Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 14 augustus 2016, 12:41 uur
Bela Bartok en Leos Janacek natuurlijk. Van Bartok vind ik heel veel mooi, vooral het Derde Pianoconcert, de Vioolconcerten en uiteraard Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celeste. Maar ook zijn kamermuziek is heel boeiend. Janacek is vooral beroemd vanwege zijn prachtige opera's. Ik luister vooral graag naar zijn pianomuziek. Die componist ben ik nog aan het ontdekken, wat ook geldt voor Bohuslav Martinu (ook een Tsechische componist) die heel veel geschreven heeft. Op dit moment luister ik naar een cd met o.a. het Dubbelconcert voor twee strijkorkesten, piano en pauken, dat ik werkelijk prachtig vind.
0
geplaatst: 13 september 2016, 19:40 uur
Kan iemand mij op weg helpen? Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in klassieke muziek, voornamelijk aan de hand van Youtube. Graag had ik een CD-box aangeschaft met essentiële werken van verschillende grote componisten. Bestaat zoiets?
0
geplaatst: 13 september 2016, 20:00 uur
Natuurlijk bestaat zoiets, Devoo. In allerlei groottes en prijsklassen.
Ideaal als je nog niks op cd hebt is deze mooie box van 111 jaar Deutsche Grammophon.
Dan heb je meteen de belangrijkste werken uitgevoerd door de beste musici op een van de grootste kwaliteitslabels.
Of als je wat kleiner wil beginnen: Klara's Top 100.
Ideaal als je nog niks op cd hebt is deze mooie box van 111 jaar Deutsche Grammophon.
Dan heb je meteen de belangrijkste werken uitgevoerd door de beste musici op een van de grootste kwaliteitslabels.
Of als je wat kleiner wil beginnen: Klara's Top 100.
1
geplaatst: 13 september 2016, 23:19 uur
Je bent hartelijk bedankt Kronos, hier kan ik zeker mee aan de slag!
0
geplaatst: 16 september 2016, 11:22 uur
Ah leuk, een plekje voor klassiek.
Vanmorgen vond ik deze zeer gevarieerde compilatie van hedendaags klassiek. Er staat echt van alles op, pure Klassiek maar ook heerlijke kruisbestuivingen met jazz of electronica Geen grootte namen (of ik ken ze niet) maar wel interessante muziek.
Een legale download vind je hier.
Vanmorgen vond ik deze zeer gevarieerde compilatie van hedendaags klassiek. Er staat echt van alles op, pure Klassiek maar ook heerlijke kruisbestuivingen met jazz of electronica Geen grootte namen (of ik ken ze niet) maar wel interessante muziek.
Een legale download vind je hier.
1
geplaatst: 8 oktober 2016, 19:17 uur
Zijn er mensen die hier naar uitkijken. Ik heb mijn exemplaar al besteld.
0
geplaatst: 21 oktober 2016, 19:52 uur
Nooit van gehoord, maar heel indrukwekkend , ik ga zeker eens luisteren, bedankt
0
geplaatst: 13 november 2016, 20:32 uur
Tsjonge, heerlijk om dit Topic op MuMe te vinden. Ga ik eens, zijnde klassiek liefhebber, doorspitten want ik mis het echt wel om eens wat andere meningen te lezen, nieuwe stukken te leren kennen en mij meer te verdiepen m.b.t. de Klassiek Muziek.
Ik was vorige week op studiereis in Dublin en bezocht een dienst op zondagmiddag at The Saint Patricks Cathedral. Kwamen ze daar afzetten met het Requiem van Durufle welke, lichtelijk, gebaseerd is op die van Faure. En ik heb iets met Requiems. Laat ik het er bij houden dat ik na deze uitvoering in volle verwondering de schemering van Dublin ben ingegaan en daarna met een goeie Larger Beer in een pub heb nagenoten.
Hier het Introit en Kyrie:
Ik was vorige week op studiereis in Dublin en bezocht een dienst op zondagmiddag at The Saint Patricks Cathedral. Kwamen ze daar afzetten met het Requiem van Durufle welke, lichtelijk, gebaseerd is op die van Faure. En ik heb iets met Requiems. Laat ik het er bij houden dat ik na deze uitvoering in volle verwondering de schemering van Dublin ben ingegaan en daarna met een goeie Larger Beer in een pub heb nagenoten.
Hier het Introit en Kyrie:
0
geplaatst: 8 januari 2017, 20:30 uur
Op dit ogenblik bezig met Rusalka van Antonín DvoĆák in deze uitvoering. Doordat ik telkens weer ontroerd was van het lied aan de maan.
