Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 22:41 uur
Met Aangenaam Klassiek is dit ook wel een beetje en je ziet vaak bekende werken terugkeren.
Toch is het geen slechte aanrader voor een beginnende klassiek-geinteresseerde.
Dat men een klein hoekje laat horen is juist alleen maar prima want anders zie je door de bomen het bos niet meer en dan haak je misschien af.
Toch is het geen slechte aanrader voor een beginnende klassiek-geinteresseerde.
Dat men een klein hoekje laat horen is juist alleen maar prima want anders zie je door de bomen het bos niet meer en dan haak je misschien af.
0
geplaatst: 11 oktober 2009, 22:44 uur
The Scientist schreef:
Ik ken de Aangenaam jazz serie, en die vind ik echt hemeltergend slecht. Die laat alleen het meest easy listening mogelijke der jazz horen. Weet niet of dit met die klassieke ook zo is, maar ben bang dat het alleen een beeld van een klein hoekje van de klassieke muziek geeft, terwijl zoveel verschillends mooi is. Maar weet dit dus niet zeker.
Ik ken de Aangenaam jazz serie, en die vind ik echt hemeltergend slecht. Die laat alleen het meest easy listening mogelijke der jazz horen. Weet niet of dit met die klassieke ook zo is, maar ben bang dat het alleen een beeld van een klein hoekje van de klassieke muziek geeft, terwijl zoveel verschillends mooi is. Maar weet dit dus niet zeker.
Een antwoord: nee - jazz heb ik nooit gekocht; wat de moeite waard was, had ik al. Elke compilatie heeft een tracklist en die kan je vooraf raadplegen. Situatie is zelfs zo dat ik de compilatie heb gekocht vanwege de waardebonnen voor bepaalde uitgaven. Denk dat ik een 10-15 cd's mbv die waardenbonnen heb gekocht de afgelopen paar jaar. Maar, then again, wie weet heb ik wel een MOR-smaak, qua klassiek!
0
geplaatst: 12 oktober 2009, 00:10 uur
Ik heb de tracklist even opgezocht, en ik ken lang niet alle stukken, dus ik kan lang niet overal van zeggen of het nou (de door jou zo genoemde) MOR klassiek is (denk dat dat wel meevalt).. Maar heb toch wel echt het idee dat het gewoon 'serieuze' klassieke muziek is, terwijl ik bij de jazz-variant meer het idee had dat het pop-artiesten met een klein beetje jazz waren.
Verder ben ik het ook wel eens met het idee er her en der iets over te lezen, dit heeft bij mij gewerkt in zoverre dat ik een beeld had van wat er een beetje bestond, en in wat voor richtingen ik dingen kan vinden.. Anders was ik minder snel op een Messiaen/Schnittke gekomen.
Verder ben ik het ook wel eens met het idee er her en der iets over te lezen, dit heeft bij mij gewerkt in zoverre dat ik een beeld had van wat er een beetje bestond, en in wat voor richtingen ik dingen kan vinden.. Anders was ik minder snel op een Messiaen/Schnittke gekomen.
0
Gallow
geplaatst: 12 oktober 2009, 00:16 uur
Amber79 schreef:
Waarbij t me ook gelijk opvalt dat t beiden platen met violen is. Wat is, volgens jullie, de beste volgende stap om toch ook een beetje klassiek in huis te hebben?
Waarbij t me ook gelijk opvalt dat t beiden platen met violen is. Wat is, volgens jullie, de beste volgende stap om toch ook een beetje klassiek in huis te hebben?
Vivaldi?
0
geplaatst: 12 oktober 2009, 00:23 uur
Dat MOR was een grapje; ik weet wat ik goed vind, en voor mij is klank (en geluidsbeeld) heel belangrijk; ik hou meer van kamermuziek dan van een symfonische werken (maar da's heel globaal); uitvoerende is heel belangrijk; net als dirigent.
Label is wel een aardige indicatie - bijv. vwb piano-sonates van Beethoven vind ik de opnames van Brautigan op Bis erg mooi, voor Mozart: Uchida op Philips.
