Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2010, 14:04 uur
George schreef:
Leuk Cies , dat je aandacht schenkt aan de excentrieke componist Mompou !
Jammer is het wel dat jouw link naar zijn muziek niet werkt ( bij mij dan).
Voor geinteresseerden: de complete pianomuziek van Mompou en door de componist zelf ingespeeld(4-cd) is te verkrijgen op het budgetlabel Brilliant.
YouTube - marcel worms plays Secreto (Federico Mompou)
Leuk Cies , dat je aandacht schenkt aan de excentrieke componist Mompou !
Jammer is het wel dat jouw link naar zijn muziek niet werkt ( bij mij dan).
Voor geinteresseerden: de complete pianomuziek van Mompou en door de componist zelf ingespeeld(4-cd) is te verkrijgen op het budgetlabel Brilliant.
YouTube - marcel worms plays Secreto (Federico Mompou)
Bij mij doet ie het ook niet.Zal voortaan even controleren voor plaatsing. Mooi, Marcel Worms.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 14:11 uur
Oldfart schreef:
Benieuwd of de stemmen-teller bij de nieuwkomers op 0 blijft staan: one trick ponies? of mogen we toch een frisse kijk op andere muziek verwachten, anders dan klassiek ?
Benieuwd of de stemmen-teller bij de nieuwkomers op 0 blijft staan: one trick ponies? of mogen we toch een frisse kijk op andere muziek verwachten, anders dan klassiek ?
Dacht toch echt even dat er "Klassieke muziek" bovenaan deze draad stond.
Moet nog even uitvinden hoe de persoonlijke bericht funtie werkt. En de top-zoveel laat ik aan jullie over.
Overigens houdt ik van werelmuziek , blues, pop. Alles wat voorbij komt en goed klinkt. Hoewel ik Hovhaness in ruime mate in m'n bezit heb houd ik nog meer van Mahler, Händel, Middeleeuws, Renaissance en Barok alle muziek tot aan de Klassieke Romantische periode en dan weer heel veel van wat nà de Romantische periode komt.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 15:31 uur
HenriVieuxtemps schreef:
Hopelijk zijn er ook klassieke cd's toe te voegen.
Hopelijk zijn er ook klassieke cd's toe te voegen.
Helaas niet: zie dit topic
Hoe jammer ik het ook vind, ik ben het er wel mee eens dat het moeilijk is toe te passen op de site zoals ie is en daarom ben ik indertijd dan ook dit topic gestart waar ik wel degelijk leuke ontdekkingen door heb kunnen doen.
Die Vampire Weekend clip ben ik ook anders gaan beluisteren (de muziek deed me toen ik ze voor het eerst hoorde indertijd niet veel). Grappig om dat vanuit een andere invalshoek te doen. Ik had er zelf nooit de naam Corelli aan vastgeplakt terwijl ik die wel waardeer.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 19:27 uur
Ik hoor de link tussen Vampire Weekend en klassieke muziek zelf niet echt, maar las laatst wel dat de jongen van Vampire Weekend erg veel naar Europese klassieke muziek hebben geluisterd.
Moet zeggen dat ik het zelf ook wel een erg leuk bandje vind.
En wat klassieke muziek betreft, daar heb ik totaal geen verstand van... Zag laatst wel de Zuidkoreaanse film Café Noir (pittige kost, laag tempo en duurt bijna 3enhalf uur), met o.a. pianomuziek van Schuman. Dat beviel wel erg goed en ga ik zeker nog eens uitpluizen.
Moet zeggen dat ik het zelf ook wel een erg leuk bandje vind.
En wat klassieke muziek betreft, daar heb ik totaal geen verstand van... Zag laatst wel de Zuidkoreaanse film Café Noir (pittige kost, laag tempo en duurt bijna 3enhalf uur), met o.a. pianomuziek van Schuman. Dat beviel wel erg goed en ga ik zeker nog eens uitpluizen.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 19:56 uur
Sterke met het uitpluizen dan maar. Ja en dan de klassieke muziek, ik denk als je je daar verder in verdiept ook de popmuziek beter gaat begrijpen. Voor mijn gevoel heb ik er baat bij gehad dat mijn ouders veel klassiek draaide, het heeft mij geoefend om naar muziek te luisteren.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 20:52 uur
otterhouse schreef:
@George over aparte componisten gesproken, ken je Alan Hovaness? Cies is daar helemaal weg van. Van tijd tot tijd wil ik het ook wel eens opzetten. Ik heb mijn eerste kennismaking met de componist gefilmd:
(embed)
52e symfonie... Jeetje....
