MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
hdk-nl
Het mooiste is nog als hij aan het einde van het filmpje, als een klein kind zijn armen over elkaar doet. Dan laat je je wel erg kennen...

Ik zou zeggen: vanwege vioolvandalisme minimaal een concertzaalverbod, maar liefst nog aangevuld met een verbod op bezoek aan muziekinstrumenten- en bladmuziekzaken.

John Hiatt heeft er nog een liedje over geschreven (over gitaren dan wel):Perfectly Good Guitar.

Wauw, pianist Hannes Minnaar zit in de halve finale Elisabeth concours. Hij speelt http://www.cmireb.be/data/presse/2_round 2010_site.pdf dinsdagmiddag 12 mei z'n recital en op zaterdag 15 z'n Mozartpianoconcert, waarna de finalisten bekend worden. Net als Liza Ferschtman ook halve finale gehaald, een bijzondere prestatie. Theo Olof haalde in de jaren 50 op viool de finale en pianist Rian de Waal heeft ook in 1983 de finale gehaald.

Het bleek toch een opgezette 1 april grap te zijn met een goedkope viool van 80 euro :

In de popmuziek is gitaartje slopen bijna een normaal ritueel geworden. Hier de top 10:

Vanaf 15.00 en vanaf 20.00 is op live - Concours Musical International Reine Elisabeth - video.cmireb.be de halve finale van het Elisabeth concours piano life op internet te volgen t/m zaterdag. Nu heb ik de laatste kandidaat van de avond aanstaan.

Woensdag in Brussel Hannes Minnaar in de halve finale gehoord. Geweldig met Ravel. Technisch makkelijk, subtiel in de langzame passages, sprankelend als Rivella en een bergbeek. Ik was een paar keer ontroerd. Hier is die Ravel terug te horen aan het eind : vod - Concours Musical International Reine Elisabeth - video.cmireb.be
en dan Hannes Minnaar bij kandidaten invullen. Als er geen rare dingen gebeuren in z'n Mozart zou hij de fianle moeten halen. Ik zat pal achter pianist Menahem Pressler, die jurylid was, die met z'n hoofd zat mee te schudden (deed hij ook bij de kandidaat erna) en een jurylid links van hem tikte hem aan met haar rechterschouder. Een ander jurylid schreef iets bij de naam van Hannes Minnaar in het Georgisch? terwijl de volgende kandidaat zat te spelen.
Ik heb een goed gevoel over zijn kansen de finale te halen, maar het kan raar lopen bij zo'n concours en ik heb het wel eens eerder verkeerd ingeschat. Na zijn optreden werd er bravo geroepen (niet alleen door mij) net als bij de kandidaat na hem, maar dat gebeurt lang niet altijd.

HANNES MINNAAR IN DE FINALE ELISABTEHCONCOURS !!
Onwaarschijnlijk, maar toch gelukt tussen 7 Aziaten, waarvan 2 vrouwen tegenover 10 jongens in totaal, maar Hannes speelt woensdag 26 mei z'n finale. Maar terecht als je z'n Ravel nog eens terugluistert op VOD (zie hierboven) Gister lag ik 3.45 uur pas in m'n nest, want ik kon hem pas om 1.30 feliciteren in Brussel. Hier wat foto's

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)
Geen leuk jong meisje met een laag decollete of 2 leuke aaibare jonge knullen a la de broertjes van Jussen met hun DG-platencontract, maar gewoon glamourloos met de Buddy Holly, Bert Chabot, Alfred Brendel-ziekenfondsbril onze nieuwe toppianist Hannes Minnaar, die als 3e Nederlander na violist in de jaren 50 Theo Olof en pianist Rian de Waal in de jaren 80 de finale van het Elisabethconcours haalt. Woensdag 26 mei speelt hij om 20.00 uur

Eentje van deze tijd dan: Johann Johannsson............magistrale
muziek

Rachmaninoff speelt Rachmaninoff!!

Sergei Rachmaninoff performs his solo piano works in a spectacular new recording made on a Bosendorfer 290SE Reproducing Piano. This remarkable listening experience brings Rachmaninoff's phenomenal pianistic talent to life in today's world. By using unprecedented new techniques of transfer and reproduction, the mechanical aspects of music roll performances have been eliminated. More astonishingly, these advances reveal the subtleties and fine details of Rachmaninoff's playing with startling clarity, showing us why he was regarded as perhaps the greatest pianist of his time.

Allemachtig wat is dit geweldig zeg. Heb 'm echt keihard gezet.

Hier nog1 door de componist gespeeld:

Maar dit is de leukste, want zo kan je ook akkoorden spelen als je handen te klein zijn:

Zo ging een orkestrepetitie in 1965 onder leiding van een perfectionist die uit irritatie omdat het niet gaat zoals hij wil 'verdomme' en 'verdikkeme' roept:

Momenteel is er weer top 400 op Radio 4

Mooi spul van Rachmaninoff hierboven. Waar is die 'spectacular new recording' te vinden?