Denk dat de eerdere aanpak: stromingen/tijdperken (Barok, Romantiek) beter uitpakte dan de huidige generieke. Maar toch, als je weet wat je goed vindt, is het zoeken makkelijker. Je eigen oren zijn het belangrijkste. Messiaen: ooit in Zweden meegenomen naar een concert in een klooster: werk van Olivier Messiaen; prachtig - en dat kwam ook deels de sfeer van de omgeving. Kamermuziek wordt in Utrecht nu in de Leeuwenberghkerk (als dependance van Vreeburg) gespeeld, fijne akoestiek.
Label is wel een aardige indicatie - bijv. vwb piano-sonates van Beethoven vind ik de opnames van Brautigan op Bis erg mooi, voor Mozart: Uchida op Philips.
Denk dat de eerdere aanpak: stromingen/tijdperken (Barok, Romantiek) beter uitpakte dan de huidige generieke. Maar toch, als je weet wat je goed vindt, is het zoeken makkelijker. Je eigen oren zijn het belangrijkste. Messiaen: ooit in Zweden meegenomen naar een concert in een klooster: werk van Olivier Messiaen; prachtig - en dat kwam ook deels de sfeer van de omgeving. Kamermuziek wordt in Utrecht nu in de Leeuwenberghkerk (als dependance van Vreeburg) gespeeld, fijne akoestiek.
0
geplaatst: 12 oktober 2009, 00:31 uur
Mjuman schreef:
Wat dat soort dingen betreft vind ik de Penguin Guide to Classical Music een erg goede richtlijn, het geeft een goed overzicht wat er aan opnamen bestaat van ontzettend veel stukken. (Je moet alleen totaal niet het idee hebben dat je ermee een goede introductie krijgt in klassieke muziek)
Je eigen oren zijn het belangrijkste.
Helemaal gelijk, wat mij betreft is het ook een goede methode om echt op persoonlijk niveau andere mensen te vragen naar wat ze nou geweldig vinden, op een forum als dit zul je altijd enigszins veralgemeniseerde antwoorden krijgen (die ook zeker hun waarde hebben)... In het overzeteen van een mening op schrift gaat toch een bepaald enthousiasme verloren in mijn ogen. Ik word toch nieuwsgieriger als ik iemand wildenthousiast hoor praten over bepaalde stukken van weet ik veel wat voor componist, in een meer dialoog-achtige setting zeg maar... Zo kun je ook een beetje meemaken wat die andere mensen er met hun eigen oren in horen, en kun je ook van allerlei verschillende dingen tegenkomen...
0
geplaatst: 15 oktober 2009, 10:43 uur
Een handig boek is misschien deze:

Duidelijker en minder enorm dan de Penguin Guide to Classical Recordings. Goeie instapper en niet duur. Ook veel in de nederlandse vertaling te vinden.

Duidelijker en minder enorm dan de Penguin Guide to Classical Recordings. Goeie instapper en niet duur. Ook veel in de nederlandse vertaling te vinden.
0
geplaatst: 20 oktober 2009, 21:34 uur
Koekebakker schreef:
Oke, bedankt. Ik zal zeker het Requiem binnenkort eens beluisteren. En wie weet kan ik me er zelfs eens toe zetten een complete Mozart-opera door te worstelen
Oke, bedankt. Ik zal zeker het Requiem binnenkort eens beluisteren. En wie weet kan ik me er zelfs eens toe zetten een complete Mozart-opera door te worstelen
doorworstelen?
gekkie... mozart opera's zijn een feest

begin met le nozze di figaro....
0
geplaatst: 21 oktober 2009, 00:29 uur
je beseft je dat je nu iemand iets aanraadt die al een halfjaar niet meer op musicmeter heeft gekeken?
0
geplaatst: 2 november 2009, 15:29 uur
Ik ben inmiddels steeds meer geïnteresseerd geraakt in het ontdekken van klassieke muziek. Ik luister de overtures van Rossini zeer regelmatig en die vind ik echt geweldig. Verder heb ik wat losse flodders van Chopin (van The Pianist soundtrack) en Liszt geluisterd.
