MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
HenriVieuxtemps schreef:
""verwensingen"", noem het gewoon kritiek en commentaar. Het radio4forum is dan wel gesloten, hier klimmen 125 mensen in de pen.
Benieuwd hoe lang die reacties nog blijven staan, want straks wordt dit onderwerp vast ook gesloten.
Toen er sprake was dat Radio4 zou verdwijnen kwamen er ook heel veel reacties op het gastenboek van radio4, nog voordat er een forum was.
Ik weet niet of er veel verband is tussen schrijvers en luisteraars.

Dit draadje gaat gewoon nog door en hoe !!!
Viertakt

Annette van Trigt heeft zelf ook op de radio gereageerd:

http://bit.ly/d1uH4Q

Na ongeveer 6 minuten begint het interview.

R.

Lachen, er is nog nooit zo veel aandacht voor radio 4 geweest, dit is grappig -> Radio 1 Journaal » Blog Archief » Radio 4 in het nieuws - weblogs.nos.nl

hdk-nl
Paap_Floyd schreef:
Ik hoor echter liever Pascal Rogé. Zoals op deze plaat, die ik in de kast heb staan.

Ik heb hem een aantal keer beluisterd en ben tot de conclusie gekomen dat ik Ciccolini toch beter vind. Ik denk dat Rogé de ietwat duistere, mysterieuze kant van sommige nummers - voornamelijk enkele van de Gnossiennes - te gemakkelijk prijsgeeft, je te weinig laat gissen naar welke sfeer de stukken nou eigenlijk willen neerzetten als het ware.

Wat vind je er zelf zo fascinerend aan?

Satie: heb een dubbel-cd uit 2009 met werken van Satie cd1: solo - Alexandre Tharaud; cd 2 duo - Alexandre Tharaud en Eric Lesage, op Harmonia Mundi - zeer fraaie verstilde opnames; voor een prikje 2ehands - ongedraaid recensie-exemplaar.

frankmulder schreef:
(quote)

Ik had het (zoals je zag) over de Duitse versie van Amazon. Vanuit Duitsland naar Nederland zijn er geen verzendkosten, en het genoemde bedrag was in euro's, niet in ponden.

(quote)

Ik in feite ook niet. Ik baseer me slechts op opmerkingen die ik elders op internet zag. Verscheidene personen hebben dit wellicht in goede hoop aangeschaft, en waren teleurgesteld toen bleek dat EMI niet het beste uit zijn Chopin-collectie heeft samengebundeld, maar juist de restjes die afzonderlijk niet best verkochten. Dan kan je wel op de doos zetten dat Barenboim meespeelt, maar als hij er nauwelijks op voorkomt zegt dat verder ook niet veel.

Van Chopin's pianowerken heb ik 2 prachtige boxjes in de kast staan, te weten The Chopin Collection van Artur Rubinstein (RCA/BMG 11cd's) en Pianoworks door Samson Francois (EMI 10 cd's). Deze moeten volgens mij nog wel voor een redelijke prijs (ik schat tussen de 25 en 40 euro per boxset) te krijgen zijn.

Veel beginnende violisten krijgen dit oefenvioolconcert op de lessenaar:

Ik was bij de cd presentatie van violiste Birthe Blom op 15 dec. 2009 in Hoorn, waar ze de hele cd speelden. Ik heb de Podium-suite, die ze speelt met pianist Martin Schiba met muziek noten op Youtube gezet. Er stond ook een lifeversie op Youtube met een versie in Vrije Geluiden:

Hoera,gevonden! Ik dacht dat ik niet ingelogd was en zwalkte rond om de verdrevenen terug te vinden.Hoera! Johanna , Henri, en waar is Rolf , die me op deze site geattendeerd heeft? Ik zoek lex , de tekenaar via cartoons , maar een email adres heb ik nog niet kunnen vinden. ' t Zal even duren voor ik de navigatie hier door heb.
( ben ook m'n registratei gegevens al weer kwijt) Maar ik zoek het wel uit.
Ah, ik zie otterhouse hierboven. Nu de rest nog. PHoebie en waarzijn ze allemaal?