R.
@George over aparte componisten gesproken, ken je Alan Hovaness? Cies is daar helemaal weg van. Van tijd tot tijd wil ik het ook wel eens opzetten. Ik heb mijn eerste kennismaking met de componist gefilmd:
(embed)
52e symfonie... Jeetje....
R.
Behalve de componist , vind ik jouw filmpje ook heel apart

Verbazingwekkend dat Hovhaness nog zo onbekend is.
Zijn muziek is zeer toegankelijk en melodieus , de mystieke sfeer die uit tal van zijn werken spreekt , zou een populariteit als die van een componist als Pärt rechtvaardigen. Niets is minder waar. Hovhaness is hier in Nederland vrij onbekend.
Zelf ben ik geen Hovhaness kenner. Ik ken een paar werken van de componist. O.a. zijn aanbevelenswaardige 2e symfonie ' Mysterious Mountain'.
Is zijn muziek in feite eigenlijk ' edelkitsch ' ; new age op hoog niveau ? Is zijn muziek serieus te nemen ? Dat zijn zo wat vragen die bij mij opkomen . Misschien dat Cies mij van het tegendeel kan overtuigen ? Dat zijn muziek meer is dan ' een mooie, knap geconstrueerde,maar zich constant herhalende, zweverige klankwereld ' ??? Welk werk moet ik absoluut van hem beluisteren ?

0
geplaatst: 6 februari 2010, 21:13 uur
Dit is een voorbeeld van Arcangelo Corelli, een stukje uit zijn concert voor Kerst:
Ik heb het hele stuk twee kerstmissen geleden op een (uche) radio 4 blog gezet:
Radio 4 - radio 4 - Weblog - radio4.nl
Groetjes,
R.
Ik heb het hele stuk twee kerstmissen geleden op een (uche) radio 4 blog gezet:
Radio 4 - radio 4 - Weblog - radio4.nl
Groetjes,
R.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:12 uur
Heb even gekeken naar het oeuvre van Robert Schumann en dat is toch wel aanzienlijk. Zou eigenlijk niet weten waar te beginnen. Ja, de pianomuziek... maar ook dat is nog een hoop. Nadeel is ook dat de film die ik zag vrij obscuur is en dat ik nergens kan vinden welke muziek van Schumann erin zat.
Ik heb ooit wel 'ns zoveel verzamelbox gekocht (Kruitvat...), daar zit vast ook wel wat van Schumann in.
Maar ik houd me aanbevolen voor tips.
Ik heb ooit wel 'ns zoveel verzamelbox gekocht (Kruitvat...), daar zit vast ook wel wat van Schumann in.
Maar ik houd me aanbevolen voor tips.

0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:16 uur
Misschien dat deze box wat voor je is:

Youri Egorov - The Master Pianist
met werken van Debussy, Chopin, Schumann, Beethoven, Mozart en Bach.
Youri Egorov

Youri Egorov - The Master Pianist
met werken van Debussy, Chopin, Schumann, Beethoven, Mozart en Bach.
Youri Egorov
0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:18 uur
Beste Herman , Schumann heeft een van de mooiste pianoconcerten ooit geschreven. Echt waar !
Met dat prachtige pianoconcert zou ik beginnen en ik ben heel benieuwd wat jij er van vindt !
Met dat prachtige pianoconcert zou ik beginnen en ik ben heel benieuwd wat jij er van vindt !
0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:28 uur
Is dat het pianoconcert in A Mineur?
En die box van Egorov ziet er interessant uit! Ik houd ook erg van Chopin (daar heb ik al wel wat van in huis). Zal eens kijken of ik die kan vinden voor een schappelijke prijs. Dank voor de tips!
En die box van Egorov ziet er interessant uit! Ik houd ook erg van Chopin (daar heb ik al wel wat van in huis). Zal eens kijken of ik die kan vinden voor een schappelijke prijs. Dank voor de tips!
