MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Ja, inderdaad. Het is hier nog niet actief genoeg lees ik net.

Mensen die meelezen, zeg even "hallo"

Hier overigens nog wat meer nieuws over het besluit het forum te sluiten:

Radio 4 sluit forum na scheldpartijen | MediaNed Medianieuws | Vaksite voor de mediabranche

Mediajournaal.nl » Blog Archive » NPO haalt forum Radio 4 offline

Voor de "vaste posters" op dit forum, wat vinden jullie van de (nieuwe) ochtendprogrammering van radio 4? (en nu maar hopen dat er mensen "geweldig" roepen, dat geluid ontbrak op het radio 4 forum volledig )
Een wat meer filosofische vraag voor iedereen: "waarom luister je eigenlijk naar (klassieke) radio? Je hebt duizenden (?) euro's uitgegeven aan een cd collectie, kan met een usb stick gigabites in de auto meenemen en hebt misschien nog bakken met lp's/cassettebandjes in de kast liggen... Waarom luister je radio? Wat zijn de redenen?

Groetjes,

Rolf

George en otterhouse nog bedankt voor de Brilliante linkjes.
Of jullie onderstaande linkjes ook zo brilliant vinden, moeten jullie maar beoordelen met de 5 of minder sterren op Youtube.

Eind vorig jaar hoorde ik de Duitse violiste Antje Weithaas in de Rode Doos in Utrecht dit vioolconcert spelen. Omdat die zaal moeilijk zoeken was en m'n GPS van slag was, was ik maar net op tijd. Hier de noten, maar de cadensen in het 1e en 2e deel speelt de solist hier anders dan de gedrukte versie (dus heb ik er plaatjes van de componist tussen geplakt) en op de vaste noten van het 2e deel wordt ook flink geimproviseerd.
Hier m'n Youtubekanaal met nog veel meer onbekende vioolconcerten met vaak de muzieknoten van de solist.
http://www.youtube.com/user...

Op Radio4 is nu t/m vrijdag Max Bruch componist van de week tussen 19.30-20.00, die meer heeft geschreven dan z'n 1e vioolconcert. Tijdens z'n leven ergerde Bruch zich er al aan dat alleen dit stuk bekend was. (en nu nog) Op m'n Youtubekanaal staat met noten z'n weinig gespeelde 2e,3e vioolconcert en de Schotse Fantasie voor viool en orkest. (1e vioolconcert dus uiteraard niet) Die Schotse fantasie werd kortgeleden gespeeld door Simone Lamsma met het Brabants Orkest.

VIOTTI, Giovanni, Battista 22 (1755-1824)
Mvt1(begin)

Mvt1(end)+2

Mvt3

maar heb je de uitvoering door Abbado + BPO (Deutsche Gram. 2008) al eens gehoord.

Heb deze versie net 2 x beluisterd en is inderdaad erg mooi, maar kan niet echt beoordelen of hij boven karajan uit komt. Abbado zijn interpretatie is erg fris, vrolijk en past goed bij de tekst.
Karajan is bombastisch, en gedisciplineerd en dat spreekt mij juist aan.

Vivaldi en Karajan geen goede combinatie?

Persoonlijk spreekt mij deze versie erg aan, heb verschillende versies gehoord. Maar juist door karajan's militante manier van dirigeren, roept juist de in agressie het stuk naar boven wat mij juist erg aan spreekt. Maar sta zeker open voor verschillende opnames. Zo werd mij laatst de opname van Jaap van Zweden aanbevolen. Maar als mensen nog andere tips hebben dan hoor ik het graag.

Over Radio 4, waar zijn ze helemaal mee bezig? Willen ze nu ook die zender 'toegankelijk' gaan maken voor een 'jonger'0(lees breder publiek)? Jammer dit

korenbloem schreef:

Vivaldi en Karajan geen goede combinatie?

Dat vind ik zelf meer de "magnat"-sound (een Duitse speaker) Ik hou meer van dat ingetogene van Hogwood + Academy of Ancient Music - ook hun uitvoering van de Brandenburger Concerten kan mij bekoren. Janine Jansens Vivaldi vind ik daarentegen fris, sprankelend en heel transparant klinken (Als een Avalon - een Amerikaans merk, of Audio Physik - en da's wel Duits) en dat vind ik dan weer mooi.

Mjuman schreef:
(quote)

Concerten kan mij bekoren. Janine Jansens Vivaldi vind ik daarentegen fris, sprankelend en heel transparant klinken (Als een Avalon - een Amerikaans merk, of Audio Physik - en da's wel Duits) en dat vind ik dan weer mooi.

