Genres / Overigen / Klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 11 maart 2010, 10:40 uur
Nu eens wat anders dan al dat zware klassiek met muzieknoten of dat gestrijk (geveeg) van mij in amateurorkesten. Sinds een tijdje speel ik met een vioolvriend in een band. Een arrangeur op toetsen heeft onze vioolpartijen geschreven. De zang is gebaseerd op gedichten van de Dordrechtse dichter Kees Buddingh (1918-1985) C. Buddingh' - Wikipedia - nl.wikipedia.org
Het nummer heet de blokfluithaas:
en onze band heet Dichterbij. De bezetting is niet compleet, want de andere violist is er niet + de bassist+ de trompetist.
Hier spelen de drummer (zit ik voor), 4 zangers, ikke (viool + 1 noot op fluit), de gitarist (niet in beeld) en de arrangeur/toesenist (niet in beeld)
Ik had voor de gelegenheid m'n blokfluit van stal gehaald en de grepen erbij gezet, maar de arrangeur vond viool beter bij het nummer klinken. De bedoeling is dat we binnenkort op scholen een aantal nummers gaan spelen en een paar nummers in een studio op een demo-cd gaan zetten.
In een band spelen is totaal anders dan een amateurorkest. Hier worden steeds dingen veranderd/uitgeprobeerd, meer een creatief proces.
Een kunstenaar heeft al die gekke beesten die Kees Buddingh in gedichten beschreef uitgebeeld: Jannie van de Luijtgaarden - 'Gorgelporgels' - beeldentuinatalanta.exto.nl
De blokfluithaas zit er ook bij :
kunst van Jannie van de Luijtgaarden - kunstwerk 'blokfluithaas' - beeldentuinatalanta.exto.nl
Het nummer heet de blokfluithaas:
en onze band heet Dichterbij. De bezetting is niet compleet, want de andere violist is er niet + de bassist+ de trompetist.
Hier spelen de drummer (zit ik voor), 4 zangers, ikke (viool + 1 noot op fluit), de gitarist (niet in beeld) en de arrangeur/toesenist (niet in beeld)
Ik had voor de gelegenheid m'n blokfluit van stal gehaald en de grepen erbij gezet, maar de arrangeur vond viool beter bij het nummer klinken. De bedoeling is dat we binnenkort op scholen een aantal nummers gaan spelen en een paar nummers in een studio op een demo-cd gaan zetten.
In een band spelen is totaal anders dan een amateurorkest. Hier worden steeds dingen veranderd/uitgeprobeerd, meer een creatief proces.
Een kunstenaar heeft al die gekke beesten die Kees Buddingh in gedichten beschreef uitgebeeld: Jannie van de Luijtgaarden - 'Gorgelporgels' - beeldentuinatalanta.exto.nl
De blokfluithaas zit er ook bij :
kunst van Jannie van de Luijtgaarden - kunstwerk 'blokfluithaas' - beeldentuinatalanta.exto.nl
0
geplaatst: 11 maart 2010, 16:19 uur
Apart, had toch wel een groter aandeel van de blokfluit verwacht.
Misschien moet jullie toch eens een arrangement met een blokfluit bedenken (met een gevorderde blokfluitspeler die hem bespeelt). 
Misschien moet jullie toch eens een arrangement met een blokfluit bedenken (met een gevorderde blokfluitspeler die hem bespeelt). 
0
geplaatst: 12 maart 2010, 00:29 uur
Dat stukje op de viool van 2.16 t/m 2.24 speelde ik eerst met de blokfluit. Ik had alle grepen erbij geschreven, dus dan kon ik technisch goed spelen. Maar ja de arrangeur wilde het liever met viool, hoewel er al een 2e viool mee doet.
0
geplaatst: 12 maart 2010, 09:33 uur
Hallo allemaal,
ik kwam bij toeval een mij totaal onbekende Finse componist uit de 18e eeuw tegen; Erik Ferling (1733 - 1808)
Hij doet mij een beetje denken aan Kallinikov, matige doorwerking van het materiaal, maar wel origineel in het componeren. Ik denk dat die aparte subtiele tempowisselingen in zijn vioolconcert in D (hallo Henri!) ingecomponeerd zijn.
