Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 20 januari 2010, 21:45 uur
Toch begrijp ik Radio4 niet. Waarom kunnen ze niet het onderwerp van Trigt afsluiten als dat zo'n heilig huisje voor ze is op dat Radio4forum in plaats van de hele stekker eruit te trekken voor een half jaar? Trouwens een beretrage server daar voor dat forum, dat is hier beter.
En verjonging? Je gaat toch ook niet proberen te verjongen binnen omroep Max? Je gaat gepensioneerden toch ook niet proberen te interesseren voor HipHop, dat is namelijk niet de traditionele doelgroep?
En verjonging? Je gaat toch ook niet proberen te verjongen binnen omroep Max? Je gaat gepensioneerden toch ook niet proberen te interesseren voor HipHop, dat is namelijk niet de traditionele doelgroep?
0
geplaatst: 20 januari 2010, 21:47 uur
@henri Help de CZ, ze hebben hard mensen nodig.
http://www.concertzender.nl/vacatures.php
ps, voor wie het niet kent, Cz is een wereldzender!
Kende mensen deze zender al?
Vooral themakanalen zijn erg goed:
http://www.concertzender.nl/
http://www.concertzender.nl/vacatures.php
ps, voor wie het niet kent, Cz is een wereldzender!
Kende mensen deze zender al?
Vooral themakanalen zijn erg goed:
http://www.concertzender.nl/
0
geplaatst: 21 januari 2010, 19:07 uur
Het is omdat ik het al erg druk heb, maar daar zitten zeker leuke vacatures bij als vrijwilliger.
0
geplaatst: 22 januari 2010, 18:33 uur
Nieuw uitzendzschema radio 4:
Radio 4 - radio 4 - Nieuws over klassieke muziek - Klassiek leeft op 4 - radio4.nl
Middagconcert wordt ingekort en om 15u krijgt Hans Haffmans een eigen programma. Allemaal dus een beetje richting KLARA (Belgische zender). Afwachten wat het allemaal gaat worden!
Rolf
Radio 4 - radio 4 - Nieuws over klassieke muziek - Klassiek leeft op 4 - radio4.nl
Middagconcert wordt ingekort en om 15u krijgt Hans Haffmans een eigen programma. Allemaal dus een beetje richting KLARA (Belgische zender). Afwachten wat het allemaal gaat worden!
Rolf
0
geplaatst: 23 januari 2010, 01:23 uur
Vanavond in het cg het vioolconcert van de Finse componist M. Lindberg gehoord, dat hij schreef voor Lisa Bathiashvili.
Wordt 7 februari uitgezonden door Radio4.
Morgen (za) weer een bijzonder vioolconcert in het cg om 14.15, namelijk het vioolconcert van Larcher gespeeld door Isabelle Faust. En morgen(zaterdag)avond speelt Lisa Jacobs het vioolconcert van Conus in de Volmolenstraat 68 in Lier Belgie bij Antwerpen, een romantisch Russisch vioolconcert dat je zelden in de concertzaal hoort. Kortom ik heb het maar druk met 3 interessante concerten in 2 dagen.
Wordt 7 februari uitgezonden door Radio4.
Morgen (za) weer een bijzonder vioolconcert in het cg om 14.15, namelijk het vioolconcert van Larcher gespeeld door Isabelle Faust. En morgen(zaterdag)avond speelt Lisa Jacobs het vioolconcert van Conus in de Volmolenstraat 68 in Lier Belgie bij Antwerpen, een romantisch Russisch vioolconcert dat je zelden in de concertzaal hoort. Kortom ik heb het maar druk met 3 interessante concerten in 2 dagen.
0
geplaatst: 23 januari 2010, 19:49 uur
Op 94 jarige leeftijd is vanochtend pianist Earl Wild overleden:
Nog niet zo lang geleden trad hij nog in Nederland op...
R.
Nog niet zo lang geleden trad hij nog in Nederland op...
R.
0
geplaatst: 23 januari 2010, 23:01 uur
Morgen is het volgende optreden in de serie meesterpianisten door Nikolai Lugansky.
Riaskoff Concert Management presenteert: serie Meesterpianisten: 14 pianorecitals in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw
Ik ben van plan om wel een keer te gaan naar een van deze recitals. De lijst met pianisten is zeer indrukwekkend.
Riaskoff Concert Management presenteert: serie Meesterpianisten: 14 pianorecitals in de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw
Ik ben van plan om wel een keer te gaan naar een van deze recitals. De lijst met pianisten is zeer indrukwekkend.