0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:31 uur
0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:38 uur
Ja , Herman , Schumann heeft het je gemakkelijk gemaakt. Hij heeft 1 pianoconcert geschreven.
YouTube - Sviatoslav Richter plays Schumann Concerto in A minor Op. 54
YouTube - Sviatoslav Richter plays Schumann Concerto in A minor Op. 54
0
geplaatst: 6 februari 2010, 22:44 uur
0
geplaatst: 6 februari 2010, 23:45 uur
@herman, misschien dat je dit dan ook een mooi concert vindt, het pianoconcert van Grieg. Op CD is dit concert in 80% van de gevallen gekoppeld aan dat van Schumann. Hier zijn de (legale!) mp3's, kun je het eerst eens proberen:
Radio 4 - radio 4 - Nieuws over klassieke muziek - Klassiek leeft op 4 - radio4.nl
R.
Radio 4 - radio 4 - Nieuws over klassieke muziek - Klassiek leeft op 4 - radio4.nl
R.
0
geplaatst: 6 februari 2010, 23:52 uur
Kostte wat moeite, maar nu heb ik dat hele stuk van Geza Frid van 11.30 minuten op Youtube kunnen krijgen + het interview van 9 minuten met Birthe Blom en Martin Tchiba voor de liefhebbers op deel 2. Vorige life versie was maar 6.50 minuten
0
geplaatst: 7 februari 2010, 01:29 uur
@Otterhouse, ik heb die van Grieg even binnen gehaald. Ben benieuwd.
0
geplaatst: 7 februari 2010, 14:08 uur
George schreef:
. Welk werk moet ik absoluut van hem beluisteren ?

. Welk werk moet ik absoluut van hem beluisteren ?
Hovhaness's grootste voorbeeld was Jean Sibelius, met wie hij tot diens dood contact heeft gehouden. Ze hebben elkaar meerdere malen ontmoet. In Finland en U.S. Zij enige dochter uit 6 huwelijken is naar Sibelius "Jean" genoemd. Natuur, bergen, meren, hemellichamen , walvissen ( "The great Whales") panorama's in de muziek verweven.
De "tragiek" is dat men hem als "New Agist " betitelt terwijl hij in feite de voorloper van New Age is; New Age een verwaterde Hovhaness. Een absoluut integere componist, die nooit in de canon van de Amerikaanse modernen is opgnomen omdat hij niet wilde dansen naar de pijpen van Bernstein, Copland e.d., tijdgenoten die de dienst uitmaakten. Cage bewonderde zijn Louzadzak ofwel "The Coming of Light", dat hij omstreeks 1940 schreef.
Zijn latere muziek is sterk beinvloed door reizen over het Aziatische continent ( half Armeens van afkomst ging hij omstreeks 1940 terug naar die 'roots' en reisde van daaruit tot in Japan.)
Er is zoveel. het best kun je zelf een beetje op YouTube heen en weer luisteren.
En zeker, dat filmpje van R. was een grote verrassing!
0
geplaatst: 7 februari 2010, 16:35 uur
herman schreef:
Gegroet Herman, gelukkig tòch een moderator. Langzaam aan begin ik te zien dat dit een prettig forum is.
@Otterhouse, Wat een goed verhaal bij dat pianoconcert. Ik luister weer eens met hernieuwde aandacht.
0
geplaatst: 7 februari 2010, 18:29 uur
@Cies , het enthousiasme waarmee je Hovhaness aanprijst is aanstekelijk . Ik zal mij daarom wat nader gaan verdiepen in de zonderlinge componist . Zijn compositie ' The coming of the light ' was mij onbekend. Heel mooi.
2010 - Schumann jaar.
YouTube - Sviatoslav Richter plays Schumann Fantasy in C major, Op. 17 (4/4)
2010 - Schumann jaar.
YouTube - Sviatoslav Richter plays Schumann Fantasy in C major, Op. 17 (4/4)
0
Tabula Rasa
geplaatst: 8 februari 2010, 12:32 uur
Ben weinig bekend met klassieke muziek, maar heb de laatste weken regelmatig, veel zelfs, radio 4 op staan. Het lijkt er op of ik eindelijk toe ben om me er meer voor te interesseren, maar voorlopig moet ik nog een hele smaak ontwikkelen en kennis op doen. Ik hoop dat het doorzet, het is natuurlijk een enorm omvangrijke bron van muziek waar ik eerder weinig aandacht aan schonk.