0
geplaatst: 8 januari 2017, 21:20 uur
Tja die aria is ook wel het hoogtepunt van die opera, Renee Fleming doet die aria ook echt schitterend, een van de allerbeste uitvoeringen.
0
geplaatst: 9 januari 2017, 14:17 uur
Rudi S schreef:
Tja die aria is ook wel het hoogtepunt van die opera, Renee Fleming doet die aria ook echt schitterend, een van de allerbeste uitvoeringen.
De hele opera is me prima bevallen, maar lied aan de maan is inderdaad het absolute hoogtepunt.
Nu aan het luisteren naar de Mattheuspassie van Johann Sebastian Bach in de uitvoering van de Nederlandse Bachvereniging. Prachtige uitgave met ook een zeer mooi boek erbij.
0
geplaatst: 9 januari 2017, 14:35 uur
de passies van Bach, ook mooi.
Het zou zo maar een mooi streven kunnen zijn om ze alle vier eigen te maken voor het pasen is. Ze zijn allemaal zeer de moeite waard.
Het zou zo maar een mooi streven kunnen zijn om ze alle vier eigen te maken voor het pasen is. Ze zijn allemaal zeer de moeite waard.
0
geplaatst: 15 januari 2017, 11:24 uur
Nu aan het luisteren naar Orfeo & Euridice van Christoph Willibald Gluck in deze versie. En ben blij dat ik er weer een prachtige opera bij ken.
Vanavond staat Winterreise van Franz Schubert op het programma.
Klassieke muziek is het toch steeds vaker aan het halen ten opzichte van de rock.
Vanavond staat Winterreise van Franz Schubert op het programma.
Klassieke muziek is het toch steeds vaker aan het halen ten opzichte van de rock.
0
geplaatst: 15 januari 2017, 11:57 uur
Ik ben totaal niet bekend met klassiek, maar een tijd geleden hoorde ik een stuk van een Nederlandse componist op radio4, helaas ben ik vergeten wie het was. Volgens mij was het gecomponeerd rond de oorlog of net ervoor of erna, helemaal zeker weet ik het niet. Maar mijn vraag is dus eigenlijk, welke Nederlandse componisten uit die tijd zijn jullie bekend?
0
geplaatst: 15 januari 2017, 12:18 uur
trebremmit schreef:
Ik ben totaal niet bekend met klassiek, maar een tijd geleden hoorde ik een stuk van een Nederlandse componist op radio4, helaas ben ik vergeten wie het was. Volgens mij was het gecomponeerd rond de oorlog of net ervoor of erna, helemaal zeker weet ik het niet. Maar mijn vraag is dus eigenlijk, welke Nederlandse componisten uit die tijd zijn jullie bekend?
Misschien heb je hier wat aan ? Er zitten ook jaartallen bij om je op te kunnen orienteren m.b.t de datering rondom de oorlog (welke oorlog eigenlijk
)Nederlandse Klassieke Componisten Bladmuziek Composities - muzikaleontdekkingen.nl
Succes met je zoektocht
0
geplaatst: 15 januari 2017, 12:57 uur
Op wikipedia staat een lijst met Nederlandse en Vlaamse componisten. Maar dat is een erg lange lijst dus als je helemaal geen idee hebt wordt het moeilijk.
Belgische componisten ken ik best wat, maar Nederlandse eigenlijk alleen Andriessen. Moet ik nog wel even uitzoeken welke want volgens wiki zijn er zeven componisten met die achternaam.
Belgische componisten ken ik best wat, maar Nederlandse eigenlijk alleen Andriessen. Moet ik nog wel even uitzoeken welke want volgens wiki zijn er zeven componisten met die achternaam.
0
geplaatst: 15 januari 2017, 13:09 uur
Er schiet me nog te binnen dat het een stuk was wat gebaseerd was op de 2de wereldoorlog, de man was volgens mij vervolgd in die tijd, maar dat weet ik niet zeker.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik zal die links eens bekijken, misschien staat er een naam tussen die me bekend voorkomt.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, ik zal die links eens bekijken, misschien staat er een naam tussen die me bekend voorkomt.
0
geplaatst: 16 januari 2017, 12:22 uur
Nu nog eens op cd zien te krijgen, maar dat gaat moeilijk worden. 

0
geplaatst: 23 januari 2017, 20:30 uur
Vrij radicale uitvoeringen van Mozart's vioolconcerten.