Toch, ik zit met een probleem. Ik wil meer structuur. Ik bekijk de oeuvres van deze artiesten en ik weet in 's hemelsnaam niet waar ik moet beginnen. Ik zie sonata's, concerto's, opussen en weet ik het allemaal. Hoe word ik wegwijs temidden van al deze termen. Verschilt dit per artiest? Of per stroming waarin de muziek gemaakt is. Zo dacht ik eerst: Hmm, als iedere componist nou van die handige overtures heeft, dan kom ik er wel. Maar dat blijkt dus niet het geval.
Kortom: Waar moet ik op letten? Als ik muziek luister wil ik graag de omliggende context ervan kennen. Net als dat ik bij popmuziek graag weet dat ik wel aan een regulier album bezig ben als ik net met een artiest begin en niet een of ander vaag niet representatief ep-tje aan het luisteren ben. Snappie?
Toch, ik zit met een probleem. Ik wil meer structuur. Ik bekijk de oeuvres van deze artiesten en ik weet in 's hemelsnaam niet waar ik moet beginnen. Ik zie sonata's, concerto's, opussen en weet ik het allemaal. Hoe word ik wegwijs temidden van al deze termen. Verschilt dit per artiest? Of per stroming waarin de muziek gemaakt is. Zo dacht ik eerst: Hmm, als iedere componist nou van die handige overtures heeft, dan kom ik er wel. Maar dat blijkt dus niet het geval.
Kortom: Waar moet ik op letten? Als ik muziek luister wil ik graag de omliggende context ervan kennen. Net als dat ik bij popmuziek graag weet dat ik wel aan een regulier album bezig ben als ik net met een artiest begin en niet een of ander vaag niet representatief ep-tje aan het luisteren ben. Snappie?
0
geplaatst: 2 november 2009, 17:12 uur
@Dn!S ,
Graag zou ik je op weg helpen met je ontdekkingstocht.
Klassieke muziek lijkt vooral voor beginners een ondoordringbaar oerwoud te zijn. Toch valt alles heel erg mee na verloop van een tijdje. Interesse in en de liefde voor de muziek , lijkt bij jou volop aanwezig te zijn. Wanneer je er ook de tijd voor wilt nemen , gaat de rest eigenlijk vanzelf.
Zo noem jij Chopin en Liszt. Is het ook niet interessant om eerst wat meer van die componisten te weten te komen ? Zo ook over , voor jou nu nog onbekende , muziektermen en belangrijke werken .
Tegenwoordig is info zo makkelijk te verkrijgen !
Volg je smaak , zou ik je verder willen nagegeven. Spreekt Chopin's pianoconcerten je meer aan dan zijn pianosolo ? Ga dan eerst op zoek naar meer pianoconcerten. Je zult er vrij snel achter komen dat er veel meer componisten zijn geweest die voor zo' n combinatie prachtige werken schreven.
Succes en heel veel mooie muziek toegewenst !
YouTube - Chopin Nocturne
Graag zou ik je op weg helpen met je ontdekkingstocht.
Klassieke muziek lijkt vooral voor beginners een ondoordringbaar oerwoud te zijn. Toch valt alles heel erg mee na verloop van een tijdje. Interesse in en de liefde voor de muziek , lijkt bij jou volop aanwezig te zijn. Wanneer je er ook de tijd voor wilt nemen , gaat de rest eigenlijk vanzelf.
Zo noem jij Chopin en Liszt. Is het ook niet interessant om eerst wat meer van die componisten te weten te komen ? Zo ook over , voor jou nu nog onbekende , muziektermen en belangrijke werken .
Tegenwoordig is info zo makkelijk te verkrijgen !
Volg je smaak , zou ik je verder willen nagegeven. Spreekt Chopin's pianoconcerten je meer aan dan zijn pianosolo ? Ga dan eerst op zoek naar meer pianoconcerten. Je zult er vrij snel achter komen dat er veel meer componisten zijn geweest die voor zo' n combinatie prachtige werken schreven.