0
geplaatst: 8 februari 2010, 13:24 uur
Zaterdag de Chopin Box (16 cd's voor ca 35 euro)) van EMI in handen gehad en de tracklist aan een kritische blik onderworpen: en wat Frank M. al aangaf, werd bewaarheid: veel mindere grootheden, een minimaal aandeel van Barenboim, iets meer van Arrau en ca 1 cd met opnames van Andsnes (en dan ook nog uit 1980) - ik heb de doos dus laten liggen. Ga dan liever voor de (regelmatige) aanbiedingen op DGG (3 voor 25 bijv), dan heb je ook iets oudere opnames, maar wel van de eerste orde (Abbado, Barenboim, Pires en een incidentele Zimerman).
0
geplaatst: 8 februari 2010, 16:15 uur
Een Youtubesportkanaal had Rosanne Phillipens (nationaal vioolconcours Oskar Back 2009 winnares) op Youtube gezet, die bij de wereld draait door iets speelde. En ik kreeg een mailtje van Lex. Gelukt!
0
geplaatst: 8 februari 2010, 18:00 uur
Tabula Rasa schreef:
Ben weinig bekend met klassieke muziek, maar heb de laatste weken regelmatig, veel zelfs, radio 4 op staan. Het lijkt er op of ik eindelijk toe ben om me er meer voor te interesseren, maar voorlopig moet ik nog een hele smaak ontwikkelen en kennis op doen. Ik hoop dat het doorzet, het is natuurlijk een enorm omvangrijke bron van muziek waar ik eerder weinig aandacht aan schonk.
Het voordeel van radio luisteren is dat je huis niet volgroeit met CD's, die achteraf geen blijvertjes blijken te zijn. Op radiozenders kun je componisten volgen tot je zeker weet of je dit of dat permanent in je buurt wilt hebben.
0
geplaatst: 9 februari 2010, 00:08 uur
Nog een jeugd vioolconcertje, nu van Fredrich Seitz school concert no.1 op.13 om oude herinneringen op te roepen bij mensen die dit instrument hebben gespeeld.
0
geplaatst: 9 februari 2010, 17:03 uur
Hier nog 3 beginners vioolconcerten van Oskar Rieding, die ik rond m'n 12de op vioolles kreeg.
0
geplaatst: 9 februari 2010, 17:12 uur
@Tabula Rasa nog even. Er is deze week op radio 4 elke dag om 13.00 uur een middagconcert onder het thema "Exotisme". Opgebouwd uit kleine onderdelen. Vandaag een prachtig programma over Griekse en Armeense muziek . Wel gerelateerd aan klassiek . Isabel Bayakdarian.Wat een zangeres!
Ook te beluisteren de dag erna als "gemist" programma. :
uitzending gemist
Dit was het programma:
Programma
( link werkt bij mij) - Morgen 10 febr. Turkije
Ook te beluisteren de dag erna als "gemist" programma. :
uitzending gemist
Dit was het programma:
Programma
( link werkt bij mij) - Morgen 10 febr. Turkije
0
geplaatst: 9 februari 2010, 19:55 uur
@Henri, ooit speelde op mijn middelbare school eens een concert van Seitz. Zou het graag willen terughoren. ehhh... Verzoeknummer, meer Seitz concerten?
Groetjes,
Rolf
Groetjes,
Rolf
0
geplaatst: 10 februari 2010, 01:24 uur
Ik heb wel de bladmuziek van vioolconcert no.2 opus 22 van Seitz, maar dat heb ik niet op cd. Op Youtube noemen ze het concertnummer, niet het opusnummer, hier nr3 opus 12, anders moet je even bij de gerelateerde video's kijken, dan zit er misschien iets bij dat je herkent. Speelde jij viool of hoorde je iemand Seitz spelen op de middelbare school?:
0
geplaatst: 10 februari 2010, 23:05 uur
@henri JA! Dat is 'm... Zo werd hij ook (niet door mij, ik ben organist) gespeelt (vrij letterlijk). Meisje was toen 16 en erg leuk...
R.
R.
* denotes required fields.