YouTube - Erik Ferling - Concerto for violin in D-major (1/3)
YouTube - Erik Ferling - Concerto for violin in D-major (2/3)
YouTube - Erik Ferling - Concerto for violin in D-major (3/3)
Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Rolf
ik kwam bij toeval een mij totaal onbekende Finse componist uit de 18e eeuw tegen; Erik Ferling (1733 - 1808)
Hij doet mij een beetje denken aan Kallinikov, matige doorwerking van het materiaal, maar wel origineel in het componeren. Ik denk dat die aparte subtiele tempowisselingen in zijn vioolconcert in D (hallo Henri!) ingecomponeerd zijn.
YouTube - Erik Ferling - Concerto for violin in D-major (1/3)
YouTube - Erik Ferling - Concerto for violin in D-major (2/3)
YouTube - Erik Ferling - Concerto for violin in D-major (3/3)
Ben benieuwd wat jullie er van vinden!
Rolf
0
geplaatst: 12 maart 2010, 23:47 uur
Dat vc van Ferling heb ik, alleen te lang niet gedraaid. Ik zou de noten moeten zien te krijgen.
Maar wat vind je van m'n band, otterhouse? OK, beetje ongebruikelijke vraag van mij. Hij staat nu op 3 sterren na 2 beoordelingen.
Maar wat vind je van m'n band, otterhouse? OK, beetje ongebruikelijke vraag van mij. Hij staat nu op 3 sterren na 2 beoordelingen.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 13:49 uur
amateurviolist Matthijs Meltzer Manuel speelt van Manuel de Falla (1876-1946) de Danse Espagnole voor viool + piano.
Hier een perfecte beroepsuitvoering van hetzelfde stuk:
Hier een perfecte beroepsuitvoering van hetzelfde stuk:
0
hdk-nl
geplaatst: 17 maart 2010, 15:50 uur
Iemand nog NPS Podium gekeken afgelopen week? Aflevering was toegewijd aan Tristan Keuris. Gaf o.a. een inkijk in het Nederlandse klassieke wereldje. Uitzending is te bekijken op uitzending gemist.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 17:28 uur
Klein stukje gezien. Had nog nooit van de beste man gehoord, maar vond het wel erg interessant. Ga het ook zeker nog in zijn geheel terug kijken!
0
geplaatst: 17 maart 2010, 17:31 uur
Leuk die blokfluithaas HenriVieuxtemps. Ik heb zelf ook altijd graag viool in amateurorkesten gespeeld maar juist de uitstapjes in popbandjes of een uitvoering van The Young Messiah vond ik als afwisseling geweldig.
Maar dit klinkt erg leuk
Maar dit klinkt erg leuk

0
geplaatst: 17 maart 2010, 19:07 uur
Zondag weer gerepeteerd met de bijna voltallige Dordrechtse band Dichterbij Welkom bij dichterbij! - dichterbij-dordt.nl (4 zangers, toetsen/arrangeur, bas, gitaar, drums, trompet/cornet, viool[andere viool was er niet]) op gedichten van Cees Buddingh. Hier de opnames:
De Pippel:
Blokfluithaas:
De Pippel:
Blokfluithaas:
0
geplaatst: 17 maart 2010, 19:15 uur
@henri Je snapt dat rond deze dagen "bijna voltallige Dordrechtse band" een beetje wrang klinkt...
R.
R.
0
geplaatst: 17 maart 2010, 20:02 uur
Blokfluithaas is mij iets te braaf, de pippel vind ik leuker!
ps, aan bv Henri, hier nog een leuk (vernieuwd) Engels forum:
Gramophone Forums | gramophone.co.uk
Promotie voor onbekende vioolconcerten daar?
Groetjes,
Rolf
ps, aan bv Henri, hier nog een leuk (vernieuwd) Engels forum:
Gramophone Forums | gramophone.co.uk
Promotie voor onbekende vioolconcerten daar?