Vond de tingelende forte-piano als continuo ook wel erg leuk
Spotify classical music playlists: Mozart violin concerto's on authentic instruments - classicalspotify.blogspot.nl
Rolf
Vond de tingelende forte-piano als continuo ook wel erg leuk

Spotify classical music playlists: Mozart violin concerto's on authentic instruments - classicalspotify.blogspot.nl
Rolf
0
geplaatst: 24 januari 2017, 13:04 uur
trebremmit schreef:
Als je datum en tijd van de uitzending weet kun je toch op de site van NPO Radio 4 de speellijst raadplegen?
1
geplaatst: 25 januari 2017, 21:49 uur
Zoals jullie wellicht wel weten slaat de term 'klassiek' eigenlijk op een bepaald soort 'klassieke' muziek, namelijk die van pak 'm beet tweede helft 18de eeuw (met componisten als Mozart en Haydn). Bv. Bach en Beethoven maakten geen klassieke muziek (Beethoven overigens in het begin nog wel toen hij nog vooral Mozart en Haydn imiteerde): Bach is 'barok' en bij Beethoven begint al de romantische muziek.
Klassieke muziek grijpt terug naar de opvattingen van de oude Grieken: muziek moet afgemeten zijn, in balans, een eenheid van lichaam en geest. Met de romantiek, zo zou je kunnen zeggen, begint de muziek 'modern' te worden: de balans wordt bewust verstoord ten gunste van dynamiek en emoties. Muziek wordt extreem: bruut gewelddadig of zoet lieflijk. Of het probeert de sfeer van een landschap te vangen (met een liefde voor het volk i.p.v. de adel waarmee de romantische muziek ook de muziek werd van het nationalisme: luister bv. naar Sibelius' Finlandia). De romantische muziek verlost zich van opdrachtgevers en van maatschappelijke of artistieke conventies: de componist maakt muziek omdat hij zich wil uitdrukken en hoe hij het wil. Deze artistieke vrijheid leidt zo ook tot atonale muziek en andere modernistische muziek(opvattingen) die de gemiddelde luisteraar de gordijnen in jaagt.
Maar in mijn ervaring ligt op het grensvlak tussen romantisch en modernistisch veel muziek die een rockliefhebber kan aanspreken. Om me even tot opera te beperken:
Strauss' Elektra (premiere: 1909) bevat de meest bloedstollende, decadente muziek die ik ken en die in de pop wellicht met The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) - MusicMeter.nl z'n beste parallel heeft. De muziek van Elektra is soms mierziet romantisch maar ontaardt altijd in extreem gewelddadige en dissonante muziek. Er is louter waanzin en geweld te vinden in de opera en de muziek is de volmaakte expressie ervan. Zoals Wikipedia een auteur citeert:
Elektra is een expressionistisch werk maar m.i. een zuiverder voorbeeld van expressionisme in de muziek is Berg's Wozzeck (premiere: 1925). Deze opera geldt als een hoogtepunt van de 20ste eeuwse kunstmuziek. De muziek is iets minder gewelddadig dan Elektra (waarvan critici toentertijd opmerkten dat die opera het publiek electrocuteert), maar ook hier draait alles om waanzin. Nota bene mijn favoriete metalband The Red Chord ontleent haar naam aan deze zinderende opera: als Wozzeck in een psychose de hals van zijn vrouw doorsnijdt merkt hij op dat ze een rode ketting draagt...
Klassieke muziek grijpt terug naar de opvattingen van de oude Grieken: muziek moet afgemeten zijn, in balans, een eenheid van lichaam en geest. Met de romantiek, zo zou je kunnen zeggen, begint de muziek 'modern' te worden: de balans wordt bewust verstoord ten gunste van dynamiek en emoties. Muziek wordt extreem: bruut gewelddadig of zoet lieflijk. Of het probeert de sfeer van een landschap te vangen (met een liefde voor het volk i.p.v. de adel waarmee de romantische muziek ook de muziek werd van het nationalisme: luister bv. naar Sibelius' Finlandia). De romantische muziek verlost zich van opdrachtgevers en van maatschappelijke of artistieke conventies: de componist maakt muziek omdat hij zich wil uitdrukken en hoe hij het wil. Deze artistieke vrijheid leidt zo ook tot atonale muziek en andere modernistische muziek(opvattingen) die de gemiddelde luisteraar de gordijnen in jaagt.
