menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
jasper1991 schreef:
Ik weet niet beter dan dat dit alles klassieke muziek is en dat de periode van Mozart en Haydn de classicistische periode is.

Classicisme


Zoals Kronos hierboven aangeeft met z'n Wikipedia-verwijzing slaat 'klassiek' op dat 'classicisme'. Sowieso is moderne muziek zoals Stockhausen, Ligety, Varese, Messiaen, etc met geen mogelijkheid 'klassiek' te noemen: 'klassiek' en 'modern' vormen een tegenstelling. Wel heeft bv. Stravinsky neo-klassieke muziek gemaakt waarbij hij dus terugkeerde naar de klassieke stijl.

De tegenstelling tussen 'klassiek' en pop is er dus niet een van klassiek vs. modern: de term 'klassiek' voor bv. Bach of Mahler deugt gewoon niet. De vraag is hoe we het dan moeten noemen als we een term willen die een contrast met pop vormt: 'serieuze muziek', 'kunstmuziek'? Ikzelf neig naar kunstmuziek vs. pop (als in hoge vs. lage cultuur), al is die term in het post-modernisme ietwat problematisch geworden omdat in het post-moderne het onderscheid tussen lage en hoge cultuur wordt opgeheven...

avatar van Kronos
De Filosoof schreef:
Zoals Kronos hierboven aangeeft met z'n Wikipedia-verwijzing slaat 'klassiek' op dat 'classicisme'.
Ik schreef toch ook dat het allemaal klassieke muziek genoemd wordt. Het is dus naast een benaming van een specifieke stroming binnen de klassieke muziek ook een overkoepelende term geworden.

Gewoonlijk als er over klassieke muziek gepraat wordt betreft het deze term. Zie ook de titel van dit topic.

De Filosoof schreef:
Sowieso is moderne muziek zoals Stockhausen, Ligety, Varese, Messiaen, etc met geen mogelijkheid 'klassiek' te noemen:
Toch heel gebruikelijk hoor. Hieronder een overzichtje (ook op wiki te vinden) van de klassieke muziek:


Geschiedenis van de klassieke muziek

Oudheid (tot 476)
Middeleeuwen (476–1400)
Renaissance (1400–1600)
Barok (1600–1760)
Classicisme (1730–1820)
Romantiek (1815–1910)
20e eeuw (1900–2000)
Eigentijdse klassieke muziek (1975–nu)

avatar van saxotoon
En ik maar denken dat ik best veel klassieke muziek mooi vind. Blijkt het slechts een randje te zijn van wat ik echt mooi vind. En de rest heet anders?
Radio 4 noemt zich wel de klassieke zender. Stelletje sukkels. Ze moesten daar eens weten wat jullie weten.

We noemen het inderdaad wel allemaal klassieke muziek maar dat is het dus eigenlijk niet.

En we noemen het denk ik allemaal klassieke muziek omdat juist Mozart en Haydn zo populair zijn en zij het algemene beeld van al die muziekstromingen bij elkaar domineren. Een beetje zoals buitenlanders heel Nederland, dus ook de rest naast Noord- en Zuid-Holland, 'Holland' noemen...

De Filosoof schreef:
We noemen het inderdaad wel allemaal klassieke muziek maar dat is het dus eigenlijk niet.

En we noemen het denk ik allemaal klassieke muziek omdat juist Mozart en Haydn zo populair zijn en zij het algemene beeld van al die muziekstromingen bij elkaar domineren. Een beetje zoals buitenlanders heel Nederland, dus ook de rest naast Noord- en Zuid-Holland, 'Holland' noemen...


Zo zijn er ook die zich volgens hetzelfde prinziep filosoof noemen, maar het niet zijn. Want wie is hoe hij zich noemt? Ooit een Hans Smid ontmoet, die paarden verzoolde? Of een Ger Bakker die broden bakte en verkocht?