0
geplaatst: 23 januari 2010, 23:12 uur
waarvan overigens een paar speciale recitals (Zimerman, Ax, Barenboim) ivm 200e verjaardag van zowel Chopin als Schumann
0
geplaatst: 23 januari 2010, 23:13 uur
@DeepeR
Als je gaat, pas dan hier voor op:
nrc.nl - Kunst & Film - Concert Barenboim 'doet' 299 euro op website
merkwaardig!
R.
Als je gaat, pas dan hier voor op:
nrc.nl - Kunst & Film - Concert Barenboim 'doet' 299 euro op website
merkwaardig!
R.
0
geplaatst: 23 januari 2010, 23:53 uur
voltazy schreef:
probeer valentin silvestrov eens
probeer valentin silvestrov eens
Ben hier ook eens achteraan gegaan: geweldige tip voltazy!
Ik had er voorheen nog niet van gehoord en ik als Antony liefhebber kan hier goed mee uit de voeten.
0
geplaatst: 24 januari 2010, 23:03 uur
0
geplaatst: 25 januari 2010, 17:23 uur
Ik ben bijzonder verbaasd, dat de stroom met verwensingen op:
nog gewoon doorgaat. Het staat ergens achteraf, maar toch weten mensen het te vinden.
Wat mij bevreemd is, dat er blijkbaar wel een groot publiek te vinden is voor een programma
als bijvoorbeeld "de klassieken", maar dat op internet/fora/blogs er nauwelijks thumbs up
voor komt. Hoe kan dat? Zijn de mensen die op internet schrijven "anders" dan de gemiddelde
klassieken luisteraar? Of is het niet "chic" om de klassieken goed te vinden?
Rolf
nog gewoon doorgaat. Het staat ergens achteraf, maar toch weten mensen het te vinden.
Wat mij bevreemd is, dat er blijkbaar wel een groot publiek te vinden is voor een programma
als bijvoorbeeld "de klassieken", maar dat op internet/fora/blogs er nauwelijks thumbs up
voor komt. Hoe kan dat? Zijn de mensen die op internet schrijven "anders" dan de gemiddelde
klassieken luisteraar? Of is het niet "chic" om de klassieken goed te vinden?
Rolf
0
geplaatst: 26 januari 2010, 13:37 uur
""verwensingen"", noem het gewoon kritiek en commentaar. Het radio4forum is dan wel gesloten, hier klimmen 125 mensen in de pen.
Benieuwd hoe lang die reacties nog blijven staan, want straks wordt dit onderwerp vast ook gesloten.
Toen er sprake was dat Radio4 zou verdwijnen kwamen er ook heel veel reacties op het gastenboek van radio4, nog voordat er een forum was.
Ik weet niet of er veel verband is tussen schrijvers en luisteraars.
Benieuwd hoe lang die reacties nog blijven staan, want straks wordt dit onderwerp vast ook gesloten.
Toen er sprake was dat Radio4 zou verdwijnen kwamen er ook heel veel reacties op het gastenboek van radio4, nog voordat er een forum was.
Ik weet niet of er veel verband is tussen schrijvers en luisteraars.
0
geplaatst: 26 januari 2010, 17:28 uur
Hoe dan ook is er verschillend publiek. Juist de 'hard core' klassiek-luisteraars zijn bang dat het kleine beetje klassiek dat we nog in de ether hebben verdwijnt (of dat het bestaande aanbod nog meer verslapt). Lijkt me vanzelfsprekend dat zij dan het hardst schreeuwen.
0
geplaatst: 26 januari 2010, 21:34 uur
De Armeense componist Aram Khatchaturian (1903-1978), bekend van de sabeldans, schreef een vioolconcert in 1940, hier met de muzieknoten van de solist. Ik begeilede als 2e viool dit stuk bij een amateurorkest met Oskar Back-winnares Simone Lamsma Simone Lamsma | violinist - simonelamsma.com als solist:
Mvt1(begin)
Mvt1(end+mvt2(begin)
Mvt2(end)
Mvt3
Mvt1(begin)
Mvt1(end+mvt2(begin)
Mvt2(end)
Mvt3
0
geplaatst: 26 januari 2010, 22:37 uur
@frankmulder Henri's kanaal laat zien, dat je youtube op een creatieve manier kunt gebruiken... Het heeft mij geïnspireerd om de Quartettsatz van Schubert van een meeleespartituur te voorzien:
R.
R.
0
geplaatst: 27 januari 2010, 01:57 uur
frankmulder schreef:
Hoe dan ook is er verschillend publiek. Juist de 'hard core' klassiek-luisteraars zijn bang dat het kleine beetje klassiek dat we nog in de ether hebben verdwijnt (of dat het bestaande aanbod nog meer verslapt). Lijkt me vanzelfsprekend dat zij dan het hardst schreeuwen.