Ha Cies. Matthijs is te vinden als strijker op strijkersforum. Lex is moeilijker te vinden. Ik weet z'n achternaam en in welke stad hij woont. De enige die ik van het radio4forum eens ontmoet heb, toen we hadden afgesproken bij het pianoexamen van Hannes Minnaar in mei 2009. Hij gaat naar een stuk van Alkan zaterdagavond 13 maart in het Muziekgebouw aan het IJ. Misschien een motief om daar ook heen te gaan hoewel ik dan een repetitieweekend heb van Opus22, waarmee we de 1e symf. van Schumann gaan spelen, dus dan weet ik niet of we dan vrij hebben.
Raar medium toch zo'n forum van allerlei mensen die je waarschijnlijk nooit zal tegenkomen, maar waar je toch een soort band mee krijgt, die je gaat missen als zo'n forum op slot gaat. Raar trouwens om een heel forum te sluiten. Ze zouden ook het thema van Trigt van 7-9 op slot kunnen zetten. Dat op slot zetten van sommige gevoelige onderwerpen doen ze bijvoorbeeld ook wel eens op het skeeler en schaatsforum. Maar je kan nog commentaar leveren op het 7-9 thema op http://www.radio4.nl/page/a...
Al 308 reacties. Valt weer mee dat ze dit onderwerp niet op slot doen/ van de site af flikkeren.

Het is net een oorlog waar na het bombardement iedereen gaat kijken of ze nog leven... Ik ben zo heel benieuwd of mensen nu echt radio 4 s'Ochtends gaan uitzetten. Tegenwoordig luister ik eerst een uur naar Haffmans mooiste van de dag ervoor en dan, toch enigszins uit leedvermaak, naar VTT9. Dat is echt schadenfreude... Dinsdag of woensdag afgelopen week rond 8.10u -> "Joseph Weigl is wereldberoemd om zijn opera's, hier een aria uit zijn terzet", dan heeft Annette mij ROFL Heftig zou zijn als dit werkelijk nieuwe luisteraars zou trekken, al denk ik dat de huidige vorm geen lang leven beschoren is...

R.

Johanna Wil schreef:
(quote)

Kalm aan dan breekt het lijntje niet

Ha, Johanna. ik probeer er achter te komen hoe het werk hier. Dat kost even tijd . Ik heb HenriVieuxtemps en otterhouse gezien, maar begrijp ik het goed? Is er één lange klassieke draad die alsmaar doorloopt? Ik heb eindeloos door die pagina's gewandeld. Het Radio 4 forum werd opgeheven toe ik er even een paar dagen niet was. Barbaars.
Alsof er niet zoiets als blokkeren of verbannen bestaat.
Is dit een site zonder moderator? Ik hoop spoedig de vorm voor discussies terug te vinden. In elk geval weet ik dat jullie er zijn.
Prettig. ( Geen idee of deze quote je bereikt.)
Oh. nu zit ik ineens op de juiste plek.! ? ?

Het aantal protesten bij 4 staat nu op 319. Helaas otterhouse, ik kan niet lachen om dat gehaspel en vooral niet om de muziek die lukraak uit een kast lijkt te worden getrokken. Of eerder een lade, waar alles kriskras door elkaar geraakt is.
En de kilte waarmee de sportvrouw met muziek omgaat.
Ja, ik denk echt dat de mensen die zeggen om te schakelen dat ook doen.Want het is echt niet om aan te horen. Vrienden doen nu Radio 1 voor nieuws en schakelen dan naar een vluchtzender. 'k Hoop deze plek weer terug te kunnen vinden anders ..gedenk mij... dolende ( ja, Lex Dirkse, verder ben ik ook nog niet gekomen)

@Cies, De muzieksamensteller, Roeland, die af en toe ook eens of het radio 4 forum langskwam, staat overigens in de Volkskrant magazine van afgelopen zaterdag (als een van de barefooters), met foto. Hij reageert helaas niet op mijn mails, ik zou wel willen weten wat hij van al het gedoe vindt...

