MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Het stuk uit de Pianist is Ballade # 1 dacht ik.
Ballade # 4 is ook heel mooi. Misschien nog beter zelfs. Deze van Zimerman is weergaloos.
YouTube - Zimerman plays Chopin Ballade No. 4 - Part 1
YouTube - Zimerman plays Chopin Ballade No. 4 - Part 2

Verder vind ik de Etudes Op. 10 en Op. 25 van Chopin geweldig.
Met de opnames van Pollini kan het daarmee niet mis gaan. Op Youtube staat het allemaal wel.

Etude 10/3: YouTube - Etude Chopin op. 10 nº 3 (Maurizio Pollini) Tristesse
Etude 10/12: YouTube - Chopin Etude Op 10 No.12 HQ
Etude 25/1: YouTube - Pollini plays Chopin Etudes Op. 25 (1/3)
Etude 25/12: YouTube - Vladimir Horowitz plays Chopin Etude op 25 Nº12

Kosinski
Ziggy007 schreef:
Naast het nummer uit de Pianist, wat zijn nu aanraders wat betreft Chopin?

Nocturnes - Daniel Barenboim opname uit 1982.

En ook erg goed
Andante Spianato & Grande Polonaise in E flat major, opus 22 - pianist Alexei Sultanov - 1992

pretfrit
Vivaldi! tips graag!

En kom niet aanzetten met de 4 jaargetijden

Dit is niet naar aanleiding van een stukje in de wereld draait door. Ben al langer gek op Vivaldi. Ik heb wel wat oude lp's in bezit maar zou graag eens wat essentiele of in ieder geval de door jullie gewaardeerde cd's met willen zien.

dank alvast

Soms wat minder bekend, maar Vivaldi heeft ook heel wat vocale muziek gecomponeerd die zeker de moeite is.

Voorbeeld met luisterfragmenten

@ Pretfrit,

Ik weet niet welke lp's je in bezit hebt, maar de het volgende werk van vivaldi kan ik persoonlijk ook erg waarderen:
Antonio Vivaldi - L'estro Armonico (1711).

Ik heb deze uitvoering gehoord, in de toekomst wil ik andere uitvoeringen eens gaan proberen. Hier is een uitgebreide beschrijving te vinden van dit indrukwekkende stuk

pretfrit
@ korenbloem & Kronos:dat ziet er goed uit.

Ik heb zelf lp's met cello concerten, vierjaargetijden natuurlijk Daarnaast een ongelooflijk prachtige lp met een concert voor fagot, strijkers en basso continuo.PV 137, 70, 305 & 382...zo mooi maar blijkbaar "overschot" in de gigantische hoeveelheid werk van Vivaldi want ik ben ze nog nooit op cd tegengekomen..

als je houdt van religieuze muziek dan zijn het Stabat Mater en Nisi Dominus van Vivaldi zeker aanraders. ik draai dat net zo graag als een mooie cantate van Bach.

Kosinski
Pretfrit

Amazon.com: Vivaldi: 9 Concertos: Antonio Vivaldi, I Musici: Music

En deze niet te vergeten.
Briljante muziek voor strijkers.

Ziggy007
Hartstikke bedankt voor de reacties betreffende Chopin. Ga er na mijn tentamens even achteraan!

Qua Vivaldi vind ik de Giardino Armonico onovertroffen....zelfs het door Nigel Kennedy platgetreden Vier Seizoenen klinken fris en spannend als het gespeeld wordt door dit gezelschap!
Ook de interpretaties van Pieter Wispelwey van Vivaldi-werken (vooral de largo's en adagio's) zijn prachtig!

Ik zit er over te denken om eens wat klassieke werken aan te schaffen. Het probleem is een beetje dat veel releasen haast onbetaalbaar zijn. Zijn er users die interssante websites weten die leuke aanbiedingen hebben voor klassieke muziek.

De volgende werken wil ik op termijn gaan aanschaffen

beethoven - Symfonie 9 (het liefst uitgevoerd door karajan)
Bach - Mass In B minor (het liefst uitgevoerd door Gardiner)
bach brandenburger concertos (geen echte voorkeur, tips zijn welkom)
Vivaldi - 4 seizoenen (Harnoncourt, of karajan)
Shotakovitsj - Symphony 15 (het liefst Haitink)
Schubert - symphony No 9 (Solti, en anders ook tips)

korenbloem schreef:
Ik zit er over te denken om eens wat klassieke werken aan te schaffen. Het probleem is een beetje dat veel releasen haast onbetaalbaar zijn.