Ok, heb Jansen een keer oppervlakkig gehoord maar sprak mij niet erg aan, zo netjes, zo degelijk. Zal hem eens op nieuw beluisteren.

korenbloem schreef:
(quote)

Heb deze versie net 2 x beluisterd en is inderdaad erg mooi, maar kan niet echt beoordelen of hij boven karajan uit komt. Abbado zijn interpretatie is erg fris, vrolijk en past goed bij de tekst.

Zit wat in. Misschien werkt het voor mij mee dat de opnamekwaliteit bij Abbado een pak beter is, of ik heb gewoon een ongelukkige versie van Karajan gehoord (ja ik moet hem nog op cd aanschaffen)

Ik lees over Karajan en zijn Beethoven vertolkingen.
Ik ben misschien een nieuwsgierig mens , maar over welke van zijn vertolkingen hebben jullie het ?( Paap , Korenbloem). Die uit '63 , uit de zeventiger jaren of zijn laatste ( DDD opnames) van de Beethoven symf. op DGG ?
Of wellicht zelfs die op EMI?

Hele goeie, ik heb er nu zelf één uit 1977 op mijn pc staan, maar wat ik hiervoor heb beluisterd weer ik echt niet meer. Wat vind jij de mooiste George?

Ik weet trouwens niet eens welke versie ik heb. ( ). Heb toen de tijd een z'n box van karajan gedownload.

@Paap , bedoel je de gehele Karajan Beethoven cyclus die op jouw pc staat of een symfonie ( en zo ja , welke).

Om alvast een voorschot te nemen. Als het om zijn 1e en 4e gaat , kies ik zonder meer voor de Karajan uit de zeventiger jaren .
Op DGG Galleria verschenen . Zeer voordelig geprijsd bovendien.

korenbloem schreef:
Persoonlijk spreekt mij deze versie erg aan, heb verschillende versies gehoord. Maar juist door karajan's militante manier van dirigeren, roept juist de in agressie het stuk naar boven wat mij juist erg aan spreekt.

Dat is precies de romantische manier van dirigiren die maakt dat ik Karajan voor de barok niet zo geschikt vindt, ik hou meer van de subtielere manieren van Hogwood en consorten. Maar als dat bombastische je smaak is, dan begrijp ik dat Karajan je wel kan bekoren.

George schreef:
@Paap , bedoel je de gehele Karajan Beethoven cyclus die op jouw pc staat of een symfonie ( en zo ja , welke).

Om alvast een voorschot te nemen. Als het om zijn 1e en 4e gaat , kies ik zonder meer voor de Karajan uit de zeventiger jaren .
Op DGG Galleria verschenen . Zeer voordelig geprijsd bovendien.
Sorry, het ging hier enkel om zijn Negende.

Oh , juist de negende dus. Dat had ik kunnen weten....

Saai , maar waar , dan kies ik ook voor zijn ' middelste ' uitvoering van die uit de zeventiger jaren. Met o.a. Janowitz , Berry.
Met name het Adagio is wonderschoon .

Is dat die ik net heb beluisterd?
Het scherzo gaat me te snel en ik mis toch een beetje "flow" in het eerste deel

Bertus schreef:
(quote)

Dat is precies de romantische manier van dirigiren die maakt dat ik Karajan voor de barok niet zo geschikt vindt, ik hou meer van de subtielere manieren van Hogwood en consorten. Maar als dat bombastische je smaak is, dan begrijp ik dat Karajan je wel kan bekoren.

Ik denk juist dat het wel erg gepast is bij het stuk. Het bevind zich niet voor niks aan het einde van de Barok.Karajan zoekt juist het grens gebied op.

Heb nu net Jansen beluisterd, erg virtuoos, maar het mist een bepaalde body, klinkt juist heel modern (of ligt dat aan mij), ze houd er een beetje een stijl voor iedereen wat wils op na. (weet trouwens niet of jij Jansen aanrade) hier is een site met verschillende reviews van uitvoeringen van Vivaldi's vier jaargetijden:

WETA FM 90.9 Blog » Blog Archive » Vivaldi’s Four Seasons

Nu kwam ik laatst nog een andere leuke site tegen:

Classical Live Online Radio Webcast - Free Streaming Classical Music. - classicalwebcast.com

een ongeloofelijk rijke collectie aan internet radio stations die klassiek georiënteerd zijn.

een tip:
WKSU
Hier is de webradio link WKSU web radio

Paap_Floyd schreef:
Is dat die ik net heb beluisterd?
Het scherzo gaat me te snel en ik mis toch een beetje "flow" in het eerste deel

Ik zou als ik jou was zeker een keer naar de monumentale uitvoering van de negende olv Karl Bohm luisteren.
Een zeer bijzondere bijna Mahleriaanse uitvoering .
Met bovendien een sterke cast in het slotdeel. ( Fassbaender , Norman , Domingo , Berry).

korenbloem schreef:
Ik denk juist dat het wel erg gepast is bij het stuk. Het bevind zich niet voor niks aan het einde van de Barok.Karajan zoekt juist het grens gebied op.

