MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Lachen, zelfs op altviool:

@Johanna, maar 50% van de recente posts daar is van één persoon, die steeds weer andere aliassen maakt... Wat ik erg jammer vind, is dat het Barokconcert op de woensdagmiddag nu verdwenen is... "Avro authentiek" was dat.
Veel leuke concerten. Daarom luister ik maar nu vaak op mijn mp3 speler naar deze highlites cd, Atys van Lully:

Amazon.com: Lully: Atys / Christie, Les Arts Florissants [Highlights]: Jean-Baptiste Lully, William Christie, Les Arts Florissants, Guillemette Laurens, Jean-Paul Fouchécourt, Gilles Ragon, Jean-Francois Gardeil, Véronique Gens, Bernard Deletré, Isabelle Desrochers: Music

Is voor een groot deel ook op youtube te zien:

YouTube - atys

En luister ik toch minder radio...

Ook dit is een ontdekking, hoewel niet ieder's cup of tea, denk ik zo;
Dan Deacon heeft een keurig opleiding gehad als componist in New york:

Dan Deacon - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Toen hij naar Baltimore verhuisde gaf hij een feestje waar eerst 10 man op af kwamen, de volgende keer 100 en de keer daarna 1000... Hij werd zo een bekend figuur. Zijn CD Spiderman of the rings" draai ik nu ook vaak. Erg freaky muziek. Zou het wel leuk vinden als een Nederlandse "serieuze" componist zoiets gaat doen:

Niet schrikken!

R.

herman schreef:
Heb even gekeken naar het oeuvre van Robert Schumann en dat is toch wel aanzienlijk. Zou eigenlijk niet weten waar te beginnen. Ja, de pianomuziek... maar ook dat is nog een hoop. Nadeel is ook dat de film die ik zag vrij obscuur is en dat ik nergens kan vinden welke muziek van Schumann erin zat.

Ik heb ooit wel 'ns zoveel verzamelbox gekocht (Kruitvat...), daar zit vast ook wel wat van Schumann in.

Maar ik houd me aanbevolen voor tips.
Kreisleriana, opus 16. Door Jonathan Biss ofzo.

hier een aardig artikeltje over Chopin en Schumann

Evaluating Chopin and Schumann on Their 200th Birthdays - NYTimes.com

Bericht van mij gewijzigd, want driedubbel ontkend.

Ps, Jonathan Biss is een erg goede pianist!

Van Rudolf Koelman, 1 van de laatste leerlingen van Heifetz en voormalig cm (concertmeester) van het KCO ( Kon. Concertgebouw Orkest) kreeg ik zijn cd met de 24 Caprices, dus hier met de muzieknoten:
Paganini Caprices:
1,2,3

4,5

6,7 YouTube - Paganini, Nicolò Caprice 6,7 op.1
8,9,10 YouTube - Paganini, Nicolò Caprice 8,9,10 op.1
11,12,13,14 YouTube - Paganini, Nicolò Caprice 11,12,13,14 op.1
15,16,17,18 YouTube - Paganini, Nicolò Caprice 15,16,17,18 op.1
19,20,21 YouTube - Paganini, Nicolò Caprice 19,20,21 op.1
22,23,24 YouTube - Paganini, Nicolò Caprice 22,23,24 op.1

Er is een black out of liever gezegd een blank out van de videos.
Overbelaste capaciteit? ( tenminste als het niet aan mijn computer ligt....)

Alle video's werken prima hier.

Op 13 februari vond de Noordeinde Nocture 2010 plaats van 19.30 t/m 24.00 uur. Leden van het Residentieorkest Residentie Orkest - residentieorkest.nl speelden in kamermuziek verband in kunstgaleries, waar ook gratis (of bijna gratis)aan de inwendige mens werd gedacht. Een sfeerimpressie. Er werden ook klassiekers van Metallica ! en de Beatles gespeeld.

Iemand van u meer technisch begaafde heren die zou kunnen weten wat er mis kan zijn met mijn connectie? Het is alleen op deze site dat de videos zich in beschaafd egaal lichtgrijs vertonen. Ik hoop dat het Residentie Orkest de komende Gemeenteraadswissel overleeft.

Bij het slotconcert werd idd zoiets gezegd, dat de Nocturne misschien de laatste zou zijn als een partij die met een P begon en met een V eindigde veel zetels zou halen. Grote kostenpost is vaak de dirigent. Misschien moeten ze met een 30-iger verder zoals bij Rotterdam Phil. Zo'n Neget-shegun lijkt me goedkoper dan Gergiev.

De 5e Caprice van Paganini zit verwerkt in deze reclame:

Het origineel is van de violist Edvin Marton, die die 5e Caprice-bewerking van Paganini met een beat eronder speelt

Hier het vioolconcert van de Rus Glazunov met de vioolsolopartij.
GLAZUNOV, Alexander (1865-1936)
Mvt1(begin)

Mvt1(end),2,3

@henri, welke uitvoering?

Rolf

Niet zo'n goeie, want de solist pakt niet alle nootjes zuiver, maar ik heb de rechten niet, dus zal ik je mailen. Ik had de cd van een vriend gekregen , want ik had zelf Glazunov niet op cd.

Agelopen avond De Tapijtenweefster gezien, een opera van Maarten Altena gecomponeerd voor het Nederlands Blazers Ensemble, libretto van Abdelkader Benali. Het was, in één woord, fantastisch! Nader verslag volgt wellicht morgen.