Maar in mijn ervaring ligt op het grensvlak tussen romantisch en modernistisch veel muziek die een rockliefhebber kan aanspreken. Om me even tot opera te beperken:
Strauss' Elektra (premiere: 1909) bevat de meest bloedstollende, decadente muziek die ik ken en die in de pop wellicht met The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967) - MusicMeter.nl z'n beste parallel heeft. De muziek van Elektra is soms mierziet romantisch maar ontaardt altijd in extreem gewelddadige en dissonante muziek. Er is louter waanzin en geweld te vinden in de opera en de muziek is de volmaakte expressie ervan. Zoals Wikipedia een auteur citeert:
the opera presents raw, brutal, violent, and bloodthirsty horror
Elektra is een expressionistisch werk maar m.i. een zuiverder voorbeeld van expressionisme in de muziek is Berg's Wozzeck (premiere: 1925). Deze opera geldt als een hoogtepunt van de 20ste eeuwse kunstmuziek. De muziek is iets minder gewelddadig dan Elektra (waarvan critici toentertijd opmerkten dat die opera het publiek electrocuteert), maar ook hier draait alles om waanzin. Nota bene mijn favoriete metalband The Red Chord ontleent haar naam aan deze zinderende opera: als Wozzeck in een psychose de hals van zijn vrouw doorsnijdt merkt hij op dat ze een rode ketting draagt...
0
geplaatst: 26 januari 2017, 07:52 uur
De Nationale Opera voert Wozzeck uit van 18 maart tot 6 april:
Wozzeck | Nationale Opera & Ballet - operaballet.nl
Wozzeck | Nationale Opera & Ballet - operaballet.nl
0
Dardan
geplaatst: 30 januari 2017, 12:58 uur
Ik val met deze vraag in herhaling maar ik kan de info hieromtrent niet terugvinden:
Ik zou graag Tabula Rasa van Arvo Pärt willen toevoegen, dan natuurlijk de eerste uitgave van dit werk/album.
Valt dit onder de categorie ''Neoklassiek'' zoals de werken van Glass en Reich en dus toevoegbaar op de site of niet?
Alvast bedankt voor de toelichting.
Ik zou graag Tabula Rasa van Arvo Pärt willen toevoegen, dan natuurlijk de eerste uitgave van dit werk/album.
Valt dit onder de categorie ''Neoklassiek'' zoals de werken van Glass en Reich en dus toevoegbaar op de site of niet?
Alvast bedankt voor de toelichting.
0
geplaatst: 30 januari 2017, 14:16 uur
Dardan
Ik zou hem onder neoklassiek indelen. Volgens mij is Pärt wel in dezelfde divisie als de minimalisten te plaatsen.
Mooi werkje trouwens, die Tabula.
Ik zou hem onder neoklassiek indelen. Volgens mij is Pärt wel in dezelfde divisie als de minimalisten te plaatsen.
Mooi werkje trouwens, die Tabula.
0
geplaatst: 30 januari 2017, 15:02 uur
Dardan schreef:
Als de muziek van Arvo Pärt op de site zou mogen dan had Tabula Rasa er al lang opgestaan. Er wordt ergens een kronkelende lijn getrokken en Arvo Pärt ligt blijkbaar aan de andere kant van die lijn.
0
geplaatst: 30 januari 2017, 15:58 uur
De Filosoof schreef:
Zoals jullie wellicht wel weten slaat de term 'klassiek' eigenlijk op een bepaald soort 'klassieke' muziek, namelijk die van pak 'm beet tweede helft 18de eeuw (met componisten als Mozart en Haydn). Bv. Bach en Beethoven maakten geen klassieke muziek (Beethoven overigens in het begin nog wel toen hij nog vooral Mozart en Haydn imiteerde): Bach is 'barok' en bij Beethoven begint al de romantische muziek.
Ik weet niet beter dan dat dit alles klassieke muziek is en dat de periode van Mozart en Haydn de classicistische periode is. Zoals jullie wellicht wel weten slaat de term 'klassiek' eigenlijk op een bepaald soort 'klassieke' muziek, namelijk die van pak 'm beet tweede helft 18de eeuw (met componisten als Mozart en Haydn). Bv. Bach en Beethoven maakten geen klassieke muziek (Beethoven overigens in het begin nog wel toen hij nog vooral Mozart en Haydn imiteerde): Bach is 'barok' en bij Beethoven begint al de romantische muziek.
Classicisme
0
geplaatst: 30 januari 2017, 17:10 uur
Ja, het wordt allemaal klassieke muziek genoemd en op de pagina waar je naar linkt staat ook te lezen van waar dat komt:
Terminologie: klassieke muziek
Terminologie: klassieke muziek
* denotes required fields.