Groetjes,
Rolf
0
geplaatst: 18 maart 2010, 10:54 uur
Gister weer 2 nummers opgenomen. In het 2e nummer speel ik niet mee, dus kon ik de bandleden filmen. Drummer keek naar de grond, dus ik de grond filmen, zo van: wat ligt daar dan.Flauw geintje.
0
geplaatst: 22 maart 2010, 11:37 uur
Hier het trio van Frid op.27 met de muzieknoten opgestuurd door de violist.
Part 1(begin)
part 2(end)
Birthe Blom viool http://www.birtheblom.com
Martin Tchiba piano Martin Tchiba Homepage - martin-tchiba.de
Ditta Rohmann cello Rohmann Ditta, cellist - dittarohmann.com
Part 1(begin)
part 2(end)
Birthe Blom viool http://www.birtheblom.com
Martin Tchiba piano Martin Tchiba Homepage - martin-tchiba.de
Ditta Rohmann cello Rohmann Ditta, cellist - dittarohmann.com
0
geplaatst: 26 maart 2010, 12:52 uur
Iedereen kent of heeft wel eens van de Mathäus Passion van Bach gehoord. 50 jaar daarvoor in 1673 werd er ook door componist Johann Theile (1646-1724) een Matthäus Passion geschreven.
Vorige week werd die laatste in Utrecht uitgevoerd. Hier wat beelden. Na de pauze ging ik meer vooraan zitten en is de beeldkwaliteit beter. Er werd gespeeld op viola da gamba's (voorloper van de cello) en violen zonder kinsteun of schoudersteun en met puntige barokstokken. Aan het eind wat foto's van de viola's da gamba's
http://www.passievoorpasen.nl/
Dirigent Dirkjan Horringa

Vorige week werd die laatste in Utrecht uitgevoerd. Hier wat beelden. Na de pauze ging ik meer vooraan zitten en is de beeldkwaliteit beter. Er werd gespeeld op viola da gamba's (voorloper van de cello) en violen zonder kinsteun of schoudersteun en met puntige barokstokken. Aan het eind wat foto's van de viola's da gamba's
http://www.passievoorpasen.nl/
Dirigent Dirkjan Horringa

0
geplaatst: 26 maart 2010, 22:10 uur
De lijst met deelnemers van Elisabethconcours piano staat op internet http://www.cmireb.be/data/presse/candidates_piano2010.pdf
1 Nederlander : Hannes Minnaar (2e pianoconcert Shos mee gespeeld) http://www.hannesminnaar.nl/

kwam door de video's selectie van 172 tot de 83 deelnemers.
Ik vroeg hem nog of ie ging meedoen met Brussel en of hij dan die 2e Shos in de finale ging spelen. Hij zei dat de kans dat hij de finale zou halen wel heel erg klein was en dat hij twijfelde aan deelname omdat iemand met een 10 bij het eindexamen conservatorium niet eens door de videoselectie van Brussel was gekomen, wat wel een beetje bot was. Voel je je een hele Piet met een 10, mag je niet eens meedoen met zo'n concours.
Nou ja Hannes Minnaar haalde ook een 10 en mag dus wel meedoen. Maar de 1e ronde is ook wel het aardigst qua programma. 2e ronde is Mozartpianoconcert en finale is Rach2 of 3 of ander standaardpianoconcert zoals Grieg of Tsaji1. Dat wordt dan weer wegzappen.
piano10 - Internationale muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België - cmireb.be
Eerste ronde
03 > 08/05/2010
15:00 & 20:00
Koninklijk Conservatorium van Brussel
Programma van de kandidaten
Tijdens de eerste ronde geeft elke kandidaat een recital van ongeveer 20 minuten met werken of fragmenten van werken die de jury uit de voorbereide werken kiest.