R.

Dit kreeg ik van de NPS terug:

Dank voor uw mail! Wij van de NPS zijn ook teleurgesteld dat we moesten stoppen met Viertakt. Maar alle andere omroepen plus Marwil Straat vonden dat er een nieuw programma moest komen om meer publiek te kunnen trekken. Dat is de verklaring dat er binnen de omroepwereld geen verzet is gerezen.

Begrijpen jullie deze?
( let niet op het slechte nederlands, dat is geheel geaccepteerd binnen de omroepwereld )

Beste (ex?) Radio4 luisteraars. Leuk dat jullie de weg naar MusicMeter hebben gevonden, maar probeer in dit topic wel over klassieke muziek an sich te hebben en niet over het (wan)beleid van Radio4. Eventuele vriendschappen kunnen jullie onderhouden via PM.

Ik verwelkom de nieuwe users ook van harte maar de opzet van dit topic was inderdaad om het over klassieke muziek te hebben en elkaar te voorzien van tips e.d. en voortzetting van een ander forum hier op de site lijkt me niet helemaal de bedoeling (in elk geval niet de klaagzang waar het nu te veel over gaat).

In Muziek > MusicMeter Live! > Wereldprimeur - Maestro Fernando Gonzalez Concert in Antwerpen:

Op 21 maart 2010 om 20.00 uur treedt 's werelds beste klassieke gitarist, Maestro Fernando Gonzalez in de concertenreeks "Dreams, Colours & Alegrias" op samen met pianovirtuoos Aäron Wajnberg op in de Arenbergschouwburg te Antwerpen.

Voor dit bijna uitverkochte concert zijn nog maar enkele kaarten in categorie A verkrijgbaar. Vandaag reserveerde ik reeds 4 kaarten bij de Arenbergschouwburg aan 28 euro per kaart, en toen bleek men reeds een probleme te maken over de beschikbaarheid van het aantal plaatsen. Gelukkig ben ik e rnog in geslaagd vier kaarten te bemachtigen. Navraag leerde mij dat er nog amper 45 kaarten beschikbaar zijn, en dit na 2 weken opening van de boxoffice. Voor zij die houden van klassieke muziek een absolute aanrader. Een voorproefje kan je zien op de clip van Exqi Culture:
YouTube - Kanaal van gonzaleztriolatino

Jawel, gevonden! Dank je Rolf!

Van Trigt van morgen... EDGAR Elgar...

Ik word gek!

Ik wil Haffmans!

Phoebus

aERodynamIC schreef:
Ik verwelkom de nieuwe users ook van harte maar de opzet van dit topic was inderdaad om het over klassieke muziek te hebben en elkaar te voorzien van tips e.d. en voortzetting van een ander forum hier op de site lijkt me niet helemaal de bedoeling (in elk geval niet de klaagzang waar het nu te veel over gaat).
( we moesten elkaar even vinden hier) ( en dank voor het welkomswoord voor een paar lichtgefrustreerde muziekliefhebbers)

Natuurlijk , Aero, natuurlijk. Muziek! Muziek! Dus de laatst verworven schoonheid: Mompou's Musica Callada,

Musica Callada

Te mooi om bij te werken , dus bij deze ga ik ervoor zitten.

Op 13 januari had ik een gratis lunchconcert bijgewoond van een Youtubeabonnee van mij, Mirella Reiche, die in de buurt een concert gaf. Daarna ging ik schaatsen op de Breukeleveense plas. Naast iets sportief dus ook iets cultureels gedaan. Dat schaatsen op m'n Youtubekanaal gezet + iets van dat concert (met toestemming van de zangeres), maar haar vriend had een betere opname gemaakt van datzelfde concert, dus die hieronder + een Nederlandstalig liedje over wagenziekte.
Ik kwam beroepspianist Sander Sittig tegen, die helemaal verbaasd was mij eens te zien bij een concert waar nou eens niet een viool bij betrokken was.
Haar intonatie is beter in het Spaanse stuk dan het kleinkunstliedje, toen ze magerder leek.

