MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
@aERo,

Ik heb van Beethoven's 7de o.a. een uitvoering door het Orchestre Révolutionaire et Romantique olv John Eliot Gardiner. Die is erg mooi als je graag een zo authentiek mogelijke weergave hoort.

Als je voor een hele box gaat zou Karajan Gold (met het Berliner Philharmoniker) een goede keuze kunnen zijn.

(afbeelding)

Goedkoper ben je gesteld bij het Kruidvat met deze box (als die nog verkrijgbaar is tenminste) van heel degelijke geluidskwaliteit, uitgevoerd door een gerenommeerd dirigent en orkest.
Hier klikken

Als je ook van vocaal werk van Mozart houdt is de Grote Mis in C mineur zeker een aanrader. Mijn voorkeur gaat daar eerder naar uit dan naar opera's.

(afbeelding)

Het Requiem waarvan in de film Amadeus ook wat te horen is, het werk dat hij niet af gemaakt krijgt, is natuurlijk ook onmisbaar.

(afbeelding)

aERodynamIC schreef:
Waar ik voorheen niet zo veel van opera moest hebben daar krijg ik er de laatste tijd maar geen genoeg van en de opera-cd's stromen het huis binnen.

De laatste aanwinst is Mozart's Don Giovanni met o.a. Eberhard Wächter, Elisabeth Schwarzkopf en Joan Sutherland.

(afbeelding)

Ook vrij opmerkelijk: ik ben nooit een hele grote Mozart-fan geweest (en misschien nog steeds wel niet echt) maar de opera's van de beste man hebben me dan juist weer wel altijd getrokken ook in mijn tijd dat ik niet veel met opera op had.
Misschien dat de film Amadeus in die tijd toch zijn invloed heeft gehad

Overigens draai ik momenteel meer klassiek dan pop/rock schat ik zo in.

Nu wil ik mijn Beethoven symfonieën op orde hebben. Ik heb er wel wat maar ik wil nummer 7 nog kopen. Welke versie raden jullie aan?

Misschien vervang ik de hele boel wel door een box te kopen waar ze allemaal in zitten. Ook hier de vraag: tips?

De opera Dido and Aeneas van Purcell al eens geprobeerd? Er is een hartverscheurende versie met Jessye Norman. Dit was voor mij de eyeopener wat opera betreft. Daarna Die Zauberflöte van Mozart. Maar de laatste tijd luister ik eigenlijk bijna nooit meer opera. Ik hou het op koormuziek (Requiem), symfonieën (Brahms) en verder vooral veel Arvo Pärt.

(afbeelding)

Dank u voor de tips.

Het requiem van Mozart heb ik uiteraard al jaren in bezit

Verder is mijn klassieke interesse altijd wel heel breed geweest (heb niet voor niets zelf ook in een orkest gespeeld).
Opera is meer iets van de laatste tijd want daar kon ik lang niks mee.

aERodynamIC schreef:
Het requiem van Mozart heb ik uiteraard al jaren in bezit

Uiteraard!

Mjuman schreef:
Bach: ik heb het boekje (bij de cd) erbij gepakt - we hebben het over BWV 1027 - 1029 op DGG, opnames uit 1985. Het boekje zegt: "die drei Sonaten für Viola da Gamba (Violoncello) und Cembalo (Klavier)" en verderop "Die Viola da Gamba (...) dürfte zu dieser Zeit beinahe schon als veraltetes Instrument gegolten habe, das allmählich durch die Violine und das Violoncello verdrängt wurdë".

Dat er staat "gamba (violoncello)" en "cembalo (klavier)" wil natuurlijk gewoon zeggen dat de cello hier de stem speelt die Bach concipieerde voor de gamba en dat de piano de clavecimbelpartij overneemt. Die andere zin is interessanter. Ze dateert uit een tijd dat men niet maalde om historische uitvoeringspraktijk...

In de tijd van Bach was de gamba eigenlijk hét continuo instrument en toch schreef hij er maar drie sonates voor. Het is eigenlijk visionair dat Bach zijn zes solo suites schreef voor de cello, die nog maar net zijn oorspronkelijke vorm kende. Alsof hij aanvoelde dat dit instrument de tijd zou overleven...

Trouwens, Pieter Wispelwey heeft de gambasonates ook opgenomen op (piccolo) cello! Hij bewijst dat het wél stijlgevoelig kan. Richard Egarr speelt clavecimbel, orgel en fortepiano. Zoek maar eens op, dat is een schitterende cd!

andreas schreef:
Dat er staat "gamba (violoncello)" en "cembalo (klavier)" wil natuurlijk gewoon zeggen dat de cello hier de stem speelt die Bach concipieerde voor de gamba en dat de piano de clavecimbelpartij overneemt. Die andere zin is interessanter. Ze dateert uit een tijd dat men niet maalde om historische uitvoeringspraktijk...