Elke kandidaat moet het volgende repertoire voorbereiden:
1. Vijf etudes, waarvan een van Chopin, een van Liszt, een van Debussy, een van de etudes van Prokofiev, Rachmaninov, Rautavaara, Skryabin of Stravinsky, en een van de etudes van Bartók, Dusapin, Ligeti, Messiaen of Ohana.
2. Een prelude en fuga uit ‘Das Wohltemperiertes Klavier’ van J.S. Bach.
3. Een werk naar keuze, dat niet opgenomen is in het programma van de andere rondes.
Na de avondsessie op zaterdag 8 mei worden de 24 halve finalisten bekend gemaakt.
1 Nederlander : Hannes Minnaar (2e pianoconcert Shos mee gespeeld) http://www.hannesminnaar.nl/

Ik vroeg hem nog of ie ging meedoen met Brussel en of hij dan die 2e Shos in de finale ging spelen. Hij zei dat de kans dat hij de finale zou halen wel heel erg klein was en dat hij twijfelde aan deelname omdat iemand met een 10 bij het eindexamen conservatorium niet eens door de videoselectie van Brussel was gekomen, wat wel een beetje bot was. Voel je je een hele Piet met een 10, mag je niet eens meedoen met zo'n concours.
Nou ja Hannes Minnaar haalde ook een 10 en mag dus wel meedoen. Maar de 1e ronde is ook wel het aardigst qua programma. 2e ronde is Mozartpianoconcert en finale is Rach2 of 3 of ander standaardpianoconcert zoals Grieg of Tsaji1. Dat wordt dan weer wegzappen.
piano10 - Internationale muziekwedstrijd Koningin Elisabeth van België - cmireb.be
Eerste ronde
03 > 08/05/2010
Tijdens de eerste ronde geeft elke kandidaat een recital van ongeveer 20 minuten met werken of fragmenten van werken die de jury uit de voorbereide werken kiest.
1. Vijf etudes, waarvan een van Chopin, een van Liszt, een van Debussy, een van de etudes van Prokofiev, Rachmaninov, Rautavaara, Skryabin of Stravinsky, en een van de etudes van Bartók, Dusapin, Ligeti, Messiaen of Ohana.
3. Een werk naar keuze, dat niet opgenomen is in het programma van de andere rondes.
Na de avondsessie op zaterdag 8 mei worden de 24 halve finalisten bekend gemaakt.
0
geplaatst: 29 maart 2010, 22:15 uur
De slavische dans no.2 van Dvorak bewerkt voor viool+ piano door Fritz Kreisler:
En de Capricieuse op.17 door Edward Elgar voor viool+ piano:
En de Capricieuse op.17 door Edward Elgar voor viool+ piano:
0
geplaatst: 2 april 2010, 15:21 uur
Hier 2 video's van de Sarasate:
Pablo de Sarasate (1844-1908) Introduction + Tarantelle op.43 viool + piano
Pablo de Sarasate (1844-1908) Spanish Dances op.22 no.1 Romanza Andaluza viool + piano
Pablo de Sarasate (1844-1908) Introduction + Tarantelle op.43 viool + piano
Pablo de Sarasate (1844-1908) Spanish Dances op.22 no.1 Romanza Andaluza viool + piano
0
rvanrooden
geplaatst: 5 april 2010, 22:03 uur
Om mij wat meer te interesseren voor de klassieke muzikale kunsten, ben ik de laatste tijd flink op zoek geweest naar de stijl die me echt ligt. Nu ben ik er al achtergekomen dat een Vivaldi me op de zenuwen werkt, ik zie de kwaliteit in zijn werken zeker maar het is me allemaal een paar fracties te licht. Een derde symphonie van Brahms kan ik erg waarderen, net zoals de negende van Dvorak. Ik ben dus op zoek naar het soort muziek met veel gevoel voor drama en bombast.