Dat is ook wel een interessante benadering, misschien moet ik hem nog eens een kans geven. Maar voor mijn gevoel zit er tussen de (late) barok van Vivaldi en de muziek waarin Karajan het beste is, romantiek, toch nog wel een flinke stap, het classicisme.

Heb nu net Jansen beluisterd, erg virtuoos, maar het mist een bepaalde body, klinkt juist heel modern (of ligt dat aan mij), ze houd er een beetje een stijl voor iedereen wat wils op na. (weet trouwens niet of jij Jansen aanrade)

Die tip kwam van Mjuman vandaan, ik heb nogal schurft aan Janine Jansen Precies zoals jij al aangeeft vind ik haar over het algemeen nogal plat en inhoudsloos spelen.

otterhouse schreef:
Voor de "vaste posters" op dit forum, wat vinden jullie van de (nieuwe) ochtendprogrammering van radio 4? (en nu maar hopen dat er mensen "geweldig" roepen, dat geluid ontbrak op het radio 4 forum volledig )

Ik luister in de ochtend niet vaak naar radio 4, maar van weet ik gelezen heb klonk de verandering niet echt positief (nog meer verslapping van het aanbod).

Een wat meer filosofische vraag voor iedereen: "waarom luister je eigenlijk naar (klassieke) radio? Je hebt duizenden (?) euro's uitgegeven aan een cd collectie, kan met een usb stick gigabites in de auto meenemen en hebt misschien nog bakken met lp's/cassettebandjes in de kast liggen... Waarom luister je radio? Wat zijn de redenen?

Ik luisterde eigenlijk juist een hele tijd géén radio, omdat ik zelf genoeg muziek had en ik dan bovendien zelf kon bepalen wat ik luisterde (en zonder gewauwel en reclame tussendoor). Maar als ik naar de radio luister is het meestal radio 4, zodat ik nieuwe klassieke stukken ontdek die ik waarschijnlijk nooit op mijn eigen houtje ontdekt zou hebben.

frankmulder schreef:
Nou, waar blijft de rest van het Radio4-forum? Zijn er dan maar 2 'echte liefhebbers'?

Kalm aan dan breekt het lijntje niet

Op de site van de Avro staat nog een live versie van de vier jaargetijden met Jansen:

http://cultuurgids.avro.nl/front/detailklassiek.html?item=9df7b18d470cd2a02c62b9901cfe2a30

Als je geen Silverlight geïnstalleerd hebt, kun je ook "de link onder het plaatje" klikken.

Ik heb een zwak voor de versie met Allan Loveday en de ASMIF onder Marriner:

Antonio Vivaldi - Alan Loveday, Academy Of St. Martin-in-the-Fields*, Neville Marriner* - The Four Seasons (LP) at Discogs

geen idee of die ooit op CD gezet...

Rolf

Johanna Wil schreef:
(quote)

Kalm aan dan breekt het lijntje niet

Welkom!

otterhouse schreef:

Kort en goed: ik luister niet naar de radio. Nieuwe muziek ontdek ik liever op het internet; daar wordt tenminste niet constant tussen de muziek door geouwehoerd en als ik een nummer/stuk niet mooi vind, kan ik het meteen skippen.

Eigenlijk luister ik zelden naar de radio. Mijn cd collectie is eenvoudigweg te uitgebreid. Voor het radio 4 programma op de zondagmiddag ' Discotabel ' maak ik echter vaak tijd vrij.
Vooral ''de vergelijking'' in dit programma trekt mijn aandacht.

Kom , ik laat mij lichtje ook eens schijnen over die zo populaire 4 jaargetijden van Vivaldi.
Ooit begon ik met de nog altijd vermaarde op Argo verschenen uitvoering van de A .S. M. F. met Alan Loveday. Zo'n 40 jaar geleden gemaakt , maar behoort nog altijd tot mijn favoriete opnames van het werk. Ik reken ook Karajan/ Mutter daartoe. Het formidabele samenspel en de prachtige klank van het orkest maken die standaarduitvoering tot een van de beste die ik ken.
Trevor Pinnock gold zowel met zijn eerste opname van het werk als zijn latere op het Archiv label , jarenlang als referentie onder de authentieke uitvoeringen. Inmiddels mogen wij stellen dat die ingehaald is door talloze concurrerende opnames.
Zoals die door het fantastische ensemble Concerto Italiano.
Op vrijwel hetzelfde niveau en op het budgetlabel Brilliant verkrijgbaar : Carmignola.
Voor de smalle beurs een uitstekend alternatief , denk ik.
Nigel Kennedy heeft inmiddels 2 opnamen van het werk op zijn naam staan. De eerste staat bol van de eigenzinnige opvattingen en maniertjes van Kennedy. Voor de ware fan dus. De 2e is veel gematigder wat dat betreft en verdient mijn persoonlijke voorkeur.
Janine's debuut met Vivaldi is zeker de moeite waard, Een sprankelende uitvoering !
Ik ken nog wel enkele zeer respectabele uitvoeringen van het werk , maar voorlopig laat ik het hierbij.
Misschien zijn er tegenwoordig wel zo'n 200 uitvoeringen van Vivaldi's jaargetijden voorhanden. Troost u : ik ken ze niet allemaal.