In de tijd van Bach was de gamba eigenlijk hét continuo instrument en toch schreef hij er maar drie sonates voor. Het is eigenlijk visionair dat Bach zijn zes solo suites schreef voor de cello, die nog maar net zijn oorspronkelijke vorm kende. Alsof hij aanvoelde dat dit instrument de tijd zou overleven...

Trouwens, Pieter Wispelwey heeft de gambasonates ook opgenomen op (piccolo) cello! Hij bewijst dat het wél stijlgevoelig kan. Richard Egarr speelt clavecimbel, orgel en fortepiano. Zoek maar eens op, dat is een schitterende cd!

Dat is eerste had ik zelf ook al vermoed - zie mijn eerdere opmerking. Ik heb die cd het weekend nog gedraaid en ik blijf 'em de moeite waard vinden. Het spelen op authentiek instrumenten geeft de muziek meer karakter - in ben niet een principiële 'reconstrucionist', want wat moet je als de authentieke intrumenten niet meer beschikbaar zijn?

Wispelwey is bekend - ik heb hier een rode dubbel-cd Beethoven (sonates met Dejan Lazic); ik mijn geheugen zit nog een 'blauwe' die ik nog wil aanschaffen - maar ik schroom het te bekennen - ik heb de laatste 5 maanden geen klassiek meer gekocht; gehele budget is bijna aan vinyl opgegaan.

Mjuman schreef:
Dat is eerste had ik zelf ook al vermoed - zie mijn eerdere opmerking. Ik heb die cd het weekend nog gedraaid en ik blijf 'em de moeite waard vinden. Het spelen op authentiek instrumenten geeft de muziek meer karakter - in ben niet een principiële 'reconstrucionist', want wat moet je als de authentieke intrumenten niet meer beschikbaar zijn?

Wispelwey is bekend - ik heb hier een rode dubbel-cd Beethoven (sonates met Dejan Lazic); ik mijn geheugen zit nog een 'blauwe' die ik nog wil aanschaffen - maar ik schroom het te bekennen - ik heb de laatste 5 maanden geen klassiek meer gekocht; gehele budget is bijna aan vinyl opgegaan.

Je hebt gelijk. Muziekpurisme is uit den boze. Enkel uitvoeren op historische instrumenten heeft zeker zijn beperkingen. Maar mijn reactie was initieel zo heftig omdat ik Maisky en Bach echt een onmogelijke combinatie vind, meer dan het hanteren van piano en cello in die gambasonates... Zoals gezegd, zolang de barokstijl eruit naar boven komt, ben ik tevreden (Angela Hewitt en Daniel Muller-Schott bewijzen eigenlijk dat cello/piano kan in de gambasonates). En goed, als jij Maisky/Argerich toch mooi vind in Bach dan heb ik daar respect voor...

Die (rode) dubbel cd van Wispelwey en Lazic in de Beethovensonates en variaties heb ik ook liggen en dat is absoluut van de bovenste plank. De blauwe cd (ook met Dejan Lazic aan de piano) waarover je het hebt, zijn sonates van Brahms: de eerste cellosonate, de eerste vioolsonate en de eerste klarinetsonate. Die laatste twee dus in transcriptie voor cello en dus heel aangenaam voor cello-freaks als ikzelf!

Ik ga me binnenkort eens wat meer in Arvo Pärt verdiepen, heeft iemand hier wat tips voor me waar ik het best mee kan beginnen en welke uitvoeringen aan te raden zijn te kopen ?

Hoi Amicus,

Zijn bekendste werk is natuurlijk Tabula Rasa en dat is erg de moeite.

Ik weet niet of er andere uitvoeringen op CD staan dan deze hieronder. Dit is in ieder geval de authentiekste denk ik, met violist Gidon Kremer en pianist Keith Jarret. Die namen zeggen je misschien al genoeg. De andere werken op deze CD, Fratres en Cantus In Memory Of Benjamin Britten zijn ook heel erg mooi.

(afbeelding)

Wil je toegankelijker en rustiger muziek, dan zijn de werken Alina en Spiegel Im spiegel interessanter. Dit is wel erg minimalistisch. De twee stukken staan ook in Spiegel ten opzichte van elkaar dubbel op de CD. Wil je dus zoveel mogelijk verschillend werk horen is deze niet aan te raden. Wil je een CD met een heel sterke serene haast mystieke sfeer die nergens wordt verstoord, dan is dit je ding.