Niet om te mmrn, maar die laatste clip lijkt mij redelijk off-topic: zeker geen klassiek, eerder cabaret.

Mjuman schreef:
Niet om te mmrn, maar die laatste clip lijkt mij re
delijk off-topic: zeker geen klassiek, eerder cabaret.

Gegroet Mjuman. Het zal best wel even wennen zijn voor de gastheren en -vrouwen om plots vier à vijf mensen met weer andere eigenaardigheden en (on)hebbelijkheden op te nemen. Het is een wonder dat Henri van zijn viool afvalt. Ik geloof dat wij ons best doen netjes in te voegen.
Mooie zangeres trouwens en leuke muziek.( De bovenste natuurlijk.)
Dat wagenzieke meisje snap ik ook niet helemaal.

Cies schreef:
Het zal best wel even wennen zijn voor de gastheren en -vrouwen om plots vier à vijf mensen met weer andere eigenaardigheden en (on)hebbelijkheden op te nemen.

Dat lijkt me niet: ik vind het wel een interessante hoek waaruit jullie komen dus ik ben vreselijk benieuwd of ik daar wat van op kan pikken. Alleen de frustraties over de gang van zaken elders boeit me niet dus dat moeten jullie maar per pm doen; verder kijk ik wel uit naar wat jullie verder te melden hebben.

Cies schreef:

Natuurlijk , Aero, natuurlijk. Muziek! Muziek! Dus de laatst verworven schoonheid: Mompou's Musica Callada,

Musica Callada

Te mooi om bij te werken , dus bij deze ga ik ervoor zitten.

Leuk Cies , dat je aandacht schenkt aan de excentrieke componist Mompou !
Jammer is het wel dat jouw link naar zijn muziek niet werkt ( bij mij dan).
Voor geinteresseerden: de complete pianomuziek van Mompou en door de componist zelf ingespeeld(4-cd) is te verkrijgen op het budgetlabel Brilliant.

YouTube - marcel worms plays Secreto (Federico Mompou)

@George over aparte componisten gesproken, ken je Alan Hovaness? Cies is daar helemaal weg van. Van tijd tot tijd wil ik het ook wel eens opzetten. Ik heb mijn eerste kennismaking met de componist gefilmd:

52e symfonie... Jeetje....

R.

Benieuwd of de stemmen-teller bij de nieuwkomers op 0 blijft staan: one trick ponies? of mogen we toch een frisse kijk op andere muziek verwachten, anders dan klassiek ?

Stemmen-teller , top-10 moet ik nog even uitzoeken hoe dat hier werkt. Hopelijk zijn er ook klassieke cd's toe te voegen. Ik zag als ik op jouw profiel klikte, Oldfart, en naar beneden scrollde namen van violist Jean-Luc Ponty en gitarist John Mc Laughlin, die ook met Eddy Jobson samenspeelden in Mahavishnu orchestra. Ik had 2 nummers van Cosmic messenger van Jean Luc Ponty (waarvan ik 2 jaar geleden bij the Hague Jazz een handtekening kreeg) op Youtube gezet, maar die (oude nummers uit 1977) werden automatisch verwijderd ivm auteursrechten.
Bij m'n vorige baan stond de hele dag Q-music aan. Op het laatst wordt je gek om verplicht steeds dezelfde nummers te horen (Take it easy van Mica en Umbrella la la), maar bij de top 1000 of top2000 aan het eind van het jaar zitten ook al weinig verrassingen bij voor mij (Boheemse rapsodie, hells bells, trap naar de hemel). Vreemd genoeg zit een favoriet nummer van mij ""Love thing" van de Whispers er nooit bij.

