat wel duidelijk is wat bedoeld wordt.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 17:31 uur
12. Paul Simon - 50 Ways to Leave Your Lover
En als extraatje een mooie live versie:
Paul Simon with Steve Gadd - 50 Ways To Leave Your Lover (Live From Philadelphia).flv
En als extraatje een mooie live versie:
Paul Simon with Steve Gadd - 50 Ways To Leave Your Lover (Live From Philadelphia).flv
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 17:43 uur
Altijd fijn als mensen een net geplaatst advies/verzoek lezen en ter harte nemen. Zucht.
nlkink, is het mogelijk dat jij via 'bewerken' even tussen de rechthoekige haakjes wat overbodige tekst als "(Audio)" en "YouTube" weghaalt?
Dus dat het zo wordt:
Dat lukt jou wel. Dat moet iedereen lukken hier. Eensluidende notaties. Mooier voor het totaaloverzicht, rustiger voor het oog.
nlkink, is het mogelijk dat jij via 'bewerken' even tussen de rechthoekige haakjes wat overbodige tekst als "(Audio)" en "YouTube" weghaalt?
Dus dat het zo wordt:
Dat lukt jou wel. Dat moet iedereen lukken hier. Eensluidende notaties. Mooier voor het totaaloverzicht, rustiger voor het oog.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 17:47 uur
Shit, buizen, ik had jouw verzoek niet gezien. Heb het aangepast. Ik wist niet eens hoe dat moest. Nu dus wel. Dank en hulde!
0
geplaatst: 21 maart 2016, 17:49 uur
Triggerfinger (met een niet onaardig nummer van de hupse Lykke Li) en Paul Simon op één late maandagmiddag - Oh tell me why, I don't like mondays 

0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 17:50 uur
Ok, nou dat bedoel ik nlkink, vaak even uitzoeken hoe iets moet (al was dat zomaar neer plempen altijd lekker handig en simpel, dat snap ik) en als je het dan weet doe je het voortaan altijd goed.
Even uitzoeken en je weet het, de lijst wordt er mooier door. (er komt t.z.t. nog een riffverkiezing).
Even uitzoeken en je weet het, de lijst wordt er mooier door. (er komt t.z.t. nog een riffverkiezing).
0
geplaatst: 21 maart 2016, 18:56 uur
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 19:03 uur
Heb nog eens na zitten te denken over de (ultieme) riff.
Wat ook in de definitie vervat zou moeten is dat wanneer je alléén de riff hoort (alleen die drumbreak, alleen die saxofoonpartij) dat je dan on-mid-del-lijk weet (associeert) welke song of welk liedje het betreft.
Dat is de kracht van een ultieme riff.
Niet alle indieningen voldoen daar aan.
Maar goed, het is dan ook een zoektocht naar het fenomeen riff.
Wat ook in de definitie vervat zou moeten is dat wanneer je alléén de riff hoort (alleen die drumbreak, alleen die saxofoonpartij) dat je dan on-mid-del-lijk weet (associeert) welke song of welk liedje het betreft.
Dat is de kracht van een ultieme riff.
Niet alle indieningen voldoen daar aan.
Maar goed, het is dan ook een zoektocht naar het fenomeen riff.
0
catchup
geplaatst: 21 maart 2016, 19:03 uur
Nee, Gloria daar wordt je blij van. Zimbo was daarentegen wel weer even een warm bad in memory lane of hoe zeg je dat. 50 ways is best een knap stukje drumwerk, standaard lesmateriaal.
0
buizen
geplaatst: 21 maart 2016, 20:50 uur
Daar heb je een punt. Dank.
Inmiddels aangepast.
When The Levee Breaks gaat over de overstromingen in het Mississippigebied in 1927, over het feit dat meer dan 13.000 inwoners van Greenville, (Mississippi) en omstreken geëvacueerd moesten worden naar nog intact zijnde hoger gelegen, droge stukken grond (Levee’s). De angst dat ook deze stukken grond ten prooi aan het water zouden vallen, was het thema van het nummer.
Oorspronkelijk een lied gemaakt door een echtpaar, in 1929.
Door John Bonham en Led Zeppelin onsterfelijk gemaakt met hun versie, in 1971.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 21:28 uur
13. NEU! - Hallogallo
De Motorik-beat is stuwend, geestverruimend (ik kan er helemaal in opgaan) en moeilijk om constant te spelen. Hier hoor je hem in optima forma.
De Motorik-beat is stuwend, geestverruimend (ik kan er helemaal in opgaan) en moeilijk om constant te spelen. Hier hoor je hem in optima forma.
0
geplaatst: 21 maart 2016, 22:10 uur
Ha, had Hallogallo ook nog bijna genomineerd. Meer krautrock is meer beter!
0
geplaatst: 21 maart 2016, 23:13 uur
Met gitaren (niet geschikt voor fijnproevers):
14. Megadeth- Holy Wars
Zonder gitaren (om thuis te oefenen): Nick Menza - Holy Wars, drums only
14. Megadeth- Holy Wars
Zonder gitaren (om thuis te oefenen): Nick Menza - Holy Wars, drums only
0
geplaatst: 21 maart 2016, 23:47 uur
15. XTC - Rocket From A Bottle - YouTube
Lekkere stuwende/ en creatieve drumpartij van Terry Chambers.
Heel functioneel en alles op zijn plek.
Niets virtuoos, maar lekker rond en energiek.
Fijne band.
Lekkere stuwende/ en creatieve drumpartij van Terry Chambers.
Heel functioneel en alles op zijn plek.
Niets virtuoos, maar lekker rond en energiek.
Fijne band.
0
Misterfool
geplaatst: 22 maart 2016, 00:41 uur
Ik vind het eigenlijk best wel lastig om een drumriffs te nomineren voor dit topic. Vaak zijn drums ofwel zo ondersteunend dat ze niet opvallen, ofwel zo organisch en gevarieerd dat ik ze maar moeilijk als een riff kan kwalificeren. Zeker dat laatste is lastig, aangezien ik eigenlijk iets van Bill Bruford(Een van mijn helden) wil nomineren, maar wat?
0
geplaatst: 22 maart 2016, 00:59 uur
21st chizoid man heeft toch geweldige fills? en een geweldige drum & bass track zie ik nu op utube.
* denotes required fields.