(afbeelding)

Mijn persoonlijk favoriete CD van Arvo Pärt is Miserere.

(afbeelding)

Als je op amazon deze albums even opzoekt kan je wel samples beluisteren.

Veel luisterplezier!

Bedankt Kronos

Volgende week ga ik eens langs bij Concerto Amsterdam en neem dit lijstje zeker mee, ik ben wel erg nieuwsgierig naar Alena, ik hou wel van een sterke serene haast mystieke sfeer die nergens wordt verstoord

Een mooie mix van klassiek kamerkoor (Monteverdi, Lasso, De Morales) en "jazzy ondersteuning" (piano, bas, cello):

(afbeelding)
Lijkt qua repertoire op de bekende schijven van Jan Garbarek, maar hier is de 'jazz'-invloed subtieler.
http://www.jpc.de/jpcng/jaz... zijn samples te horen.

Voor de liefhebbers, vanavond op Canvas (20u15 - 01u15) de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool 2009.

Voor de liefhebbers, de 'Van Cliburn' piano wedstrijd finales zijn dit weekend aan de gang.

www.cliburn.org
www.cliburn.tv

op die laatste site zijn alle optredens van alle deelnemers te bekijken/luisteren in goede kwaliteit (soms wat clipping)...je moet wel een browser addon 'Silverlight' installeren

Wat vindt u van NPS Podium? Vul de enquête in

Bent u kijker van NPS Podium op zondagmiddag of donderdagavond? Dan willen wij - de makers van NPS Podium - dolgraag uw mening over de programma's weten.

Per 1 maart 2009 zijn NPS Matinee en NPS Klassiek samengegaan onder de nieuwe naam NPS Podium. Tegelijkertijd is ook het zondagmiddag programma inhoudelijk veranderd. Wij zijn heel benieuwd wat u, als kijker, van deze verandering vindt.

Daarom zouden wij het zeer waarderen als u onze enquête over NPS Podium wilt invullen. Uw mening zal zeker bijdragen aan de verdere ontwikkeling van onze programma’s. Het invullen duurt ongeveer 15 minuten. U kunt de enquête vinden door op onderstaande link te klikken. Wanneer u hierop klikt, wordt gevraagd uw e-mailadres of een unieke inlognaam in te voeren. Dit is echter niet per see nodig. Als u de enquête anoniem in wilt vullen, kunt u gewoon een streepje invoeren.

Enquete NPS Podium

Alvast bedankt!

namens de redactie van NPS Podium
Sanne van Dalen

kijk ook op: www.npspodium.nps.nl

Kos
ingevuld. .

belachelijke uitzendtijden. .

Kos
Ik ben trouwens bezig met alle 9 symfo's van Beethoven.

Niet te versmaden!

Ik ben momenteel weer 'into Shostakovich': de 5e symfonie is

bawimeko schreef:
Een mooie mix van klassiek kamerkoor (Monteverdi, Lasso, De Morales) en "jazzy ondersteuning" (piano, bas, cello):
(afbeelding)
Lijkt qua repertoire op de bekende schijven van Jan Garbarek, maar hier is de 'jazz'-invloed subtieler.
http://www.jpc.de/jpcng/jaz... zijn samples te horen.

Die Danielsson is een heel goede bassist (contrabas); dit album kan ik (op ACT) aanbevelen, beetje ECM-sfeer.

Hier in huis: laatste tijd veel pianomuziek - Mozart (Brendel en Uchida), Chopin (Pires) en de box met Spaanse pianomuziek (oa Aldeniz).

aERodynamIC schreef:
Ik ben momenteel weer 'into Shostakovich': de 5e symfonie is
Ja, vooral die Vijfde is . Vergeet de Tiende niet! Ik ben meer into zijn strijkkwartetten de laatste tijd.

Mjuman schreef:

Hier in huis: laatste tijd veel pianomuziek - Mozart (Brendel en Uchida), Chopin (Pires) en de box met Spaanse pianomuziek (oa Aldeniz).
Pires? De Nocturnes? Die worden in elk geval hoog aangeslagen door velen. Ik heb er niet veel mee. Ik hoor ze liever gespeeld door Arrau

@PF - die Nocturnes heb ik wel; ik bedoelde een latere opname van Pires (cd ligt beneden); die klinkt doorleefder.
En meteen even erachteraan: qua Mozart, Brendel klinkt berekend, koel, neutraal; Uchida sprankelender en meer gevoel. Ik heb ooit de box van Brendel (alle pianoconcerten op Philips) voor een prikkie kunnen kopen, vandaar.

Paap_Floyd schreef:
Vergeet de Tiende niet!