Heb het hele topic doorgelezen. Ik moet vele users daar gelijk geven. Het is (haast) een feit dat alles tegenwoordig moet wijken voor de mainstream. De hard core liefhebber is ook de gene die er de dupe van is en zal verder moeten gaan zoeken om aan zijn / haar trekken te komen. Ik snap die zendmanager wel, maar ik vraag mijzelf af: Zijn jongeren / jong ouderen geïteresseerd in deze licht-klassieke zender als ze al weinig naar klassiek luisteren. Kun je de groep veronica/ Qmusic etc luisteraars hiervoor enthousiast maken voor deze zender. De groep mensen die 's morgens de actualiteitenprograma's wil horen luistert wel naar radio 1. De groep die Edwin Evers en soorten wil horen zoekt de commercieële zenders op. Ik vraag me af of ze een doelgroep hiervoor zullen vinden. Als ze eenmaal een weg zijn ingeslagen dan zullen managers niet gauw terug gaan naar een oud beleid. Ze gaan steeds verder en verder tot dat hun doel bereikt is (hogere luistercijfers) zelfs als daarvoor van hun oorspronkelijke concept moeten afwijken.
0
geplaatst: 30 januari 2010, 22:44 uur
In 1932/1933 schreef de Tsjechische componist Bohuslav Martinů (1890-1959) z'n 1e vioolconcert
Mvt1
Mvt2
Mvt3
Mvt1
Mvt2
Mvt3
0
hdk-nl
geplaatst: 31 januari 2010, 16:40 uur
Heeft iemand nog een goede tip als in een uitvoerende van het solowerk van Erik Satie? Ik heb zelf een cd met Ciccolini , maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dit werk ten gehore brengen.
0
pretfrit
geplaatst: 31 januari 2010, 17:09 uur
hdk-nl schreef:
Heeft iemand nog een goede tip als in een uitvoerende van het solowerk van Erik Satie? Ik heb zelf een cd met Ciccolini , maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dit werk ten gehore brengen.

+2&3 standaardwerk op lp (voor 3 euro op de rommelmarkt gekocht)

+ 2,3&4 betaalbaar alternatief op cd

heb ik ook nog ooit gehad, maar heb ik waarschijnlijk in een huurauto laten liggen
0
geplaatst: 31 januari 2010, 18:26 uur
Deze aanbieding van Klassieke zaken moet m.n. voor de romantici onder ons (ik heb mijn les geleerd) interessant zijn: het verzamelde werk van Chopin op 16 cd's voor 39,95 euro (leden 34,95) - met niet de minsten: Arrau, Barenboim (jong), Andsnes. Ook al heb ik e.e.a. overweeg ik toch de box te kopen.
0
geplaatst: 31 januari 2010, 18:57 uur
Bedankt voor de tip. Het lijken alleen telkens geen topuitvoeringen te zijn die ze voor elk werk hebben uitgekozen. Barenboim (inderdaad niet de minste) speelt in totaal 9 minuten op de hele set, las ik. Als je al een hoop hebt van Chopin kan het interessant zijn om ook eens wat andere uitvoeringen te horen, en anders is het voor de prijs wel interessant. Maar voor topuitvoeringen moet je toch blijkbaar ergens anders zijn.
Bij Amazon.de is hij trouwens nog wat goedkoper: 29 euro. 200th Anniversary-Compl.Edit.: Various, Frederic Chopin: Amazon.de: Musik
Bij Amazon.de is hij trouwens nog wat goedkoper: 29 euro. 200th Anniversary-Compl.Edit.: Various, Frederic Chopin: Amazon.de: Musik
0
geplaatst: 31 januari 2010, 20:03 uur
Mjuman schreef:
Deze aanbieding van Klassieke zaken moet m.n. voor de romantici onder ons (ik heb mijn les geleerd) interessant zijn: het verzamelde werk van Chopin op 16 cd's voor 39,95 euro (leden 34,95) - met niet de minsten: Arrau, Barenboim (jong), Andsnes. Ook al heb ik e.e.a. overweeg ik toch de box te kopen.
Oei oei, maar dát kan ik zeker waarderen! Chopin kan me niet romantisch genoeg gespeeld worden, en Barenboim...