Daarom: vertel ons wat ge eet - of wat ge daarover denkt - en we vellen vervolgens het oordeel

avatar van DutchDavehead
Weet iemand of er een website a la discogs bestaat die is gespecialiseerd in klassieke muziek? Op discogs vind ik vrijwl al mijn 'pop' en jazz platen terug, maar klassiek is daar niet best vertegenwoordigd.
Verder zou een musicmeter-achtige site ook wel leuk zijn, maar dan toegespitst op klassieke werken ipv. albums.

Als deze vragen al eens gesteld zijn, excuses, maar 37 pagina's is nogal veel om te doorzoeken.

avatar van saxotoon
DutchDavehead
ik zou het niet weten. Discogs heeft er wel een aantal op staan, maar er zijn zo verschrikkelijk veel platen met klassiek (of wat ze zo noemen)(wel lastig schrijven hoor, op deze manier) van bijna alle muziekstukken dat het wel moeilijk wordt om een (redelijk) compleet overzicht te vinden. Nog even los van het idee hier dan ook een recensie/reactie/mening bij te geven.
Vroeger gebruikte ik het blad Luister hiervoor. Een op papier gedrukt maandblad waarin maandelijks een redelijk overzicht van nieuwe uitgaven verscheen met een score op uitvoering en geluidskwaliteit. Die met dubbeltien en met wat aansloot bij mijn smaak ging ik dan luisteren bij de lokale platenboer. De titel van het blad kreeg hiermee de vorm van een opdracht
Ik weet niet of Luister een digitale nageboorte heeft, kan wel de moeite zijn om hier eens naar te zoeken.

Wat betreft hulp bij het wegwijs worden in de klassieke muziek, heb ik veel aan dit boek gehad:
bol.com | The Rough Guide to Classical Music, Rough Guide | 9781848364769 | Boeken
Het beschrijft alle belangrijke componisten, hun belangrijkste werken, de beste uitvoeringen en bovenal heel aansprekende uitleg over de muziek, de componisten en de werken.

Wat betreft kritieken van de uitvoeringen zijn er dikke boeken als bol.com | Classical Good Cd And Dvd Guide, David Roberts | 9780860249726 | Boeken.
Interessanter hiervan vind ik de 'Basic library guide' voorin waarin alle werken staan opgesomd die je als liefhebber van klassieke muziek zou moeten hebben.

Die lijst ga ik uiteraard niet overtypen maar ik geef een paar werken (in chronologische volgorde) die ik essentieel acht c.q. waarvan ik vind dat je die een kans moet hebben gegeven alvorens je dood gaat (met erachter jaartal en hoe ik de stijl zou omschrijven):

Bach: B MInor Mass (1749; laat-barok)
Mozart: Pianoconcert nr. 20 (1785; Sturm und Drang)
Mozart: Requiem (1791; klassiek/Sturm und Drang?)
Beethoven: Piano Sonatas (1795-1822; klassiek/romantiek)
Beethoven: Pianoconcert nr. 4 (1806; romantiek)
Beethoven: Strijkkwartet nr. 11 'Serioso' (1814; romantiek)
Schubert: Winterreise (1828; romantiek)
Chopin: Nocturnes (1827-1846; romantiek)
Bruch: Vioolconcert nr. 1 (1866; romantiek)
Moessorgsky: Pictures at an Exhibition (1874; romantiek/modern)
Tsjaikovsky: Pianoconcert nr. 1 (1875: romantiek)
Strauss: Also sprach Zarathustra (1896; laat-romantiek)
Sibelius: Vioolconcert (1905; laat-romantiek)
Mahler: KIndertotenlieder (1905; laat-romantiek/decadentie)
Strauss: Elektra (1909; laat-romantiek/decadentie/modern/expressionisme)
Schönberg: Pierrot Lunaire (1912; modern/atonaal/expressionisme)
Stravinsky: Le Sacre du Printemps (1913; modern/neo-primitivisme/expressionisme)
Gerschwin: Rhapsody in Blue (1924; modern/fusion jazz/klassiek)
Berg: Wozzeck (1925; modern/atonaal/expressionisme)
Messiaen: Quatuor Pour La Fin Du Temps (1941; modern)
Stockhausen: Gesang der Jünglinge (1956; modern/elektronisch/avantgarde)
Varese: Poème électronique (1958; modern/elektronisch/avantgarde)
Berio: Laborintus II (1965; elektronisch/postmodern)
Ligety: Le Grand Macabre (1977; postmodern)