Donderdag hoorde ik de Bolero van Ravel bij die top 400, die ik kort daarvoor met een orkest had gespeeld. Wordt een beetje monotoon op het laatst om er naar te luisteren en ook als je het speelt.
Hannes Minnaar die woensdag 26 mei z'n finale gaat spelen speelde in de halve finale Les Miroirs van dezelfde Maurice Ravel. Geweldig stuk, dat geweldig door Hannes Minnaar werd gespeeld (hij speelde het ook op z'n eindexamen) Hier de versie van pianist Richter uit het verleden:

hdk-nl
frankmulder schreef:
Mooi spul van Rachmaninoff hierboven. Waar is die 'spectacular new recording' te vinden?

Ik ben gelijk opzoek gegaan nadat ik bovenstaande ook had gehoord. Ik geloof dat het deze cd moet zijn: A Window in Time: Rachmaninoff Performs His Solo Piano Works

Hier een impressie van Hannes's Ravel:

Hannes Minnaar is 3e geworden in de Elisabeth concoursfinale

(afbeelding)

De 4 Nederlandse finalisten in dit concours tot nu toe:
Hannes Minnaar 3e piano 2010
Theo Olof 4e viool 1951
Rian de Waal 7e piano 1983
Kees Kooper 12e viool 1951

thejazzscène
Een beetje spijtig dat KIm Tae Hyung maar zesdes is geëindigd. Want daar was echt ik echt vol van. Zelfs dat minder boeiende plichtstuk heeft die buitengewoon knap gebracht.

Het schijnt dat Hannes ook nog viool speelt:

(afbeelding)

(afbeelding)

OK flauw:

(afbeelding)

Terecht 3e, volgend jaar carte blanche en in de meesterpianoserie van het Concertgebouw zou ik zeggen. Zo'n goeie hebben wij nog niet gehad. Mag ik zeggen dat hij Ravel nog mooier speelt dan S.Richter? Vergelijk het 3e deel met Richter's life versie uit 1964:

Ravel Miroirs (Reflections)
Noctuelles ("Night Moths") + Oiseaux tristes ("Sad Birds")

Alborada del gracioso ("The Comedian's Aubade")

S. Richter’s versie life in 1964:

La vallée des cloches ("The Valley of Bells")

Vanavond Ton Koopman en Jordi Savall in de Geertekerk te Utrecht

Hier nog een tekening van Lex Dirkse over Hannes Minnaar bij het Koningin Elisabeth Wedstrijd 2010 voor piano.

(afbeelding)

Ik had de cd van de Belgische componist Dirk Brossé, die het vioolconcert Sophia geschreven had voor de Nederlandse violiste Liza Ferschtman. Sophia is een kind-ziekenhuis in Rotterdam en het verhaal gaat over een jong meisje die bloedkanker krijgt, een beetje tragisch, net als de Berg vioolconcert, maar dit vioolconcert spreekt mij meer aan. Gisteren had ik het geluk om dit zeldzame stuk levend van een studentenorkest en Oskar Backwinnaar Rosanne Philippens te horen. Iemand heeft een film gemaakt over dit thema die ook tegelijkertijd tijdens het concert werd afgespeeld, zoals hieronder te zien is. Het begint rustig, maar na 4.45 minuten in het eerste deel hoor je sirenes in de trompetten en in de film de rode bloedcellen. Slechts 4 van de 7 delen werden gespeeld uit de hele vioolconcert. Mijn films zijn nogal donker en de solist is moeilijk te zien, omdat het licht slecht was om de film op de achtergrond te zien.
Dirk Brossé, viool concert Sophia
begin:

eind:

Hier nog ""het maken van"" de film bij het Sophia vioolconcert en een trailer :

flauw gedichtje, slaat uiteraard niet op bovenstaande violist.

(afbeelding)

Kom , laat ik aan dit bijna tot klassiek viool verworden topic ook een bijdrage leveren. Ik ben benieuwd of Henri deze stokoude opname van zo'n 80 jaar oud kent :

YouTube - Jacques Thibaud Faure son.1 2nd mvt

Nee, leuk. Hier meer over Thibaud http://nl.wikipedia.org/wik... , die ik ken omdat ik weet dat Frederuieke Saeijs het Long-Thibaut concours gewonnen had. Ik heb oude opnames van componist/violist Jeno Hubay uit 1928 en van Joseph Joachim uit 1902 op de 1e was-opnames. Komt later, maar ik heb uploadproblemen bij Yutube, dus die met hulp maar eens zien te verhelpen.

Interessante componist die Brossé !
Mijn aandacht verflauwde geen enkel moment bij het aanhoren van zijn compositie Sophia. Verrassend mooi !

Brossé schrijft filmmuziekachtige muziek. Vergelijkbaar met John Williams, de componist van de filmmuziek van Starwars, waar hij op Youtube wat over zegt:

Gast
geplaatst: vandaag om 20:00 uur

geplaatst: vandaag om 20:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.