Hoe vaak hoor je nou nog op de radio een oud nummer van Joe Jackson uit 1979 "Got the time", hier in een gitaarcoverversie:

Een zelfde verschijnsel doet zich voor bij klassiek. Dezelfde muziek wordt tot gek wordens toe grijsgedraaid en andere muziek raakt vaak ten onrechte, omdat het best wel goed is binnen het genre, in de vergetelheid. In de auto ga ik zappen als ik alweer iets te bekends klassieks hoor, maar op 3fm of andere popzenders hoor je dan ook vaak weer de greatest hits dan dan zap ik weer verder totdat je op een nieuwszender of een Nederlandstalige piraat komt waar ik dan eindelijk iets onbekends hoor. Maar ja als je ouder wordt, heb je op het laatst te veel repertoirekennis zowel van klassiek als van pop/rock.
Ik speel veel in amateurorkesten, maar daar komen steeds dezelfde vioolconcerten en pianoconcerten op de lessenaar en dezelfde symfonieen. De veel gespeelde symfonieen Dvorak 7,8,9 ; Tsjaikovsky 4,5,6 en de 4 Brahms en 9 Beethoven symfonieen heb ik allemaal wel eens of vaker op de lessenaar gehad, op de 9e Beethoven na dan.
SInds kort speel ik met een andere violist in een band, waar we begeleiding spelen in door een arrangeur eigen geschreven nummers op gedichten van de Dordrechtse 25 jaar geleden overleden dichter Kees Buddingh' onder andere een reggae nummer. In ieder geval origineler dan in een coverband the grootste hits spelen. Daarover later meer.
Hier m'n Youtubekanaal met onbekende vioolconcerten, waarbij je met de vioolsolist kan meelezen: http://www.youtube.com/user...
En hier de vioolconcerten die ik tot nu gespeeld heb in amateurorkesten met solisten erbij en die ik in mijn top 10 zou willen zetten, hoewel ik ook vioolconcerten in die top10 zou zetten die ik niet op de lessenaar krijg omdat ze te onbekend zijn:
De vioolconcerten die ik tot nu toe gespeeld heb (als 2e en soms 1e viool) zijn :
Barber (Jurjen Soeting 2006 met Capita Selecta, Bath/Bruton, UK)
Bartok 1e (helemaal met solist Laura Veeze op een repetitie 2009, maar kan ik dus weer afvinken),
Bartok 2e (2x, Joris van Rijn, Bellitoni Den Haag 2001, Christian Lascae 2006, Bellitoni Voorburg)
Beethoven (2x 2003 Evgeny Makhtin Haagsche Serenata, Frederieke Saeijs Bellitoni),
Brahms (2x, Annebeth Webb, Delfts Symfonie Orkest 2003, Janine Jansen, Orkest van Utrecht 1996)
1e Bruch (3 x o.a met Theo Olof, Sempre Crescendo Leiden 1984 en 1 keer 1 repetitie met Jaap van Zweden Sempre Crescendo Leiden1991 [hij vond het studentenorkest te slecht [klopte wel] en meldde zich ziek bij het concert (of had echt koorts), Angel Gimeno verving hem],
Chausson, Ernest (2x, 2005 Stephanie Steiner, Bataafs Symfonie orkest Den Haag, Lucian Leonard “”Leo””Raiciof 2007, Bellitoni Voorburg)
Dvorak (2x, Dina Zemtsova, Zuid Hollands Symfonie Orkest Den Haag 2004, Dina Zemtsova Haagsche Serenata 2004)
Foerster, Josef B. 1e (2009 Petr Bernasek, La Pellegrina Bechyne/ A’dam)
Glass, Philip (Sonja van Beek 2005 Con Brio, Amsterdam),
Glazunov (2x Helbertine Hylkema, De Harmonie Groningen 2006, Laurens van Vliet, Musica Den Haag 2006)
Haydn (1996 Hartmut Ometzberger, Strikings Strings Leiden)
Holst dubbelvioolconcert (2009 Raphaella Engelsberg en Daphne Oltheten, Leiden Sinfonietta)
Khachaturian (Simone Lamsma 2006 de Philharmonie Amsterdam)
Lalo Symf. Espagnole (Pei Pei Zhu 2005 Dortsche Orkest Vereeniging)
Mendelssohn in e (4 x o.a. met Tjeerd Top 2004 bij Euterpe Den Haag),
Mendelssohn in re, Striking Strings 1997?)
Mozart 3 (Johannes Leertouwer, Leiden Sinfonietta 2007),
Mozart4 (Joris van Rijn, repetities, Dortsche Orkest Vereeniging),
Mozart5 (2006 Momoko Nakamura, Haagsche Serenata),
1e Prokofiev (Sergei Arseniev, Delfts Symfonie Orkest 2007),
2e Prokofiev (Marlene Hemmer2005 Utrechtse Muziek Academie)),
Ravel Tzigane (Lucian Leonard “”Leo””Raiciof 2007, Bellitoni Voorburg)
Saint-Saens Havanaise (amateursolist Pieter van Zessen 2004, Ramuze Hazerswoude)
Saint Saens 3e (3x o.a.2005 Pei Pei Zhu Delfts Symf. Orkest, 2005 Mariana Hutchinson, Leiden Sinfonietta, Sonja van Beek 2003 Ridderkerks Symf. Orkest)
Sarasate de, Zigeunerweise (Johannes Leertouwer, Leiden Sinfonietta 2007)
Sibelius (Birthe Blom, Musica Den Haag 2006)
Stravinsky (Arjan Beintema, de Harmonie Groningen 2009)
Svendsen, Johan S. Romance (Elodie Mendels, Het Kempisch orkest 2006)
Tartini vc in D klein (2009 Tjeerd Top)
Tjaikovsky (Dmitri Makhtin, Orkest van Utrecht 1996),
Tsjaikovsky Souvernir dun lieu cher (Joan Berkheimer 2000, Striking Strings Leiden)
Vaughan Williams Lark Ascending (Esther Visser2008 Betuws Symfonie Orkest)
Vieuxtemps 5e (Yvonne Smeulers2007 Van Wassenaar Ensemble)
Wieniawski 2e (Momoko Nakamura?, Haagsche Serenata)