Hoe populair het werk ook moge zijn en al kun je het tegenwoordig soms in een supermarkt horen : het doet voor mij niets af van de waarde van dit meesterlijk geschreven stuk muziek !

Bertus schreef:

Die tip kwam van Mjuman vandaan, ik heb nogal schurft aan Janine Jansen Precies zoals jij al aangeeft vind ik haar over het algemeen nogal plat en inhoudsloos spelen.

Is een mening - heb je haar live zien spelen? Live speelt ze met verve en bravoure en de muziek komt tot leven. Ik vrees dat je meer naar het poppetje kijkt dan naar de muziek luistert, want ik vind het qua geluidsbeeld, rust, spanning tussen rustig en snel hard en zacht juist erg fraai. Lees ook de recensies in het blad van klassieke zaken er op na - wat daar van haar opnames wordt gevonden. Ik zou je willen adviseren om gewoon nog eens te luisteren en dan op een echte set - en in vredesnaam niet aan dehand van die %%&$#&#*( mp3--bestanden.

Karajan - you got to be joking!

Het zal wellicht alles met mijn algemene voorkeuren in de klassieke muziek te maken hebben dat ik zowel op Jansen als Karajan niet ontzettend dol ben. Ik luister voornamelijk naar oude muziek en barok, terwijl voor mij zowel Jansen als Karajan romantici zijn en het vast fantastisch doen in de late achtiende en negentiende eeuw maar minder in de zeventiende. Ik ken Karajans uitvoeringen van Beethoven wel en die vind ik inderdaad prachtig, maar als het om barokmuziek gaat verkies ik de 'historische' benadering van bijvoorbeeld Hogwood boven Karajans persoonlijke drama.

Maar ik zal in ieder geval Jansen nog eens proberen. Klassieke muziek luister ik sowieso niet op mp3, dan verlies je naar mijn mening echt teveel nuances.

@Bertus - die discussie "barokuitvoeringen door 'romatische' musici" hebben we een jaar geleden ook al eens gevoerd (zie jan - feb 09), toen deed Andreas ook mee en was de discussie een stuk prettiger van toon en informatiever naar elkaar.

Vanuit mijn muzikale voorkeur neig ik wellicht meer naar de Romantiek (pianio, viool, cello); ik heb een fatsoenlijke set om mee te draaien en een stel goede oren - ik hoor de kwaliteiten in de uitvoering van de Brandenburger Concerten door Hogwood/Academy - badinerende, kleinerende opmerkingen kan ik niet echt waarderen en dat was ook niet usance op dit topic. Feitelijke, informatieve tips, how to.. zijn dan prettiger. Savalli blijft op mijn lijstje staan, naast nog andere dingen.

Toch kan een "romantische" bartokuitvoering prachtig zijn (voor de goede orde, Karajan is eerder curieus dan fraai!). Als voorbeeld George Enescu die Corelli speelt. Deze uitvoering ontstijgt (naar mijn mening) de discussie of authentiek wel of niet kan. Dit is gewoon ongelofelijk mooi...!

R.

Mjuman schreef:
badinerende, kleinerende opmerkingen kan ik niet echt waarderen en dat was ook niet usance op dit topic.

Het was niet mijn bedoeling ergens badinerend te zijn. Wij mogen misschien een iets andere smaak hebben, ik waardeer jouw mening absoluut en ben niet beroerd bij te leren. Ik zal daarom zeker ook, zoals gezegd, nog eens achter die Jansen aangaan.

Feitelijke, informatieve tips, how to.. zijn dan prettiger. Savalli blijft op mijn lijstje staan, naast nog andere dingen.

't duurt nog even, maar vast een concerttip: 20 juni Jordi Savall en Ton Koopman in de Geertekerk te Utrecht

Gast
geplaatst: vandaag om 08:34 uur

geplaatst: vandaag om 08:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.