Succes en heel veel mooie muziek toegewenst !

YouTube - Chopin Nocturne
0
Elvis Presley
geplaatst: 3 november 2009, 13:25 uur
Het zal de puristen een doorn in het oog zijn, maar ik geniet vooral van Rot-hertalingen van Schubert, Schumann, etc.
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
0
geplaatst: 11 december 2009, 17:22 uur
Ik kwam dit tegen op het internet.
Persoonlijk vind ik het een leuke manier om het Internationaal Kamermuziek Festival 2009 op een andere manier op het internet bekend te maken wat vinden jullie ervan?
Kan dit met een genre als klassieke muziek?
Klik op:
Janine Jansen gaat te ver! Een spectaculaire maar schokkende actie van de stervioliste Janine Jansen in Utrecht.
Om zoveel mogelijk te kunnen genieten van de akoestiek heeft Janine Jansen een inbraak gepleegd in het Vredenburg.
Dit, ter voorbereiding van het Internationale kamermuziek Festival 2009 dat plaatsvindt van 27 tot 30 december in Utrecht.
Persoonlijk vind ik het een leuke manier om het Internationaal Kamermuziek Festival 2009 op een andere manier op het internet bekend te maken wat vinden jullie ervan?
Kan dit met een genre als klassieke muziek?
Klik op:
Janine Jansen gaat te ver! Een spectaculaire maar schokkende actie van de stervioliste Janine Jansen in Utrecht.
Om zoveel mogelijk te kunnen genieten van de akoestiek heeft Janine Jansen een inbraak gepleegd in het Vredenburg.
Dit, ter voorbereiding van het Internationale kamermuziek Festival 2009 dat plaatsvindt van 27 tot 30 december in Utrecht.
0
geplaatst: 17 december 2009, 15:27 uur
Hoi, ik ben op zoek naar mysterieus klinkende klassieke muziek, zoiets als:
Camille Saint-Saens - Aquarium (Dierenriem)
En: Modest Mussorgsky - De gnoom
Weet iemand wat voorbeelden? Bedankt!
0
geplaatst: 17 december 2009, 15:49 uur
stephanie1 schreef:
Ja wel grappig, alleen misleidend dat je zegt 'ik kwam dit tegen op internet' terwijl je in feite van een marketingbureau bent.
0
geplaatst: 17 december 2009, 15:51 uur
RobbyT schreef:
Ik vind Tabula Rasa van Arvo Pärt ook wel mysterieus, maar waarschijnlijk op een andere manier dan in de stukken die jij aangeeft. Anders misschien De Planeten van Gustav Holst?
0
voltazy
geplaatst: 17 december 2009, 16:12 uur
RobbyT schreef:
probeer valentin silvestrov eens

0
geplaatst: 18 december 2009, 13:00 uur
Weet je misschien waar ik misterioso van valentin silvestrov online kan beluisteren en dan het hele stuk?

0
voltazy
geplaatst: 18 december 2009, 13:56 uur
RobbyT schreef:
Weet je misschien waar ik misterioso van valentin silvestrov online kan beluisteren en dan het hele stuk?
(quote)
sorry, ik heb geen idee
ik ben ooit met silvestrov begonnen door stille lieder te kopen zonder het ooit gehoord te hebben, dat beviel zo goed dat daarna nog een aantal albums volgden.
aangezien dat wel erg radicaal is, kan youtube misschien een oplossing bieden. Verder heb ik geen idee.
0
voltazy
geplaatst: 18 december 2009, 14:00 uur
frankmulder schreef:
Ik vind Tabula Rasa van Arvo Pärt ook wel mysterieus, maar waarschijnlijk op een andere manier dan in de stukken die jij aangeeft. Anders misschien De Planeten van Gustav Holst?