Wat is onbetaalbaar? Bij de 'fysieke' cd-winkel moet je soms 24 euro neertellen ja, maar via het internet hoef ik meestal toch niet veel meer dan 10 euro per cd uit te geven.

Zijn er users die interssante websites weten die leuke aanbiedingen hebben voor klassieke muziek.

Tot nu toe beviel Presto Classical me het meest (er zijn wel wat verzendkosten dus het kan lonen om meerdere dingen in één keer te kopen). Verder heb ik weleens wat gekocht van Play.com en Amazon.

http://www.prestoclassical.co.uk/w/69147/Ludwig-van-Beethoven-Symphony-No-9-in-D-minor-Op-125-'Choral'
Zoek maar uit. (Allerlei uitvoeringen; niet alleen Karajan.)

En je kunt gelijk ook alle symfonieën in één keer krijgen voor een eurootje of 16:
http://www.play.com/Music/CD/4-/3976614/Beethoven-The-9-Symphonies/Product.html

Nou heeft Karajan meerdere uitvoeringen gemaakt van de Beethoven-symfonieën, dus je moet wel even kijken of dit degene is die je wilt hebben.

Ik associeer die namen niet echt met barok, maar ik kan het mis hebben. Het is even de vraag of je gaat voor een 'authentieke' of een 'modernere' uitvoering. Ik heb zelf een uitvoering door het Stuttgarter Kammerorchester o.l.v. Karl Münchinger, met een (wat mij betreft erg mooie) vertolking van de Winter.

Classics Today.com - Your Online Guide to Classical Music - classicstoday.com

dat is een hele mooie site Frank. Zal er eens naar kijken.

Het radio 4 forum is helaas gesloten vandaag, mag ik achteraan de rij hier aansluiten...?

Hallo Rolf, ik volg je.
O ja, weet jij de link van Brilliant Classic die bijzondere pianoconcertenbox?
En weet je of Benjamin Godard pianoconcerten heeft geschreven. Staat niet op www.muziekweb.nl Bartje11 van Youtube vroeg daarnaar en vond de 2 vioolconcerten van Godard mooi.
Jammer dat je op dit forum niet een nieuw onderwerp kan beginnen. Het lijkt wel het gastenboek van vroeger van Radio4 met allerlei onderwerpen onder elkaar.

HenriVieuxtemps schreef:
Jammer dat je op dit forum niet een nieuw onderwerp kan beginnen. Het lijkt wel het gastenboek van vroeger van Radio4 met allerlei onderwerpen onder elkaar.

Als er nu een invastie van liefhebbers van klassieke muziek over komt vanaf Radio4 (zou ik fantastisch vinden!) dan moet er maar even een moderator aangeschreven worden - wellicht dat het dan inderdaad de moeite waard wordt om de klassieke muziek uit de map overigen te halen en eenzelfde status als R&B en Hiphop, Electronic en Rock te geven.

Hallo Henri,

De link is nog via google cache te vinden:

Radio 4 forum - Golden age of the romantic piano concerto - Tips, ervaringen, etc. - 209.85.229.132

@Bertus, hallo!

Ben nog een beetje nieuw hier, misschien kan iemand van de vaste posters het verzoek doen?

Groetjes,

Rolf

Brilliant Classics ( in de volksmond: het Kruidvatlabel) is zowel voor de beginnende als de gevorderde klassieke verzamelaar een zeer interessant label en de uitgaven zijn bovendien laag geprijsd. Tegenwoordig ook in de vakhandel verkrijgbaar.

Brilliant Classics | Home - brilliantclassics.com

Godard , leerling van Vieuxtemps...., heeft naast zijn 2 concerten voor viool er ook 2 op zijn naam staan voor piano en orkest.

Het kruidvat in Leidschendam is zelfs in de ramsj gegaan. Een DubbelCD van Shostakovich preludes voor 1 euro... Zelfs onderzetters zijn duurder...

(afbeelding)

kreeg een redelijke review:

Heb het nog niet geluisterd, ben er wel erg benieuwd naar!

