MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Kan iemand mij een goede cd aanbevelen?

Ik zoek naar een goede uitvoering van de Gymnopédies van Satie en eentje van de Nocturnes van Chopin.

Wat Satie betreft: de Gymnopédies hoor ik heel graag in de uitvoering van Philippe Entremont,
liever dan van Reinbert de Leeuw, die de tempi voor mijn gevoel wel erg langzaam neemt. Ik ben ook een liefhebber van Aldo Ciccolini.

De Nocturnes van Chopin hoor ik graag van Arthur Rubinstein, van Maria Joa Pires en van Vladimir Ashkenazy.

Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke smaak. Zelf even (voor)luisteren is het beste. Op Spotify en YouTube kun je het meeste wel vinden.

Ok, ik ga eens op luistertocht. Alvast bedankt voor de tips.

Al iemand bekend met de laatste, postume release van Henryk Górecki? Absoluut de moeite waard!

Z'n zoon schijnt het afgemaakt te hebben.

http://i65.tinypic.com/4lh7ro.jpg

Ken ik nog niet. Bedankt voor de tip.

Radio Klara lanceerde deze week klarafy. Hiermee kan je aan de hand van een playlist in spotify klassieke muziek ontdekken die bij je smaak past.

Ik gebruik zelf geen spotify, maar het lijkt me wel leuk om zo op ontdekkingstocht te gaan.

Ik heb er mijn afspeellijsten eens doorgejaagd en nu heb ik weer lekker veel muziek om te ontdekken

Bruno_6 schreef:
Radio Klara lanceerde deze week klarafy. Hiermee kan je aan de hand van een playlist in spotify klassieke muziek ontdekken die bij je smaak past.

Ik gebruik zelf geen spotify, maar het lijkt me wel leuk om zo op ontdekkingstocht te gaan.

Net geprobeerd, leuk ja!

aERodynamIC schreef:
Al iemand bekend met de laatste, postume release van Henryk Górecki? Absoluut de moeite waard!

Intussen aangeschaft. Is wel helemaal anders dan zijn 3de symfonie maar inderdaad de moeite.

Hoewel ik al vier van de zeven cd's uit onderstaande box had heb ik 'm toch gekocht. Voor slechts 26 euro en dat was maar een paar euro's meer dan enkel de losse cd met de 4de symfonie.

Lijkt me een goeie tip voor wie meer muziek van Gorecki wil ontdekken.

http://i.imgur.com/LUOp9yW.jpg

Górecki: A Nonesuch Retrospective

Die 4de symfonie van Górecki wordt beter met elke beluistering.

Kom je als klassieke muziek leek een opeens een prachtig stuk tegen, blijkt het natuurlijk een wereldberoemde compositie te zijn =p In ieder geval, iemand nog suggesties hebben over muziek wat hier wel enige raakvlakken mee heeft?

Je bericht is wel een klein beetje summier. Wat raakt je precies in dit stuk. Vanwege de verwijzingen naar natuurimpressies zat ik te denken aan de Pastorale Symfonie van Beethoven (de 6e), sommige symfoniedelen van Mahler (probeer de 4de eens) of misschien symfonieën van Sibelius.
Qua sfeer vind ik dit stuk enigszins verwant met sommige stukken van Debussy (La Mer) of, vanwege de lyriek, met allerlei stukken van Grieg. Maar misschien hebben anderen op dit forum betere tips natuurlijk!

Op dit ogenblik helemaal verslaafd aan het eerste vioolconcerto van Max Bruch

Kan ik me voorstellen, dat is een prachtig vioolconcert. Ben dan altijd geneigd te vragen: welke uitvoering heb je beluisterd dat je zo in vervoering raakt. Op cd heb ik hem in de uitvoering van Janine Jansen, met het Gewandhausorchester (dirigent Ricardo Chailly). Op die cd staat ook nog het beroemde vioolconcert van Felix Mendelssohn. Beide worden prachtig uitgevoerd.

Stijn_Slayer
heartofsoul schreef:
Je bericht is wel een klein beetje summier. Wat raakt je precies in dit stuk. Vanwege de verwijzingen naar natuurimpressies zat ik te denken aan de Pastorale Symfonie van Beethoven (de 6e), sommige symfoniedelen van Mahler (probeer de 4de eens) of misschien symfonieën van Sibelius.
Qua sfeer vind ik dit stuk enigszins verwant met sommige stukken van Debussy (La Mer) of, vanwege de lyriek, met allerlei stukken van Grieg. Maar misschien hebben anderen op dit forum betere tips natuurlijk!