Dank voor de tip!
edit: als ik Franks reactie lees word ik spontaan minder enthousiast. Nou ja, toch de moeite waard om hier eens naar te kijken

0
geplaatst: 31 januari 2010, 20:43 uur
Ik zag 'em op Amazon, en daar doet ie idd 29,98 - maar dan wel in ponden, reken daarbij 1,79 voor verzending en dan kom je ook op 36 - 36 euro uit. Ik heb op Amazon geen overzicht van contribuanten gezien -; dus ik kan dat bericht van Frank niet ontkennen noch bevestigen. Je zou een compleet overzicht moeten kunnen inzien - bijv. bij Boudisque. Ouderdom van de opnames hoeft geen bezwaar te zijn; vind ook overzicht op Amazon niet verhelderend - daar krijg ik bijv het idee dat er op één disk vier uitvoeringen van de tweede pianosonate (met de marche funebre staan) en dat lijkt me vreemd.
--edit--
Als ik van de week de kans krijg zal ik een goed kijken naar de lijst van uitvoerenden en dan geef ik wel mijn idee.
--edit--
Als ik van de week de kans krijg zal ik een goed kijken naar de lijst van uitvoerenden en dan geef ik wel mijn idee.
0
geplaatst: 31 januari 2010, 21:10 uur
Mjuman schreef:
Ik zag 'em op Amazon, en daar doet ie idd 29,98 - maar dan wel in ponden, reken daarbij 1,79 voor verzending en dan kom je ook op 36 - 36 euro uit.
Ik zag 'em op Amazon, en daar doet ie idd 29,98 - maar dan wel in ponden, reken daarbij 1,79 voor verzending en dan kom je ook op 36 - 36 euro uit.
Ik had het (zoals je zag) over de Duitse versie van Amazon. Vanuit Duitsland naar Nederland zijn er geen verzendkosten, en het genoemde bedrag was in euro's, niet in ponden.
Ik heb op Amazon geen overzicht van contribuanten gezien -; dus ik kan dat bericht van Frank niet ontkennen noch bevestigen.
Ik in feite ook niet. Ik baseer me slechts op opmerkingen die ik elders op internet zag. Verscheidene personen hebben dit wellicht in goede hoop aangeschaft, en waren teleurgesteld toen bleek dat EMI niet het beste uit zijn Chopin-collectie heeft samengebundeld, maar juist de restjes die afzonderlijk niet best verkochten. Dan kan je wel op de doos zetten dat Barenboim meespeelt, maar als hij er nauwelijks op voorkomt zegt dat verder ook niet veel.
0
geplaatst: 31 januari 2010, 22:20 uur
hdk-nl schreef:
Velen zullen zweren bij Reinbert de Leeuw, wat Gymnopédies en Gnossiennes betreft. Ik hoor echter liever Pascal Rogé. Zoals op deze plaat, die ik in de kast heb staan.Heeft iemand nog een goede tip als in een uitvoerende van het solowerk van Erik Satie? Ik heb zelf een cd met Ciccolini , maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dit werk ten gehore brengen.
Amazon.com: Satie: 3 Gymnopedies and Other Piano Works: Erik Satie, Pascal Rogé: Music
0
geplaatst: 31 januari 2010, 23:23 uur
Paap_Floyd schreef:
]Velen zullen zweren bij Reinbert de Leeuw, wat Gymnopédies en Gnossiennes betreft. Ik hoor echter liever Pascal Rogé. Zoals op deze plaat, die ik in de kast heb staan.
Amazon.com: Satie: 3 Gymnopedies and Other Piano Works: Erik Satie, Pascal Rogé: Music
]Velen zullen zweren bij Reinbert de Leeuw, wat Gymnopédies en Gnossiennes betreft. Ik hoor echter liever Pascal Rogé. Zoals op deze plaat, die ik in de kast heb staan.
De uitvoeringen van De Leeuw zijn de enige die ik ken; waarom heeft Rogé jouw voorkeur?
0
hdk-nl
geplaatst: 31 januari 2010, 23:44 uur
Paap_Floyd schreef:
(quote)
Velen zullen zweren bij Reinbert de Leeuw, wat Gymnopédies en Gnossiennes betreft. Ik hoor echter liever Pascal Rogé. Zoals op deze plaat, die ik in de kast heb staan.Amazon.com: Satie: 3 Gymnopedies and Other Piano Works: Erik Satie, Pascal Rogé: Music
Tof, bedankt! Ik ga er achteraan.
0
geplaatst: 1 februari 2010, 00:11 uur
Paap_Floyd schreef:
Velen zullen zweren bij Reinbert de Leeuw, wat Gymnopédies en Gnossiennes betreft.
Velen zullen zweren bij Reinbert de Leeuw, wat Gymnopédies en Gnossiennes betreft.
Hoe die man zo ver-schrik-kel-lijk traag, en tegelijkertijd zo immens boeiend en brandend van emotie kan spelen, ik blijf het een lust voor het gehoor vinden! En bovendien word je er zo rustig van...* denotes required fields.