Staat ook keurig in de kast

Zojuist de cd's besteld met zijn symfonische werken die ik nog niet in bezit had.
Heerlijk!

@Aero en Paap - ik herinner me van vorig jaar (uit het blaadje van de klassieke zaken) een boxje met werken van Shostakovich - volgens mij op Melodyia; hebben jullie het daarover?

Nee, ik heb losse albums, het merendeel Haitink uitvoeringen maar ook andere.

aERodynamIC schreef:
Nee, ik heb losse albums, het merendeel Haitink uitvoeringen maar ook andere.

Er is ook een vergelijkbaar boxje (minder prijzig) met kwartetten) - zal eens kijken nu Boudisque Utrecht sinds een paar maanden weer open is (aan het Vreeburg); Bijenkorf is minder en Plato Utrecht - klassiek (sinds kort); eeuh, nee denk ik.

Ik heb slechts één cd van Sjostakovitsj in de kast...
Vijfde Symphonie door Haitink.

Wel een hele berg op de computer.

Boudisque heeft wel veel ingeleverd aan ruimte, en aan cd's, heb ik het idee. Zonde. Ik kan daar trouwens Schuberts Achtste (Unvollendete) en Negende (Grosse) symfonie door NYPO o.l.v. Bernstein ophalen.

Iemand interesse in Beethoven - Vioolsonates, Kreuzer & Frühlingsonates (op. 24 en 47)? Die heb ik van NRC gekregen, ivm bezorgklachten, ik heb een box van Perlmutter & Askenazy en daar zitten die twee sonates in, vandaar, voor weinig. PM me.

In Genres > Overigen > Maak kennis met Klassiek en beoordeel:

Is dit t juiste topic of niet? Ik wil graag kennis maken met klassiek, maar er is zo veel. En alleen al daar aan denken, geeft mij een gevoel van verdwaald zijn. De walsen van Strauss en zo kunnen mij niet bekoren, maar wat ik wel mooi vind is adagio for strings en dance macabre. Waarbij t me ook gelijk opvalt dat t beiden platen met violen is. Wat is, volgens jullie, de beste volgende stap om toch ook een beetje klassiek in huis te hebben?

Moeilijk te zeggen als je het mij vraagt, het si bij mij een beetje gekomen toen ik zo nu en dan een een klassiek concert ben gaan bezoeken, toen kreeg ik redelijk snel door wat ik wel en niet mooi vond.

Wat ik wel inmiddels heb uitgevonden is dat het in de klassieke muziek nog onmogelijker is dan in de popmuziek om te bepalen wanneer je nou echt bij het mooiste punt aangekomen bent, en dat je dus gewoon blij moet zijn met de dingen die je wel kent en van daaruit eens her en der wat bij kunt gaan luisteren.. (een beetje verbreding is wel leuk uiteraard, maar je kunt je eindeloos blijven verbreden en daarschiet je ook niet heel veel mee op, dan blijf je je klassiek-leek voelen).

Qua viool- en strijkersdingen vind ik Britten's 'Variations on a Theme of Frank Bridge' altijd erg mooi. (maar ook ik ken eigenlijk niet zoveel hoor, alleen een stapeltje dingen uit een hoekje dat ik erg leuk vind )

... en volgens mij is dit een beter topic..

@Amber79: binnenkort komt de box "Aangenaam Klassiek" (2 cd's en 1 DVD ) weer uit, met waardebonnen. Die bevat fragmenten van een groot aantal componisten (met waardebonnen); kan je voor een luttel bedrag (6 of 7 euro?) met veel klassieke muziek kennismaken. Die bonnen kun je gebruiken om de cd's waarvan een lang fragment op de sampler staat met korting aan te schaffen.

Heb zelf nog "Aangenaam barok" en "Aangenaam Romantiek" en die cd''s kun je ook gewoon zo draaien - dus niet puur als sampler.

Daarnaast is er een - het klinkt truttig - maar is echt informtatief een dubbel-cd met een "Cursus Klassieke Muziek" - met boekje; veel info over instrumenten en orkestopbouw, plaats, tempi etc. Dan is er ook nog het boek met cd van Paul Witteman - daarmee heb ik geen ervaring.

Ik ken de Aangenaam jazz serie, en die vind ik echt hemeltergend slecht. Die laat alleen het meest easy listening mogelijke der jazz horen. Weet niet of dit met die klassieke ook zo is, maar ben bang dat het alleen een beeld van een klein hoekje van de klassieke muziek geeft, terwijl zoveel verschillends mooi is. Maar weet dit dus niet zeker.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:00 uur

geplaatst: vandaag om 05:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.