NB. Als ik een essentieel werk heb gemist dan hoor ik het graag.

avatar van Chameleon Day
Absolute must voor de liefhebbers van Bach - en zij die Bach willen ontdekken: het meer jarig project "All of Bach". Een groots project van de Nederlandse Bachvereniging waarbij elke vrijdag een uitvoering van een werk van Bach op de site allofbach.com wordt geplaatst. Alle 1080 werken komen aan bod! Prachtig project en een mooie website, met veel achtergrondinformatie bij elk werk.

Hier Bach's (waarschijnlijk) eerste cantate, gecomponeerd als twintiger: BWV 131 - Aus der Tiefen rufe ich, Herr, zu dir - All of Bach - allofbach.com


avatar van Cerclezot
Nu de herfst weer in het land is ruil ik ook weer steeds vaker de pop- en rockmuziek in voor klassieke muziek.

Vanmiddag de derde symfonie van Anton Bruckner ontdekt en het was weer goed raak bij mij.

avatar van heartofsoul
Klassieke muziek beluister ik eigenlijk iedere dag. Sommige componisten echter beluister ik heel graag tijdens het herfstseizoen. Vooral Johannes Brahms. Zowel zijn liederen, kamermuziek, pianostukken als zijn symfonieën. De herfst kan mij niet lang genoeg duren.

avatar van devel-hunt
Klassieke muziek, een boeiende enorme catalogus op zichzelf. Een heel andere beleving dan pop, rock etc. Er is een andere modus voor nodig. Twee weken geleden nog een heel mooie symfonie gezien in het concertgebouw.
Het jammere is toch wel dat het altijd of meestal over de oude meesters gaat als Beethoven, Brahms, Bach etc, terwijl er genoeg hedendaagse klassieke muziek wordt gecomponeerd van heel hoog niveau die veel te weinig aandacht krijgt in het klassieke wereldje, wat een gemiste kans is.

avatar van Fathead
Maar die oude meesters hebben ook zoveel fantastisch gemaakt!

Je hebt gelijk, hedendaags klassiek is ook bij mij een blinde vlek - inclusief vooroordelen. In mijn beperkte hoofd is hedendaags klassiek óf onbegrijpelijk (Messiaen, etc.) óf maagzuuropwekkende muzak (Einaudi, Frahm, etc.)

Tips in deze zijn overigens zeer welkom! Ondertussen zet ik Mozarts pianosonaten maar weer eens op...

Misterfool
Om maar even het klassiekkartel te breken

avatar van Chameleon Day
Wat een enge link! Brrrrr...

Misterfool
Klassieke muziek kan soms behoorlijk beangstigend zijn, inderdaad.
Vooral door de overvloed aan Sax & Violins.

avatar van chevy93
Fathead schreef:
óf maagzuuropwekkende muzak (... Frahm, etc.)
Pardon? Je kunt er geen klap aan vinden, maar volgens mij staat zijn virtuositeit buiten kijf.

Fathead schreef:
Maar die oude meesters hebben ook zoveel fantastisch gemaakt!

Je hebt gelijk, hedendaags klassiek is ook bij mij een blinde vlek - inclusief vooroordelen. In mijn beperkte hoofd is hedendaags klassiek óf onbegrijpelijk (Messiaen, etc.) óf maagzuuropwekkende muzak (Einaudi, Frahm, etc.)