(quote)
arvo part heeft trouwens nog vele mooie stukken geschreven, ken je ook nog meer van hem?
zo niet, kan ik te deum ten zeerste aanraden

en als wat minimalistischer werk goed bevalt, is giacinto scelsi misschien goed om te proberen. natura renovatur is een schitterende cd, welke een aantal jaren terug door ECM is uitgebracht.
0
geplaatst: 21 december 2009, 17:11 uur
frankmulder, voltazy, hartstikke bedankt!!!!
De volgende vraag is denk ik veel moeilijker:
In het najaar van 1981 was er op Nederland 1 of Nederland 2 een televisieprogramma dat wekelijks kwam, met een eindtune met zeer dreigende klassieke muziek: Het was iets met aanzwellende violen, gevolgd door een hoorn.
Weet iemand welk klassiek stuk ik bedoel?
Bedankt alvast!
De volgende vraag is denk ik veel moeilijker:
In het najaar van 1981 was er op Nederland 1 of Nederland 2 een televisieprogramma dat wekelijks kwam, met een eindtune met zeer dreigende klassieke muziek: Het was iets met aanzwellende violen, gevolgd door een hoorn.
Weet iemand welk klassiek stuk ik bedoel?
Bedankt alvast!
0
Ziggy007
geplaatst: 11 januari 2010, 03:28 uur
De Vier Jaargetijden van Vivaldi is zo onzettend mooi...
0
geplaatst: 11 januari 2010, 08:59 uur
Ziggy007 schreef:
Mee eens! Ik ben erg blij met de uitvoering van Il Giardino Armonico; wat 'vloeiender' dan de meest bekende uitvoeringen en je hoort het ijs kraken in de "Winter" en het onweer bulderen in de "Zomer"!
0
Ziggy007
geplaatst: 11 januari 2010, 16:46 uur
Ik wil nu gewoon al sterven en het op mijn begrafenis draaien.
0
Ziggy007
geplaatst: 13 januari 2010, 14:32 uur
Naast het nummer uit de Pianist, wat zijn nu aanraders wat betreft Chopin?
0
geplaatst: 13 januari 2010, 15:56 uur
Ik vind de 24 préludes opus 28 erg de moeite.
Korte en wat langere muziekstukjes met elk een uniek karakter die na enkele beluisteringen tot je spreken als oude vertrouwde vrienden.
Uitgevoerd door bijvoorbeeld Maurizio Pollini valt daar ontzettend veel van te genieten.
Korte en wat langere muziekstukjes met elk een uniek karakter die na enkele beluisteringen tot je spreken als oude vertrouwde vrienden.
Uitgevoerd door bijvoorbeeld Maurizio Pollini valt daar ontzettend veel van te genieten.
0
geplaatst: 13 januari 2010, 18:21 uur
@Ziggy007 - ik het blaadje van Klassieke zaken staan regelmatige aanbiedingen van zowel Decca als DGG - dan koop je 3 cd's bijv. voor 25 euro (bijv. Chopin opnames van Zimerman). Naxos is ook een goedkoop label.
Op Bol.com vind je soundbites van een groot aantal Chopin stukken, kan je zelf uitzoeken wat je voorkeur heeft. Een belangrijke vraag is of je gaat voor kortere stukken: impromptu's, préludes of nocturnes (gedacht voor 's avonds) of voor de iets langere, de sonate's (de bekendste is wel Nr2, De dodenmars) of de langste, de pianoconcerten. Zoals gezegd op bol.com vind je samples en ook op YouTube vind je bijv Zimerman die Chopin speelt.
Op Bol.com vind je soundbites van een groot aantal Chopin stukken, kan je zelf uitzoeken wat je voorkeur heeft. Een belangrijke vraag is of je gaat voor kortere stukken: impromptu's, préludes of nocturnes (gedacht voor 's avonds) of voor de iets langere, de sonate's (de bekendste is wel Nr2, De dodenmars) of de langste, de pianoconcerten. Zoals gezegd op bol.com vind je samples en ook op YouTube vind je bijv Zimerman die Chopin speelt.
* denotes required fields.