Cies schreef:
Hoera,gevonden! Ik dacht dat ik niet ingelogd was en zwalkte rond om de verdrevenen terug te vinden.Hoera! Johanna , Henri, en waar is Rolf , die me op deze site geattendeerd heeft? Ik zoek lex , de tekenaar via cartoons , maar een email adres heb ik nog niet kunnen vinden. ' t Zal even duren voor ik de navigatie hier door heb.
( ben ook m'n registratei gegevens al weer kwijt) Maar ik zoek het wel uit.
Ah, ik zie otterhouse hierboven. Nu de rest nog. PHoebie en waarzijn ze allemaal?

Hoi Cies,
Ik ben door diverse omstandigheden ook niet meer op dit forum geweest en moet eerst eens rustig uitvogelen hoe alles hier werkt.
De gegevens van Lex die ik wist heb ik doorgegeven en hoop dat we hem hier spoedig weer kunnen verwelkomen want ik mis zijn leuke tekeningen en commentaar!
Nynke heb ik ook deze site doorgegeven maar die is nu heel druk met school en PCC (vanavond)
Het draadje op R4 loopt nog steeds ( ik maak er steeds een kopie van in Word) en we blijven hopen dat ze op deze manier toch nog tot inzicht en inkeer komen............
http://www.radio4.nl/page/a...

Klassiek en pop, kan dat samen? oh ja hoor, maar dan niet te letterlijk genomen. De afgelopen 2 weken luister ik vaak naar een band die Vampire weekend heet. Een vreemde mengeling van Afrikaanse muziek, the police en Arcangelo Corelli :

Hoe het ook niet kan laat the Holland baroque society horen, wat een zielloos geneuzel! Ik snap nog steeds niet dat er een half dozijn wereldvermaarde ensembles moesten verdwijnen, om de subsidie van dit leuke meidenclubje te kunnen betalen... Video is overigens wel aardig:

Anthrax heb ik ooit een keer live gezien, Henri

Verder heb ik ook bij Reggae iets gepost... Kan iemand mij een link geven die "stemmenteller" uitlegt?

Groetjesd,

R.

R.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:45 uur

geplaatst: vandaag om 03:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.