Tips in deze zijn overigens zeer welkom! Ondertussen zet ik Mozarts pianosonaten maar weer eens op...


Je noemt de 'lokale' epigoon, Niels Frahm, uiterst productief en gevarieerd (al is dat niet altijd mijn ding) - wat dat betreft ben ik het voor een groot deel eens met chevy93 - en jij weet precies waar je moet stoppen en dat geeft tevens de omvang van die blinde vlek aan: je noemt geen enkele minimal music componist, je vermijdt het noemen van Stockhausen en ook de namen van Ólafur Arnalds, Jóhann Jóhannsson, Max Richter - en dat zijn er maar enkele - laat je onvernoemd. Als je Broadchurch hebt gezien, een aanrader overigens, heb je trouwens onvermoed wat van Arnalds meegekregen.

Zowel Arnalds als Richter hebben klassieke muziek - Chopin, Vivaldi - geherinterpreteerd, maar dat zijn niet hun 'spannendste' albums - kijk naar hun discografie hier, ontdek wat het is "what pleases the crowd" en luister op de spotifiets; ga zitten en laat over je heen komen en zo voor de zondagochtend wil ik je ook wel Hector Zazou & Swara of Harold Budd & Hector Zazou - Glyph (1995) aanraden.

avatar van Cerclezot
Op 25 en 26 november vindt op Klara weer Klara's top 100 plaats. Het zou fijn zijn als jullie ook stemmen en hier jullie lijstjes plaatsen.
Stemmen kan hier
Dit zijn mijn keuzes

avatar van Bruno_6
Cerclezot schreef:
Op 25 en 26 november vindt op Klara weer Klara's top 100 plaats. Het zou fijn zijn als jullie ook stemmen en hier jullie lijstjes plaatsen.
Stemmen kan hier
Dit zijn mijn keuzes


Heb vanmorgen ook net gestemd. Mijn keuzes:

blues/zen
Suite Voor Cello Solo Bwv 1007: Prelude - Johann Sebastian Bach
Rinaldo: Lascia Ch'io Pianga - George Frideric Handel
Gymnopédie Nr. 1 - Erik Satie

evenwicht/harmonie
Bruiloftsdag In Troldhaugen - Edvard Grieg
Danse Macabre - Camille Saint-Saëns
Het Zwanenmeer: Thema - Peter Tsjaikofski

joie/passie
Les Indes Galantes: Les Sauvages - Jean-philippe Rameau
De Notenkraker: Danses Caractéristiques - Peter Tsjaikofski
Le Bourgeois Gentilhomme: Marche Pour La Cérémonie Des Turcs - Jean-baptiste Lully

avatar van Stijn_Slayer
De woordkeuzes zijn nogal apart. Blues en zen zijn tegengestelde begrippen.
Evenwicht en harmonie zijn min of meer synoniemen.

Niet helemaal mijn keuze, maar uit de mogelijkheden heb ik deze gekozen:

Blues/zen
Satie - Gnossiene 1
Debussy - Prélude à L'après-midi D'un Faune
Ravel - Pavane Pour Une Infante Défunte

Evenwicht/harmonie
Brahms - 2e
Reich - Music for 18 Musicians
Ten Holt - Canto

Joie/passie
Stravinsky - Sacre (passie ja, maar vreugdevol zeker niet)
Poulenc - Sonate Voor Fluit En Piano: Allegro Malinconico
Vivaldi - Mandolineconcerto

Jammer dat er bijna geen modern te kiezen is. Waar zijn Feldman, Stockhausen, LMY, etc.? Persoonlijke fave Metamorfosen van Strauss helaas ook niet gezien.

avatar van Kronos
JOIE / PASSIE
El Amor Brujo: Vuurdans - Manuel De Falla
Vioolconcerto: Finale - Peter Tsjaikofski
Brandenburgs Concerto Nr.4 - Johann Sebastian Bach

EVENWICHT / HARMONIE
Strijkkwartet Der Tod Und Das Mädchen: Andante Con Moto - Franz Schubert
Het Zwanenmeer: Thema - Peter Tsjaikofski
Symfonie nr.7: Allegretto - Ludwig Van Beethoven

BLUES / ZEN
Pavane Pour Une Infante Défunte - Maurice Ravel
Klarinetkwintet: Larghetto - Wolfgang Amadeus Mozart
Festina Lente - Arvo Pärt

Misterfool
Met name door Solaris, maar toch.
Het laatste restje hoop gevat in de muziek.


Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=X9Dh43kVL1Q

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


avatar van Kronos
Bij Chelsea Records in Antwerpen stond een doos buiten met klassieke muziek lp-boxen. Gratis.

Deze twee kon ik toch echt niet laten liggen:
Belgian Violin School
Belgian Violin School (Volume 2)

Altijd leuk om wat nieuwe vioolconcerten/muziek te leren kennen en dan ook nog van Belgische componisten, uitgevoerd door Belgische musici.

avatar van Kronos

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=oMFZyo8jpx8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


avatar van GarnalenPeller
Ik gooi een balletje op.
Begin 20e-eeuwse spaanse piano muziek.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=U1YsyCQbRQU

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=fgRfS1xbqSw

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.



Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xkXHTgrMdFk

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.


Any takers?

avatar van meneer
Jerez komt bij mij goed binnen. Ik hou wel van het rustige. Dan word ik weer wat onrustiger bij Manuel de Falla. Albeniz is dan weer wat rustieker met een overgang naar onrust,. Misschien komt mijn momentele smaak voort uit de rust die de herfst ook kan brengen terwijl er daarna een storm op kan steken. Mooi dat het begin 20-eeuws is GarnalenPeller. Andere tijden, andere wereld, andere mensen. Maar deze muziek overleeft oorlogen, ziektes en bedreigingen. Yep, een leuk balletje wat je opgooide ! Ik gooi er binnenkort ook eens op van mijn Spotify Studying with classics lijst. Een drie jaar geleden mee begonnen toen ik nog flink aan het studeren was. De studie is afgerond maar de lijst groeit nog steeds.

Een leuke ontdekking die ik onlangs heb gedaan: Die Schöpfung van Haydn. Een verhaal over de bijbelse schepping, dat grotendeels is verzonnen. Mooie klankbeelden in de stijl van het classicisme, maar het neigt al een beetje naar de romantiek.

Mag ik aannemen dat iedereen die dit leest de 'Unvollendete' (Symfonie nr. 8, D.759) van Franz Schubert kent? Het bestaat uit twee delen, in plaats van vier. Aangezien (zeker op dat moment in de geschiedenis) een symfonie uit meer dan twee delen bestond, wordt er gesproken van de 'onvoltooide'.

Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom Schubert deze symfonie niet voltooide, van 'Hij vond het werk niet goed genoeg' en 'Er kwam een opdracht op zijn pad (voor geld), waardoor hij hiervoor geen tijd meer had' tot 'Hij vond de twee delen voldoende en beschouwde het werk als voltooid'.

Er zijn sindsdien, bij mijn weten, vier pogingen gedaan om deze symfonie te 'voltooien'. Hierbij is veelal gebruik gemaakt van bestaande muziek van Schubert zelf.

Ik twijfel of ik die versies (dus met een derde en vierde deel) wel wil horen. Aan de ene kant ben ik best wel nieuwsgierig, maar aan de andere kant ben ik gewend aan de 'tweedelige versie', die al sinds de première in 1865 in zwang is. Het ligt wellicht aan mijn eigen perceptie, maar ik ben de tweedelige versie gaan beschouwen als de 'volmaakte Unvollendete'.

Ik hoop dat ik mezelf duidelijk heb gemaakt.

Wat zouden jullie doen?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:06 uur

geplaatst: vandaag om 12:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.