De 6 Sonates op.27 van Eugene Ysaye worden nog vaak gespeeld bij internationale vioolconcoursen zoals in Brussel, Hannover etc en Liza Ferschtman hoorde ik er 1 spelen in de concertzaal in Leiden en die had ze op haar nieuwe cd gezet, die vanaf 28 januari uit is volgens haar website http://www.lizaferschtman.com/news.htm . Naast Bach Works for violin solo -Sonata 1 1001 -Partita 3 1006, de 1e 2 sonates van Ysaye -Sonatas 1 & 2

(afbeelding)
Hier met de muzieknoten van andere uitvoerenden.
1 (begin)

1 (end)+2(begin) YouTube - Ysaÿe, Eugène Sonate 1(end)+2(begin) 6 Sonates op.27
2 (end) YouTube - Ysaÿe, Eugène Sonate 2(end) 6 Sonates op.27
3 YouTube - Ysaÿe, Eugène Sonate 3 6 Sonates op.27
4 (begin) YouTube - Ysaÿe, Eugène Sonate 4(begin) 6 Sonates op.27
4 (end)+5(begin) YouTube - Ysaÿe, Eugène Sonate 4(end)+5(begin) 6 Sonates op.27
5 (end)+6 YouTube - Ysaÿe, Eugène Sonate 5(end)+6 6 Sonates op.27

Bij de 2e ronde van het Oskar Back concours van 2003, waar 8 kandidaten de Sonate van Poulenc (1899-1963) uit 1942-1943 moesten spelen, heb ik dat stuk leren kennen.
Hier een uitvoering van de winnares van dat concours in een latere uitvoering van datzelfde stuk, Birthe Blom Birthe Blom | Violiste Kies uw taal | Choose your language - birtheblom.com :
Mvt1 :

Mvt2 :

Mvt3 :

Een vrij onbekend stuk is de Romance van Joseph Joachim. Bij een vioolcompetitie in Hannover was het echter verplichte stof, dus een kans eens dat stuk te horen in de concertzaal. Misschien geen geweldig stuk, maar wel aardig:
Joseph Joachim (1831-1907) Romanze op.2 no.1 violin Solenne Paidassi

Ik kan hier wel heel erg van genieten:

Het adagio van Albinoni behoort tot de populairste ' barokstukken ' .
Naar alle waarschijnlijkheid zou hij het stuk zelf niet meer herkennen als eigen werk.
Een musicoloog, Giazotti, ontdekte na de 2e wereldoorlog een restant van een Albinoni compositie. Slechts de baslijn en 6 maten melodie.
Giazotti heeft met overweldigend succes deze muziek gereconstrueerd.

Dit stuk is door Renaissance gebruikt in Cold is Being op het album Turn of the Cards - Reanaissance gebruikte wel meer fragmenten klassieke muziek (Beethoven, Chopin). Ik meen dat op latere persingen ook Giazotti bij de credits vermeldde.

Een toegiftje van Albinoni. Heel populair. Voor degene die het nog niet kent : let op de inzet van de hobo en volg de werkelijk prachtige melodie.

YouTube - Tomaso Albinoni - Concerto Op. 9/2 in d minor (2/3) [Adagio]

Mooi!

Grappig dat het adagio zo gereconstrueerd is. Paul Witteman heeft volgens mij heeft een boekje geschreven dat handelt over dit soort stukken, maar dat zal bij de kenners hier wel bekend zijn.

Eigenlijk is het accoordschema van zo'n beetje elk Muse nummer op dat Adagio gebaseerd...

R.

Over barok en Albinoni gesproken. Morgen speel ik in een Barokorkestje in Soest o.a. met een GITAAR!!-concert van Vivaldi. Toen begon de popmuziek reeds. Sorry dit keer geen Albinoni op het menu:

(afbeelding)

@Henri , mooi programma zeg.Heinichen hoor je ook niet elke dag , terwijl die man met zijn muziek zo lekker in het gehoor ligt. Lijkt me heerlijk zo op de zondag. Jammer , dat het concert in Soest wordt gegeven.
Kom een keer in het noorden spelen , zou ik zeggen.

@ George. Ik heb 2 keer in het Noorden gespeeld met de Harmonie vorig jaar in maart met een Stravinskyprogramma met het vioolconcert van Stravinsky en een ballet, uitgevoerd in Assen en Groningen.

Daarvoor het vioolconcert van Glazunov ook met de Harmonie, een amateursymfonieorkest uit Groningen.
Met dat barokorkest in Soest speel je bijzondere barokstukken zodat iets bijzonders zoals Heinichen eens op de lessenaar komt. De meeste reguliere FASO-orkesten 240 FASO orkesten spelen vaak de 4 Brahms, de 9Beethoven symfonieen en 7,8,9Dvorak en 4,5,6 Tsjaikovsky-symfonieen, die ik allemaal al gespeeld heb behalve Beethoven9.

Hier een razenend snelle Scherzo-Tarantelle opus 16 voor viool en piano, hier met viool en pianopartij van Henryk Wieniawski (1835-1880)

Gedoe... Nog even wat fijne inside radio 4 nieuws:

Gloednieuwe studio's Radio 4: met daglicht - Spreekbuis

Groetjes,

R.

Hier de 2 polonaises op.4 en op.21 met viool- en pianopartijen:
Wieniawski, Henryk (1835-1880) Polonaise de Concert nr. 1, opus 4 for viool + piano

Wieniawski, Henryk (1835-1880) Polonaise Brilliante op.21 viool + piano

Bij op.21 wordt een stevige coupure gemaakt doordat de piano de 1e solobladzijde geheel schrapt, zodat het stuk begint bij de gezamelijke piano en vioolinzet.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:51 uur

geplaatst: vandaag om 00:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.