Groetjes,
Rolf

pretfrit
HenriVieuxtemps schreef:

Hier in ieder geval 2 andere MuMe topics over klassieke muziek:

Genres >> Overigen >> Klassieke Muziek Top 5

Genres >> Overigen >> Maak kennis met Klassiek en beoordeel

En hier nog een topic over klassieke muziek op MusicMeter. Doel van dit topic is site's op internet over klassieke muziek in kaart te brengen in de ruimste zin van het woord.

http://www.musicmeter.nl/fo...

George schreef:
.....

Godard , leerling van Vieuxtemps...., heeft naast zijn 2 concerten voor viool er ook 2 op zijn naam staan voor piano en orkest.

Bedankt, maar suf van mij want stond op Wikipedia.
Op IMSLP staat wel de bladmuziek van pianoconcert op.31 met piano ipv orkestbegeleiding : Piano Concerto, Op.31 (Godard, Benjamin) - IMSLP/Petrucci Music Library: Free Public Domain Sheet Music
maar ik kon niks op cd vinden daarvan.
Misschien weet Lex, de pianokenner meer of heeft hij nog een ouwe LP daarvan?

Dank @gerard, maar wel onhandig dat het in verschillende categorieën staat... Ik heb een paar links op

Muziek >> Algemeen >> Interessante sites over klassieke muziek

gezet.

Rolf

Nog bedankt voor de link die je destijs gaf naar europarchive, Rolf. Heb daar inmiddels een hoop van gedownload (en nog lang niet allemaal beluisterd...)

@frankwm Dank! Helaas ligt het Europees archief ook behoorlijk op zijn gat De Europese instellingen werkten niet echt mee en XS4all heeft zijn gratis medewerking door de crisis moeten omzetten in een betaalde... Vandaar dat er weinig gebeurd. Misschien komt er binnenkort een "zelf-up-load" systeem, maar ook dat wordt steeds uitgesteld.

Rolf

ps, na geenstijl heeft het sluiten van het radio 4 forum ook de volkskrant bereikt:

Protest Radio 4 loopt uit de hand - Binnenland - de Volkskrant

Blijkbaar waren wij "de echte liefhebbers"

Rolf

Kronos schreef:
Ik vind de 24 préludes opus 28 erg de moeite.

Korte en wat langere muziekstukjes met elk een uniek karakter die na enkele beluisteringen tot je spreken als oude vertrouwde vrienden.

Uitgevoerd door bijvoorbeeld Maurizio Pollini valt daar ontzettend veel van te genieten.
Deze staan ook bij mij in de kast. Ernstig goed inderdaad!
korenbloem schreef:
Ik zit er over te denken om eens wat klassieke werken aan te schaffen. Het probleem is een beetje dat veel releasen haast onbetaalbaar zijn. Zijn er users die interssante websites weten die leuke aanbiedingen hebben voor klassieke muziek.

De volgende werken wil ik op termijn gaan aanschaffen

Bach - Mass In B minor (het liefst uitgevoerd door Gardiner)
bach brandenburger concertos (geen echte voorkeur, tips zijn welkom)
Shotakovitsj - Symphony 15 (het liefst Haitink)
Beethoven 9 is wel mooi door Karajan, maar heb je de uitvoering door Abbado + BPO (Deutsche Gram. 2008) al eens gehoord. Door deze liveregistratie (van het "live" is vrijwel niks storends te horen) ben ik compleet van mijn stoel geblazen, en hij behoort tot de top van de top van de top van het puntje van mijn muziekcollectie. Aangeschafd in een prachtige box met alle 9 symfonieën.
(afbeelding)

Maargoed, ik weet het: smaken verschillen, en er zijn inderdaad erg veel mensen die zwéren bij Karajan (of bij een oudje door Furtwängler), offeuh.. noem ze maar op

oja, en prestoclassical.com is

korenbloem schreef:

Het is al eerder genoemd, maar ook ik zou niet één van deze uitvoeringen kiezen, zeker Karajan is teveel een 'romanticus' om mij te kunnen bekoren met barokuitvoeringen. Zelf ben ik erg tevreden over de uitvoering van de Acadamy of Ancient Music o.l.v. Christopher Hogwood.

Nou, waar blijft de rest van het Radio4-forum? Zijn er dan maar 2 'echte liefhebbers'?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:11 uur

geplaatst: vandaag om 08:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.