Fraai muziekstuk en ik hoor er inderdaad ook gelijkenissen in met La Mer, dat ik nog steeds een van de meest indrukwekkende stukken vind. La Mer is wel wat vrijer, minder gestileerd.

Mooi werkstuk van Max Bruch, met dat fameuze langzame deel.
Bruch had een gruwlijke hekel aan de piano, dat vond hij echt een verschrikkelijl instrument.

heartofsoul schreef:
Kan ik me voorstellen, dat is een prachtig vioolconcert. Ben dan altijd geneigd te vragen: welke uitvoering heb je beluisterd dat je zo in vervoering raakt. Op cd heb ik hem in de uitvoering van Janine Jansen, met het Gewandhausorchester (dirigent Ricardo Chailly). Op die cd staat ook nog het beroemde vioolconcert van Felix Mendelssohn. Beide worden prachtig uitgevoerd.

Deze versie

Rudi S schreef:
Mooi werkstuk van Max Bruch, met dat fameuze langzame deel.
Bruch had een gruwlijke hekel aan de piano, dat vond hij echt een verschrikkelijl instrument.

Overdrijf je niet een heel klein beetje, Rudi S? Bruch was zelf een uitstekend pianist, en componeerde diverse werken waar de piano een rol speelde. Hij vond wel dat de viool, veel meer dan de piano, geschikt was om de melodie tot expressie te brengen, wat hem wel eens tot wanhoop dreef.
Het is heel lang geleden dat ik dit las, dus om mijn herinnering te testen heb ik even gegoogeld.

https://books.google.nl/books?id=J_6Yr7-M6ZkC&pg=PA24&lpg=PA24&dq=bruch+piano&source=bl&ots=KpHrWHRUto&sig=tFViotBxFBFI9uzL6PLDlMZWgmU&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjos6bI35_OAhWpAcAKHeg7D6kQ6AEIWjAO#v=onepage&q=bruch%20piano&f=false

Hoofdstuk 2 "Years of Study" .

Dank je voor de link. Dat is inderdaad heel mooi.

Er is daar ook sprake van pianoversies. Die kunnen inderdaad wel vreselijk zijn.

Kronos het gaat mij meer om de zin “His point of view is not unnaturally somewhat coloured by his instinctive dislike of the piano”

Ik wilde maar zeggen dat ik die afkeer niet deel, behalve bij pianoversies. Want dan denk ik vooral aan popmuziek. Meer bepaald van die budget cd's met pianoversies van nummers van The Beatles of zo.

Ja, die zijn vaak erg (sentimenteel).
Die Glen Gould transcriptie van Wagner dingen zijn vaak wel interessant ook List heeft dat vaak knap gedaan.
Maar goed een piano heeft nu eenmaal niet de klankkleur van een orkest.

Ik zie dat zowel jij als ik naar hetzelfde boek over Bruch verwijzen. Wat een rare man. Helaas heb ik voorlopig geen tijd om dat boek te gaan lezen. Las zojuist ook dat hij niets moest hebben van de Kantates van Bach, noch van zijn Das Wohltemperierte Klavier.

Rudi S schreef:
Ja, die zijn vaak erg (sentimenteel).
Die Glen Gould transcriptie van Wagner dingen zijn vaak wel interessant ook List heeft dat vaak knap gedaan.
Maar goed een piano heeft nu eenmaal niet de klankkleur van een orkest.

Liesbeth?

Maak je een flauw grapje, of ben je gewoon een cultuurbarbaar?

Ik ben dol op flauwe grapjes.
Maar daarmee kan ik alsnog een cultuurbarbaar zijn natuurlijk

Liesbeth Wagner

Ik ga volgende week op interrailtrip. Heeft er nog iemand tips voor muziek van Poolse, Slovaakse, Tsjechische en Hongaarse componisten.

Ik heb al de derde symfonie van Gorecki, Rusalka van Dvorak en de eerste twee pianoconcerten van Chopin

Gast
geplaatst: vandaag om 07:04 uur

geplaatst: vandaag om 07:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.