0
geplaatst: 6 april 2010, 17:16 uur
Saint Saens, Camille. Caprice d'apres l'etude en forme de Valse, Op. 52, No. 6
0
geplaatst: 7 april 2010, 22:35 uur
Het bekendste vioolconcert van Saint-Saens is z'n 3e, dus hier z'n 1e:
SAINT-SAËNS, Camille 1 (1835-1921)
Deel 1(Allegro), 2(Andante espresivo, 3(begin)
Deel 3 (reprise)eind:
SAINT-SAËNS, Camille 1 (1835-1921)
Deel 1(Allegro), 2(Andante espresivo, 3(begin)
Deel 3 (reprise)eind:
0
geplaatst: 8 april 2010, 09:38 uur
Anders dan de Havanaise of Introductie Rondo Capriosi voor viool+ orkest is Morceau de concert van Saint-Saëns, Camille (1835-1921) onbekender.
Morceau de concert op.62 viool + orkest met de muzieknoten:
Morceau de concert op.62 viool + orkest met de muzieknoten:
0
geplaatst: 3 mei 2010, 21:16 uur
De life cd van het 1e en 2e vioolconcert van Paganini, die ik onlangs van hem heb gehoord in Zwolle en Enschede (bijna uitverkochte zaal) is genomineerd voor een Edison klassiek. De cd staat bovenaan. Even aanklikken e-mail invullen en dan op stemmen klikken en dan nog even op de link in de je toegestuurde link klikken ter bevestiging. Hij is de enige Nederlandse violist die de 2e Paganini op zijn repertoirelijst heeft staan (nu 3,4,5 en 6 nog). Die (levende) cd is genomineerd. Gister stuurde hij een mail daarover met het verzoek op zijn cd te stemmen. Misschien gaan jullie dat ook doen?
Hier kan je fragmenten van 30 seconden per nummer beluisteren van die cd:
jpc - Niccolo Paganini: Violinkonzerte Nr. 1 & 2 (SACD)
"..
Heb je gezien of gehoord dat mijn laatste CD (Paganini concerten) genomineerd is voor de Edison Klassiek Publieksprijs?
Wel op mij stemmen hoor!!!!
Stemmen | Edison - edisons.nl
Misschien kan je deze link ook doorsturen aan deze of gene, tot 12 mei kan men stemmen.....
Dank je en hartelijke groeten, Rudolf Koelman"
Hier kan je fragmenten van 30 seconden per nummer beluisteren van die cd:
jpc - Niccolo Paganini: Violinkonzerte Nr. 1 & 2 (SACD)
"..
Heb je gezien of gehoord dat mijn laatste CD (Paganini concerten) genomineerd is voor de Edison Klassiek Publieksprijs?
Wel op mij stemmen hoor!!!!
Stemmen | Edison - edisons.nl
Misschien kan je deze link ook doorsturen aan deze of gene, tot 12 mei kan men stemmen.....
Dank je en hartelijke groeten, Rudolf Koelman"
0
geplaatst: 3 mei 2010, 22:43 uur
HenriVieuxtemps schreef:
De lijst met deelnemers van Elisabethconcours piano staat op internet http://www.cmireb.be/data/presse/candidates_piano2010.pdf
(afbeelding)
Eerste ronde
03 > 08/05/2010
(afbeelding)
Eerste ronde
03 > 08/05/2010
Hannes Minnaar speelt donderdagavond 5 mei, maar balen dan moet ik net een concert geven. Hier het schema van de 1e ronde deze week. Zaterdag 8 mei worden de halve finalisten bekend gemaakt: http://www.cmireb.be/data/presse/1_round 2010.pdf
0
geplaatst: 7 mei 2010, 01:30 uur
Hier op podcast het optreden van Hannes Minnaar in Brussel 1e ronde Elisabethconcours piano 2010 op 5 mei, dat ik gemist had, want ik moest zelf spelen: RTBF Podcast2 - previsu - podcasting.rtbf.be
0
geplaatst: 7 mei 2010, 12:13 uur
Niet praten of spelen als de dirigent wat zegt, want dat kan je je viool en strijkstok kosten:
0
geplaatst: 7 mei 2010, 18:56 uur
Zonde... Aan de andere kant 1 persoon minder die vals kan spelen in het geheel. 

* denotes required fields.